Master theses
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/72
Browse
Item 2000-2015 انعكسات الجباية البترو لية على التوازنات النقدية خلال الفترة من(2018) إيمان غرايرية The oil collection is the most important extraordinary resource of the budget general of the State, taking into account this large contribution to the financing and/or deficit of the budget. But the changes that occur on the course of the process of this resource can affect a set of economic variations mainly the balance monetary, which is explained by the stability of cash balances and that of prices, and ensures a suitable profit and stabilizes the balance of payments. What makes the regularity of the source of collection of oil revenues a source of stability of the monetary balance, and one of the most important pillars of an attractive environment for the investments they whether domestic or foreign, and these investments are mainly the driving force of the economic activity.Item 2001-2015 السياسةالنقدية كآلية لإستهداف التضخم في الجزائر دراسة قياسية للفترة (2018) نصرالدين سلاوي ; نافجة حيدريPrice stability is among the most important objectives of different countries across their global policy, particularly monetary policy. Thus, since the beginning of the 1990s, several countries have adopted the inflation targeting system, considered as a framework for analyzing inflation Monetary Policy. Through this study; we tried to know the influence of politics monetary on the control of inflation rates in Algeria and consequently the application of the inflation targeting policy. We can say that it is impossible to apply the inflation targeting policy in Algeria in the absence of initial conditions and essentially the independence of the central bank. We have also noted that Algerian monetary policy plays a more or less relative role in the control of inflation rates, because inflation in Algeria is not only monetary inflation, but also depends on structural reasons such as the impact of the parallel market and external factors such as as imported inflation and others, When a standard study was carried out on the basis of three variables, the M2 money supply, the required reserve rate and the inflation rate during the period 2000- 2015, it can be said that monetary policy has not been able to target inflation. Target the most important among them is the absence of a stable relationship between the tools of monetary policy and the inflation rate as well as the multiplicity of objectives.Item 406ﻣﺪىﻣﻼ ؤﻣﺔﺻﻴﻎ اﻟﺘﻤﻮﻳﻞ اﻹﺳﻼﻣﻲ ﻟﺨﺼﺎﺋﺺ اﻟﺘﺠﺎرة اﻟﺨﺎرﺟﻴﺔ دراﺳﺔﺣﺎﻟﺔ ﺑﻨﻚ اﻟﺒﺮﻛﺔ اﻟﺠﺰاﺋﺮ وﻛﺎﻟﺔ ﻗﺴﻨﻄﻴﻨﺔ ﺳﻴﺪي ﻣﺒﺮوك(2018) ﻣﺒﺮوك ﻣﺮاﺑﻂ The foreign trade sector has experienced strong growth internationally in in fact it represents almost a quarter of the GDP of countries today, hence the problem that poses is that of its financing, especially if the operators cannot self-finance, hence the orientation towards external financing, that as a result Islamic financing appeared as a alternative for financing foreign trade especially since it has proven itself, hence the interest of experts in it which makes it as an option for operators in the field of foreign trade. In this context which came our study and which aims to know the compatibility of the formulas of Islamic financing with the specificities of foreign trade. And for this we did our practical study at the level of the Baraka Bank Algeria agency Constantine 406 which is located in Sidi Mabrouk, based on the analysis of documents provided by this and meetings with agency officials. This study demonstrated that in terms of formality the bank has succeeded in adapting the formulas of Islamic financing to the needs of foreign trade, but in substance there is a great difference with traditional financing due to the fact that the latter is only a simple intermediary in the operation against usurious remuneration, but in Islamic financing the bank becomes a major player in the operation by applying the principle of no profit without silk risk grain and loss especially with the MOUSAWAMA formula.Item ANADE دور الهيئات الداعمة لإنشاء و تمويل المؤسسات الصغيرة و المتوسطة في تنشيط الإستثمار المحلي بمناطق الظل الحدودية لدعم و تنمية المقاولاتية دراسة حالة الوكالة الوطنية سوق أهراس -(2022) ربيعة ورتاني; أسماء بلوناسعلى إثر الإصلاحات الإقتصادية و التنموية التي تعيشها الجزائر منذ إنتهاجها إقتصاد السوق إزداد الإهتمام بالمؤسسات الصغيرة و المتوسطة نظرا للدور الأساسي الذي تلعبه في تنشيط الإستثمار و تحقيق التنمية الإقتصادية لذا تسعى الدولة إلى توفير التمويل اللازم لهذه المؤسسات. هدف الدراسة إلى طرح إشكالية مدى مساهمة الهيئات الحكومية المتخصصة و الداعمة في مجال دعم و و تمويل الإستثمار و دورها في دعم المؤسسات الصغيرة و المتوسطة و التقليل من المشاكل التي تواجهها منذ وخلصت هذه الدراسة إلى أنه و بالرغم من الكثير و العديد من الإمتيازات الممنوحة من قبل الدولة و ا في عملية التحويل خاصة التدعيم عامة قصد إنشاء المزيد منها و مرافقتها في توسعها إسهامات مختلف هيئا فإن هذه المؤسسات الصغيرة و المتوسطة تواجه العديد من المشاكل و الصعوبات و التحديات للبقاء في السوق نذكر منها :مشكل التمويل ، تكلفة رأس المال، المحيط الجمركي، المعوقات الفنية، صعوبة الحصول على المعلومات و التكنولوجيا ،صعوبة الحصول على مدخلات الإنتاج و كذا الصعوبات الإدارية و القانونية. كما تم اقتراح بعض التوجيهات أهمها تطوير المنظومة المصرفية،تفعيل التمويل الإسلامي. ..................................................... Suite aux réformes économiques et de développement que l'Algérie a traversés depuis son adoption de l'économie de marché, l'intérêt pour les petites et moyennes entreprises s'est fortement accru en raison du rôle primordial qu'elles jouent dans la stimulation de l'investissement et la réalisation du développement économique. Financement nécessaire pour ces institutions. Dans cette étude, les chercheurs ont soulevé le problème de l'étendue de la contribution des organismes gouvernementaux spécialisés et de soutien dans le domaine du soutien et du financement des investissements et de leur rôle dans le soutien aux petites et moyennes entreprises et la réduction des problèmes auxquels elles sont confrontées depuis leur création. Cette étude a conclu que malgré les nombreux et nombreux privilèges accordés par l'Etat et les apports de ses différents organes dans le processus de transformation, notamment le renforcement général en vue d'en créer davantage et de les accompagner dans leur expansion, ces petites et moyennes entreprises font face à de nombreux problèmes, difficultés et défis pour survivre Sur le marché, nous citons, parmi eux : le problème du financement, le coût du capital, l'environnement douanier, les obstacles techniques, la difficulté d'obtenir des informations et de la technologie, la difficulté d'obtenir des intrants de production, ainsi que des difficultés administratives et juridiques. Les chercheurs ont également suggéré quelques directives dont la plus importante est le développement du système bancaire et l'activation de la finance islamiqueItem Item Artificial Intelligence as a Pillar of Digital Marketing(2024) Mohamed Zine Ramdani; Mohamed Rostom BenaouraThis study seekes to identify the role of Artificial Intelligence, with its various types, characteristics, and fields, in influencing and improving Digital marketing in economic institutions. The study gained its importance through the growing interest in this topic, which has become an inevitable necessity in economic institutions of all types and sizes in light of the increasing interest in this topic. The contemporary digital world, where we used the descriptive analytical approach to suit it for the purposes of the study, and the study targeted a sample of commercial institutions “Mobilis, Djeezy, Ooredoo, Ebox DZ, Pubox, Algeria Telecom, where the questionnaire was the main tool for collecting data, and the sample size was 37 questionnaires, and to analyze Data and hypothesis testing: The SPSS statistical package program was used. The study concluded that there is a relationship with a positive impact between Artificial Intelligence and Digital marketing. The study believes that institutions under study should apply Artificial Intelligence to further improve Digital marketing through continuous research and development. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الذكاء الاصطناعي بمختلف انواعه و خصائصه و مجالاته في التأثير و تحسين التسويق الالكتروني في المؤسسة الاقتصادية واكتسبت الدراسة أهميتها من خلال الاهتمام المتزايد لهذا الموضوع،والذي اصبح التركيز عليه في المؤسسات الاقتصادية على اختلاف أنواعها وأحجامها ضرورة حتمية في ظل العالم الرقمي المعاصر، حيث استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي لملائمته لأغراض الدراسة، واستهدفت الدراسة لعينة من المؤسسات التجارية " موبيليس, جيزي, اوريدو, ايبوكسدز, بيبوكس, اتصالات الجزائر" ،حيث كانت الاستبانة هي الاداة الرئيسية لجمع البيانات،وكان حجم العينة استبانة 37، إحصائية spssولتحليل البيانات واختبار الفرضيات تم استخدام برنامج الحزمة الا . توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ذات أثر ايجابي بين الذكاء الاصطناعي والتسويق الالكتروني وترى الدراسة على أن المؤسسات محل دراسة ان تقوم بتطبيق الذكاءالاصطناعي لتحسين التسويق الالكتروني بشكل اكبر من خلال البحث والتطوير المستمر. Cette étude visait à identifier le rôle de l'intelligence artificielle, avec ses différents types, caractéristiques et domaines, pour influencer et améliorer le marketing électronique dans les institutions économiques. L'étude a gagné son importance grâce à l'intérêt croissant pour ce sujet, qui est devenu une nécessité inévitable. dans les institutions économiques de tous types et de toutes tailles à la lumière du monde numérique contemporain, où nous avons utilisé l'approche analytique descriptive qui lui convient pour les besoins de l'étude, et l'étude a ciblé un échantillon d'institutions commerciales « Mobilis, Djeezy, Ooredoo, Ebox DZ, Pubox, Algérie Télécom », où le questionnaire était le principal outil de collecte des données, et la taille de l'échantillon était le questionnaire 37, statistiques. Pour analyser les données et tester les hypothèses, le programme spss package a été utilisé. L'étude a révélé qu'il existe une relation avec un impact positif entre l'intelligence artificielle et le marketing électronique. L'étude estime que les institutions étudiées devraient appliquer l'intelligence artificielle pour améliorer davantage le marketing électronique grâce à une recherche et un développement continus.Item BEA.CNEP.BADR.CPA.SOCIETE GENERA LALGERIE دور الذكاء الاصطناعي في تحسين جودة الخدمات المصرفية دراسة حالة(2024) امينة سديرة; ربح بن ساسيThis studyaims to identify the extent to which AI and Fintechcontribute to improving the quality of banking services, whichconstituted a revolution in electronicfinancialsystems. This studyrelied on a descriptive approach by revealing the role of fintech and AI in raising the efficiency and quality of financial services in the bankingsector. Weconducted a local study of Algerian banksAhrasMarket Agency based on an analyticalapproachthroughouranalysisusing SPSS to highlightstrengths and weaknessesOpportunities and threatsthrough information provided by the agenciesAhrasMarket, where the studyfound the important roleplayed by bothartificial intelligence and financialtechnology in developing and increasing the efficiency, quality and improvement of banking services in the bankingsector; The studyalsoconcluded a series of suggestions and recommendationsenablingAlgeria to applyitsownstrategy and move towardsinvestment in AI and fintech technologies. Algerian bankscanobtain an appropriate and accurateview of their data with a lowlevel of errorusing AI and financialtechnology as well as in order to reducecosts and generate new opportunities in the field of financial services. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى مساهمة ذكاء الاصطناعي التكنولوجيا المالية في تحسين جودة الخدمات المصرفيــة، اللذان شكلا ثورة في الأنظمة المالية الالكترونية ، حيث اعتمدت هذه الدراسة على منهج وصفي وذلك من خلال الكشف عن دور التكنولوجيا المالية والذكاء الاصطناعي في الرفع من كفاءة وجودة خدمات المالية في القطاع المصرفي. قمنا بدراسة محلية لبنوك جزائرية وكالة سوق أهراس بالاعتماد على منهج تحليلي من خلال تطرقنا لتحليل باستخدام برنامج spssلإبراز نقاط القوة والضعف، الفرص والتهديدات من خلال المعلومات المقدمة من طرف الوكالات سوق أهراس حيث توصلت الدراسة إلى الدور هام الذي يلعبه كل من الذكاء الاصطناعي والتكنولوجيا المالية في التطوير والرفع من كفاءة وجودة وتحسين الخدمات المصرفية على مستوى القطاع المصرفي، كما خلصت هذه الدراسة المجموعة من الاقتراحات والتوصيات تمكن الجزائر من تطبيق إستراتيجيتها الخاصة والتوجه نحو الاستثمار في تقنيات الذكاء الاصطناعي والتكنولوجيا المالية وتتمكن البنوك الجزائرية من الحصول على رؤية مناسبة ودقيقة لبياناتها مع مستوى منخفض من الخطأ باستخدام الذكاء الاصطناعي والتكنولوجيا المالية وكذلك من أجل خفض التكاليف وتوليد فرص جديدة في مجال الخدمات المالية. Cette étude vise à identifier dans quelle mesure l'intelligence artificielle et la technologie financière contribuent à l'amélioration de la qualité des services bancaires, qui ont constitué une révolution dans les systèmes financiers électroniques. Cette étude s'est appuyée sur une approche descriptive en révélant le rôle de la technologie financière et de l'intelligence artificielle. dans l’amélioration de l’efficacité et de la qualité des services financiers dans le secteur bancaire. Nous avons mené une étude locale des banques algériennes, l'agence Souk Ahras, basée sur une approche analytique, à travers notre analyse utilisant le programme SPSS pour mettre en évidence les forces et les faiblesses, les opportunités et les menaces à travers les informations fournies par les agences Souk Ahras. L'étude a conclu. que le rôle important joué par l'intelligence artificielle et la technologie financière dans le développement et l'amélioration de l'efficacité, de la qualité et de l'amélioration des services bancaires au niveau du secteur bancaire. propre stratégie et s'orienter vers l'investissement dans les technologies de l'intelligence artificielle et des technologies financières et permet aux banques algériennes d'obtenir une vue appropriée et précise de leurs données avec un faible niveau d'erreur. Utiliser l'intelligence artificielle et la technologie financière afin de réduire les coûts et de générer de nouvelles opportunités dans le domaine. le domaine des services financiers.Item BNAالصيرفة الإسلامية و دورها في تفعين المسؤولية الإجتماعية بالمؤسسة الاقتصادية دراسة حالة لعينة من البنوك التجارية )(2021) حمدي يربى أبيليل; سليم سبوعيIslamic banking is one of the modern concepts that have recently enjoyed a wide spread in Algeria in various commercial banks by opening windows for them through which they present their products that are in line with the principles of Islamic Sharia. The descriptive analytical method was relied on, where a questionnaire was distributed to a sample of 34 managers and managers in the institutions under study, where the SPSS program was used to analyze data and test hypotheses. , In addition to the existence of an average effect of the effectiveness of Islamic banking in the application of social responsibility in the Algerian National Bank and the Local Development Bank. ............................................................. تعتبر الصيرفة الإسلامية أحد المفاهيم الحديثة التي لاقت مؤخرا انتشارا واسعا في الجزائر في مختلف البنوك التجارية من خلال فتح نوافذ لها تعرض من خلالها منتجاتها المتوافقة مع مبادئ الشريعة الإسلامية. وتم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم توزيع استبانة على عينة مكونة من 34 مديراً ومديرة في المؤسسات محل الدراسة، حيث تم استخدام برنامج SPSS لتحليل البيانات واختبار الفرضيات. بالإضافة إلى وجود تأثير متوسط لفعالية الصيرفة الإسلامية في تطبيق المسؤولية الاجتماعية في البنك الوطني الجزائري وبنك التنمية المحلية.Item CPA - مقارنة بين التمويل التقليدي والتمويل الاسلامي للمشاريع العقارية في الجزائر دراسة حالة بنك القرض الشعبي الجزائري وكالة سوق اهراس(2022) هناء نواري; فاطمة خليفةThis study aims to compare between traditional financing and Islamic financing for real estate projects in Algeria, which are financed within the framework of the CPA Bank of Algeria at Souk Ahras Agency, whether in terms of concepts, procedures for granting financing or the cost of financing. It also aims to help the applicant for this type of project to choose and determine the optimal financing for their projects and the least costly. In this study, it was concluded that traditional financing is based in calculating its returns on usurious interests, while Islamic financing is based on calculating its profits on the profit-sharing ratio or on the known profit margin rate. It was also reached that the procedures for granting financing for both financing are similar, and the difference lies only In the period granted by the bank to pay the first due payment, it was also concluded that the financing cost for both financings is very close, and this is in the event that the required interest rate in the case of conventional financing is equal with the rate of the profit margin known in the case of Islamic financing, according to the Murabaha - real estate formula. .................................................. تهدف هذه الدراسة إلى المقارنة بين التمويل التقليدي و التمويل الإسلامي للمشاريع العقارية في الجزائر , والممولة في إطار بنك القرض الشعبي الجزائري CPA بوكالة سوق أىراس سواء من حيث المفاىيم أو إجراءات منح التمويل أو تكلفة التمويل. كما تهدف إلى مساعدة طالب التمويل لهذا النوع من المشاريع على اختيار وتحديد التمويل الأمثل لمشاريعهم و الأقل تكلفة . وتم التوصل في ىذه الدراسة إلى أن التمويل التقليدي يرتكز في حساب عوائده على الفوائد الربوية , بينما التمويل الإسلامي يرتكز في حساب أرباحو على نسبة المشاركة في الإرباح أو على معدل ىامش الربح المعلوم .كما تم التوصل إلى تشابو إجراءات منح التمويل لكلا التمويلين ,ويكمن الاختلاف فقط في المدة التي يمنحها البنك لتسديد أول دفعة مستحقة , كما تم التوصل إلى أن تكلفة التمويل لكلا التمويلين متقاربة جدا , وىذا في حالة تساوي معدل الفائدة المطلوب في حالة التمويل التقليدي مع معدل ىامش الربح المعلوم في حالة التمويل الإسلامي وذلك حسب صيغة مرابحة –عقار.Item DOW JONES INDUSTRIAL INDEXدور مبادلة العجز الائتماني في تأمين المخاطر البنكية دراسة حالة لعينة من البنوك والمؤسسات الامريكية المدرجة في مؤشر(2024) نورهان قنون; شيماء بن برينيسThis study addresses the role of credit default swaps (CDS) as one of the important credit derivatives tools in financial markets, as it aims to protect investors from credit risks and reduce the impact of bad loans on financial assets. Considering CDS as an essential part of risk management strategies in banks, as it contributes to achieving a balance between risks and returns. This study aimed to explore the role of CDS in enhancing the stability of the financial system and managing credit risks in banks. The study adopted an integrated analytical approach, as the financial data of banks that use CDS were analyzed and compared to those that do not use it. The study also used the analytical approach and qualitative analysis techniques to understand the actual impact of using CDS on banks' performance. The results showed that CDS contributes to enhancing banks' ability to withstand financial shocks and reduce non-performing loan rates, which contributes to enhancing financial stability and the financial system in general. The study concluded that CDS is not just a tool for hedging credit risks, but rather an essential part of risk management strategies that contribute to achieving a better balance between risks and returns for banks. Accordingly, the study recommends increasing the effective use of CDS in the banking sector to enhance the ability to withstand financial shocks and improve financial performance in general. تتناول هذه الدراسة دور مبادلة العجز الائتماني (CDS) كأحد أدوات المشتقات الائتمانية المهمة في الأسواق المالية، حيث تهدف إلى حماية المستثمرين من مخاطر الائتمان وتقليل تأثير الديون المتعثرة على الأصول المالية. باعتبار CDS جزءاً أساسياً من استراتيجيات إدارة المخاطر في البنوك، حيث يسهم في تحقيق توازن بين المخاطر والعوائد. وهدفت هذه الدراسة إلى استكشاف دور CDS في تعزيز استقرار النظام المالي وإدارة المخاطر الائتمانية في البنوك. اعتمدت الدراسة منهجاً تحليلياً متكاملاً، حيث تم تحليل البيانات المالية للبنوك التي تستخدم CDS ومقارنتها بتلك التي لا تستخدمها، كما استخدمت الدراسة منهج التحليلي وتقنيات التحليل النوعي لفهم التأثير الفعلي لاستخدام CDS على أداء البنوك. أظهرت النتائج أن CDS يساهم في تعزيز قدرة البنوك على تحمل الصدمات المالية وتقليل معدلات القروض المتعثرة، مما يسهم في تعزيز الاستقرار المالي والنظام المالي بشكل عام. توصلت الدراسة إلى أن CDS لا يُعتبر مجرد أداة لتحوط المخاطر الائتمانية، بل هو جزء أساسي من استراتيجيات إدارة المخاطر التي تسهم في تحقيق توازن أفضل بين المخاطر والعوائد للبنوك. وعليه توصي الدراسة بزيادة الاستخدام الفعّال لـ CDS في القطاع البنكي لتعزيز القدرة على تحمل الصدمات المالية وتحسين الأداء المالي بشكل عام. Cette étude examine le rôle des swaps de défaut de crédit (CDS) en tant qu'instruments dérivés de crédit importants sur les marchés financiers, visant à protéger les investisseurs contre les risques de crédit et à réduire l'impact des créances douteuses sur les actifs financiers. Les CDS font partie intégrante des stratégies de gestion des risques des banques, contribuant à équilibrer les risques et les rendements. L'objectif de cette étude est d'explorer le rôle des CDS dans le renforcement de la stabilité du système financier et la gestion des risques de crédit dans les banques. L'étude adopte une approche analytique intégrée, en analysant les données financières des banques utilisant les CDS et en les comparant à celles qui ne les utilisent pas. Elle utilise également des techniques d'analyse qualitative pour comprendre l'impact réel de l'utilisation des CDS sur la performance des banques. Les résultats montrent que les CDS contribuent à renforcer la capacité des banques à absorber les chocs financiers et à réduire le taux des créances douteuses, ce qui favorise la stabilité financière et du système financier dans son ensemble. L'étude conclut que les CDS ne sont pas seulement un outil de couverture des risques de crédit, mais qu'ils constituent une partie essentielle des stratégies de gestion des risques, permettant d'obtenir un meilleur équilibre entre les risques et les rendements pour les banques. En conséquence, l'étude recommande d'accroître l'utilisation efficace des CDS dans le secteur bancaire pour améliorer la capacité à absorber les chocs financiers et améliorer la performance financière globale.Item EUROPA SPORTدور التجارة الإلكترونية في تعزيز مبيعات المؤسسة في ظل جائحة الكوفيد- 19 - دراسة حالة شركة(2022) حنان نزار; شهرة زاد صمايديةMany business organizations are moving into the world of e-commerce, where they are actively seeking to create their own websites with the aim of promoting and distributing their products and services through the Internet, but many of these organizations still suffer from certain obstacles that affect their sales volume. This study aims to clarify the relationship between the independent variable represented in e-commerce and the dependent variable represented in the sales of the organization in the light of the Covid-19 pandemic, where the descriptive analytical approach has been used in the theoretical and applied parts of the study, respectively, and to respond to the hypotheses of the study, a field study was carried out on a Europa sport company for the sale of sportswear, where the questionnaire tool was used to to know the opinions of the study sample composed of 30 individuals, and the results of this questionnaire were presented and analyzed using the SPSS program to test the validity of the hypotheses. By testing the hypotheses, the study concluded that there is a positive direct relationship between e-commerce and business sales in light of the Covid-19 pandemic. The study also recommended working on e-literacy and seeking to expand and develop e-marketplaces to facilitate transactions and open new e-markets. ............................................................. تتجو العديد من منظمات الأعمال نحو عالم التجارة الإلكترونية، حيث تسعى و بشكل فعلي لإنشاء مواقع إلكترونية خاصة بها بغرض ترويج وتوزيع منتجاتها وخدماتها عبر الانترنيت، إلا أن العديد من ىذه المنظمات لا زالت تعاني من بعض المعوقات التي تؤثر على حجم مبيعاتها. تهدف ىذه الدراسة إلى توضيح العلاقة بين المتغير المستقل المتمثل في التجارة الإلكترونية والمتغير التابع المتمثل في مبيعات المؤسسة في ظل جائحة كوفيد- 19 ، حيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في جانبي الدراسة النظري والتطبيقي على التوالي، وللإجابة على فرضيات الدراسة تم القيام بدراسة ميدانية على شركة Europa sport لبيع الألبسة الرياضية حيث تم استعمال أداة الاستبيان لمعرفة آراء عينة الدراسة المكونة من 30 فرد ، و تم عرض وتحليل نتائج ىذا الاستبيان باستخدام برنامج SPSS لاختبار صحة الفرضيات. من خلال اختبار الفرضيات توصلت الدراسة إلى وجود علاقة طردية موجبة بين التجارة الإلكترونية و مبيعات المؤسسة في ظل جائحة الكوفيد- 19 . كما أوصت الدراسة بالعمل على محو الأمية الإلكترونية، والسعي لتوسيع و تطوير الأسواق الإلكترونية لتسهيل المعاملات، و فتح أسواق إلكترونية جديدة.Item EVIEWS10أثر السياسة النقدية على جاذبية الاستثمار الأجنبي في الجزائر خلال الفترة 2000 - 2020 دراسة تحليلية باعتماد برنامج(2022) دنيا خذري; هاجر جلموديThrough this dissertation, we tried to study the impact of monetary policy on the attractiveness of foreign investment in Algeria during the period from 2000 to 2020 (analytical study using the Eviews 10 program). This required identifying the various concepts related to the subject, their objectives, and the tools used. After the theoretical study, and the analytical study of each the inflation rate, the exchange rate, the interest rate in their impact on the investment climate in Algeria, and we arrived at the answer to the study’s hypotheses that the problem was previously raised, and the results of the study confirmed that inflation rate has positively effects on foreign investment, while the exchange rate and the interest rate affect negatively on foreign investment flows. Therefore, the state must follow more effective monetary policy, based on strictness, transparency, and accuracy in decision-making, by giving more independence to the monetary authorities, and defining their objectives ......................................................... من خلال هذه المذكرة حاولنا دراسة اثر السياسة النقدية على جاذبية الاستثمار الأجنبي في الجزائر خلال الفترة فتطلب ذلك التعرف على المفاهيم ،) Eviews من 2000 إلى 2020 ) دراسة تحليلية بإعتماد برنامج 10 المختلفة المتعلقة بالموضوع، وأهدافها وأدواتها المستخدمة، وبعد الدراسة النظرية، والدراسة التحليلية لكل من معدل التضخم، سعر الصرف، سعر الفائدة في تأثيرهم على المناخ الاستثماري بالجزائر، واختبارنا لفرضيات الدراسة، توصلنا للإجابة على الإشكالية التي تم طرحها سابقا، وكانت نتائج الدراسة تأكد على أن التضخم ي ؤثر إيجابا على الإستثمار الأجنبي، أما سعر الصرف، وسعر الفائدة يؤثران سلبا على تدفقات الاستثمار الأجنبي. لذلك وجب على الدولة إتباع سياسة نقدية أكثر فعالية، تقوم على الصرامة، الشفافية، والدقة في إتخاذ القرار، من خلال إعطاء إستقلالية أكثر للسلطات النقدية، وتحديد أهدافهاItem "proplast "أهمية مؤسسات إعادة التدوير في إدارة النفايات دراسة حالة مؤسسة بولاية عنابة(2024) فريال زرايرية; جنات عمايريةRecycling contributes significantly to environmental protection by reducing pollution and conserving resources. It also achieves economic benefits through efficient management, proper waste disposal, and the use of advanced scientific and technological methods for waste treatment and recycling. This study addresses the concepts related to waste management and recycling, highlighting Prop last, a pioneering Algerian institution in this field. The study is based on an analytical approach to the theoretical part and a case study method in the practical section. The findings of this study emphasize the critical role of recycling processes in managing modern waste through innovative treatment methods. The research concludes with the significant economic, social, and environmental benefits of waste recycling. تساهم إعادة تدوير النفايات بقدر كبير في حماية البيئة من التلوث والحفاظ عليها وتحقيق الموارد الاقتصادية من جهة أخرى، وأيضا من خلال الإدارة والتسيير الجيد للنفايات واستخدام الأساليب العلمية لمعالجتها والتكنولوجيا المتطورة لإعادةتدويرها حيث تم التطرق في هذه الدراسة إلى المفاهيم المتعلقة بإدارة النفايات وإعادة تدويرها، وتعتبر مؤسسة إعادة تدوير البلاستيكprop lastإحدى المؤسسات الجزائرية الرائدة في هذا المجال. تم الاعتماد في دراستنا على المنهج التحليلي للفصل النظري ومنهج دراسة حالة في الفصل التطبيقي. كما ختمنا هذه الدراسة بأهم النتائج التي توصلنا اليها في هذه المذكرة هي أن عملية إعادة تدوير النفايات تعد من أهم الطرق الحديثة المتبعة في معالجة النفايات، حيث ان لها فوائد اقتصادية واجتماعية وبيئيةItem YASSIR أثر مواقع التواصل الاجتماعي في بناء رأس مال العلامة التجارية للمؤسسات الناشئة دراســـة حالة: شركة يسير(2024) وليد بـــــــارةThe aim of this study is to determine the extent of the impact of social networking sites on building brand capital for startup companies in Generali .and YASSIR Company in particular. For this purpose, we distributed a questionnaire consisting of 27 questions to a sample of 60 individuals from various segments of society. All 60 questionnaires were retrieved. The content of the questionnaire was used and processed using SPSS 25v to determine the results obtained and test the research hypotheses that were developed. This study showed the important impact of social networking sites in building brand capital for YASSIR Company. From this, we concluded that: Every startups or organization that wants to build good images for its brand, which allows it to build its brand capital, must have pages on social media platforms in its various forms that are attractive and unique in their characteristics to attract a wide audience and introduce its brand while keeping up with the Technological development and the invasion of what is called artificial intelligence. As well as constant research and development with continuous creativity and innovation - which allows emerging startups to penetrate into many markets, which allows them to attract new clients and customers and thus gain their satisfaction and loyalty. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير مواقع التواصل الاجتماعي في بناء رأس مال العلامة التجارية للمؤسسات الناشئة عموما و شركة يسير YASSIR خاصة، و من أجل ذلك قمنا بتوزيع استمارة استبيان مكون من 27سؤالا على عينة مكونة من 60 فردا من مختلف فئات المجتمع. وقد استرجعت كلها أي 60استمارة.حيث تم استخدام و معالجة محتوىالاستبيان ببرنامجV25SPSS لمعرفة النتائج المتحصل عليها و اختبار فرضيات البحث التي تم وضعها. و فد أظهرت هاته الدراسة التأثير المهم لمواقع التواصل الاجتماعي في بناء رأس مال العلامة التجارية لشركة يسير . و منه خلصنا إلى أن: كل مؤسسة ناشئة ترغب في بناء صور جيدة لعلامتها التجارية مما يسمح ببناء رأس مال علامتها التجارية لابد أن يكون لها صفحات على منصات التواصل الاجتماعي على مختلف أشكالهاـ تمتاز بالجاذبية و منفردة في خصائصها لجذب جمهور واسع و التعريف بعلامتها التجارية مع مواكبة التطور التكنولوجي و مع ما نعيشه اليوم من انتشار ما يسمى بالذكاء الاصطناعي. كذلك البحث و التطوير الدائمين مع الإبداع و الابتكار المستمرين ـ ما يسمح للمؤسسات الناشئة بالتوغل في أسواق عديدة مما يسمح لها بجذب زبائن و عملاء جدد و هذا لكسب رضاهم و ولائهم. L’objectif de cette étude est de déterminer l'étendue de l'impact des sites de réseaux sociaux sur la constitution du capital de la marque des startups en général et la société YASSIR en particulier. À cette fin, nous avons distribué un questionnaire composé de 27 questions à un échantillon de 60 individus issus de divers segments de la société. Les 60 questionnaires ont été récupérés. Le contenu du questionnaire a été utilisé et traité à l'aide de SPSS 25v pour déterminer les résultats obtenus et tester les hypothèses de recherche développées. Cette étude a montré l'impact important des sites de réseaux sociaux dans la constitution du capital de marque de la société YASSIR. De là, nous avons conclu que : Toute startup ou organisation qui souhaite construire une bonne image de sa marque, ce qui lui permet de construire son capital de marque, doit disposer de pages sur les plateformes de médias sociaux sous ses différentes formes, attrayantes et uniques dans leurs caractéristiques. Attirer un large public et faire connaître sa marque tout en suivant l'évolution technologique et l'invasion de ce qu'on appelle l'intelligence artificielle. Ainsi qu'une recherche et un développement constants avec une créativité et une innovation continues - qui permettent aux startups émergentes de pénétrer sur de nombreux marchés, ce qui leur permet d'attirer de nouveaux clients et de gagner ainsi leur satisfaction et leur fidélité.Item ZMEدور ريادة الأعمال – القيادة – في إدارة الأزمات بالمؤسسة دراسة حالة مؤسسة زغداني متعددة الوظائف(2022) روميسا حرشاني; أمينة بوتمجتThis study centered on the role of entrepreneurship-leadership - in crisis management in the enterprise, and in order to achieve the goal of research and test the validity of its hypotheses, a case study was conducted for an emerging institution zme (enterprise zeghdani (multifonction des semences). The problem revolved around the key question: how can the administrative leader maintain the Organization's viability and stability in a time of crisis? The purpose of this research is to know the impact of leadership characteristics in crisis management. The research concluded, among other conclusions and recommendations, that leadership is a constant source and asset that promotes competitive advantage among organizations. After analysis, there is an impact on some of the pioneering characteristics of crisis management. Self-control has been one of the most important characteristics of a leader in crisis management. .......................................................Item أثر إدارة السيولة على الأداء المالي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة - دراسة حالة مؤسسة الذواقة الجزائرية بمداوروش – سوق أهراس-(2024) هندة بلايلية; أمال قناويThis study aimed to see the extent to which liquidity management affects the financial performance of SMEs by analysing liquidity management indicators in general and financial performance appraisal indicators in particular, We relied on the analytical descriptive approach by presenting the concepts of liquidity management and financial performance and based on a case study curriculum at EdhawaqaAlgerian in the state of SouqAhras, By analysing the financial situation based on the organization's financial statements for the period (2018-2022), in addition to conducting an in-person interview with the Chief Financial Officer of Edhawaqa about the financial status of the organization and its application for liquidity management. This study will highlight the assessment of SMEs' financial performance using a set of financial ratios and indicators (liquidity ratios, profitability, financial balance) adopted by SMEs to determine their current and future financial position. Through this study, we found that Edhawaqadoes not have good liquidity and is unable to pay its short-term debts during the period (2018-2022). It was found that Edhawaqa was unable to meet its short-term obligations. We also conclude that there is an impact of liquidity management on the financial performance of Edhawaqa Algerian, but other external factors have contributed to the decline in the institution's financial capacity. هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير إدارة السيولة على الأداء المالي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، من خلال تحليل مؤشرات إدارة السيولة بشكل عام ومؤشرات تقييم الأداء المالي بشكل خاص، حيث اعتمدنا في ذلك على المنهج الوصفي التحليلي من خلال عرض المفاهيم المتعلقة بإدارة السيولة والأداء المالي، كما استندنا على منهج دراسة حالة في مؤسسة الذواقة الجزائرية بمداوروش ولاية سوق أهراس، من خلال تحليل الوضعية المالية بالاعتماد على القوائم المالية المتاحة عن المؤسسة للفترة (2018-2022)، إضافة إلى إجراء مقابلة شخصية مع المدير المالي لمؤسسة الذواقة حول الوضعية المالية للمؤسسة ومدى تطبيقها لإدارة السيولة. حيث جاءت هذه الدراسة لتسليط الضوء على تقييم الأداء المالي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة باستخدام مجموعة من النسب والمؤشرات المالية (نسب السيولة، الربحية، التوازن المالي) التي تعتمدها المؤسسات لمعرفة وضعيتها المالية الحالية والمستقبلية. وتوصلنا من خلال هذه الدراسة إلى أن مؤسسة الذواقة لا تتمتع بسيولة جيدة وليست لها القدرة على تسديد ديونها قصيرة الأجل خلال الفترة (2018-2022)، وقد تبين أن المؤسسة لم تستطع مواجهة التزاماتها قصيرة الأجل، كما نستنتج وجود أثر لإدارة السيولة على الأداء المالي في مؤسسة الذواقة الجزائرية إلا أن هناك عوامل أخرى خارجية ساهمت في انخفاض القدرة المالية للمؤسسة. Cette étude visait à voir dans quelle mesure la gestion de la liquidité affecte la performance financière des PME en analysant les indicateurs de gestion de la liquidité en général et les indicateurs d’évaluation de la performance financière en particulier, Nous nous sommes appuyés sur l’approche descriptive analytique en présentant les concepts de gestion de liquidité et de performance financière et sur un curriculum d’études de cas Edhawaqua Algérienne dans l’état de SoukAhras, En analysant la situation financière en fonction des états financiers de l’organisation pour la période (2018-2022), en plus de mener uneEntretien personnel avec le directeur financier de Edhawaqua sur la situation financière de l’organisation et son application pour la gestion des liquidités. Cette étude mettra en évidence l’évaluation de la performance financière des PME à l’aide d’un ensemble de ratios et d’indicateurs financiers (ratios de liquidité, rentabilité, équilibre financier) adoptés par les PME pour déterminer leur situation financière actuelle et future. Grâce à cette étude, nous avons constaté que Edhawaqua n’a pas de bonnes liquidités et est incapable de payer ses dettes à court terme au cours de la période (2018-2022). Il a été constaté que Edhawaquan’était pas en mesure de remplir ses obligations à court terme. Nous concluons également qu’il y a un impact de la gestion de la liquidité sur la performance financière de Edhawaquaalgérienne, mais d’autres facteurs externes ont contribué à la baisse de la capacité financière de l’institution.Item أثر إدارة المعرفة على المسؤولية الاجتماعية في المؤسسة الاقتصادية دراسة حالة المؤسسة الوطنية للدهن – وحدة سوق أهراس(2021) عبد النور صميدة; عبد الرزاق رحامنيةيعالج موضوع درستنا إشكالية أثر إدارة المعرفة على المسؤولية الاجتماعية في المؤسسة الاقتصادية، حيث تمت معالجة موضوع درستنا عن طريق الاستبيان كأداة لجمع البيانات في الدراسة الميدانية، لذلك تم استخدام الطريقة الإحصائية لمعالجة المعطيات المجمعة من عينة الدراسة المتمثلة في المؤسسة الوطنية للدهن وحدة سوق اهراس، وأهم النتائج التي توصلنا اليها هو أن إدارة المعرفة تساهم في تحقيق أبعاد المسؤولية الاجتماعية المتمثلة في البعد البيئي والاقتصاد واخيري والاجتماعية، كما توصلنا اى ان هنا علاقة تكامل أ تأثري وتأثر بين إدارة المعرفة والمسؤولية الاجتماعية. ............................................................... Cette étude a pour objectif de traiter l'impact de la gestion de connaissance sur la responsabilité sociale dans les entreprises économiques ,pour cela on a traité cette problématique avec un questionnaire comme un outil de collecte des données sur le terrain, donc la méthode statique a été utilisé pour traiter ces données qui sont pris par un échantillon des employeurs travaillent à l'entreprise nationale des peintures. L’étude a mis en évidence que : Nos conclusions sont que la gestion des connaissances contribue à atteindre les dimensions de la responsabilité sociale représentées dans les domaines environnemental, économique, caritatif et social. Nous avons également conclu qu'il existe une relation d'intégration de tout impact et influence entre la gestion des connaissances et la responsabilité sociale.Item أثر الإبدا ع الإداري في تحسين الاداء الوظيفي بالمؤسسات االقتصادية دراسة حالة مؤسسات اتصالات اللاسلكية (2018) عليمة بن سالم ; روضة ماضي Today innovation plays an important role in the survival of businesses economic. This study aims to identify the reality of innovation and analyze its impact on the performance of human resources in three telecommunications companies, namely: mobilis, djezzy and ooredoo. The study adopted the descriptive analytical approach, using the questionnaire as a means of collecting data. 39 questionnaires out of 42 were analyzed, i.e. 92.85% of the size of the targeted population (42 workers). The study concluded with two important results: the first was to confirm the acceptably the existence of the six internal organizational elements of innovation. THE second shows the existence of a significant relationship between the application of innovation elements and the level of performance of employees within the three companies studied.Item أثر التسويق الداخلي كاستراتيجية على الالتزام التنظيمي للعاملين - دراسة حالة-المؤسسة الوطنية للدهن و مؤسسة سونلغاز ( وحدة سوق اهراس )(2023) أكرم بوعلي; أيمن قماقمةAbstract ; This study aimed to know the effect of internal marketing on organizational commitment in organizations. Nowadays, internal marketing has become a vital and contemporary topic due to the increased interest in it in organizations. It follows that the role and increasing importance of internal marketing in bringing in employees with high capabilities and skills, the ability to take responsibility, and provide high-quality services to customers. The study concluded with a set of conclusions and recommendations that were reached by studying the dimensions of internal marketing (training, motivation, and internal communication). The results indicate that these factors have an effective role in enhancing the organizational commitment of employees, which contributes to the development of organizations and the achievement of their goals. ......................................... الملخص : هدفت هذه الدراسة الي معرفة تأثير التسويق الداخلي على الالتزام التنظيمي في المنظمات,في الوقت الحاضر، اصبح التسويق الداخلي موضوعًا حيويًا ومعاصرًا نظرًا لزيادة الاهتمام به في المنظمات. يترتب على ذلك دور وأهمية متزايدة للتسويق الداخلي في جلب موظفين ذوي قدرات ومهارات عالية، والقدرة على تحمل المسؤولية، وتقديم خدمات عالية الجودة للعملاء. اختتمت الدراسة بمجموعة من الاستنتاجات والتوصيات التي تم الوصول إليها من خلال دراسة أبعاد التسويق الداخلي ( التدريب والتحفيز والاتصال الداخلي). تشير النتائج إلى أن هذه العوامل لها دور فعّال في تعزيز الالتزام التنظيمي للعاملين، مما يساهم في تطوير المنظمات وتحقيق أهدافها . ...................................... Résumé : Cette étude visait à connaître l'effet du marketing interne sur l'engagement organisationnel dans les organisations.De nos jours, le marketing interne est devenu un sujet vital et contemporain en raison de l'intérêt accru qu'il suscite dans les organisations. Il s'ensuit que le rôle et l'importance croissante du marketing interne dans le recrutement d'employés dotés de capacités et de compétences élevées, la capacité de prendre des responsabilités et de fournir des services de haute qualité aux clients. L'étude s'est conclue par un ensemble de conclusions et de recommandations issues de l'étude des dimensions du marketing interne (formation, motivation et communication interne). Les résultats indiquent que ces facteurs jouent un rôle efficace dans l'amélioration de l'engagement organisationnel des employés, ce qui contribue au développement des organisations et à l'atteinte de leurs objectifs.Item أثر الجباية الخضراء في الحد من التلوث البيئي – دراسة حالة الجزائر(2021) أميرة رحيلي; صبرينة كليوسThe aim of the study is to highlight and clarify the positive impact that green taxation plays in reducing environmental pollution. Through this work, we will try to address the most important concepts related to environmental pollution on the one hand and on the other hand, environmental collection, as well as the effects of environmental policy on controlling environmental pollution in Algeria. Through that research we summarizate the following results : Enviomental collection is working on reducing the high rates of pollution, but,it's incafable to eliminate it. Enviomental collection is Algeria has an inferative role to reduce the ontput pollutants of Enviroment. .......................................................... هدفت هذه الدراسة الى إبراز وتوضيح الأثر الإيجابي الذي تلعبه الجباية الخضراء في الحد من التلوث البيئي. من خلال هذا العمل سنحاول التطرق الى أهم المفاهيم المتعلقة بالتلوث البيئي من جهة، ومن جهة أخرى الجباية البيئية، وكذلك اثار السياسة البيئية في التحكم بالتلوث البيئي في الجزائر. من خلال هذا البحث لخصنا النتائج التالية: أن الجباية البيئية تعمل على تخفيض التلوث بنسبة كبيرة لكنها لا تقضي عليه. أن للجباية البيئية في الجزائر دور الزامي في الحد من مخرجات الملوثة في البيئة .