Doctoral theses
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/99
Browse
Item الضغوط النفسية وعلاقتها بالطاقة النفسية لدى لاعبي كرة القدم(2024) جارش عبد المجيدSummary: This study aimed to understand the relationship between psychological stress and psychological energy among football players. The researcher used the descriptive correlation method and applied a psychological stress scale and a psychological energy scale to a random sample of 140 football players playing in the first regional division clubs of the Annaba Association. The study results showed a statistically significant inverse (negative) correlation between stress and psychological energy among football players. It also showed that football players face a medium degree of psychological stress and a medium degree of psychological energy. The results also showed a statistically significant inverse (negative) correlation between each of (psychological stress related to training, psychological stress related to competition, psychological stress related to time management and organization, psychological stress related to the psychological characteristics of the players, psychological stress related to the technical and administrative staff, psychological stress related to social life) and the psychological energy among football players (study sample). ----------------- الملخـــــــص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الضغوط النفسية والطاقة النفسية لدى لاعبي كرة القدم، واستخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، وقام بتطبيق مقياس الضغوط النفسية ومقياس الطاقة النفسية على عينة عشوائية قوامها 140 لاعب كرة قدم يلعبون في أندية القسم الجهوي الأول لرابطة عنابة، وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية عكسية (سالبة) ذات دلالة إحصائية بين الضغوط والطاقة النفسية لدى لاعبي كرة القدم، كما أظهرت أن لاعبي كرة القدم يواجهون درجة متوسطة من الضغوط النفسية وكذلك درجة متوسطة من الطاقة النفسية، كما بينت النتائج وجود علاقة ارتباطية عكسية (سالبة) ذات دلالة إحصائية بين كل من (الضغوط النفسية المرتبطة بالتدريب، الضغوط النفسية المرتبطة بالمنافسة، الضغوط النفسية المرتبطة بإدارة وتنظيم الوقت، الضغوط النفسية المرتبطة بالخصائص النفسية للاعبين، الضغوط النفسية المرتبطة بالجهاز الفني والإداري، الضغوط النفسية المرتبطة بالحياة الاجتماعية) والطاقة النفسية لدى لاعبي كرة القدم (عينة الدراسة) -------------- Résumé: Cette étude visait à découvrir la relation entre le stress psychologique et l'énergie psychologique chez les joueurs de football. Le chercheur a utilisé une approche descriptive et corrélationnelle et a appliqué l'échelle de pression psychologique et l'échelle d'énergie psychologique à un échantillon aléatoire de 140 joueurs de football évoluant dans les clubs. de la première division régionale de la Ligue Annaba. Les résultats de l'étude ont montré qu'il existe une corrélation inverse (négative) statistiquement significative entre le stress et l'énergie psychologique chez les joueurs de football. Elle a également montré que les joueurs de football sont également confrontés à un degré modéré de stress psychologique. comme un degré modéré d'énergie psychologique. Les résultats ont également montré l'existence d'une corrélation inverse significative (négative) Statistiques entre (pressions psychologiques liées à l'entraînement, pressions psychologiques liées à la compétition, pressions psychologiques liées à la gestion du temps et à l'organisation, pressions psychologiques liées à les caractéristiques psychologiques des joueurs, les pressions psychologiques liées au staff technique et administratif, les pressions psychologiques liées à la vie sociale) et l'énergie psychologique chez les joueurs de football (exemple de l'étude)Item مساهمة إدارة الجودة الشاملة في إنجاح الاحتراف الرياضي(2024) Belaid Samirملخص هدفتالدراسة إلى الكشف عن مساهمة إدارة الجودة الشاملة في إنجاح الاحتراف الرياضي في الجزائر، دراسة ميدانية على بعض أندية الرابطة المحترفة الأولى لكرة القدم، من خلال الاجابة على التساؤل العام: ما درجة مساهمة إدارة الجودة الشاملة في إنجاح الاحتراف الرياضي في كرة القدم بالجزائر؟ حيث تم تطبيقها على عينة مكونة من (40) إداري من خمسة أندية لكرة القدم مختارة عشوائيا ناشطة بالقسم المحترف الأول. وتم خلالها استخدام المنهج الوصفي التحليليلملائمته لموضوع الدراسة، وبالاعتماد على استمارةاستبيان موجهة لمسيري الأندية الرياضية لكرة القدم. وتوصلتالدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: يساهم التدريب المستمر للموارد البشرية في إنجاح الاحتراف الرياضي لكرة القدم في الجزائر، تساهم جودة الخدمات الرياضية في إنجاح الاحتراف الرياضي لكرة القدم في الجزائر بدرجة متوسطة، تساهم جودة المنتج الرياضي في إنجاح الاحتراف الرياضي لكرة القدم في الجزائر.تساهم جودة المنشأة الرياضية في إنجاح الاحتراف الرياضي لكرة القدم في الجزائر، يساهم تحقيق رضا العملاء في إنجاح الاحتراف الرياضي لكرة القدم في الجزائر، يساهم التنويع في مصادر الدخل المالي في إنجاح الاحتراف الرياضي لكرة القدم في الجزائر، تساهم الميزة التنافسية في إنجاح الاحتراف الرياضي لكرة القدم في الجزائر بدرجة متوسطة. -------- Abstract The study led to the disclosure of the contribution of comprehensive quality management to the success of sports professionalism in Algeria, a field study on some of the first professional football association clubs., through the general question: To what degree does total quality management contribute to the success of sports professionalism in Algerian football? It has been applied to a community of the study included a sample of (40) administrators from five randomly selected football clubs active in the first professional division., the descriptive approach was used to suit the subject of the study, relying on the only evidence as a tool for the study.A questionnaire form directed to managers of football sports clubs. The study found a set of findings, the most important of which were: Continuous training of human resources contributes to the success of professional football in Algeria., The quality of sports services contributes to the success of professional football in Algeria with a moderate degree., The quality of the sports product contributes to the success of professional football in Algeria., The quality of sports facility contributes to the success of professional football in Algeria., Customer satisfaction contributes to the success of professional football in Algeria., Diversification of income sources contribute to the success of professional football in Algeria., Competitive advantage contributes to the success of Algerian football on a medium level. --------- Résumé: L’étude a conduit à la divulgation de la contribution de la gestion globale de la qualité au succès du professionnalisme sportif en Algérie, une étude de terrain sur certains des premiers clubs de football professionnel, à travers la question générale : Dans quelle mesure la gestion de la qualité totale contribue-t-elle au succès du professionnalisme sportif dans le football algérien Il a été appliqué à une communauté de l’étude comprenait un échantillon de (40) administrateurs de cinq clubs de football sélectionnés au hasard actifs dans la première division professionnelle., l’approche descriptive a été utilisée pour convenir au sujet de l’étude, en s’appuyant sur les seules preuves comme outil pour l’étude. Un formulaire de questionnaire destiné aux dirigeants de clubs de football sportif. L’étude a révélé une série de résultats, dont les plus importants sont les suivants : La formation continue des ressources humaines contribue au succès du football professionnel en Algérie., La qualité des services sportifs contribue au succès du football professionnel en Algérie à un degré modéré., La qualité du produit sportif contribue au succès du football professionnel en Algérie., La qualité des installations sportives contribue au succès du football professionnel en Algérie., La satisfaction des clients contribue au succès du football professionnel en Algérie., La diversification des sources de revenus contribue au succès du football professionnel en Algérie., L’avantage concurrentiel contribue au succès du football algérien à un niveau moyen.Item تأثير برنامج رياضي ترويحي مقترح باستخدام الألعاب في تنمية بعض ابعاد الادراك الحسي الحركي لأطفال التوحد. (7-9) سنوات.دراسة ميدانية بجمعية الشروق لأطفال التوحد لولاية عين الدفلى.(2024-01-31) ملياني مرادAbstract The proposed recreational sports program using motor activities has been found to have a significant impact on developing certain sensory-motor aspects of perception for children with autism. This field study was conducted at the Shorouq Association for Autism in the Ain Defla province, focusing on children aged 7-9 andThe researcher employed an experimental approach with a single-group experimental design, utilizing both pre-test and post-test measures to align with the study's nature. A purposive available sample from the Shorouq Association was selected for children aged 7-9 years. The proposed program was implemented over 12 weeks, with two sessions per week and each session lasting 35 minutes. Data collection involved using the Hayoud scale for perceptual abilities (sensory-motor) in children aged aged 5-7 years after statistical analysis, the following results were obtained - There were statistically significant differences at a significance level of 0.05 between the pre-test and post-test measurements for the experimental group in visual perception (object size stability - location) in favor of the post-test, attributed to the proposed program, with a strong effect size.. ----------------- Résumé L'effet d'un programme sportif récréatif proposé utilisant des jeux de mouvement dans le développement de certaines dimensions de la perception sensori-motrice chez les enfants autistes. Étude de terrain à l'association Al-Shorouk pour les enfants autistes de la province d'Aïn Defla. (7-9 ans). L'étude visait à identifier l'effet d'un programme sportif récréatif proposé utilisant des jeux de mouvement dans le développement de certaines dimensions de la perception sensori-motrice chez les enfants autistes. (7-9 ans). Le chercheur a utilisé la méthode expérimentale, avec un design expérimental pour un seul groupe, en suivant les mesures pré et post, car cela correspondait à la nature de l'étude. Un échantillon disponible et intentionnel a été choisi de l'association Al-Shorouk pour les enfants autistes de la province d'Aïn Defla âgés de (7-9) ans. Le programme proposé a été appliqué au groupe expérimental pendant 12 semaines, à raison de deux unités par semaine, et la durée de l'unité d'enseignement était de 35 minutes. Pour la collecte des données, l'échelle de Haywood pour les capacités perceptives (sensorielles - motrices) des enfants âgés de (5-7) ans a été utilisée. Après traitement statistique, les résultats suivants ont été obtenus : - Il y a des différences statistiquement significatives au niveau de signification (0,05) entre les mesures pré et post pour le groupe expérimental dans la perception visuelle (constance de la taille des objets - espace) en faveur de la mesure post, attribuées au programme proposé, avec une taille d'effet forte. - Il existe des différences statistiquement significatives au niveau de signification (0,05) entre les mesures pré et post pour le groupe expérimental en équilibre dynamique attribuées au programme proposé, avec une taille d'effet forte. - Il existe des différences statistiquement significatives au niveau de signification (0,05) entre les mesures pré et post pour le groupe expérimental dans la perception auditive (localisation) attribuées au programme proposé, avec une taille d'effet forte. ----------------------- الملخص بالعربية: تأثير برنامج رياضي ترويحي مقترح باستخدام الألعاب الحركية في تنمية بعض ابعاد الادراك الحسي الحركي لأطفال التوحد. دراسة ميدانية بجمعية الشروق لأطفال التوحد لولاية عين الدفلى. (7-9) سنوات. هدفت الدراسة إلى التعرف على تأثير برنامج رياضي ترويحي مقترح باستخدام الألعاب الحركية في تنمية بعض ابعاد الادراك الحسي الحركي لأطفال التوحد. (7-9) سنوات. استخدم الباحث المنهج التجريبي، بالتصميم التجريبي لمجموعة واحدة، باتباع القياس القبلي والبعدي، وذلك لملاءمته لطبيعة الدراسة، وتم اختيار عينة متاحة قصدية من جمعية الشروق لأطفال التوحد بولاية عين الدفلى بعمر (7-9) سنوات. تم تطبيق البرنامج المقترح على المجموعة التجريبية لمدة 12 أسبوع، وبواقع وحدتين أسبوعيا، وزمن الوحدة التعليمية 35 دقيقة. ولجمع البيانات تم استخدام مقياس هايود للقدرات الإدراكية (الحسية – الحركية) للأطفال بعمر (5-7) سنوات. وبعد معالجتها إحصائيا تم التوصل إلى النتائج التالية: - وجودفروقدالةإحصائيةعندمستوىالدلالة (0,05) بينالقياسينالقبليوالبعديللمجموعةالتجريبيةفيالإدراكالبصري (ثباتحجمالأشياء-المكان) لصالحالقياسالبعدي تعزى للبرنامج المقترح،وبحجمأثرقوي. - توجدفروقدالةإحصائياعندمستوىالدلالة (0,05) بينالقياسينالقبليوالبعديللمجموعةالتجريبيةفيالتوازنالمتحرك تعزى للبرنامج المقترح،وكانحجمالأثرقويا. - توجدفروقدالةإحصائياعندمستوىالدلالة (0,05) بينالقياسينالقبليوالبعديللمجموعةالتجريبيةفيالإدراكالسمعي (تحديدالمكان) تعزى للبرنامج المقترح،وكانحجمالأثرقويا.Item العلاقة بين أقطاب المثلث الديداكتيكي في درس التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي(2024-02-06) kais babaiABSTRACT: Title of the study:"The Relationship Between the Poles of the Didactic Triangle in Physical Education and Sports Lesson in Secondary School." 1-Study Objective:The study aimed to investigate the relationship between the three didactic poles, namely the epistemological pole, the pedagogical pole, and the psychological pole, in the context of physical education and sports teaching in Algerian secondary education. Additionally, it aimed to explore differences in these poles based on certain variables from the perspectives of teachers and students. 2- Study Hypotheses: 2-1 General Hypothesis: There is a correlational relationship between the didactic poles of physical education and sports in secondary education. 2-2 Specific Hypotheses: - There are no statistically significant differences in the level of didactic transposition in physical education and sports according to secondary school teachers based on study variables (experience, academic qualifications, teaching experience in middle school). - There are no statistically significant differences in the level of didactic contracting in physical education and sports according to secondary school teachers based on study variables (experience, academic qualifications, teaching experience in middle school). - There are no statistically significant differences in the level of didactic representations in physical education and sports according to secondary school teachers based on study variables (experience, academic qualifications, teaching experience in middle school). - There are no statistically significant differences in the level of didactic transposition in physical education and sports according to secondary school students based on study variables (gender, academic level). - There are no statistically significant differences in the level of didactic contracting in physical education and sports according to secondary school students based on study variables (gender, academic level). - There are no statistically significant differences in the level of didactic representations in physical education and sports according to secondary school students based on study variables (gender, academic level). 3- Study Methodology:The study utilized a descriptive survey methodology. 4-Study Sample: The sample was selected using a stratified probability method and consisted of 103 secondary school teachers and 465 students from three southeastern Algerian states: Touggourt, Ouargla, and El Meghaier. 5- Study Instruments:The researcher designed two questionnaires to measure the levels of didactic poles. One questionnaire was for teachers, consisting of 64 items distributed across three main dimensions representing the three didactic poles. These dimensions further broke down into 7 sub-dimensions. The other questionnaire was designed for secondary school students, comprising 40 items distributed across three dimensions representing the three didactic poles, based on what students perceived and practiced in physical education and sports. 6-Study Results: - There is a weak and statistically significant correlational relationship between the didactic transposition pole and the didactic contract pole among secondary school physical education teachers. However, for students, the relationship is above average and statistically significant. - There is a moderate and statistically significant correlational relationship between the didactic transposition pole and the didactic representation pole among secondary school physical education teachers. For students, this relationship is also moderate and statistically significant. - The correlational relationship between the didactic contract pole and the didactic representation pole is very weak and not statistically significant for secondary school physical education teachers. However, for students, there is a moderate and statistically significant correlational relationship. - There are no statistically significant differences in the level of didactic transposition in physical education and sports and its various dimensions among secondary school teachers, considering study variables (experience, academic qualifications, teaching experience in middle school). - Secondary school teachers have a high level of didactic transposition. There are no statistically significant differences in the level of didactic contract in physical education and sports overall and most of its dimensions among secondary school teachers, considering study variables (experience, academic qualifications, teaching experience in middle school), except for the non-similarity aspect. Statistically significant differences were observed in this aspect based on the experience variable, favoring teachers with significant experience, and for the contradictory aspect, statistically significant differences were found based on the variable of teaching experience in middle school, favoring teachers who taught in middle school. - Secondary school teachers have a moderate level of didactic contract. There are no statistically significant differences in the level of didactic representations in physical education and sports among secondary school teachers, considering study variables (experience, academic qualifications, teaching experience in middle school). Secondary school teachers have a high level of didactic representations. - There are no statistically significant differences in the level of didactic transposition in physical education and sports among secondary school students based on the gender variable. - Statistically significant differences were found in the level of didactic transposition in physical education and sports among secondary school students based on the academic level variable, favoring both first-year and third-year students over second-year students. - Didactic transposition in physical education classes, according to students, is generally rated as high. - There are no statistically significant differences in the level of didactic contract in physical education and sports among secondary school students based on the gender variable. - Statistically significant differences were found in the level of didactic contract in physical education and sports among secondary school students based on the academic level variable, favoring both first-year and second-year students over third-year students. - Didactic contract in physical education classes, according to students, is generally rated as high. - There are no statistically significant differences in the level of didactic representations in physical education and sports among secondary school students based on the gender variable. - Statistically significant differences were found in the level of didactic representations in physical education and sports among secondary school students based on the academic level variable, favoring both first-year and third-year students over second-year students. - Didactic representations in physical education classes, according to students, are generally rated as high. Keywords: Didactic triangle, Physical Education and Sports lesson, Secondary School. -------- ملخص الدراسة: عنوان الدراسة :العلاقة بين أقطاب المثلث الديداكتيكي في درس التربية البدنية و الرياضية في الطور الثانوي. 1- هدف الدراسة:هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين أقطاب المثلث الديداكتيكي الثلاثة "القطب الابستيمولوجيو المتمثل في النقل الديداكتيكي والقطب البيداغوجي والمتمثل في العقد الديداكتيكي والقطب السيكولوجي والمتمثل في التمثلات الديداكتيكية "لدرس التربية البدنية والرياضية في طور التعليم الثانوي الجزائري، وكذا الفروق في هذه الأقطاب وفقا لبعض المتغيرات، وهذا لدىالأساتذة وكذا من وجهت نظر التلاميذ. 2- فرضيات الدراسة: 2-1 الفرضية العامة: - هناك علاقة ارتباطية بين اقطاب المثلث الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي. 2-2 الفرضيات الجزئية: - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى النقل الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لأساتذة الطور الثانوي ترجع لمتغيرات الدراسة (الخبرة، الشهادة العلمية،اسبقية التدريس في المتوسط). - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التعاقد الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لأساتذة الطور الثانوي ترجع لمتغيرات الدراسة (الخبرة، الشهادة العلمية، اسبقية التدريس في المتوسط). - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التمثلات الديداكتيكية لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لأساتذة الطور الثانوي ترجع لمتغيرات الدراسة (الخبرة، الشهادة العلمية، اسبقية التدريس في المتوسط). - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى النقل الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لتلاميذ الطور الثانوي ترجع لمتغيرات الدراسة (الجنس، المستوى الدراسي). - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التعاقد الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لتلاميذ الطور الثانوي تبعا لمتغيرات الدراسة (الجنس، المستوى الدراسي). - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التمثلات الديداكتيكية لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لتلاميذ الطور الثانوي تبعا لمتغيرات الدراسة (الجنس، المستوى الدراسي). 3- منهج الدراسة:تم استخدام المنهج الوصفي المسحي. 4- عينة الدراسة:تم اختيار العينة باستخدام الطريقة الاحتمالية الطبقية و تكونت من 103 أستاذ من الطور الثانوي، و465 تلميذا وتلميذة، وهذا من ثلاث ولايات من الجنوب الشرقي الجزائري هي تقرت، وورقلة، والمغير. 5- أدوات الدراسة: قام الباحث بتصميم استبيانين لقياس مستويات الأقطاب الديداكتيكية أحدهما موجه للأساتذة متكون من 64 عبارة في شكله النهائي موزعة على ثلاث أبعاد رئيسية تمثل الأقطاب الثلاثة للمثلث الديداكتيكي تتجزءمنها 7 ابعاد جزئية، كما تم تصميم استبيان موجه للتلاميذ في الطور الثانوي يتكون من 40 عبارة في شكله النهائي موزعة على ثلاث أبعاد تمثل الأقطاب الثلاثة للمثلث الديداكتيكي وفقا ما يراه و يمارسه التلميذ في مادة التربية البدنية والرياضية . 6- نتائج الدراسة: - توجد علاقة ارتباطية بين قطب النقل الديداكتيكي وقطب العقد الديداكتيكي وهي علاقة ضعيفة و دالة احصائيا لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي، أما بالنسبة للتلاميذ فهي علاقة أعلى من المتوسط ودالة احصائيا. - توجد علاقة ارتباطية بين قطب النقل الديداكتيكي وقطب التمثلات الديداكتيكية وهي علاقة متوسطة ودالة احصائيا لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي، أما بالنسبة للتلاميذ فهي علاقة ارتباطية متوسطة ودالة احصائيا. - العلاقة بين قطب العقد الديداكتيكي وقطب التمثلات الديداكتيكية هي علاقة ضعيفة جدا وغير دالة احصائيا لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي، أما بالنسبة للتلاميذ فهي علاقة ارتباطية متوسطة ودالة احصائيا. - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى النقل الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية ومختلف ابعاده وفقا لأساتذة الطور الثانوي ترجع لمتغيرات الدراسة (الخبرة، الشهادة العلمية،اسبقية التدريس في المتوسط)" - لدى أساتذة التعليم الثانوي مستوى مرتفع في قطب النقل الديداكتيكي. - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التعاقد الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية عموما ومعظم ابعاده وفقا لأساتذة الطور الثانوي ترجع لمتغيرات الدراسة (الخبرة، الشهادة العلمية، اسبقية التدريس في المتوسط)"، ما عدا المظهر اللاتماثلي والذي سجلنا فيه فروق دالة احصائيا تبعا لمتغير الخبرة وهذا لصالح الأساتذة الذين لديهم خبرة كبيرة، وكذا تحصلنا على فروق دالة احصائيا في بعد المظهر المتناقض تبعا لمتغير اسبقية التدريس الأستاذ في مرحلة التعليم المتوسط لصالح الأساتذة الذين درسوا في مرحلة التعليم المتوسط. - لدىأساتذة التعليم الثانوي مستوى متوسط فيقطب التعاقد الديداكتيكي. - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التمثلات الديداكتيكية لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لأساتذة الطور الثانوي ترجع لمتغيرات الدراسة (الخبرة، الشهادة العلمية، اسبقية التدريس في المتوسط). - لدى أساتذة التعليم الثانوي مستوى مرتفع فيقطب التمثلاث الديداكتيكي. - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى النقل الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لتلاميذ الطور الثانوي ترجع لمتغيرات الدراسة الجنس. - توجد فروق دالة احصائيا في مستوى النقل الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لتلاميذ الطور الثانوي ترجع لمتغيرات المستوى الدراسي وهي لصالح كل من تلاميذ السنة الأولى ثانوي وتلاميذ السنة الثالثة ثانوي على حساب تلاميذ السنة الثانية ثانوي. - النقل الديداكتيكي في حصة التربية البدنية وفقا للتلاميذ فهو ذو تقدير مرتفع عموما. - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التعاقد الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لتلاميذ الطور الثانوي تبعا لمتغير الجنس. - توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التعاقد الديداكتيكي لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لتلاميذ الطور الثانوي تبعا لمتغير المستوى الدراسي، وهي لصالح كل من تلاميذ السنة الأولى ثانوي وتلاميذ السنة الثانية ثانوي على حساب تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. - التعاقد الديداكتيكي" في حصة التربية البدنية وفقا للتلاميذ فهو ذو تقدير مرتفع عموما. - لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التمثلات الديداكتيكية لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لتلاميذ الطور الثانوي تبعا لمتغير الجنس. - توجد فروق دالة احصائيا في مستوى التمثلات الديداكتيكية لمادة التربية البدنية والرياضية وفقا لتلاميذ الطور الثانوي تبعا لمتغير المستوى الدراسي، وهي لصالح كل من تلاميذ السنة الأولى ثانوي وتلاميذ السنة الثالثة ثانوي على حساب تلاميذ السنة الثانية ثانوي. - التمثلات الديداكتيكية" في حصة التربية البدنية وفقا للتلاميذ فهو ذو تقدير مرتفع عموما. الكلمات المفتاحية :المثلث الديداكتيكي ،درس التربية البدنية و الرياضية، الطور الثانوي. ---------------Item اقتـــراح برنامـــج رياضي تعليمي يستنـــد على أسلـــوب حل المشكـــلات للمساهمة في تنمية بعض المهارات الحركية الأساسية في كرة اليد لــدى تلاميــذ الطــور المتوســط (12 – 13) سنة دراسة ميدانية على إحدى متوسطات ولاية تبسة(2024-02-21) درويش يحيهدفت هذه الدراسة إلى اقتراح برنامج رياضي تعليمي يستند على أسلوب حل المشكلات للمساهمة في تنمية بعض المهارات الحركية الأساسية في كرة اليد لدى تلاميذ الطور المتوسط (12 - 13) سنة، وقد أجريت الدراسات على إحدى متوسطات ولاية تبسة (متوسطة الشهيد مسعي محمد الطاهر العوينات)، تكونت عينة (60) تلميذ من الجنسين، تم اختيار العينة بطريقة عمدية وزعت على مجموعتين (قسمين) متساويتين (30) تلميذ (15) ذكور و (15) إناث في كل مجموعة حيث تم اختيار قسم (2متوسط 1) كعينة تجريبية (تدرس وفق أسلوب حل المشكلات)، واختير قسم (2 متوسط 2) كعينة ضابطة (تدرس وفق الأسلوب الأمري)، اعتمد الباحث على المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين التجريبية والضابطة ذواتي الاختبار القبلي والبعدي ، واستخدم الباحث لجمع البيانات برنامج برنامج رياضي (اختبارات المهارات الحركية الأساسية في كرة اليد) احتوى على تسعة (09) اختبارات مهارية حركية، وبرنامج التعليمي (وحدة تعلمية في كرة اليد وفق أسلوب حل المشكلات) احتوى على (14) وحدة تعليمية في الميدان الجماعي كرة اليد مستوى السنة الثانية متوسط ، موزعة على (08) أسابيع، بمعدل وحدتين (02) تعليميتين في الأسبوع للعينة التجريبية، واستعمل الباحث في معالجة البيانات واختبار فرضيات الدراسة أساليب الإحصائية تمثلت في المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الالتواء، معامل التفلطح، اختبار "ت"لعينتين مرتبطتين وعينتين مستقلتين، معامل ارتباط بيرسون، وقانون (Cohen'sd)،وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: يساهم البرنامج الرياضي التعليمي المقترح المستند على أسلوب حل المشكلات في تنمية بعض المهارات الحركية الأساسية في كرة اليد لدى تلاميذ الطور المتوسط (12- 13) سنة. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج الاختبار القبلي والبعدي لدى المجموعة التجريبية في تنمية (مهارة التمرير، التنطيط، التصويب، الخداع) في كرة اليد لدى تلاميذ الطور المتوسط (12- 13) سنة ولصالح الاختبار البعدي. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج الاختبار القبلي والبعدي لدى المجموعة الضابطة في تنمية (مهارة التمرير، التنطيط، التصويب، الخداع) في كرة اليد لدى تلاميذ الطور المتوسط (12- 13) سنة. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي في تنمية (مهارة التمرير، التنطيط، التصويب، الخداع) في كرة اليد لدى تلاميذ الطور المتوسط (12- 13) سنة ولصالح المجموعة التجريبية. معامل التأثير كبير بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية. -------------- Cette étude visait à proposer un programme sportif éducatif basé sur la méthode de résolution de problèmes pour contribuer au développement de certaines habiletés motrices de base en handball chez des collégiens (12-13 ans).Les études ont été menées dans l'un des collèges de la wilaya de Tébessa (le collège de ChahidMessai Mohamed Taher Al-Aouinet). L'échantillon était composé de (60) élèves des deux sexes. L'échantillon a été choisi intentionnellement sort en deux groupes égaux (deux sections ) (30) élèves (15) garçons et (15) filles dans chaque groupe, la classe 2ème AM1 a été choisie à titre d'échantillon expérimental (étudié selon la méthode de résolution de problèmes), la classe 2ème AM2 a été choisi comme échantillon témoin (étudié selon la méthode directive ), le chercheur s'est appuyé sur la méthode expérimentale en concevant les groupes expérimentaux et témoins avec des pré- et post-tests, et le chercheur a utilisé un programme sportif (tests de motricité de base en handball ) pour collecter des données, qui contenaient neuf (09) tests de motricité, (Une unité d'apprentissage en handball selon la méthode de résolution de problèmes) Il contient (14) unités pédagogiques dans le domaine du handball en équipe au niveau de deuxième année, réparties sur (08) semaines, à raison de deux (02) unités pédagogiques par semaine pour l'échantillon expérimental. les hypothèses de l'étude, le chercheur a utilisé des méthodes statistiques représentées par la moyenne arithmétique, l'écart type, le coefficient d'asymétrie, le coefficient d'aplatissement,le test «T » pour deux échantillons liés et deux échantillons indépendants, le coefficient de corrélation de Pearson et la loi (Cohen's d), et l’étude a atteint les résultats suivants : Le programme sportif éducatif proposé contribue basé sur méthode de résolution de problèmes En Développer quelques habiletés motrices de base au handballchez les collégiens(12-13) ans. Il y a des différences statistiquement significatives entre les résultats des pré- et post-test des groupe expérimentaux pour développer la (compétence de passe, dribble, tir, tromperie) en handball chez les élèves du cycle moyen (12-13) ans en faveur du post-test. il n'y a pas différences statistiquement significatives entre les résultats des pré- et post-test des groupe témoinspour développer la (compétence de passe, dribble, tir, tromperie) en handball chez les élèves du cycle moyen (12-13) ans. Il y a des différences statistiquement significatives entre les résultats des pré- et post-tests des groupes expérimentaux et témoins dans post-test pour développer la (compétence de passe, dribble, tir, tromperie) en handball chez les élèves du cycle moyen (12-13) ans en faveur des groupes expérimentaux. Le facteur d’impact est grand entre pré- et post-test des groupe expérimentaux. ------------ This study aimed at suggesting an educational sports program based on the problem-solving method to contribute to the development of some basic motor skills in handball among middle school students (12-13) years old. The studies were conducted in one of the middle schools in the state of Tebessa (the middle school of Messi Muhammad Al-Taher Al-Aouinat). The sample consisted of (60) students of both sexes. The sample was chosen intentionally into two equal groups (30) students (15) males and (15) females in each group.The first class (2 MS1) was chosen as an experimental sample (taught according to the problem-solving method), and the second class (2MS2) was chosen as a control sample (taught according to the Interactive lecture method). The researcher relied on the experimental method by designing the experimental and control groups with pre- and post-tests, and in order to collect data, the researcher used a sports program (basic motor skills tests in handball) which contained nine (09) motor skill tests, and an educational program (a learning unit in handball according to the problem-solving method) that contained (14) educational units in the collective field of handball at the second-year middle school students. They were distributed over (08) weeks, at a rate of two (02) educational units per week for the experimental sample. For the purposes of processing the data and testing the study hypotheses, the researcher used the following statistical methods: the arithmetic mean, standard deviation, coefficient of skewness, coefficient of kurtosis, the “T” Test for two related samples and two independent samples, Pearson correlation coefficient, and “Cohen's d” law,The study reached the following results: sports educational programconstribteThe proposal is based onproblem solving method in developingbasic motor skills in handball some among 12 and 13 years old middle school. There are statistically significant differences between the results of the pre- and post-test of the experimental groups in developing (the passing, dribbling, shooting, deception) skill in handball among 12 and 13 years old middle school students and in favor of the post-test. Nothingstatistically significant differences between the results of the pre- and post-test of the control groups in developing (the passing, dribbling, shooting, deception) skill in handball among 12 and 13 years old middle school students. There are statistically significant differences between of the experimental and control groups in the pre- test in developing (the passing, dribbling, shooting, deception) skill in handball among 12 and 13 years old middle school students and in favor of the experimental group. The impact factor is the largest pre- and post-test of experimental group.Item دور تطبيق اإلدار ة اإللكترونية في تطو ير األداء الوظيفي لدى أساتذة معاهد علوم وتقنيات النشاطات الب دنية والرياضية(2024-02-27) benalouche adelالملخص باللغة العربية: عنوان الدِّراسة: دور تطبيق الإدارة الإلكترونية في تطوير الأداء الوظيفي لدى أساتذة معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية دراسة ميدانية بمعاهد الشرق الجزائري مشكلة الدِّراسة: هل لتطبيق الإدارة الإلكترونية دور في تطوير الأداء الوظيفي لدى أساتذة معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بالشرق الجزائري؟ تساؤلات الدِّراسة: 1- ما مستوى تطبيق الإدارة الإلكترونية بالمعاهد من وجهة نظر الأساتذة ؟ 2- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في رؤية الأساتذة لمستوى تطبيق الإدارة الالكترونية بالمعاهد محل الدراسة تعزى للمتغيرات (السن، الدرجة العلمية، الشهادة، الخبرة، الوظيفة (إداري، غير إداري)، التخصص) عند مستوى الدلالة α= 0.05؟ 3- هل يسهم تطبيق الإدارة الإلكترونية بالمعاهد في وتطوير الأداء الوظيفي لدى الأساتذة؟ 4- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في رؤية الأساتذة لدور تطبيق الإدارة الإلكترونية في تطوير الأداء الوظيفي لدى أساتذة المعاهد محل الدراسة تعزى للمتغيرات (السن، الدرجة العلمية، الشهادة، الخبرة، الوظيفة (إداري، غير إداري)، التخصص) عند مستوى الدلالة α= 0.05؟ فرضيات الدِّراسة: 1- مستوى تطبيق الإدارة الإلكترونية بالمعاهد متوسط من وجهة نظر الأساتذة. 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في رؤية الأساتذة لمستوى تطبيق الإدارة الالكترونية بالمعاهد محل الدراسة تعزى للمتغيرات (السن، الدرجة العلمية، الشهادة، الخبرة، الوظيفة (إداري، غير إداري)، التخصص) عند مستوى الدلالة α= 0.05. 3- يسهم تطبيق الإدارة الإلكترونية بالمعاهد في وتطوير الأداء الوظيفي لدى الأساتذة. 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في رؤية الأساتذة لدور تطبيق الإدارة الإلكترونية في تطوير الأداء الوظيفي لدى أساتذة المعاهد محل الدراسة تعزى للمتغيرات (السن، الدرجة العلمية، الشهادة، الخبرة، الوظيفة (إداري، غير إداري)، التخصص)عند مستوى الدلالة α= 0.05. المنهج المستخدم: إستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي. عيًنة الدِّراسة: شملت الدراسة عينة عشوائية مكونة من (178) عضو هيئة تدريس بمعاهد الشرق الجزائري. أدوات الدِّراسة: إستمارة إستبيانية موجهة للأساتذة بمؤسسات التعليم الجامعي للأنشطة البدنية والرياضية بالشرق الجزائري. النتائج المتوصل إليها في الدِّراسة: - إلى أن مستوى تطبيق الإدارة الإلكترونية بمعاهد الشرق الجزائري جاء بدرجة تقدير كبيرة من وجهة نظر الأساتذة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في رؤية الأساتذة لمستوى تطبيق الإدارة الالكترونية بالمعاهد محل الدراسة تعزى للمتغيرات (السن، الدرجة العلمية، الشهادة، الخبرة، الوظيفة (إداري، غير إداري)، التخصص) عند مستوى الدلالة α= 0.05. - يسهم تطبيق الإدارة الإلكترونية بالمعاهد في وتطوير الأداء الوظيفي لدى الأساتذة. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في رؤية الأساتذة لتطبيق الإدارة الإلكترونية دور في تطوير الأداء الوظيفي لدى أساتذة المعاهد محل الدراسة من وجهة نظرهم تعزى للمتغيرات (الدرجة العلمية، الشهادة، الخبرة، الوظيفة (إداري،د غير إداري) ) عند مستوى الدلالة α= 0.05. - توجد فروق دالة إحصائيا في رؤية الأساتذة لتطبيق الإدارة الإلكترونية دور في تطوير الأداء الوظيفي لدى أساتذة المعاهد محل الدراسة من وجهة نظرهم تعزى للمتغيرات (السن، التخصص) عند مستوى الدلالةα= 0.05 ----------------------------------- الملخص باللغة الأنجليزية: Summary: Title of the study: The role of the application of electronic management in the development of the functionality of professors of institutes of science and techniques of physical and sports activities is a field study in institutes of science and techniques of physical and sports activities in the Algerian east . Study problem: Does the application of electronic management have a role in the development of the functionality of professors of institutes of science and techniques of physical and sports activities in the Algerian east? Study questions: 1- What is the level of application of electronic management in the institutes of science and techniques of physical and sports activities in the Algerian East from the viewpoint of professors ؟ 2- Are there statistically significant differences in the professors’ viewpoint of the level of application of electronic management in institutes of science and techniques of physical and sports activities attributable to the variables (age, academic degree, certificate, experience, job (administrative, non-administrative), specialization) at the significance level α = 0.05? 3- Does the application of electronic management in institutes of science and techniques of physical and sports activities contribute to the development of professors’ functionality? 4- Are there statistically significant differences in the professors’ viewpoint of the role of the application of electronic management in the development of professors’ functionality attributable to the variables (age, academic degree, certificate, experience, position (administrative, non-administrative), specialization) at the Significance level α = 0.05? Study hypotheses: 1- The level of application of electronic management in the institutes of science and techniques of physical and sports activities in the Algerian East is average from the viewpoint of professors. 2- There are no statistically significant differences in the professors ‘viewpoint of the level of application of electronic management in institutes of science and techniques of physical and sports activities attributable to the variables (age, academic degree, certificate, experience, job (administrative, non-administrative), specialization) at the significance level α = 0.05. 3- The application of electronic management in the institutes of science and techniques of physical and sports activities contributes to the development of professors’ functionality. 4- There are no statistically significant differences in the professors’ viewpoint of the role of the application of electronic management in the development of professors’ functionality attributable to the variables (age, academic degree, certificate, experience, position (administrative, non-administrative), specialization) at the Significance level α = 0.05. Method used: The researcher used the descriptive analytical method. Study sample: The study included a random sample consisting of (178) faculty members at institutes of science and techniques of physical and sports activities in the Algerian east. Study tools: A questionnaire addressed to the professors of institutes of science and techniques of physical and sports activities in Algerian east. Results of the study: - that the level of application of electronic management in institutes of science and techniques of physical and sports activities in Algerian east was highly appreciated from the viewpoint of professors. - There are no statistically significant differences in the professors’ viewpoint of the level of application of electronic management in institutes of science and techniques of physical and sports activities attributable to the variables (age, academic degree, certificate, experience, job (administrative, non-administrative), specialization) at the significance level α = 0.05 -The application of electronic management in the institutes of science and techniques of physical and sports activities contributes to the development of the professors functionality. - There are no statistically significant differences in the professors’ viewpoint of the role of the application of electronic management in institutes of science and techniques of physical and sports activities in the development of the professors functionality attributable to the variables (scientific degree, certificate, experience, job (administrative, non-administrative)) at the significance level α= 0.05. - There are statistically significant differences in the professors’ viewpoint that the application of electronic management has a role in institutes of science and techniques of physical and sports activities in the development of the professors functionality attributable to the variables (age, specialization) at the significance level α = 0.05. --------------------------------- الملخص بالغة الفرنسية: Résumé: Titre de l'étude: Le rôle de l'application de la gestion électronique dans le développement de la fonctionnalité des professeurs d'instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives est une étude de terrain dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives dans l'est algérien . Problème d'étude: L'application de la gestion électronique a-t-elle un rôle dans le développement de la fonctionnalité des professeurs d'instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives dans l'est algérien? Questions d'étude: 1-Quel est le niveau d'application de la gestion électronique dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives dans l'Est algérien du point de vue des professeurs ؟ 2- Y a-t-il des différences statistiquement significatives dans le point de vue des professeurs’ du niveau d'application de la gestion électronique dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives attribuables aux variables (âge, diplôme universitaire, certificat, expérience, emploi (administratif, non administratif), spécialisation) au niveau de signification α= 0.05? 3-L'application de la gestion électronique dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives contribue-t-elle au développement de la fonctionnalité des professeurs? 4- Y a-t-il des différences statistiquement significatives dans la vue des professeurs du rôle de l'application de la gestion électronique dans le développement de la fonctionnalité des professeurs attribuables aux variables (âge, diplôme universitaire, etc, certificat, expérience, emploi (administratif, non administratif), spécialisation) au niveau de signification α= 0.05? les hypothèses: 1-Le niveau d'application de la gestion électronique dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives dans l'Est algérien est moyen du point de vue des professeurs. 2- Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans la vue des professeurs du niveau d'application de la gestion électronique dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives attribuables aux variables (âge, diplôme universitaire, certificat, expérience, emploi (administratif, non administratif), spécialisation) au niveau de signification α= 0.05. 3- L'application de la gestion électronique dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives contribue au développement de la fonctionnalité des professeurs. 4- Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans le point de vue des professeurs du rôle de l'application de la gestion électronique dans le développement de la fonctionnalité des professeurs attribuable aux variables (âge, diplôme universitaire, certificat, expérience, emploi (administratif, non administratif), spécialisation) au niveau de signification α = 0,05. Méthode utilisée: Le chercheur a utilisé la méthode analytique descriptive. Échantillon d'étude: L’étude comprenait un échantillon aléatoire composé de (178) membres du corps professoral dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives dans l'est algérien. Outils d'étude: Un questionnaire adressé aux professeurs d'instituts de sciences et techniques d'activités physiques et sportives dans l'est algérien. Résultats de l'étude: -que le niveau d'application de la gestion électronique dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives dans l'est algérien a été très apprécié du point de vue des professeurs. - Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans le point de vue des professeurs du niveau d'application de la gestion électronique dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives attribuables aux variables (âge, diplôme universitaire, certificat, expérience, emploi (administratif, non administratif), spécialisation) au niveau de signification α= 0.05. - L'application de la gestion électronique dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives contribue au développement de la fonctionnalité des professeurs. - Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans le point de vue des professeurs du rôle de l'application de la gestion électronique dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives dans le développement de la fonctionnalité des professeurs attribuable aux variables (diplôme scientifique, certificat, expérience, emploi (administratif, non administratif)) au niveau de signification α= 0.05. - Il existe des différences statistiquement significatives dans le point de vue des professeurs que l'application de la gestion électronique a un rôle dans les instituts de science et techniques d'activités physiques et sportives dans le développement de la fonctionnalité des professeurs attribuable aux variables (âge, spécialisation) au niveau de signification α= 0.05.Item قوادري راناأ. د عبدلي فاتح(2024-05-06)Abstract The study aims to know the relationship between emotional intelligence and psychological health among physical and sports education teachers, which was based on the descriptive method in its correlative and comparative styles, the sample included 2,000 teachers throughout the country's territory. by using the emotional intelligence scale of Ben Khalifa Fatima and building a psychological health scale after confirming its psychometric properties, the data was also processed through the SPSS 26 Social Science Statistical Programs Package, where the results indicated: There is a relationship between emotional intelligence and psychological health among physical and sports education teachers. There is no relationship between emotional intelligence and physical well-being among physical and sports education teachers. There is a relationship between emotional intelligence and emotional well-being among physical and sports education teachers. There is a relationship between emotional intelligence and psychological well-being among physical and sports education teachers. There is a relationship between emotional intelligence and the self-well-being among physical and sports education teachers. There is a relationship between emotional intelligence and social well-being among physical and sports education teachers. There is a relationship between emotional intelligence and humanity well-being among physical and sports education teachers. There are statistically significant differences in the level of emotional intelligence among physical and sports education teachers attributable to professional seniority. There are statistically significant differences in the level of psychological health among physical and sports education teachers attributable to professional seniority. --------------- Abstract The study aims to know the relationship between emotional intelligence and psychological health among physical and sports education teachers, which was based on the descriptive method in its correlative and comparative styles, the sample included 2,000 teachers throughout the country's territory. by using the emotional intelligence scale of Ben Khalifa Fatima and building a psychological health scale after confirming its psychometric properties, the data was also processed through the SPSS 26 Social Science Statistical Programs Package, where the results indicated: There is a relationship between emotional intelligence and psychological health among physical and sports education teachers. There is no relationship between emotional intelligence and physical well-being among physical and sports education teachers. There is a relationship between emotional intelligence and emotional well-being among physical and sports education teachers. There is a relationship between emotional intelligence and psychological well-being among physical and sports education teachers. There is a relationship between emotional intelligence and the self-well-being among physical and sports education teachers. There is a relationship between emotional intelligence and social well-being among physical and sports education teachers. There is a relationship between emotional intelligence and humanity well-being among physical and sports education teachers. There are statistically significant differences in the level of emotional intelligence among physical and sports education teachers attributable to professional seniority. There are statistically significant differences in the level of psychological health among physical and sports education teachers attributable to professional seniority. -------- L'étude vise à connaître la relation entre l'intelligence émotionnelle et la santé psychologique parmi les enseignants d'éducation physique et sportive, qui s'est basée sur la méthode descriptive dans ses styles corrélatif et comparatif, l'échantillon comprenait 2.000 enseignants sur tout le territoire du pays. en utilisant l'échelle d'intelligence émotionnelle de Ben Khalifa Fatima et en construisant une échelle de santé psychologique après avoir confirmé ses propriétés psychométriques, les données ont également été traitées via le SPSS 26 Social Science Statistical Programs Package, où les résultats ont indiqué : Il existe une relation entre l'intelligence émotionnelle et la santé psychologique chez les enseignants d'éducation physique et sportive. Il n'existe aucune relation entre l'intelligence émotionnelle et le bien-être physique chez les enseignants d'éducation physique et sportive. Il existe une relation entre l'intelligence émotionnelle et le bien-être émotionnel chez les enseignants d'éducation physique et sportive. Il existe une relation entre l'intelligence émotionnelle et le bien-être psychologique chez les enseignants d'éducation physique et sportive. Il existe une relation entre l'intelligence émotionnelle et le bien-être de soi chez les enseignants d'éducation physique et sportive. Il existe une relation entre l'intelligence émotionnelle et le bien-être social chez les enseignants d'éducation physique et sportive. Il existe une relation entre l'intelligence émotionnelle et le bien-être humain chez les enseignants d'éducation physique et sportive. Il existe des différences statistiquement significatives dans le niveau d'intelligence émotionnelle parmi les enseignants d'éducation physique et sportive attribuables à l'ancienneté professionnelle. Il existe des différences statistiquement significatives dans le niveau de santé psychologique des enseignants d'éducation physique et sportive attribuables à l'ancienneté professionnelle. -------------- الملخص هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الذكاء الوجداني والصحة النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي بأسلوبيه الارتباطي والمقارن، حيث شملت العينة على 2000 أستاذ تربية بدنية ورياضية موزعون على كامل التراب الوطني الجزائري، وتم استخدام مقياس الذكاء الوجداني لبن خليفة فاطمة (2017)، وبناء مقياس خاص بالصحة النفسية لأساتذة التربية البدنية والرياضية، بعد التأكد من خصائصهما السيكومترية، وعولجت البيانات ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSSالإصدار 26، حيث أشارت النتائج إلى: توجد علاقة بين الذكاء الوجداني والصحة النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية. لا توجد علاقة بين الذكاء الوجداني وبعد الرفاه الجسمي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية. توجد علاقة بين الذكاء الوجداني وبعد الرفاه الانفعالي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية. توجد علاقة بين الذكاء الوجداني وبعد الرفاه النفسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية. توجد علاقة بين الذكاء الوجداني وبعد الرفاه الذاتي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية. توجد علاقة بين الذكاء الوجداني وبعد الرفاه الاجتماعي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية. توجد علاقة بين الذكاء الوجداني وبعد الرفاه الإنساني لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الذكاء الوجداني لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية تعزى للأقدمية المهنية. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الصحة النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية تعزى للأقدمية المهنية.