بلقيس دبابسةجمعة طالبي2023-09-262023-09-262022https://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/1972This study aims to measure the impact of competitive intelligence through its dimensions (market intelligence, intelligence of competitor, intelligence of technology), on strategic agility in its dimensions (agility of sensing, agility of decision-making, agility of practice) and was applied in the Regional Directorate of Mobilis compan , Annaba mobile communications. To achieve the research goal, an analytical-descriptive approach was adopted to arrive at the results of the study.50 questionnaires were distributed to 136 employees of the company under study. The SPSS program was used to analyze data and test hypotheses. This study reached a set of results, the most important ones are: a strong positive influence relationship between competitive intelligence through its dimensions on strategic agility. This is what we achieved in the analysis of the results of the study recommendations. ........................................................ تهدف هذه الدراسة إلى قياس تأثير الذكاء التنافسي من خلال أبعاده ) ذكاء السوق، ذكاء المنافس، ذكاء التكنولوجيا(، على الرشاقة الإستراتيجية بأبعادها )رشاقة الاستشعار، رشاقة اتخاذ القرار، رشاقة الممارسة( وتم التطبيق في المديرية الجهوية لشركة موبليس عنابة لاتصالات الهاتف النقال. ولتحقيق هدف البحث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي،حيث تم توزيع 50 لتحليل SPSS استبيانة على 136 موظف بالشركة محل الدراسة، حيث تم استخدام برنامج البيانات واختبار الفرضيات، وقد توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود علاقة تأثير إيجابي قوي بين الذكاء التنافسي من خلال أبعاده على الرشاقة الإستراتيجية، وبناءا على ما سبق توصلنا لمجموعة من التوصيات.otherتأثير الذكاء التنافسي على الرشاقة الاستراتيجية دراسة ميدانية للمديرية الجهوية لشركة موبيليس عنابة-Thesis