خليل لوصيفبثينة عثماني2025-01-192022https://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/4325This study aimed to identify the reality of human resource perception of the importance of knowledge management at the level of Algeria Telecom - Sedrata Agency - through their understanding of its various processes and recognizing the importance of its impact on human resource performance and the performance of the institution as a whole. A questionnaire was used as a tool to collect data on the study variables, which was distributed to a sample of 30 employees. The data was processed using a number of statistical processing methods with the help of the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program to analyze the data and test the study hypotheses. The study reached a set of results, most notably that the level of human resource perception at Algeria Telecom - Sedrata Agency - of the importance of knowledge management is high, and that knowledge management positively affects the performance of human resources as it contributes to developing their skills and abilities, enriching their knowledge base, as well as the performance of the institution under study. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع إدراك المورد البشري لأهمية إدارة المعرفة على مستوى مؤسسة اتصالات الجزائر- وكالة سدراتة- من خلال إدراكه لمختلف عملياتها وإدراك أهمية تأثيرها على أداء المورد البشري وأداء المؤسسة ككل. وقد تم استخدام الاستبانة كأداة لجمع البيانات حول متغيرات الدراسة، التي وزعت على عينة متكونة من 30 موظف، وتم معالجتها باستخدام عدد من اسايب المعالجة الإحصائية بالاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية والاعتماد على عدد من spss من أجل تحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة. وتوصلنا الدراسة إلى مجموع من النتائج أبرزها مستوى إدراك المورد البشري لاتصالات الجزائر –وكالة سدراتة- لأهمية إدارة المعرفة مرتفع، وأن إدارة المعرفة تؤثر بشكل إيجابي على أداء الموارد البشرية بحيث تسهم في تنمية مهاراته وقدراته وإثراء رصيده المعرفي وكذا أداء المؤسسة محل الدراسة. Cette étude vise à reconnaître les réalités de la perception des ressources humaines de l’importance de la gestion des connaissances au niveau de la Société des Télécommunications d’Algérie... Agence Sadrat - consciente de ses différentes opérations et de l’importance de leur impact sur la performance des ressources humaines et la performance de l’entreprise dans son ensemble. Le processus d’identification a été utilisé comme outil de collecte de données pour les variables de l’étude, qui ont été distribuées à un échantillon de 30 membres du personnel et traitées à l’aide d’un certain nombre de questions de traitement statistique utilisant le programme de sciences statistiques sociales et en s’appuyant sur un certain nombre de points pour analyser les données et tester les hypothèses de l’étude. L’étude a donné un certain nombre de résultats, y compris le niveau de connaissance des ressources humaines en communication de l’Algérie -- l’Agence Sidrat -- de l’importance de la gestion des connaissances, La gestion des connaissances a un impact positif sur la performance des ressources humaines afin de contribuer au développement de ses compétences et capacités et à l’enrichissement de ses actifs de connaissances ainsi qu’à la performance de l’institution concernée.otherKeywords: Knowledge ManagementHuman ResourceHuman Resource Performance.الكلمات المفتاحية : إدارة المعرفة، المورد البشري، أداء المورد البشري.Mots-clés : gestion des connaissancesressources humaines et rendement des ressources humainesواقع إدراك أهمية إدارة المعرفة لدى المورد البشري - دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر وكالة سدراتة-Thesis