بوخاتم، لخضرمرزوق، فاتح2024-06-072024-06-072023-11-13https://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/3664الملخص: هدفت هذه الدراسة عبر كل أجزائها لمعالجة موضوع الرقمنة ودورها في الرفع من مستوى جودة التعليم العالي في الجزائر، حيث تم اختيار مجموعة من المنصات والتطبيقات التي وفرتها الجهات المشرفة على هذا القطاع لمعرفة ما مدى تحقيق هذا التأثير على أرض الواقع. وبينت النتائج المتحصل عليها أن قطاع التعليم العالي شهد تطورا ملحوظا في مجال الرقمنة خلال السنوات القليلة الماضية، كما أن تأثير الرقمنة على جودة التعليم أصبح ظاهرا على كافة الأصعدة، غير أن هذا التقدم لم يبلغ درجة عالية ومازال هامش التحسين والتطوير كبيرا وممكنا سواء كان ذلك على المدى المتوسط أو الطويل. الكلمات المفتاحية: رقمنة، جودة، التعليم العالي، الجزائر. Abstract This study, through all its parts, aimed to study the issue of digitization and its role in raising the level of quality of higher education in Algeria. A group of platforms and applications provided by the authorities supervising this sector were selected to determine the extent to which this impact has been achieved on the ground. The results obtained showed that the higher education sector has witnessed a remarkable development in the field of digitization over the past few years. The impact of digitization on the quality of education has become apparent at all levels, but this progress has not reached a high degree, and the margin for improvement and development is still large and possible, whether in the medium or long term. Keywords: digitization, quality, higher education, Algeria.otherمساهمة الرقمنة في جودة التعليم العالي.Working Paper