Browsing by Author "أكرم بوعلي"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item أثر التسويق الداخلي كاستراتيجية على الالتزام التنظيمي للعاملين - دراسة حالة-المؤسسة الوطنية للدهن و مؤسسة سونلغاز ( وحدة سوق اهراس )(2023) أكرم بوعلي; أيمن قماقمةAbstract ; This study aimed to know the effect of internal marketing on organizational commitment in organizations. Nowadays, internal marketing has become a vital and contemporary topic due to the increased interest in it in organizations. It follows that the role and increasing importance of internal marketing in bringing in employees with high capabilities and skills, the ability to take responsibility, and provide high-quality services to customers. The study concluded with a set of conclusions and recommendations that were reached by studying the dimensions of internal marketing (training, motivation, and internal communication). The results indicate that these factors have an effective role in enhancing the organizational commitment of employees, which contributes to the development of organizations and the achievement of their goals. ......................................... الملخص : هدفت هذه الدراسة الي معرفة تأثير التسويق الداخلي على الالتزام التنظيمي في المنظمات,في الوقت الحاضر، اصبح التسويق الداخلي موضوعًا حيويًا ومعاصرًا نظرًا لزيادة الاهتمام به في المنظمات. يترتب على ذلك دور وأهمية متزايدة للتسويق الداخلي في جلب موظفين ذوي قدرات ومهارات عالية، والقدرة على تحمل المسؤولية، وتقديم خدمات عالية الجودة للعملاء. اختتمت الدراسة بمجموعة من الاستنتاجات والتوصيات التي تم الوصول إليها من خلال دراسة أبعاد التسويق الداخلي ( التدريب والتحفيز والاتصال الداخلي). تشير النتائج إلى أن هذه العوامل لها دور فعّال في تعزيز الالتزام التنظيمي للعاملين، مما يساهم في تطوير المنظمات وتحقيق أهدافها . ...................................... Résumé : Cette étude visait à connaître l'effet du marketing interne sur l'engagement organisationnel dans les organisations.De nos jours, le marketing interne est devenu un sujet vital et contemporain en raison de l'intérêt accru qu'il suscite dans les organisations. Il s'ensuit que le rôle et l'importance croissante du marketing interne dans le recrutement d'employés dotés de capacités et de compétences élevées, la capacité de prendre des responsabilités et de fournir des services de haute qualité aux clients. L'étude s'est conclue par un ensemble de conclusions et de recommandations issues de l'étude des dimensions du marketing interne (formation, motivation et communication interne). Les résultats indiquent que ces facteurs jouent un rôle efficace dans l'amélioration de l'engagement organisationnel des employés, ce qui contribue au développement des organisations et à l'atteinte de leurs objectifs.