The University of Souk Ahras DSpace repository

Home of the: research papers, communications, textbooks, books, chapters, Masters and PhD theses produced by the communities of researchers, lecturers and students affiliated with the University of Souk Ahras.

Photo by @inspiredimages
 

Recent Submissions

Item
الأسس العلمية للتربية الحركية ودورها في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي
(2025) تبيب خالد . غيلاس وليد
ملخص : عنـوان الدراسـة: الأسس العلمية للتربية الحركية ودورها في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي - دراسة ميدانية على ابتدائيات ولاية سوق اهراس -  أهـدف الدراسـة:  التعرف على دور الأساس النفس حركي للتربية الحركية في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  فهم دور الأساس العلم حركي للتربية الحركية في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  إبراز دور الاساس الاجتماعي الثقافي للتربية الحركية في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  تحديد دور الاساس الفلسفي للتربية الحركية في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  فرضـيات الدراسـة:  للأساس النفس حركي للتربية الحركية دور في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  للأساس العلم حركي للتربية الحركية دور في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  للأساس الاجتماعي الثقافي للتربية الحركية دور في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  للأساس الفلسفي للتربية الحركية دور في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  إجـراءات الدراسـة الميدانيـة:  العينـة: تم أخذ العينة 115 أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الابتدائي -سوق أهراس –  المجـال الـزماني: تم إجراء الدراسة الأساسية في الفترة الممتدة من 01/12/2024 إلى غاية 10/05/2025.  المجال المكاني: تمت الدراسة على بعض ابتدائيات -سوق أهراس-  المنهـج المستخـــدم: تم إستخدام المنهج الوصفي بالنمط المسحي.  الأدوات المستعملـــة: إعتمدنا في دراستنا على إستمارة إستبيان.  النتائج المتـوصل إلـيها: لقد تم التوصل إلى النتائج التالية:  للأساس النفس حركي للتربية الحركية دور في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  للأساس العلم حركي للتربية الحركية دور في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  للأساس الاجتماعي الثقافي للتربية الحركية دور في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  للأساس الفلسفي للتربية الحركية دور في تحقيق بنية أطوار وكفاءات مرحلة التعليم الابتدائي.  إستخـلاصات واقتراحــات:  تطوير مناهج تربوية تحتوي على وحدات حركية شاملة تركز على تطوير المهارات البدنية والنفسية والاجتماعية للتلاميذ في المرحلة الابتدائية، مع تكييف الأنشطة حسب المراحل العمرية المختلفة.  توفير برامج تدريبية دورية للمعلمين تركز على الطرق العلمية لتطبيق الأنشطة الحركية في الفصل الدراسي، مع مراعاة احتياجات التلاميذ الفردية والمراحل العمرية المختلفة.  تعزيز البنية التحتية في المدارس من خلال توفير ساحات رياضية مجهزة بالأدوات اللازمة لدعم الأنشطة الحركية المختلفة، مما يسهم في تطبيق التربية الحركية بشكل فعال. abstract : Study Title: The scientific foundations of kinetic education and its role in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage - A field study on the primary states of Souk Ahras –  Objectives of the study:  Identify the role of the psychomotor basis of kinetic education in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  Understand the role of the kinetic science basis of kinetic education in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  Highlighting the role of the socio-cultural basis of kinetic education in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  Determine the role of the philosophical basis of kinetic education in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  Hypotheses of the study:  The psychomotor basis of kinetic education has a role in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  The kinetic basis of kinetic education has a role in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  The socio-cultural basis of kinetic education has a role in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  The philosophical basis of kinetic education has a role in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  Field study procedures:  Sample: The sample was taken 115 teachers of physical education and sports in the primary stage - Souk Ahras –  Time Domain: The basic study was conducted from 01/12/2024 to 10/05/2025.  Spatial field: Some primary schools - Souk Ahras - were studied  Methodology used: The descriptive approach was used in the survey pattern.  Used tools: In our study, we relied on a questionnaire.  Findings: The following findings have been reached:  The psychomotor basis of kinetic education has a role in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  The kinetic basis of kinetic education has a role in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  The socio-cultural basis of kinetic education has a role in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage.  The philosophical basis of kinetic education has a role in achieving the structure of the phases and competencies of the primary education stage. Conclusions and suggestions:  Develop educational curricula that contain comprehensive motor units that focus on developing the physical, psychological and social skills of students in the primary stage, while adapting activities to different age groups.  Provide periodic training programs for teachers focusing on scientific methods for the application of motor activities in the classroom, taking into account the needs of individual students and different age groups.  Strengthening the infrastructure in schools by providing sports fields equipped with the necessary tools to support various motor activities, which contributes to the effective application of kinetic education. résumé : Titre de l’étude :Les fondements scientifiques de l’éducation motrice et leur rôle dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire — Étude de terrain sur les écoles primaires de la wilaya de Souk Ahras — Objectifs de l’étude : • Identifier le rôle du fondement psychomoteur de l’éducation motrice dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. • Comprendre le rôle du fondement scientifique-moteur de l’éducation motrice dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. • Mettre en évidence le rôle du fondement socio-culturel de l’éducation motrice dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. • Déterminer le rôle du fondement philosophique de l’éducation motrice dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. Hypothèses de l’étude : • Le fondement psychomoteur de l’éducation motrice joue un rôle dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. • Le fondement scientifique-moteur de l’éducation motrice joue un rôle dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. • Le fondement socio-culturel de l’éducation motrice joue un rôle dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. • Le fondement philosophique de l’éducation motrice joue un rôle dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. Démarche de l’étude de terrain : • Échantillon : L’échantillon se compose de 115 enseignants d’éducation physique et sportive au niveau primaire — wilaya de Souk Ahras. • Période temporelle : L’étude principale a été menée du 01/12/2024 au 10/05/2025. • Lieu : L’étude a été réalisée dans certaines écoles primaires de la wilaya de Souk Ahras. • Méthodologie utilisée : Une méthode descriptive de type enquête a été utilisée. • Outil utilisé : Nous avons utilisé un questionnaire comme principal outil de collecte de données. Résultats obtenus : • Le fondement psychomoteur de l’éducation motrice joue un rôle dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. • Le fondement scientifique-moteur de l’éducation motrice joue un rôle dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. • Le fondement socio-culturel de l’éducation motrice joue un rôle dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. • Le fondement philosophique de l’éducation motrice joue un rôle dans la structuration des cycles et des compétences de l’enseignement primaire. Conclusions et recommandations : • Développer des programmes éducatifs intégrant des unités motrices complètes, axées sur le développement des compétences physiques, psychologiques et sociales des élèves du primaire, tout en adaptant les activités aux différents stades de développement. • Fournir des formations périodiques aux enseignants, centrées sur des approches scientifiques pour mettre en œuvre les activités motrices en classe, en tenant compte des besoins individuels des élèves et des différences d’âge. • Renforcer les infrastructures scolaires en équipant les établissements d’aires sportives adaptées et d’équipements nécessaires pour soutenir les différentes activités motrices, contribuant ainsi à une application efficace de l’éducation motrice.
Item
Physiologie de la lactation chez la chamelleEn Algérie
(2025) Chikha Maria
Thisworkaimedtostudythephysiologicalprocessesinvolvedin she-camelsduringlactationina semi-intensive breeding system in southeasternAlgeria. Hematological analyses were conducted during different reproductive periods including the dry period, early pregnancy, lactogenesis, and galactopoiesis and stages of lactation. Additionally, biochemical analyses were conducted during the four months antepartum and postpartum.And assessment of physicochemical and quantitative modification of milk in the first four months of lactation. The findings demonstrated a considerable rise in white blood cells, lymphocytes, granulocytes, and the percentage of lymphocytes during lactogenesis and galactopoiesis. a significant rise was observed in monocytes during galactopoiesis. For monocyte percentage, a significant increase was observed during lactogenesis. The peak granulocyte percentage was noted in the initial stage of pregnancy. Red blood cell counts and hematocrit levels were significantly high during the dry period and early pregnancy. Conversely, hemoglobin, mean corpuscular hemoglobin, and mean corpuscular hemoglobin concentration levels were significantly higher during lactogenesis and galactopoiesis. There was a low value of mean corpuscular volume during early pregnancy and of platelets during lactogenesis and galactopoiesis. Regarding biochemical parameters, glucose increased significantly at the third month postpartum (p<0.05), and triglycerides peaked at 2 months postpartum (p<0.05). Cholesterol levels elevated significantly at the third month postpartum (p<0.05), and low-density lipoprotein rose substantially from the second to the fourth month postpartum (p<0.05). High- density lipoprotein decreased significantly at the first month antepartum (p<0.05) and rose at 3 months postpartum (p<0.05). Calcium levels increased considerably from 2 to 3 months postpartum (p<0.01). A significant difference in iron levels (p<0.05) was observed between the third month antepartum and the fourth month postpartum. Urea dropped abruptly at one month after parturition (p<0.05) and elevated at two months after parturition (p<0.01). Creatinine levels rose substantially from 3 to 1 month antepartum (p<0.05) and decreased afterward. Creatinine rose considerably at three months before parturition (p<0.05) compared to the antepartum period. ALTindices decreased notably at 2 months postpartum (p<0.05).Adecrease was observed in the percentages of lactose, salts, proteins, non-fat solids, and pH, as well as an increase in freezing point during the lactation months. A peak was noted in the second month of lactation in fat percentage and density, and in the third month in milk quantity.Apositive correlation was found between milk non-fat solids and triglycerides, between milk protein and triglycerides, between density and blood triglycerides and iron, between lactose and triglycerides, and between freezing point and LDL. Negative correlations were observed between milk protein and creatinine, between lactose and LDL, between salt percentage and creatinine, and between freezing pointand blood triglycerides.
Item
وسائل الإسترجاع ودورها في تحسين أداء اللاعبينأثناء المنافسة الرياضية في كرة القدم
(2025) قدادشة محمد الصالح
الملخص : عنـوان الدراسـة: وسائل الاسترجاعودورها في تحسين أداء اللاعبينأثناء المنافسة الرياضية في كرة القدم - دراسة ميدانية على اندية الجهوي الأول لرابطة عنابة -  أهـدف الدراسـة:  التعرف على دور وسائل الاسترجاع النفسي في تحسين الأداء اللاعبين أثناء المنافسة الرياضيةفي كرة القدم.  تحديد دور وسائل الاسترجاع البدني في تحسين أداء اللاعبين أثناء المنافسة الرياضيةفي كرة القدم.  ابراز دور وسائل الاسترجاع الذهني في تحسين أداء اللاعبين أثناء المنافسة الرياضيةفي كرة القدم.  فرضـيات الدراسـة:  لوسائل الاسترجاع النفسي دور في تحسين الأداء اللاعبين أثناء المنافسة الرياضيةفي كرة القدم.  لوسائل الاسترجاع البدني دور في تحسين أداء اللاعبين أثناء المنافسة الرياضيةفي كرة القدم.  لوسائل الاسترجاع الذهني دور في تحسين أداء اللاعبين أثناء المنافسة الرياضيةفي كرة القدم.  إجـراءات الدراسـة الميدانيـة:  العينـة: تم أخذ العينة 62 لاعب يلعبون ضمن أندية الرابطة الجهويةلكرة القدم عنابة"الجهوي الأول"  المجـال الـزماني: تم إجراء الدراسة الأساسية في الفترة الممتدة من 12/12/2024 إلى غاية 11/05/2025.  المجال المكاني: تمت الدراسة على أندية الرابطة الجهويةلكرة القدم عنابة"الجهوي الأول"  المنهـج المستخـــدم: تم إستخدام المنهج الوصفي التحليلي.  الأدوات المستعملـــة: إعتمدنا في دراستنا على إستمارةإستبيان.  النتائج المتـوصل إلـيها: لقد تم التوصل إلى النتائج التالية:  لوسائل الاسترجاع النفسي دور في تحسين الأداء اللاعبين أثناء المنافسة الرياضيةفي كرة القدم.  لوسائل الاسترجاع االبدني دور في تحسين أداء اللاعبين أثناء المنافسة الرياضيةفي كرة القدم.  لوسائل الاسترجاع الذهني دور في تحسين أداء اللاعبين أثناء المنافسة الرياضيةفي كرة القدم.  اقتراحــات:  على الأندية والمدربين تطوير برامج متكاملة تتضمن وسائل الاسترجاع النفسي و البدني والذهني ضمن الخطط التدريبية والوقائية، مع التركيز على تخصيص وقت كافٍ لهذه الأنشطة خلال فترات ما بعد المباريات.  تدريب اللاعبين على تقنيات الاسترخاء الذهني والتخيل العقلي بشكل منتظم لتحسين الجوانب النفسية والذهنية لديهم، خاصةً في المراحل الحاسمة من المنافسات.  إدراج جلسات استرجاع حركي بعد المباريات مثل تمارين الإطالة والتبريد المائي والتدليك لتعزيز سرعة التعافي وتقليل فرص الإصابات. abstract : Study Title: Some means of retrieval and their role in improving the performance of players during sports competition in football - A field study on the clubs of the first regional league Annaba –  Objectives of the study:  Identify the role of psychological recovery methods in improving the performance of players during sports competition in football.  Identify the role of kinetic retrieval methods in improving the performance of players during sports competition in football.  Highlighting the role of mental retrieval methods in improving the performance of players during sports competition in football.  Study hypotheses:  Psychological recovery means have a role in improving the performance of players during sports competition in football.  Kinetic retrieval means have a role in improving the performance of players during sports competition in football.  Mental retrieval has a role in improving the performance of players during sports competition in football.  Field study procedures:  Sample: The sample was taken 62 players playing in the clubs of the Regional Football League Annaba "First Regional"  Time Domain: The basic study was conducted from 12/12/2024 to 14/05/2025.  Spatial field: The study was conducted on the clubs of the Regional Football League Annaba "First Regional"  Methodology used: The descriptive approach was used in the survey pattern.  Used tools: In our study, we relied on a questionnaire.  Findings: The following findings have been reached:  Psychological recovery means have a role in improving the performance of players during sports competition in football.  Kinetic retrieval means have a role in improving the performance of players during sports competition in football.  Mental retrieval has a role in improving the performance of players during sports competition in football.  Suggestions: Clubs and coaches should develop integrated programs that include psychological, motor and mental recovery methods within training and preventive plans, with a focus on allocating sufficient time for these activities during the post-match periods.  Train players in mental relaxation techniques and mental imagination on a regular basis to improve their psychological and mental aspects, especially in the crucial stages of competitions.  Include post-match kinetic recovery sessions such as stretching, hydrocooling and massage to promote faster recovery and reduce the chances of injuries. résumé : Titre de l'étude : Méthodes de récupération et leur rôle dans l'amélioration des performances des joueurs lors des compétitions de football - Étude de terrain auprès des premiers clubs régionaux de la Ligue d'Annaba -  Objectifs de l'étude :  Identifier le rôle des méthodes de récupération psychologique dans l'amélioration des performances des joueurs lors des compétitions de football.  Déterminer le rôle des méthodes de récupération physique dans l'amélioration des performances des joueurs lors des compétitions de football.  Mettre en évidence le rôle des méthodes de récupération mentale dans l'amélioration des performances des joueurs lors des compétitions de football. Hypothèses de l'étude :  Les méthodes de récupération psychologique jouent un rôle dans l'amélioration des performances des joueurs en compétition.  Les méthodes de récupération physique jouent un rôle dans l'amélioration des performances des joueurs en compétition.  Les méthodes de récupération mentale jouent un rôle dans l'amélioration des performances des joueurs en compétition.  Procédures de l'étude de terrain :  Échantillon : L'échantillon comprenait 62 joueurs évoluant dans les clubs de la Ligue régionale de football d'Annaba (première division régionale).  Période de l'étude : L'étude principale a été menée du 12 décembre 2024 au 11 mai 2025.  Portée spatiale : L'étude a été menée dans les clubs de la Ligue régionale de football d'Annaba (première division régionale).  Méthodologie : L'approche analytique descriptive a été utilisée.  Outils utilisés : Nous nous sommes appuyés sur un questionnaire pour notre étude.  Résultats obtenus : Les résultats suivants ont été obtenus :  Les méthodes de récupération psychologique jouent un rôle dans l'amélioration des performances des joueurs lors des compétitions de football.  Les techniques de récupération physique jouent un rôle dans l'amélioration des performances des joueurs lors des compétitions de football.  Les techniques de récupération mentale jouent un rôle dans l'amélioration des performances des joueurs lors des compétitions de football.  Suggestions :  Les clubs et les entraîneurs devraient élaborer des programmes intégrés qui incluent des méthodes de récupération psychologique, physique et mentale dans les plans d’entraînement et de prévention, en mettant l’accent sur l’allocation de temps suffisant à ces activités pendant les périodes d’après-match.  Entraîner régulièrement les joueurs aux techniques de relaxation mentale et de visualisation pour améliorer leur bien-être psychologique et mental, en particulier pendant les phases critiques de la compétition.  Intégrer des séances de récupération après match, telles que des exercices d'étirement, de refroidissement par hydro-refroidissement et des massages, pour améliorer la récupération et réduire les risques de blessure.
Item
التواصل اللفظي وغير اللفظي في القطاع السياحي - منطقة سوق أهراس نموذجا دراسة تداولية
(2025) أسماء غرايبية
Restaurants and hotels, as service, communicative, functional, and interactive institutions, focus on the human element represented in training employees in restaurants and hotels on persuasive and influential verbal and non-verbal communication processes capable of attracting customers and encouraging tourism in Souk Ahras State. However, they were plagued by many problems that led to a failure in cooperative and disciplinary communication, which portends negative consequences for the state’s tourism sector, which has not built a competitive, marketing, and promotional language policy that goes beyond personal interests to reach the formulation of a tourism policy with national dimensions.
Item
Inventaire des Odonates et Biosurveillance des deux sous bassins versants (Oued Medjrda et Seybouse) dans la région de Souk Ahras (Nord-Est algérien)
(2025) KHEDIR Houda
In the context of global biodiversity collapse, achieving a balance between the development of agricultural and industrial activities -sources of wealth- and the preservation of natural ecosystems represents a major challenge. However, conservation efforts become more complex when available knowledge about species communities within these ecosystems is insufficient to accurately assess the magnitude of impacts or to develop effective strategies aimed at mitigating and limiting their effects. This thesis aims to present Odonata as model species, by analyzing their diversity, distribution, and the environmental factors influencing their presence in two sub-watersheds: Medjerda and Cheref, located in Souk Ahras, northeastern Algeria. Twenty-seven taxa were inventoried across both sub-watersheds, including 20 species recorded in Medjerda and 22 in Cheref. The composition of species assemblages specific to each sub-watershed is mainly governed by climatic factors, the abundance of riparian vegetation, habitat openness, and hydroperiod. Despite the clearly visible human footprint in these hydrosystems, the diversity of species they harbor, including Coenagrioncaerulescens and Trithemiskirbyi, recently reported as new to Numidia and confirmed by our observations, as well as the abundant presence of Coenagrionmercuriale (in Medjerda), a locally threatened species, highlight their essential role for Odonatological biodiversity at the regional scale. Moreover, the analysis of parasitic infestation observed in the studied species reveals a notable presence of aquatic mites in four Zygoptera species, with a marked preference for Platycnemissubdilatata. These results raise several questions regarding this parasitic preference, calling for further research to better understand the mechanisms of interaction between Odonata and their ectoparasites, as well as the coevolutionary dynamics involved. Water quality analysis, conducted at three selected stations in Medjerda, revealed significant variations in certain physicochemical parameters. By linking these parameters to the distribution of Odonata larvae, we observed a marked impact on community structuring. Factors such as conductivity, stream width, and resistivity appear to play a key role in species distribution, highlighting their sensitivity to environmental fluctuations and their value as bioindicators of aquatic ecosystem quality.