The University of Souk Ahras DSpace repository

Home of the: research papers, communications, textbooks, books, chapters, Masters and PhD theses produced by the communities of researchers, lecturers and students affiliated with the University of Souk Ahras.

Photo by @inspiredimages
 

Recent Submissions

Item
Key Challenges and Suggestions to Enhance Effectiveness in Online EFL Instructions from Teacher’s and Stude’s Perspectives
(2025) Labadi Razika
Abstract This current study aims to investigate the key challenges encountered in online English as a foreign language ( EFL) instruction from both teachers and learners perspectives . It also seeks to propose practical suggestions to enhance the effectiveness of online EFL teaching and learning. To achieve these objectives, a mixed- method approach was employed. An online questionnaire was distributed to 83 second-year English students, while semi structured interviews were conducted with six EFL teachers from the English department at the University of Mohamed Cherif Messaadia, Souk Ahras. The findings reveal that both teachers and learners face several pedagogical, technical, and psychological challenges in the online learning environment. However, the study also highlights various strategies and recommendations provided by both parties to overcome these difficulties and improve the quality of online instruction. Based on the confirmed hypotheses, pedagogical implications are suggested, emphasizing the need for professional training, improved infrastructure, and interactive teaching methods to foster a more effective and engaging online EFL experience. ------------------- هذه الدراسة الى استكشاف التحديات الرئيسية التي تواجه تعليم اللغة الانجليزية كلغة اجنبية عبر الخط من منظور المعلمين والمتعلمين على حد سواء. كما تسعى الى تقديم اقتراحات عملية لتعزيز فعالية تدريس وتعلم اللغة االنجليزية الكترونيا. لتحقيق هذه الاهداف تم اعتماد منهجية مختلطة حيث وزع استبيان الكتروني على 83 طالبا من طالب السنة مهيكلة مع ستة اساتذة من قسم اللغة الانجليزية بجامعة محمد الشريف الثانية بقسم اللغة الانجليزية واجريت مقابلات شبه في سوق اهراس. كشفت النتائج ان المعلمين والمتعلمين يواجهون عدة تحديات تربوية وتقنية ونفسية في بيئة مساعدية ومع ذلك تسلط الدراسة الضوء ايضا على استراتيجيات وتوصيات متنوعة قدمها الطرفان لتجاوز التعلم عبر لانترنيت. هذه الصعوبات وتحسين جودة التدريس واستنادا الى الفرضيات المؤكدة تقترح الدراسة دلالات تربوية تؤكد على ما يعزز تجربة اكثر فعالية وجاذبية في ضرورة التدريب المهني وتحسين البنية التحتية واعتماد اساليب تدريس تفاعلية تعلم اللغة الانجليزية كلغة اجنبية عبر الانترنيت . --------------- Résumé La présente étude vise à identifier les principaux défis rencontrés dans l’enseignement de l’anglais comme langue étrangère (EFL) en ligne, du point de vue des enseignants et des apprenants. Elle cherche également à proposer des suggestions pratiques afin d’améliorer l’efficacité de l’enseignement et de l’apprentissage de l’EFL en ligne. Pour atteindre ces objectifs, une approche méthodologique mixte a été adoptée : un questionnaire en ligne a été distribué à 83 étudiants de deuxième année en anglais, tandis que des entretiens semi-structurés ont été menés avec six enseignants du département d’anglais de l’Université Mohamed Chérif Messaadia de Souk Ahras. Les résultats révèlent que les enseignants comme les apprenants font face à plusieurs défis d’ordre pédagogique, technique et psychologique dans l’environnement d’apprentissage en ligne. Cependant, l’étude met également en évidence diverses stratégies et recommandations proposées par les deux parties pour surmonter ces difficultés et améliorer l’efficacité pédagogique . Sur la base des hypothèses confirmées, des implications pédagogiques sont suggérées, mettant l’accent sur la nécessité d’une formation professionnelle, d’une infrastructure améliorée et de méthodes d’enseignement interactives, en vue de favoriser une expérience d’apprentissage de l’EFL en ligne plus efficace et engageante.
Item
Caractérisation phytochimique et propriétés antioxydantes des céreales (agroalimentaire) dans le tube digestif des rats
(2024) Mahiaoui Houda
The main objective of this work is to demonstrate that whole wheat consumption is associated with several health benefits, compared to refined grains. The purpose was to study the phenol content and antioxidant properties of whole wheat, in comparison with bran and flour fractions before and after a simulation of gastrointestinal digestion. The best conditions for extraction of phenolic compounds from whole grains, bran and flour of durum wheat were determined using evaluation of the yield of extraction and polyphenol content. Studying the effects of three independent variables, namely solvent type, extraction temperature and time. Optimal extraction conditions were selected, phenolic compounds were extracted from whole grain, bran and flour of wheat (Triticum Triticum turgidum L. var. durum) called Bousselem to evaluate their polyphenol, flavonoids and tanins contents also their antioxidant potential using a number of in vitro tests, DPPH, ABTS, inhibition of bleaching by β-carotene, reducing power and phenantroline. At the end, the quantifications of phenolic compounds in whole grains, bran and flour of durum wheat under simulated gastrointestinal digestion to reveal the effect of this treatment on antioxidant potential. This study shows that the optimal extraction of phenolic compounds made by the use of a hydromethanolic maceration for 24 hours at ambient temperature, which gives raw extracts of whole grains, bran and flour of durum wheat. Phenolic compounds, flavonoids and tanins from the raw extracts of bran and whole grains were higher than that of flour, also the antioxidant activity of bran and whole grains was much higher than that of flour. Our results showed that both treated and untreated samples of bran had the highest content of phenolic compounds, flavonoids and tannins before and after in vitro digestion, followed by whole grain samples. Bran and whole grain of durum wheat extracts also showed the highest antioxidant activity, while flour samples were characterized by the lowest phenolic compound content, as well as the lowest antioxidant capacity. These results suggest that the possible consumption of whole grains and bran of durum wheat can enrich the phytochemical potential by increasing their content in bioactive compounds and their antioxidant properties.
Item
Investigating the Role of Peer Learning in Enhancing Vocabulary Acquisition Case Study of Master One Students at the University of Mohamed Cherif Messaadia, Souk-Ahras
(2025) Loulou Abdelhak
This study investigates the impact of peer learning on vocabulary acquisition among first-year Master’s students of English at the University of Souk Ahras. The primary objective is to explore how peer collaboration contributes to the enhancement of students’ vocabulary knowledge and their ability to use it in academic contexts. To achieve this aim, a mixed- methods approach was employed, integrating both quantitative and qualitative techniques. Ten students participated in the study. Collaborative learning sessions were conducted remotely via Google Meet every Tuesday and Friday evening. Vocabulary development was assessed through pre- and post-tests administered via Google Forms, while a questionnaire was used to gather students’ perceptions and reflections on their learning experience. The findings revealed a significant improvement in students' performance in the post-test compared to the pre-test, suggesting the effectiveness of peer learning in enhancing vocabulary acquisition. Additionally, the questionnaire responses indicated positive attitudes among participants, particularly regarding increased motivation, deeper understanding, and the use of more effective learning strategies. Overall, the study concludes that peer learning is a valuable pedagogical approach that supports vocabulary development, fosters learner interaction, boosts self-confidence, and promotes active engagement in the learning process. -------------- ملخص تبحث هذه الدراسة في تأثير تعلم الأقران على اكتساب المفردات لدى طلاب ماجستير اللغة الإنجليزية في السنة الأولى بجامعة سوق أهراس. الهدف الأساسي هو استكشف كيف يساهم تعاون الأقران في تعزيز معرفة الطلاب بالمفردات وقدرتهم على استخدامها في السياقات الأكاديمية. لتحقيق هذا الهدف ، تم استخدام نهج مختلط الأساليب ، يدمج كل من التقنيات الكمية والنوعية. شارك عشرة طلاب في الدراسة. تم إجراء جلسات التعلم التعاوني عن بعد عبر Google Meet مساء كل ثلاثاء وجمعة. تم تقييم تطوير المفردات من خلال الاختبارات السابقة واللاحقة التي يتم إجراؤها عبر نماذج Google ، بينما تم استخدام استبيان لجمع تصورات الطلاب وتأملاتهم حول تجربة التعلم الخاصة بهم. كشفت النتائج عن تحسن كبير في أداء الطلاب في الاختبار اللاحق مقارنة بالاختبار التمهيدي ، مما يشير إلى فعالية تعلم الأقران في تعزيز اكتساب المفردات. بالإضافة إلى ذلك ، أشارت إجابات الاستبيان إلى مواقف إيجابية بين المشاركين ، لا سيما فيما يتعلق بزيادة الدافع والفهم الأعمق و استخدام استراتيجيات تعلم أكثر فعالية. بشكل عام ، خلصت الدراسة إلى أن تعلم الأقران هو نهج تربوي قيم يدعم تطوير المفردات ، ويعزز تفاعل المتعلم ، ويعزز الثقة بالنفس ، ويعزز المشاركة النشطة في عملية التعلم. -------------------- Résumé Cette étude examine l'impact de l'apprentissage par les pairs sur l'acquisition du vocabulaire chez les étudiants de première année de maîtrise d'anglais à l'Université Souq Ahras. L'objectif principal est Découvrez comment la collaboration entre pairs améliore la connaissance du vocabulaire des élèves et leur capacité à l'utiliser dans des contextes scolaires. Pour atteindre cet objectif, une approche mixte a été utilisée, intégrant à la fois des techniques quantitatives et qualitatives. Dix étudiants ont participé à l'étude. Des sessions collaboratives d'apprentissage à distance ont été menées via Google Meet tous les mardis et vendredis soirs. Le développement du vocabulaire a été évalué à l'aide de pré et post-tests effectués via Google Forms, tandis qu'un questionnaire a été utilisé pour recueillir les perceptions et les réflexions des élèves sur leur expérience d'apprentissage. Les résultats ont révélé une amélioration significative des performances des élèves au post-test par rapport au test préliminaire, suggérant l'efficacité de l'apprentissage par les pairs dans l'amélioration de l'acquisition du vocabulaire. De plus, les réponses au sondage ont révélé des attitudes positives chez les participants, en particulier en ce qui concerne l'augmentation de la motivation et une meilleure compréhension de l'environnement. Utilisez des stratégies d'apprentissage plus efficaces. Dans l'ensemble, l'étude a conclu que l'apprentissage par les pairs est une approche pédagogique précieuse qui soutient le développement du vocabulaire, améliore l'interaction avec l'apprenant, renforce la confiance en soi et favorise la participation active au processus d'apprentissage.
Item
Investigating the Effectiveness of Video Materials in Teaching English for Professional Purposes The case study of: Students of Business English Course at Université de Formation continue
(2025) Hammadi Mohamed Idir
Abstract This study aims to investigate the effectiveness of integrating video materials in teaching Business English for ESP learners, specifically A2-level students at the University of Continuous Education. The central issue addressed in this research is the limited vocabulary retention and listening comprehension skills observed among students when taught through traditional methods. In response to this pedagogical gap, this study explores video-based instruction as an alternative teaching strategy designed to enhance learners' language competencies through contextualized, authentic exposure to professional communication. To assess the impact of video integration, a mixed-method approach was employed using pre-tests, post-tests, and semi-structured interviews with English teachers. The results provided empirical evidence that video materials significantly improved learners’ comprehension, vocabulary acquisition, and engagement. These findings validate the main hypotheses of the study, confirming the pedagogical value of video content in ESP contexts. Moreover, the research highlights the relevance of multimedia tools in modern Business English classrooms and suggests future studies investigate their impact on other language skills such as speaking and writing performance. ------------- الملخص تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في فعالية دمج المواد المصورة (الفيديوهات) في تدريس اللغة الإنجليزية للأعمال لمتعلمي اللغة لأغراض خاصة (ESP)، وبالتحديد للطلبة من المستوى A2 بجامعة التعليم المستمر، وتتناول هذه الدراسة مشكلة مركزية تتمثل في ضعف احتفاظ الطلبة بالمفردات ومهارات فهم الاستماع عند استخدام الأساليب التقليدية في التدريس، ومن أجل سد هذه الفجوة التربوية، تستكشف الدراسة التدريس المعتمد على الفيديو كاستراتيجية بديلة تهدف إلى تعزيز الكفاءات اللغوية للمتعلمين من خلال التعرض الواقعي والسياقي للتواصل المهني، ولتقييم أثر دمج الفيديو، تم اعتماد منهجية مزدوجة تجمع بين اختبارات قبلية وبعدية ومقابلات شبه مهيكلة مع أساتذة اللغة الإنجليزية. وقد أظهرت النتائج أدلة تجريبية تفيد بأن المواد المصورة حسّنت بشكل ملحوظ فهم المتعلمين، واكتسابهم للمفردات، ومستوى تفاعلهم. وتؤكد هذه النتائج صحة الفرضيات الأساسية للدراسة، مما يبرز القيمة البيداغوجية لمحتوى الفيديو في سياقات ESP، كما تسلط الدراسة الضوء على أهمية الوسائط المتعددة في أقسام اللغة الإنجليزية للأعمال المعاصرة، وتقترح أن تبحث الدراسات المستقبلية في تأثير هذه الأدوات على مهارات لغوية أخرى مثل التحدث والكتابة. ------------- Résumé Cette étude vise à examiner l'efficacité de l'intégration des supports vidéo dans l'enseignement de l'anglais des affaires pour les apprenants en anglais à des fins spécifiques (ESP), notamment les étudiants de niveau A2 à l'Université de l'Éducation Continue. Le problème central abordé dans cette recherche concerne la faible rétention du vocabulaire et les difficultés de compréhension orale observées chez les étudiants lorsque des méthodes traditionnelles sont utilisées. Pour combler cette lacune pédagogique, l’étude explore l’enseignement basé sur la vidéo comme stratégie alternative destinée à renforcer les compétences linguistiques des apprenants à travers une exposition contextualisée et authentique à la communication professionnelle. Afin d’évaluer l’impact de l’intégration des vidéos, une approche méthodologique mixte a été adoptée, reposant sur des pré-tests, des post-tests et des entretiens semi-structurés avec des enseignants d’anglais. Les résultats ont fourni des preuves empiriques montrant que les supports vidéo améliorent de manière significative la compréhension, l’acquisition du vocabulaire et l’engagement des apprenants. Ces résultats valident les hypothèses principales de l’étude, confirmant la valeur pédagogique des contenus vidéo dans les contextes ESP. En outre, la recherche souligne la pertinence des outils multimédias dans les classes modernes d’anglais des affaires et suggère que les futures études examinent leur impact sur d’autres compétences linguistiques telles que l’expression orale et écrite
Item
محضر اللجنة العلمية للقسم 2025-07-07
(كلية الحقوق والعلوم السياسية, 2025-07-07) كلية الحقوق والعلوم السياسية