Browsing by Author "Kaouther KRIMOU"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Exploring The Impact of Gamification on The Development of The Listening Skill in Algerian Primary Schools The Case of Mouad Ibn Djabel Primary School, Souk- Ahras(2024) Kaouther KRIMOUThe present study aimed to explore the importance of implementing Gamification in Algerian primary schools as well as its contribution to enhancing the pupils’ listening skill. Moreover, this research attempted to examine the teachers’ perceptions towards using gamification as a tool for listening skill development. A mixed-method was employed in this exploratory, descriptive research, which included both qualitative data and quantitative data collection methods. A triangulation approach was used as a method for collecting data, utilizing two main instruments; Initially, a questionnaire that involved 12 questions, was designed to address n30 teachers out of N128 EFL primary school teachers in Souk-Ahras. Secondly, a non-participant classroom observation was conducted between the second and the third school term (school year 2022-2023) with fourth-year primary school pupils in Mouad Ben Djabel Primary School, Souk Ahras. The findings of this study indicated that the implementation of Gamification positively impacted the improvement of the listening skill among primary school pupils in Algeria. The findings also showed Teachers perceiving gamification as an effective tool for listening skill development. Having arrived at these results, the research hypotheses were confirmed. The study enriched and added to the existing literature that concerned the ways English teaching can be improved in Algeria. ------------------------ Resumé: La présente étude vise à explorer l'importance de la mise en œuvre de la gamification dans les écoles primaires algériennes ainsi que sa contribution à l'amélioration des compétences d'écoute des élèves. De plus, cette recherche a tenté d'examiner les perceptions des enseignants envers l'utilisation de la gamification comme outil de développement des compétences d'écoute. Une méthode mixte a été employée dans cette recherche exploratoire et descriptive, qui comprenait à la fois des méthodes de collecte de données qualitatives et quantitatives. Une approche de triangulation a été utilisée comme méthode de collecte de données, en utilisant deux instruments principaux ; initialement, un questionnaire comportant 12 questions a été conçu pour s'adresser à 30 enseignants sur un total de 128 enseignants d'EFL (anglais comme langue étrangère) dans les écoles primaires de Souk-Ahras. Deuxièmement, une observation en classe non participante a été menée entre le deuxième et le troisième trimestre de l'année scolaire 2022-2023 avec des élèves de quatrième année à l'école primaire Mouad Ben Djabel, à Souk Ahras. Les résultats de cette étude ont indiqué que la mise en œuvre de la gamification a un impact positif sur l'amélioration des compétences d'écoute chez les élèves des écoles primaires en Algérie. Les résultats ont également montré que les enseignants perçoivent la gamification comme un outil efficace pour le développement des compétences d'écoute. Ayant obtenu ces résultats, les hypothèses de recherche ont été confirmées. L'étude enrichit et contribue à la littérature existante concernant les moyens d'améliorer l'enseignement de l'anglais en Algérie. ----------------------- الملخص تهدف الدراسة الحالية إلى استكشاف أهمية تطبيق الالعاب في المدارس الابتدائية الجزائرية وكذلك مساهمتها في تعزيز مهارة الاستماع لدى التلاميذ. علاوة على ذلك، حاول هذا البحث فحص تصورات المعلمين تجاه استخدام الالعاب كأداة لتطوير مهارة الاستماع. تم استخدام منهج مختلط في هذا البحث الاستكشافي الوصفي، والذي تضمن كلا من طرق جمع البيانات النوعية والكمية. تم استخدام نهج المثلثية كطريقة لجمع البيانات، باستخدام أداتين رئيسيتين؛ في البداية، تم تصميم استبيان يتضمن 12 سؤالًا ليوجه إلى 30 معلمًا من أصل 128 معلمًا للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المدارس الابتدائية في سوق أهراس. ثانياً، تم إجراء ملاحظة غير مشاركة في الفصول الدراسية بين الفصلين الدراسيين الثاني والثالث (السنة الدراسية 2022-2023) مع تلاميذ السنة الرابعة في مدرسة معاذ بن جبل الابتدائية في سوق أهراس. أظهرت نتائج هذه الدراسة أن تطبيق الألعاب يؤثر إيجابيًا على تحسين مهارة الاستماع بين تلاميذ المدارس الابتدائية في الجزائر. كما أظهرت النتائج أن المعلمين يرون أن الالعاب أداة فعالة لتطوير مهارة الاستماع. وبعد الوصول إلى هذه النتائج، تم تأكيد فرضيات البحث. تُغني الدراسة وتضيف إلى الأدبيات الحالية التي تتعلق بطرق تحسين تعليم اللغة الإنجليزية في الجزائر.