Book chapters

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/115

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Thumbnail Image
    Item
    استخدامات الجامعة الجزائرية للإبتكار في بناء مجتمع المعرفة
    (2020-07-02) صبيحي وفاء
    Abstract : The aim of study entitled "The Algerian University’s uses of innovation knowledge socitey" To uncover the mechanisms and forms of using innovation adopted by the university institution to build a knowledge society. The study seeks to identify the availability of the requirements of the knowledge society at the University of Constantine 1, the University of Annaba and the University of Setif 1, and the most important responses that these universities have undertaken in light of the political and economic technological changes. It also aims to analyze the websites of the universities as a sub-format that expresses the presence and virtual presence For universities in the digital environment, in order to reach a judgment on the quality of the site and thus improve the global ranking of the universities under study. To achieve these goals, the study started from a major question posed as follows:  How does the Algerian University use innovation in the knowledge society? Which in turn was divided into three sub-questions:  How does scientific research contribute to increasing the scientific production of Algerian universities?  How does the universitie’s website contribute to the spread of knowledge?  How does the university/institution relationship contribute to the evaluation of the results of scientific research? To answer these questions, the researcher relied on a mixed approach (quantitative and qualitative) that is compatible with the problem of the research and with the tools chosen, including the questionnaire, which was applied to (heads of laboratories) and the interview that was directed (for website dministrators, and external relations officials) as well. The questionnaire and the note were applied to the websites of the three universities under study, and the most important results were as follows:  The researcher professor in Algeria suffers from a set of difficulties, the most important of which is the absence of an environment conducive to research, the large administrative burden, as well as the lack of training.  There are efforts on the part of the Algerian state to improve spending on scientific research.  The absence of a written strategy for scientific research at the Algerian University has affected the development of scientific research.  Among the motivations for the respondents' use is to learn about developments in scientific research and search for information.  Respondents face several problems when using the site, including the language problem, communication problem and slow download.  The purpose of the university’s openness to its surroundings is to solve social problems, to contribute to economic development projects and to solve raised research problems.  The Algerian University is facing difficulty in applying patents. ------------------------------------- الملخص: تهدف هذه الدراسة و الموسومة ﺒ " استخدامات الجامعة الجزائرية للابتكار في مجتمع المعرفة " إلى الكشف عن آليات و أشكال استخدام الابتكار المتبناة من طرف المؤسسة الجامعية لبناء مجتمع المعرفة. وتتطلع الدراسة إلى التعرف على مدى توفر متطلبات مجتمع المعرفة في جامعة قسنطينة1 وجامعة عنابه وجامعة سطيف1، واهم الاستجابات التي قامت بها هذه الجامعات في ظل التغيرات التكنولوجية السياسية و الاقتصادية، كما تهدف إلى تحليل المواقع الالكترونية للجامعات كنسق فرعي يعبر عن التواجد و الحضور الافتراضي للجامعات في البيئة الرقمية وذلك من اجل التوصل إلى الحكم على جودة الموقع وبالتالي تحسين التصنيف العالمي للجامعات محل الدراسة. ولتحقيق هذه الأهداف انطلقت الدراسة من سؤال رئيسي طرح كالتالي: كيف تستخدم الجامعة الجزائرية الابتكار في مجتمع المعرفة ؟ والذي قسم بدوره إلى ثلاث أسئلة فرعية :  كيف يساهم البحث العلمي في إنتاج المعرفة بالجامعات الجزائرية؟  كيف يساهم الموقع الالكتروني للجامعة في نشر المعرفة؟  كيف تساهم علاقة الجامعة/المؤسسة في تثمين نتائج البحث العلمي لمخابر البحث؟ وللإجابة على هذه التساؤلات اعتمدت الباحثة على المنهج المختلط ( الكمي و الكيفي ) الذي تناسب مع إشكالية البحث و مع الأدوات المختارة و التي من بينها الاستمارة والتي طبقت على ( رؤساء المخابر) و المقابلة التي وجهت ( لمسئولي المواقع الالكترونية، ومسئولي العلاقات الخارجية ) كما طبقت الاستمارة والملاحظة على المواقع الالكترونية للجامعات الثلاث محل الدراسة وقد أسفرت الدارسة عن مجموعة نتائج كان أهما:  يعاني الأستاذ الباحث في الجزائر من مجموعة صعوبات أهمها غياب بيئة مشجعة للبحث و كثرة الأعباء الإدارية و كذلك نقص التكوين.  توجد جهود من طرف الدولة الجزائرية في تحسين الإنفاق على البحث العلمي.  غياب إستراتيجية مكتوبة للبحث العلمي في الجامعة الجزائرية اثر على تطوير البحث العلمي.  من بين دوافع استخدام المبحوثون التعرف على مستجدات البحث العلمي والبحث عن المعلومات.  يواجه المبحوثون عدة مشاكل عند استخدام الموقع منها مشكلة اللغة مشكلة الاتصال وبطء التحميل.  الغاية من انفتاح الجامعة على محيطها هو حل مشكلات اجتماعيه المساهمة في مشاريع اقتصادية تنموية و حل مشكلات بحثية مطروحة.  تواجه الجامعة الجزائرية صعوبة في تطبيق براءات الاختراع. ----------------------------------------------------- Résumé: Cette étude, intitulée "Les utilisations de l'Université algérienne de l'innovation, dans la construction d'une société de savoir". Révéler les mécanismes et les formes d'utilisation de l'innovation adoptés par l'institution universitaire pour construire une société de savoir. L'étude cherche à identifier la disponibilité des exigences de la société de savoir à l'Université de Constantine 1, Annaba et Sétif 1, et les réponses les plus importantes menées par ces universités à la lumière des changements technologiques politiques et économiques, et vise également à analyser les sites Web des universités comme un sous- système qui reflète la présence virtuelle Pour les universités dans l'environnement numérique afin de porter un jugement sur la qualité du site et ainsi améliorer le classement mondial des universités étudiées. Pour atteindre ces objectifs, l'étude est partie d'une question majeure posée comme suit: comment l'Université algérienne utilise l'innovation pour construire une société de savoir ? Qui à son tour était divisé en trois sous - questions:  Comment la recherche scientifique contribue-t-elle à accroître la production scientifique des universités algériennes?  Comment le site web des universités contribue-t-il à diffuser le savoir ?  Comment la relation université- institution contribue-t-elle à valoriser les résultats de la recherche scientifique? Pour répondre à ces questions, le chercheur s'est appuyé sur la méthode mixte (quantitative et qualitative) qui correspond au problème de recherche et aux outils choisis, notamment le formulaire, qui a été appliqué aux (chefs de laboratoires) et l'entretien qui a été envoyé (aux responsables du site web et aux responsables des relations extérieures) comme L'observation et l'analyse du contenu ont été appliquées aux sites Web des trois universités étudiées. L'étude a abouti à un ensemble de résultats, dont les plus importants étaient:  Le professeur chercheur en Algérie souffre d'un ensemble de difficultés, dont la plus importante est l'absence d'un environnement encourageant pour la recherche et le grand nombre de charges administratives, ainsi que le manque de formation.  L'État algérien fait des efforts pour améliorer les dépenses de recherche scientifique  Il n’existe pas une stratégie écrite pour la recherche scientifique à l'Université algérienne.  Parmi les motivations à utiliser les répondants, il y a la connaissance des derniers développements de la recherche scientifique et la recherche d'informations.  Les répondants sont confrontés à plusieurs problèmes lors de l'utilisation du site, notamment le problème de la langue, de la communication et du chargement lent.  L'objectif de l'ouverture de l'université à son environnement est de résoudre les problèmes sociaux, de contribuer aux projets de développement économique et de résoudre les problèmes de recherche qui se posent.  L'université algérienne a du mal à déposer des brevets.