Institute of Science and techniques of physical and sporting activities
Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/8
Browse
Item دراسة تحليلية حول طبيعة الجهد لبعض الالعاب الجماعية و الفردية في القاييس التطبيقية لطلبة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية -سنة اولى ليسانس-(2023) بلومي زهير.....................................................................................................................abstract ..................................................................................................................... Study Title: An analytical study on the nature of effort for some group and individual games in the applied standards of students of the Institute of physical and Sports Activity Sciences and techniques - first year of the Bachelor The general premise: The training loads of the applied classes applied to the first year students are concentrated in three areas (monotony index, stress index, and formality index. Assumptions of the study: - Training loads for the applied classes applied to first year Bachelor's students are concentrated according to the Carl foster scale in the field of monotony between [0-2]. - Training loads for the applied classes applied to first year Bachelor's students are concentrated according to the Carl foster scale in the field of stress [0-3000]. - Training loads for the applied classes applied to first year Bachelor's students according to the Carl foster scale in the field of formalism are concentrated between [0-1000-]. Purpose of the study: * Highlighting the levels of training load applied to the students of the first year of Bachelor in the Institute of physical and Sports Activity Sciences and techniques during the applied classes in sports (basketball, football, swimming, gymnastics, athletics) Instructing the professors of the Institute to adopt the results of the study in quantifying the training loads of applied classes for students of the first year of Bachelor Procedures of study: Study instruments: Karl foster scale and timing. Sample: The sample was represented by 03 students from the Institute of Sports and physical Activity Science and Technology – first year. Method of Study: Descriptive analytical Method. The theoretical aspect: It includes the theoretical knowledge background and contains five chapters: Chapter 1: Theoretical background and previous studies. Chapter 2: The Training Load. Chapter 3: Sports Training. Chapter 4: The Carl foster scale (RPE). Chapter 5: Muscle fatigue and overtraining. Results of the study: - Students athletes within the fitness index for the state of the athlete, which indicates good physical fitness and the use of professors scientific methods in applied classes .. Finally, the general hypothesis is realized, which states: The training loads of the applied classes applied to the students of the first year of the Bachelor according to the Carl foster scale are concentrated in three areas (the field of monotony, the field of stress, and the field of formality). ..............................................................................................................................ملخص الدراسة .......................................................................................................................... ملخص الدراسة عنوان الدراسة :دراسة تحليلية حول طبيعة الجهد لبعض الالعاب الجماعية و الفردية في المقاييس التطبيقية لطلبة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية –سنة اولى ليسانس- الفرضية العامة :تتمركز الاحمال التدريبية للحصص التطبيقية المطبقة على طلبة السنة اولى في ثلاث مجالات (مؤشر الرتابة ,مؤشر الاجهاد ,مؤشر الفورمة. فرضيات الدراسة : -تتمركز الاحمال االتدريبية للحصص التطبيقية المطبقة على طلبة سنة اولى ليسانس حسب مقياس كارل فوستر في مجال الرتابة بين [0-2]. - تتمركز الاحمال االتدريبية للحصص التطبيقية المطبقة على طلبة سنة اولى ليسانس حسب مقياس كارل فوستر في مجال الاجهاد بين [0-3000]. - تتمركز الاحمال االتدريبية للحصص التطبيقية المطبقة على طلبة سنة اولى ليسانس حسب مقياس كارل فوستر في مجال الفورمة بين [0-1000-]. الهدف من الدراسة : *ابراز مستويات الحمولة التدريبية المطبقة على طلبة السنة اولى ليسانس في معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية خلال الحصص التطبيقية في رياضة (كرة السلة , كرة القدم ,السباحة ,الجمباز,العاب القوى) وتوجيه اساتذة المعهد الى اعتماد نتائج الدراسة في تكميم الحمولات التدريبية للحصص التطبيقية الخاصة بطلبة السنة اولى ليسانس اجراءات الدراسة : ادوات الدراسة :مقياس كارل فوستر و ميقاتي . العينة :تمثلت العينة في 03 طلبة رياضيين من معهد علوم و تقنيات النشاطات الرياضية و البدنية –سنة اولى – منهج الدراسة :المنهج الوصفي التحليلي . الجانب النظري :ويشمل الخلفية المعرفية النظرية ,ويحتوي على خمسة فصول : الفصل الاول :الخلفية النظرية و الدراسات السابقة. الفصل الثاني :الحمولة التدريبية . الفصل الثالث :التدريب الرياضي . الفصل الرابع :مقياس كارل فوستر (RPE) . الفصل الخامس :التعب العضلي و التدريب الزائد . نتائج الدراسة : -الطلبة الرياضيين داخل مؤشر اللياقة لحالة الرياضي مما يدل على اللياقة البدنية الجيدة و استخدام الاساتذة لطرق علمية في الحصص التطبيقية .. -و أخيرا الفرضية العامة محققة و التي تنص على : تتمركز الاحمال التدريبية للحصص التطبيقية المطبقة على طلبة السنة اولى ليسانس حسب مقياس كارل فوستر في ثلاث مجالات (مجال الرتابة ,مجال الاجهاد ,مجال الفورمة ) ..........................................................................................................résumer .................................................................................................................... Résumé de l’étude Titre de l’étude: Une étude analytique sur la nature de l’effort pour certains jeux de groupe et individuels dans les normes appliquées des étudiants de l’Institut des sciences et des techniques d’activité physique et sportive - première année du Bachelor Le postulat général : Les charges de formation des classes appliquées aux étudiants de première année sont concentrées dans trois domaines (indice de monotonie, indice de stress et indice de formalité. Hypothèses de l’étude : - Les charges de formation pour les classes appliquées aux étudiants de première année de Bachelor sont concentrées selon l’échelle de Carl foster dans le domaine de la monotonie entre [0-2]. - Les charges de formation pour les classes appliquées aux étudiants de première année de Bachelor sont concentrées selon l’échelle de Carl Foster dans le domaine du stress [0-3000]. - Les charges de formation pour les classes appliquées aux étudiants de première année de Bachelor selon l’échelle de Carl Foster dans le domaine du formalisme sont concentrées entre [0-1000-]. Objet de l’étude : * Mise en évidence des niveaux de charge d’entraînement appliqués aux étudiants de la première année de Bachelor à l’Institut des Sciences de l’Activité Physique et Sportive et des techniques lors des cours appliqués en sport (basket, football, natation, gymnastique, athlétisme) Instruire les professeurs de l’Institut à adopter les résultats de l’étude en quantifiant les charges de formation des classes appliquées pour les étudiants de la première année de Bachelor Modalités d’étude : Instruments d’étude : Karl favorise l’échelle et le timing. Échantillon : L’échantillon était représenté par 03 étudiants de l’Institut des sciences et technologies du sport et de l’activité physique – première année. Méthode d’étude: Méthode analytique descriptive. L’aspect théorique : Il comprend le fond de connaissances théoriques et contient cinq chapitres : Chapitre 1 : Contexte théorique et études antérieures. Chapitre 2 : La charge de formation. Chapitre 3 : Entraînement sportif. Chapitre 4 : L’échelle d’accueil de Carl (EPR). Chapitre 5:Fatigue musculaire et surentraînement. Résultats de l’étude : - Les étudiants athlètes sont dans l’indice de condition physique de l’athlète, ce qui indique une bonne condition physique et l’utilisation des méthodes scientifiques des professeurs dans les classes appliquées. Enfin, l’hypothèse générale est réalisée, qui stipule: Les charges de formation des classes appliquées appliquées aux étudiants de la première année du Bachelor selon l’échelle de Carl foster sont concentrées dans trois domaines (le domaine de la monotonie, le domaine du stress, et le domaine de la formalité).