Faculty of Economic Sciences, Commerce and Management Sciences
URI permanent de cette communautéhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/3
Parcourir par
756 Résultats
community.search.results.head
Item تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي ودورها في ظهور المؤسسات الناشئة، لمحة عن التجربة الألمانية(2024-02-08) بوخاتم، لخضرهدفت هذه الدراسة لتعرف على مفهوم تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي كواحدة من أهم أنواع التكنولوجيا والتقنيات التي أصبحت تتزايد قيمتها وتأثيرها على مختلف جوانب الحياة، وتم تخصيص هذه الدراسة لمعرفة الدور الذي يلعبه الذكاء الاصطناعي في تأثير على نموذج أعمال المؤسسات الناشئة، حيث تم اختيار النموذج الألماني لمعرفة واقع العلاقة بين الذكاء الاصطناعي والمؤسسات الناشئة. وعبر استعراض مجموعة من الأطر والبيانات والعوامل تبين أن دولة ألمانيا وبفضل ما تمتلكه من قدرات تكنولوجية، بشرية، مالية، ثقافية وغيرها من العوامل الأخرى استطاعت أن تكون من أوائل الدول على الصعيد العالمي التي نجحت في توفير بيئة مناسبة التي ساعدت على احتضان الذكاء الاصطناعي واستغلاله في توفير فرص لزيادة معدلات الابتكار وإنشاء المؤسسات الناشئة التي تقوم على الذكاء الاصطناعي. الكلمات المفتاحية: الذكاء الاصطناعي، المؤسسات الناشئة، ألمانيا. Abstract This study aimed to explore the concept of Artificial Intelligence (AI) technology, which has emerged as one of the most significant advancements in the field of technology. AI has rapidly gained value and is exerting a profound impact on various aspects of our lives. This study focuses on examining the impact of artificial intelligence on the business models of startups, the German model was selected to gain insights into the relationship between artificial intelligence and startups. Through reviewing a set of frameworks, data, and factors, it becomes evident that Germany, thanks to its technological, human, financial, cultural, and other capabilities, has been able to be one of the leading countries globally that succeeded in providing a suitable environment that helped embrace and leverage artificial intelligence (AI) in order to increase innovation rates and establish AI-based startups. .Keywords: Artificial Intelligence, Startups, GermanyItem دور الإصلاحات التشريعية والقانونية في تحسين مناخ الاستثمار ، التجربة الفيتنامية نموذجا.(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار -إيليزي-, 2024-02-29) بوخاتم، لخضرالملخص: هدفت هذه الدراسة لتعرف على مفهوم الاستثمار ودوره في عملية تحقيق التنمية الاقتصادية ومعرفة أبرز العوامل والمتطلبات التي تؤثر في عملية جذب الاستثمارات، حيث تم التركيز على الجانب التشريعي والقانوني كمدخل رئيسي في تحسين من بيئة الأعمال وجذب الاستثمارات، أين تم عبر هذه الدراسة اختيار النموذج الفيتنامي كواحد من أهم النماذج العالمية التي شهدت نجاحا باهرا في تنفيذ إصلاحات شاملة ساهمت في جعل البلاد وجهة استثمارية كبرى. وخلصت الدراسة عبر تتبع وتحليل مختلف التعديلات، البيانات والإحصائيات إلى نجاح فيتنام في تطبيق مجموعة من الاستراتيجيات والإصلاحات خاصة تلك المتعلقة بالجوانب القانونية والتشريعية في تحسين بيئة الأعمال وتحفيز المستثمرين على اختيار فيتنام كوجهة استثمارية لمشاريعهم المتنوعة، وجاءت تلك الإصلاحات لتساعد على تحقيق التنمية بالتوازي مع إصلاحات أخرى على غرار البنية التحتية، تأهيل الموارد البشرية . الكلمات المفتاحية: الاستثمار، قانون الاستثمار، التنمية، فيتنام Abstract This study aimed to explore the concept of investment and its role in driving economic and social development. It also sought to identify the key factors and requirements that influence the attraction of investments, with a specific focus on the legislative and legal aspects as crucial elements in improving the business environment and attracting investments. The study selected the Vietnamese model as one of the most successful global models in implementing comprehensive reforms, making the country a major investment hub. The study concluded after tracking and analyzing various reformes, data, and statistics that Vietnam's success in implementing a range of strategies and reforms, especially those related to legal and legislative aspects, has improved the business environment and incentivized investors to choose Vietnam as an investment destination for their diverse projects. These reforms are helping to achieve development alongside other reforms in infrastructure, human resource development. Keywords: Investment, investment law, development, VietnamItem مساهمة الرقمنة في جودة التعليم العالي.(2023-11-13) بوخاتم، لخضر; مرزوق، فاتحالملخص: هدفت هذه الدراسة عبر كل أجزائها لمعالجة موضوع الرقمنة ودورها في الرفع من مستوى جودة التعليم العالي في الجزائر، حيث تم اختيار مجموعة من المنصات والتطبيقات التي وفرتها الجهات المشرفة على هذا القطاع لمعرفة ما مدى تحقيق هذا التأثير على أرض الواقع. وبينت النتائج المتحصل عليها أن قطاع التعليم العالي شهد تطورا ملحوظا في مجال الرقمنة خلال السنوات القليلة الماضية، كما أن تأثير الرقمنة على جودة التعليم أصبح ظاهرا على كافة الأصعدة، غير أن هذا التقدم لم يبلغ درجة عالية ومازال هامش التحسين والتطوير كبيرا وممكنا سواء كان ذلك على المدى المتوسط أو الطويل. الكلمات المفتاحية: رقمنة، جودة، التعليم العالي، الجزائر. Abstract This study, through all its parts, aimed to study the issue of digitization and its role in raising the level of quality of higher education in Algeria. A group of platforms and applications provided by the authorities supervising this sector were selected to determine the extent to which this impact has been achieved on the ground. The results obtained showed that the higher education sector has witnessed a remarkable development in the field of digitization over the past few years. The impact of digitization on the quality of education has become apparent at all levels, but this progress has not reached a high degree, and the margin for improvement and development is still large and possible, whether in the medium or long term. Keywords: digitization, quality, higher education, Algeria.Item أثر اليقظة الاستراتيجية في إدارة الأزمات التنظيمية بالمؤسسات الصناعية بولايــة ســوق أهـــراس(2024-05-04) سوالميـة لميـــةتهدف هذهالدراسة إلىتسليط الضوء على أثر اليقظة الإستراتيجية في إدارة الأزمات التنظيمية بالمؤسسات الصناعية بولاية سوق أهراس، ولتحقيق هذا الهدف تم اعتماد في قياس اليقظة الإستراتيجية كمتغير مستقل على بعدين رئيسيين تمثل البعد الأول في واقع ممارسة اليقظة الإستراتيجية،أما البعد الثاني تمثل في سيرورة اليقظة الإستراتيجية.ونفس الشيء في قياس إدارة الأزمات التنظيمية كمتغير تابع والذي يمثل مشكلة الدراسة، حيث اعتمد على بعدين رئيسين ، الأول عني بممارسة إدارة الأزمات التنظيمية بالمؤسسة؛ في حين أن البعد الرئيسي الثاني تمحور حول سيرورة إدارة الأزمات التنظيميةوالاستراتيجيات الحديثة المناسبة لها؛ ولتحقيق هذا الهدف تم الاستعانة بالمنهج الوصفي التحليلي وتحليل المحتوى. شملت الدراسة 11مؤسسة صناعية ناشطة عبر إقليم ولاية سوق أهراس، وتم الاعتماد على المقابلة والاستبيان كأداة رئيسية، حيث تم توزيع 300 استبانة على عينة من الإطارات وأعوان التحكم بهذه المؤسسات واسترجاع 260 استبانة، منها 216 استبانة صالحة للمعالجة، ولمعالجة هذه البيانات تم استخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعيةSPSS23 ، وتوصلتالدراسة إلى جملة من النتائج مفادها:توفر ابعاد اليقظة الإستراتيجية وإدارة الأزمات التنظيمية بدرجة مقبولة في المؤسسات الصناعية الناشطة بإقليم ولاية سوق أهراس محل الدراسة ، وجود ارتباط قوي بين اليقظة الاستراتيجية بمختلف ابعادها و إدارة الأزمات التنظيمية للمؤسسات الصناعية محل الدراسة ، إضافة إلى وجود اثر لليقظة الاستراتيجية ببعديها (واقع الممارسة والسيرورة) في مواجهة الأزمات التنظيمية وإدارتها للمؤسسات محل الدراسة. وقد انتهت هذه الدراسة بجملة من التوصيات أهمها:تفعيل كل الممارسات التي من شأنها أن تعزز اليقظة الإستراتيجية وإدارة الأزمات التنظيمية،لاسيما في المرحلتين الأولى والثانية من كل متغير، ضرورة اعتماد بنية وظيفية قارة لإدارة الأزمات بالمؤسسات محل الدراسة . ------------- Abstract: This study aims to shed light on the impact of strategic vigilance in managing organizational crises in industrial enterprises in the state of Souk Ahras. To achieve this goal, strategic vigilance was adopted in measuring strategic vigilance as an independent variable on two main dimensions. The first dimension represents the reality of practicing strategic vigilance, while the second dimension represents the process of strategic vigilance. The same applies to measuring organizational crisis management as a dependent variable, which represents the problem of the study, as it relied on two main dimensions, the first concerned with the practice of organizational crisis management in the institution; While the second main dimension revolved around the process of organizational crisis management and the modern strategies appropriate to it. To achieve this goal, the descriptive analytical method and content analysis were used. The study included 11 active industrial enterprises across the region of Souk Ahras State, and the interview and questionnaire were relied upon as the main tool. 300 questionnaires were distributed to a sample of executives directors and control agents in these enterprises, and 260 questionnaires were retrieved, of which 216 questionnaires were suitable for processing. To process this data, the statistical packages for Social Sciences program (SPSS23), was used. the study reached a number of results: the availability of dimensions of strategic vigilance and organizational crisis management to an acceptable degree in the industrial enterprises active in the province of Souk Ahras state under study, and the existence of a strong link between strategic vigilance in its various dimensions and organizational crisis management for the industrial enterprises under study, in addition to There is an impact of strategic vigilance in its two dimensions (the reality of practice and process) in confronting organizational crises and managing them for the institutions under study. This study ended with a number of recommendations, the most important of which are: activating all practices that would enhance strategic vigilance and organizational crisis management, especially in the first and second stages of each variable, and the necessity of adopting a stable functional structure for crisis management in the institutions under study. ------------ Résumé Cette étude vise à mettre en lumière l'impact de la vielle stratégique dans la gestion des crises organisationnelles au sein des entreprises industrielles de la wilaya de Souk Ahras. Pour atteindre cet objectif, la vigilance stratégique a été mesurée en tant que variable indépendante avec deux dimensions principales : la première dimension représente la pratique effective de la vigilance stratégique, tandis que la deuxième dimension concerne le processus de vigilance stratégique. De même, la gestion des crises organisationnelles a été mesurée en tant que variable dépendante, qui représente le problème de l'étude. Elle repose sur deux dimensions principales : la première se concentre sur la pratique de la gestion des crises organisationnelles au sein de l'institution, tandis que la deuxième dimension tourne autour du processus de gestion des crises organisationnelles et des stratégies modernes qui lui sont adaptées. Pour atteindre cet objectif, la méthode descriptive analytique et l'analyse de contenu ont été utilisées. L'étude a inclus 11 entreprises industrielles actives dans la région de la wilaya de Souk Ahras. Les entretiens et les questionnaires ont été utilisés comme principaux outils, avec la distribution de 300 questionnaires à un échantillon de cadres et de personnel de contrôle de ces entreprises et 260 questionnaires ont été récupérés, dont 216 questionnaires valides pour le traitement. Pour le traitement de ces données, le logiciel statistique SPSS23 pour les sciences sociales a été utilisé. L'étude a abouti à plusieurs résultats, notamment : les dimensions de la vielle stratégique et de la gestion des crises organisationnelles sont disponibles dans une mesure acceptable au sein des entreprises industrielles actives dans la région de la wilaya de Souk Ahras, il existe une forte corrélation entre la vielle stratégique dans toutes ses dimensions et la gestion des crises organisationnelles des entreprises industrielles étudiées, ainsi qu'un impact de la vielle stratégique dans ses dimensions (pratique effective et processus) sur la gestion et la résolution des crises organisationnelles au sein des entreprises étudiées. Cette étude s'est conclue par plusieurs recommandations, dont les principales sont : activer toutes les pratiques qui renforcent la vielle stratégique et la gestion des crises organisationnelles, en particulier dans les deux premières dimensions de chaque variable, et la nécessité d'adopter une structure fonctionnelle solide pour la gestion des crises au sein des entreprises étudiées.Item أثرإدارة المعرفة على تفعيل التسويق الداخلي في الشركة الوطنية للتأمينات وكالة عنابة(2017) زين الدين عمارة; عبد الرحمن غالي Our research focuses on the impact of knowledge management on marketing internally in the company, it is one of the vital marketing management subjects and contemporaries, at this level, it should be mentioned that the primary interest of marketing internal in organizations is the improvement of the capacities and skills of the staff, in order to assume their responsibility and provide quality services to customers. This research also gave a comprehensive and well-detailed view of the theory of knowledge management and its dimensions, as well as the dimensions of internal marketing. The practical study focused on the SAA Annaba insurance sector where we used to establish a questionnaire as a key tool to be able to collect data with people working at this agency, in general the study was mainly focused on the influence of knowledge management on internal marketing at the appropriate agency level.Item أﺛﺮاﻟﺘﻮزﻳﻊ ﻋﻠﻰ اﻷداء ا ﻟﺘﺴﻮﻳﻘﻲﻓﻲ اﻟﻤﺆﺳﺴﺔ دراﺳﺔﺣﺎﻟﺔ ﻣﻠﺒﻨﺔ ﺑﻬﻴﺠﻲ ﺑﻌﻴﻦ ﺳﻨﻮر ﺳﻮق أﻫﺮاس (2017) أﻣﺒﺎرك ﺟﻤﺎل اﻟﺼﻐﻴﺮ ; إﺑﺮاﻫﻴﻢ ﻣﺼﻄﻔﻰﻣﺤﻤﺪ Summary: The study aims at identifying the effect of the distribution on the marketing performance in the organization which is represented by a set of indicators (market share, profitability, customer satisfaction). The sample was represented by workers of Bahiji Hassan al-Din in Ain Senour market, Using the questionnaire as a data collection tool, we distributed 20 questionnaires on the sample of the study. We used the descriptive analytical method to test hypotheses using the statistical program (SPSS 22) and also Excel program due to the nature of Some questions. This study found the importance of the elements of the marketing mix, especially the distribution component, and the importance of the marketing performance measured by the set of special indicators. We also found that the distribution does not have a strong impact on the marketing performance in the organization (dairy) We have reached some suggestions, the most important of which is to benefit from the experience of the institutions that preceded it in this field of service, and try to compare its performance with the performance of this institution to discover the strengths and weaknesses, and the reasons for their success or failure to achieve the desired goals.Item اثر الجماعات المرجعية على القرارات الشرائية للسلع المعمرة دراسةميدانية بوكالة رونو للسيارات بولاية سوق أهراس(2017) نواري آمال; قنادزية دليلةThe current research examined concepts related to the nature of purchasing decisions, its mechanisms of selection, and evaluation methods. The study depicted the types of reference groups that affect the consumer's purchasing decision of goods at Renault Motor Agency in the State of Souk Ahras, indicating the different factors that influence the consumer's behavior and decision making. The following investigation was based on a randomly selected sample of 40 individuals. The results demonstrated that reference groups affect the consumer's decision when purchasing a car, however, there arestatistical differences related to the degrees of impact of reference groups on the consumer's purchasing decision. .Item تأثير الإعلان على سلوك المستهلك بوكالة تويوتا سوق أهراس(2017) نادية سديرة ; كريمة قوادرية The main objective of studying this topic is to provide a theoretical framework identifies and defines the different concepts relating to advertising and consumer behavior, it has been identified as the various internal and external factors that affect it. Additionally in the field study, it looks at the impact of the Toyota advertising agency on the behavior of consumers of souk_ahras. Where he was identified on the consumer information, as well as knowledge of his interaction with her, in addition to standing on the measure of consumer affected by depending on the characteristics personal, and the degree of consumer reaction to the agency Toyota advertising vary depending on the advertising method used by, while like television the most important means used to follow the agency's announcements.Item ﺗﺴﻮﻳﻖأﻓﻜﺎر ﺟﺪﻳﺪة ﻟﺘﺮﺷﻴﺪ اﺳﺘﻬﻼك اﻟﻄﺎﻗﺔ ا ﻟﻜﻬﺮﺑﺎﺋﻴﺔﻟﺪى ﻋﻴﻨﺔ ﻣﻦ اﻷﺳﺮاﻟﺠﺰاﺋﺮﻳﺔ دراﺳﺔﻣﻴﺪاﻧﻴﺔ (2017) ﻣﺮوة ﻟﻤﻨﺎﺟﻠﻴﺔ ; اﻳﻤﺎن ﻛﺎﻓﻲElectricity is considered one of the most important and widely used energy in the daily life of the consumer visitors, but use it He knows a lot of the waste that prompted us to try to highlight the importance of Rationalize energy consumption Electrical By referring to the factors and effects of rational consumption of electricity.Item ﻓﻌﺎﻟﻴﺔ اﻟﺘﺴﻮﻳﻖ اﻟﺸﺒﻜﻲ ﻓﻲ ﺗﻮزﻳﻊ اﻟﻤﻨﺘﺠﺎت دراﺳﺔ ﻣﻴﺪاﻧﻴﺔ ﻟﺸﺮﻛﺔ اورﻳﻔﻼم ﺑﻮﻻﻳﺔ ﺳﻮق أﻫﺮاس(2017) زﺑﻴﺪة ﻣﻼﻳﻜﻴﺔ ; ﺷﺮﻳﻦ ﻛﺮﻳـﻤﻮ This study aims to shed light on the problem of network marketing in the distribution of products which is one of the modern methods of marketing. Oriflame is one of the companies that introduced the latter, because the issue of product disposal has become one of the main problems of the majority Productive institutions. In order to address this problem and to confirm the validity of the hypotheses prepared in advance, Oriflame was chosen as an office -Souk Ahras- for the field study as a network marketing and was studied through a questionnaire to collect the necessary data from the study sample.