Faculty of Economic Sciences, Commerce and Management Sciences
Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/3
Browse
Item أثر الرقمنة في بناء العلاقة مؤسسة زبون لدى المؤسسة فـي مؤسسة المجمع التجاري(2024) عبد الرؤوف بن جاب الله; اسكندر جبليThe study addresses the concept of digitization and its fundamentals, defining digitization as the process of converting operations and information into a digital format to improve efficiency and effectiveness in business. The study explains the importance of digitization in enhancing customer interaction and developing internal processes within organizations. It also reviews the evolution of digitization over time and the role of modern digital tools and technologies such as social media marketing, email marketing, live chat, data analytics, artificial intelligence, and mobile applications. The study also focuses on the basics of building customer relationships, highlighting the importance of enhancing loyalty and trust, increasing revenues, and better understanding customer needs. It discusses the factors for successful customer relationship building, such as providing added value, effective communication, offering exceptional experiences, and rapid interaction. Additionally, it examines traditional tools for building these relationships and how digitization has influenced them. تتناول الدراسة مفهوم الرقمنة وأساسياتها، حيث تُعرّف الرقمنة بأنها عملية تحويل العمليات والمعلومات إلى صيغة رقمية بهدف تحسين الكفاءة والفعالية في الأعمال. توضح الدراسة أهمية الرقمنة في تعزيز التفاعل مع الزبائن وتطوير العمليات الداخلية للمؤسسات. كما تستعرض تطور الرقمنة عبر الزمن ودور الأدوات والتقنيات الرقمية الحديثة مثل التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي، والتسويق البريدي الإلكتروني، والدردشة الحية، وتحليلات البيانات والذكاء الاصطناعي، وتطبيقات الجوال. تركز الدراسة أيضاً على أساسيات بناء العلاقة مع الزبائن، مشيرةً إلى أهمية تعزيز الولاء والثقة، زيادة الإيرادات، وفهم احتياجات الزبائن بشكل أفضل. تتناول الدراسة عوامل نجاح بناء العلاقة مع الزبائن، مثل تقديم قيمة مضافة، التواصل الفعّال، تقديم تجارب مميزة، والتفاعل السريع. كما تناقش الأدوات التقليدية لبناء هذه العلاقة وكيف أثرت الرقمنة عليها. L'étude traite du concept de la numérisation et de ses fondamentaux. La numérisation est définie comme le processus de conversion des opérations et des informations en format numérique afin d'améliorer l'efficacité et la productivité dans les affaires. L'étude explique l'importance de la numérisation dans l'amélioration de l'interaction avec les clients et le développement des opérations internes des entreprises. Elle examine également l'évolution de la numérisation au fil du temps et le rôle des outils et technologies numériques modernes tels que le marketing sur les réseaux sociaux, le marketing par courrier électronique, le chat en direct, l'analyse des données et l'intelligence artificielle, ainsi que les applications mobiles. L'étude se concentre également sur les bases de la construction de la relation avec les clients, en soulignant l'importance de renforcer la fidélité et la confiance, d'augmenter les revenus et de mieux comprendre les besoins des clients. Elle traite des facteurs de succès pour établir une relation avec les clients, tels que l'apport de valeur ajoutée, la communication efficace, la fourniture d'expériences exceptionnelles et l'interaction rapide. De plus, elle discute des outils traditionnels pour établir cette relation et comment la numérisation les a influencés.