Faculty of Economic Sciences, Commerce and Management Sciences
Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/3
Browse
Item دور الاتصال الرقمي في تحسين أداء الوظيفة الإدارية دراسة ميدانية مديرية الخدمات الجامعية سوق اهراس(2024) خولة عرابة; مبروكة طوايبيةThis studyaimed to identify the rolethat digital communication plays in improving the performance of administrative functions, and as a model for the fieldstudy, we chose a sample of employeesfrom the Directorate of University Services of Souk Ahras , composed of (35) employees. Consideringthat digital communication is one of the fundamentalpillars on which the institution relies to improve and developits performance, the studyapproached the subject in terms of the concept of digital communication, its types and channelswithin the direction and reasonswhyits uses, as well as the importance itacquires, thatis to say in the sense of trying to identify the reality of digital communication. The descriptive and analyticalapproachwasused, using the data collection tool, whichis the “electronic” questionnaire form and direct interviews, to collect information and data. The moststrikingresultsobtained are thatthereiswidespread use of digital communication within management, despite the presence of certain difficulties and obstacles thataccompanythis use. In addition, thistechnology has givenefficiency to communication betweenemployees and students, in addition to being effective. helped to facilitatevarious administrative procedures. To embody the requireddevelopment, itisnecessary to provide digital communication devices and channels, improve networks, activatewebsites and work to put them at the service of all management stakeholders, in addition to encourage them to use them and to ensure training and development of theirprofessionalrelationships, whichisundoubtedlyreflected in the improvement of the performance of the administrative function. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي يؤديه الاتصال الرقمي في تحسين أداء الوظيفية الإدارية وكنموذج للدراسة الميدانية وقع اختيارنا على عينة من موظفي مديرية الخدمات الجامعية بسوق أهراس، والتي تتكون من (35) موظف. و باعتبار الاتصال الرقمي أحد الركائز الأساسية التي اصبحت تعتمد عليها المؤسسة في تحسين وتطوير أدائها وقد تناولت الدراسة الموضوع من جانب مفهوم الاتصال الرقمي أنواعه وقنواته داخل المديرية ودواعي استخداماته، وكذلك الأهمية التي يكتسبها، أي بمعنى محاولة التعرف على واقع الاتصال الرقمي بها . وتم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي وذلك باستخدام أداة جمع البيانات وهي استمارة الاستبيان " الإلكتروني" والمقابلة المباشرة في جمع المعلومات والبيانات. وجاءت أبرز النتائج المتوصل اليها أنه يوجد هناك استخدام واسع للاتصال الرقمي داخل المديرية بالرغم من وجود بعض صعوبات والعوائق التي ترافق هذا الاستخدام، كما أن هذه التكنولوجيا أعطت فعالية للتواصل بين الموظفين والطلبة ،إضافة إلى أنها ساهمت في تسهيل مختلف العمليات الإدارية. ولتجسيد التطور المطلوب لابد من توفير أجهزة وقنوات الاتصال الرقمي ،وتحسين الشبكات ،تفعيل المواقع والعمل على تسخيرها لخدمة جميع الفاعلين بالمديرية ، بالإضافة إلى تشجيعهم على استخدامها وتوفير التدريب والتكوين لتطوير علاقاتهم المهنية مما ينعكس وبلا شك على تحسين اداء الوظيفة الإدارية . Cette étude visait à identifier le rôle que joue la communication numérique dans l'amélioration de la performance des fonctions administratives, et comme modèle pour l'étude de terrain, nous avons choisi un échantillon d'employés de la Direction des Services Universitaires de Souk Ahras, composé de (35) employés. Considérant que la communication numérique est l'un des piliers fondamentaux sur lesquels l'institution s'appuie pour améliorer et développer ses performances, l'étude a abordé le sujet en termes de concept de communication numérique, de ses types et canaux au sein de la direction et des raisons pour lesquelles ses usages, ainsi que l'importance qu'il acquiert, c'est-à-dire dans le sens d'essayer d'y identifier la réalité de la communication numérique. L'approche descriptive et analytique a été utilisée, en utilisant l'outil de collecte de données, qui est le formulaire de questionnaire « électronique » et les entretiens directs, pour collecter des informations et des données. Les résultats les plus marquants obtenus sont qu'il existe une utilisation généralisée de la communication numérique au sein de la direction, malgré la présence de certaines difficultés et obstacles qui accompagnent cette utilisation. De plus, cette technologie a donné de l'efficacité à la communication entre les employés et les étudiants, en plus d'avoir été efficace. contribué à faciliter diverses démarches administratives. Pour incarner le développement requis, il est nécessaire de fournir des dispositifs et des canaux de communication numériques, d'améliorer les réseaux, d'activer les sites Web et de travailler à les mettre au service de tous les acteurs de la direction, en plus de les encourager à les utiliser et d'assurer la formation et la formation des développer leurs relations professionnelles, ce qui se reflète sans aucun doute dans l'amélioration de la performance de la fonction administrative.