Faculty of Law and Political Science

Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/5

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    تفويض الاختصاص الإداري في الإدارة المركزية الجزائرية
    (2015) إيمان دمبري
    ملخص الدراسة: إن إصلاح الجهاز الإداري في الدولة و القضاء على ظاهرة التضخم الوظيفي التي تعيق تقدّم الإدارة خاصة على المستوى المركزي يقتضي حسن التنظيم، ومن بين المبادئ الأساسية التي يقوم عليها هذا الأخير هو التفويض في الاختصاص الإداري، حيث تنتقل سلطة البت في بعض الأمور من يد الرئيس الأعلى إلى عضو أقل درجة من أعضاء ذات السلطة، و عليه يعتبر التفويض في الاختصاص الإداري وسيلة قانونية عملية لتوزيع الاختصاصات داخل الجهاز الإداري للدولة ، فيكفي لتحقق ذلك صدور قرار بالتفويض مع مراعاة وجود نص يجيزه. و قد أجازت النصوص القانونية - بالرغم من تناثرها- لسلطات الإدارة المركزية في الجزائر ممارسة تفويض الاختصاص الإداري. Résumé de l’étude: La restructuration du système administratif de l’état et l’élimination du phénomène d’amplification fonctionnelle, empêchant l’amélioration de l’administration, notamment au niveau central, nécessite une bonne organisation. Parmi les principes fondamentaux sur les lesquels reposes ce dernier, on trouve la délégation de la compétence administrative, de tel, l’autorité de décision dans certains cas, varient des mains du président souverain jusqu’à un membre moins gradé que les membres de l’autorité,et par conséquent la délégation de la compétence administrative est considérée comme un outil juridique pratique pour la distribution des compétences à l’intérieur du système administratif de l’état. Et il suffit pour sa réalisation, la délivrance d’un arrêté par délégation, en prenant en considération l’existence d’un texte l’autorisant. Malgré leur dispersion, les textes juridiques ont autorisés les autorités d’administration centrale en Algérie à exercer la délégation de la compétence administrative.
  • Thumbnail Image
    Item
    إيجار المرفق العام في الجزائر على ضوء المرسوم الرئاسي 15- 247 المفهوم،الخصائص والفروق مع أشكال التفويض الاخرى
    (2017-07) إيمان دمبري; مراد ابن قيطة
    يهدف هذا المقال إلى تسليط الضوء على عقد الإيجار كوجه لتفويض المرفق العام في الجزائر، وذلك من خلال محاولة التعرف على مفهومه وأهم خصائصه وعلى أوجه التشابه والاختلاف بينه وبين عقود تفويض المرفق العام الأخرى (الامتياز، الوكالة المحفزة، التسيير)، فعلى الرغم من المزايا التي يحققها الإيجار في هذا المجال، إلا أنه وحتى وقت قريب لم يحظ بالاهتمام الكافي من قبل المشرع الجزائري إلى أنْ جاء المرسوم الرئاسي رقم 15-247 المتضمن تنظيم الصفقات العمومية وتفويضات المرفق العام الذي كرس لعقد الإيجار صراحة كشكل من أشكال تفويض المرفق العام. This article aims to show the affermage contract as a form of public service delegation, and trying to identify the concept, similarities and differences between it and other forms of delegation contracts (Concession, Interested management , management), Despite the advantages of leasing in this area, however, and until recently, it has not received sufficient attention by the Algerian legislator as Presidential Decree No. 15-247, came regulating the public procurements and public service delegations and he explicitly established it as a form of public service delegation .
  • Thumbnail Image
    Item
    دور المعاملات الإلكترونية في حوكمة إبرام الصفقات العمومية
    (2018-04) إيمان دمبري
    تضافرت الجهود لإصلاح المنظومة القانونية للصفقات العمومية في الجزائر بما يساير التطورات العالمية و انسجاما مع الالتزامات الدولية التي أخذتها على عاتقها حول محاربة الفساد والوقاية منه، وذلك بإدراج مقتضيات الحوكمة وتدعيم مبادئها في إبرام الصفقات العمومية. و لعل من أهم الإصلاحات و التي تكرس لحوكمة جيدة في هذا الإطار هي المعاملات الإلكترونية في مجال الصفقات العمومية، وذلك من خلال إدخال وسائل التكنولوجيا الحديثة واستعمالها كوسيلة للاتصال وتبادل المعلومات و الوثائق و إبرام الصفقات العمومية إلكترونيا، لذلك يسلط هذا المقال الضوء على الدور الإيجابي لهذه المعاملات في تحقيق حوكمة جيدة لإبرام الصفقات العمومية. Efforts have been made to reform the legal system of public procurement in Algeria in line with international developments and in line with the international commitments made by Algeria to combat and prevent corruption by incorporating the requirements of governance and consolidating its principles in the system of procurement. One of the most important reforms to good governance in this context is electronic transactions in the field of public procurement, through the introduction of modern technology and its use as a means of communication and exchange of information and documents as well as the conclusion of public procurement electronically, so this article was an attempt to highlight electronic transactions and highlight their positive role in achieving good governance for the conclusion of public procurement.
  • Thumbnail Image
    Item
    دور لجنة فتح الأظرفة وتقييم العروض في حوكمة إبرام الصفقات العمومية
    (2021-01-31) إيمان دمبري; جمال عبد الناصر مانع
    أصبحت حوكمة إبرام الصفقات العمومية مطلبا اقتصاديا واجتماعيا للارتقاء بمنظومتها القانونية إلى مستوى أفضل من النجاعة والفاعلية في الطلب العمومي وحسن استعمال المال العام، بيد أنّه، لا مجال للحديث عن هذه " الحوكمة " ما لم يتوفر نظام فعّال يضمن شرعية القانون ويجسد الشفافية والنزاهة والمساواة والمشاركة ويحدد سلطات ومسؤوليات جميع الأطراف المتدخلة في هذا الإبرام. من بين أبرز الأطراف الفاعلة في إبرام الصفقات العمومية هي"لجنة فتح الأظرفة وتقييم العروض" التي لها تأثير مباشر على اختيار المتعامل المتعاقد الذي سيضمن التنفيذ الحسن للصفقة نوعياً ومالياً، وعليه، يسلط هذا المقال الضوء على الدور الذي تضطلع به هذه اللجنة في تحقيق حوكمةٍ جيدة لإبرام الصفقات العمومية. Abstract: The governance of concluding public procurements has become an economic and social imperative in favour of raising the entire structure of its legal system to a higher level of transparency with a view to achieving more effective and efficient level in the public demand as well as improving the public funding mechanisms. However, there is no scope for any discussion of ‘governance’ as defined, unless there is an effective system, which provides assurances of legitimacy, transparency, integrity, equality and participation through better delineation of duties and responsibilities of all parties involved. Among the most notable parties engaged in concluding public procurements is ‘Committee of opening envelopes and evaluation of the offers’, which has an immediate bearing on the selection of the contractor, who will ensure the proper implementation of the procurement qualitatively and financially. The aim of this paper is thus, to highlight the role of the Committee of opening envelopes and evaluation of the offers as a key actor in the good and inclusive governance of concluding public procurements.