Faculty of Social Sciences and Humanities

Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/6

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Thumbnail Image
    Item
    تكنولوجيا الواقع المعزز و دورها في القضاء على الخداع الإعلاني من وجهة نظر طلبة علوم الإعلام و الإتصال بجامعة محمد الشرسف مساعدية
    (2023) أحلام المنى عشي; هيثم بوليفة
    Summary of the study: This study aims to identify the role that reality technology plays in facilitating access to reliable information while working to unmask and eliminate advertising deceptions. For the purposes of our research, we chose to work with communication students who are usually victims of misleading advertisements. The objective of this work is to show the importance of augmented reality technologies and their most important characteristics. We approached the study problem by asking the following question: What and the role has augmented reality technology played in eliminating advertising deception among the enrolled media and communication students of Mohammad al Sharif Messadia University? students at Mohammad al Sharif messadia University? What are the characteristics of reality technology to eliminate advertising deception among the media and communication students of Mohammed al Sharif messadia university? What are the persuasive methods used by augmented reality technology to promote advertisements among media and communication students at Mohammed al Sharif mesSadia University? What are the obstacles of augmented reality technology to eliminate advertising deception among students and in communication of the university Mohammed al Sharif messadia? In this study we relied on the descriptive approach which is proportional to the objectives of the nature of the subject of the study in order to achieve results from the possibilities of answering the questions of the study by providing information and data. further on the subject for analysis and interpretation following the intentional sample the sample size was estimated to be 287 male and female students and we intentionally chose 90 male and female students for several reasons which have been mentioned earlier The questionnaire was also used as a basic tool for the study and observation as a general tool. Through the study we achieved a number of the following results Augmented reality technology is making a significant contribution to educating students about deception in advertisements Augmented reality technology has a big place and this is due to the fact that it is part of the modern technology that is going to revolutionize the field of technology. --------------------------------------------------------------------- ملخص الدراسة : هدفت هذه الدراسة الى التعرف على الدور الذي تلعبه تكنولوجيا الواقع المعزز في القضاء على الخداع الاعلاني لدى طلبة الاعلام و الاتصال بجامعة محمد الشريف مساعدية ولاية سوق اهراس،و الكشف عن الاعلانات الخادعة التي يتعرض اليها الطلبة باستمرار من خلال تسليط الضوء على اهمية تكنولوجيا الواقع المعزز واهم خصائصها . و قد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي الذي يتناسب مع اهداف و طبيعة الموضوع الدراسة للوصول الى نتائج،لما يتيحه من امكانيات الاجابة عن تساؤلات الدراسة من خلال توفير المعلومات و البيانات الاضافية حول الموضوع لتحليلها و تفسيرها ،متبعين العينة القصدية وقدر حجم العينة ب287 طالب و طالبة وقمنا باختيار 90 طالب و طالبة قصدا لعدة اسباب ذكرناها سابقا. كما تم استخدام الاستمارة كأداة اساسية للدراسة و الملاحظة كأداة عامة . وقد توصلنا من خلال الدراسة الى جملة من النتائج التالية : تساهم تكنولوجيا الواقع المعزز بنسبة كبيرة في توعية الطلبة من الخداع في الاعلانات . تحتل تكنولوجيا الواقع المعزز مكانة كبيرة ،وهذا راجع كونها تعتبر من التكنولوجيات الحديثة التي من شانها ان تحدث ثورة في مجال التكنولوجيا. ---------------------------------------------------------------------- Résume de l’étude: Cette étude vise à identifier le rôle que joue la technologie de réalité qui tend à faciliter l’accès à une information fiable tout en œuvrant à démasquer et à éliminer les supercheries publicitaires. Pour les besoins de notre recherche, nous avons choisi de travailler avec les étudiants en communication qui sont d’habitude victimes des publicités trompeuses. L’objectif de ce travail est de montrer l’importance des technologies de réalité augmentée et leurs caractéristiques les plus importantes. Dans cette étude nous sommes appuyés sur l’approche descriptive qui est proportionnel aux objectifs de la nature du sujet de l’études afin d’atteindre des résultats à partir des possibilités de répondre aux question de l’études en apportant des information et des donnes supplémentaire sur le sujet pour analyse et interprétation suite à l’échantillon intentionnel de la taille de l’échantillon a été estimée 287 aux étudiant masculins et féminins et nous avons intentionnellement choisi 90 des étudiants masculins et féminins pour plusieurs raisons qui ont été mentionnées précédemment. Le questionnaire a également été utilisé comme outil de base pour l’étude et l’observation comme outil général. Grace à l’étude nous avons atteint un certain nombre des résultats suivants, La technologie de réalité augmentée contribue de manière significative à éduquer les étudiants sur la tromperie dans les publicités. La technologie de réalité augmentée occupe une grande place et cela est dû au fait qu’elles fait partie de la technologie moderne qui va révolutionner le domaine de la technologie.