Master theses
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/119
Browse
Item اتجاهات الأساتذة نحو تقنيات الاتصال و دورها في رفع كفاءاتهم المهنية -دراسة ميدانية بإبتدائيةإبن خلدون بولاية سوق أهراس-(2023) منال شيبوني; بية شلغافabstract -Written communication technologyhelps to raise the emotionalcompetencies of teachers. - Electronic technologies contribute to raising the cognitive and performance competencies of the teachersunderstudy. - Communication technologyencounters a set of obstacles withineducational institutions. This studyaimed to identifyteachers' attitudes towards communication technology and itsrole in raisingtheirprofessionalcompetence. By asking the following main question:What are the teachers' attitudes towards communication technologies and theirrole in raisingtheirprofessionalcompetence at Ibn Khaldun Elementary Souk Ahras? Werelied on the surveymethodwithin the framework of descriptive studies to provide a comprehensivestudy of the subject of ourresearch, and to find out the reality of thisstudyobjectively. An interview wasconductedwith the primary principal of Ibn Khaldun and the deputy to identify the most important communication techniques usedwithin the institution. Then 21 attitude measurementformsweredistributed to all schoolteachers, and due to the lack of researchvocabulary, weused a comprehensiveinventorymethod. The studyreachedresults, the most important of whichare: - Oral communication techniques are the mostused techniques in the Ibn KhaldunFoundation. - Oral communication technologycontributes to raising the performance competencies of teachers. ----------------------------------------------------------------------- ملخص الدراسة باللغة العربية: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات الأساتذة نحو تقنية الاتصال ودورها في رفع كفاءتهم المهنية. من خلال طرح التساؤل الرئيسي التالي: ما هي اتجاهات الأساتذة نحو تقنيات الاتصال ودورها في رفع كفاءتهم المهنية بإبتدائية ابن خلدون سوق أهراس؟ اعتمدنا على المنهج المسحي في إطار الدراسات الوصفية، لتقديم دراسة شاملة لموضوع بحثنا، وللوقوف على واقع هذه الظاهرة بصورة موضوعية. وقدتم اعتماد أداة المقابلة مع مديرة إبتدائيةإبن خلدون والنائبة، للتعرف على أهم تقنيات الاتصال إستخداما داخل المؤسسة. ثم تم توزيع 21 استمارة قياس الاتجاه على جميع أساتذة المدرسة، ولقلة مفردات البحث قمنا بأسلوب الحصر الشامل. وتوصلت الدراسةإلى نتائج أهمها: - تقنيات الاتصال الشفهي هي أكثر التقنيات إستعمالا بمؤسسة إبن خلدون. - تساهم تقنية الاتصال الشفهي في رفع الكفاءات الأدائية للأساتذة. - تساعدتقنية الاتصال الكتابي في الرفع من الكفاءات الوجدانية للأساتذة. - تساهم التقنيات الإلكترونية في رفع الكفاءات المعرفية والأدائية للأساتذة محل الدراسة. - تعترض تقنية الاتصال مجموعة من المعيقات داخل المؤسسات التعليمية. --------------------------------------------------------------------- résumé Cette étude visait à identifier les attitudes des enseignants envers les technologies de la communication et leur rôle dans l'amélioration de leurs compétences professionnelles. En posant la question principale suivante : Quelles sont les attitudes des enseignants envers les technologies de la communication et leur rôle dans l'amélioration de leur compétence professionnelle à l'école primaire Ibn Khaldun Souk Ahras ? Nous nous sommes appuyés sur la méthode de l'enquête dans le cadre d'études descriptives pour fournir une étude complète de l'objet de notre recherche, et pour connaître objectivement la réalité de cette étude. Un entretien a été mené avec le principal principal d'Ibn Khaldun et l'adjoint pour identifier les techniques de communication les plus importantes utilisées au sein de l'institution. Ensuite, 21 formulaires de mesure d'attitude ont été distribués à tous les enseignants des écoles, et en raison du manque de vocabulaire de recherche, nous avons utilisé une méthode d'inventaire complet. L'étude a abouti à des résultats dont les plus importants sont les suivants : - Les techniques de communication orale sont les techniques les plus utilisées à la Fondation Ibn Khaldoun. - La technologie de la communication orale contribue à élever les compétences de performance des enseignants. - La technologie de la communication écrite aide à augmenter les compétences émotionnelles des enseignants. - Les technologies électroniques contribuent à élever les compétences cognitives et performatives des enseignants étudiés. - La technologie de la communication rencontre un ensemble d'obstacles au sein des établissements d'enseignement. Mots clés : attitudes des enseignants, techniques de communication, compétences professionnelles.Item إدارة الصورة التنظيمية يف المؤسسة الاقتصادية دراسة ميدانية على عينة من موظفي شركة النقل بالسكك الحديدية فرع سوق اهراس(2023) يسرى سقني; دلال كحايليةStudy Summary The study aims to address the theme of the management of the regulatory image of the organization for rail transport (Ahras Market) through a very important problematic study focused on the organizational image, recognizing the effective value it brings in shaping the opposite and forming subjective impressions of its internal and external audiences, and showing each component (cognitive, behavioural and emotional) In our study, we relied on a theoretical framework that examined the organizational image management variable through research on concepts, dimensions and sources of composition, And the theoretical framework and the coordinated approach have helped to define the dimensions of the image to provide the public with the knowledge aspect of the organization that helps them build real impressions of it. Prove the organization’s statements through its working relationships, stimulate and defend emotional attachment to the organization. In order to achieve the objectives of the study, we followed the descriptive analytical approach, adopted observation and form as a data collection tool, and applied it to the poem sample, which included 38 in the institution’s study sample. The Foundation has managed some aspects of the Foundation’s knowledge in terms of name, activities, visual identity and domestic law, but there is a lack of recognition of the connotations and meanings of visual identity, due to the weakness of the information provided by the Organization to its staff, either through structured meetings or its official website, which is equal to the employee’s personal sources, such as colleagues. The Foundation’s objective is only to make known its objectives and activities and the low level of interest ------------------------------------------------------------------ ملخص الدراسة تهدف الدراسة إلى التطرق لموضوع إدارة الصورة التنظيمية في المؤسسة للنقل بالسكك الحديدية (سوق أهراس)من خلال دراسة إشكالية جد مهمة والتي تتمحور حول الصورة التنظيمية، وذلك من خلال التعرف على القيمة الفعالة التي تؤديها في تشكيل الراء وتكوين الانطباعات الذاتية لدى جماهيرها الداخلية والخارجية،وإظهار كل مكون ( المكون المعرفي، المكون السلوكي،والمكون الوجداني)وقد اعتمدنا في دراستنا على إطار نظري يبحث في متغير إدارة الصورة التنظيمية، من خلال البحث في المفاهيم والأبعاد ومصادر التكوين، وقد اعتمدنا على المقاربة النسقية، وقد ساهم كل من الإطار النظري والمقاربة النسقية في تحديد أبعاد الصورة المتمثلة في تزويد الجمهور بالجانب المعرفي حول المنظمة والذي يساعدهم في بناء انطباعات صحيحة عنها، إثبات أقوال المنظمة من خلال علاقات الموظفين حولها، وتحفيز الارتباط العاطفي بالمنظمة والدفاع عنها. ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعنا المنهج الوصفي التحليلي،واعتمدنا الملاحظة والاستمارة كأداة لجمع البيانات وطبقتاها على العينة القصيدة، والتي تمثلت في 38 في المؤسسة عينة الدراسة. نجحت المؤسسة في إدارة بعض الجوانب المعرفية للمؤسسة من حيث الاسم والأنشطة وهويتها البصرية وقانونها الداخلي، لكن هناك نقص في التعرف على دلالات ومعاني الهوية البصرية، وذلك لضعف المعلومات التي تزود بها المؤسسة موظفيها سواء عبر لقاءات منظمة أو موقعها الرسمي تتساوي هذه الجهود مع المصادر الشخصية للموظف كالزملاء. وتركيز المؤسسة فقط على التعريف بأهدافها وأنشطتها وضعف الاهتمام بالجانب الثقافي في إدارة المكون المعرفي حيث كانت معارف المبحوثين حول تاريخ المؤسسة وهو ما يؤثر على انطباعات المبحوثين على مؤسستهم لان نقص المعارف والمعلومات الصحيحة يجعلهم يشكلون انطباعات خاطئة ومغلوطة باعتماد مصادر شخصية وليست مؤسساتية. نجحت المؤسسة بطريقة كبيرة في إدارة المعارف الوجدانية من حيث الارتباط والتعلق بها ، وقبول الموظفين بمهام غير مهامهم وهذا راجع إلى أن المؤسسة ناجحة بصفة كبيرة في إعطاء كل رغبات العمال حيث بينوا مدى ارتباطهم بهذه المنظمة ورغم كل هذه الايجابية إلا انه يوجد بعض الموظفين لم يقبلوا بمهام اظافية ربما خوف من أن لا تسند المهمة لهم وفي هذا ربما قصرت المؤسسة في بناء صورتها في هذا الجانب في نضر بعض الموظفين في حين أن أغلبيتهم حققوا الارتباط الكامل والشامل في الدفاع عنها والتظاهر بأنهم جزء منها. نجحت المؤسسة بصفة كبيرة في إشباع رغبات العامل عن طريق الحافز الذي يجذب اي العامل في أي مؤسسة هو الأجور . في حين أهملت المؤسسة بصفة كبيرة مرونة ساعات العمل حيث أن معظم عمال المؤسسة لديهم هذا العائق الذي يعتبر هو الحافز الذي يجعل العامل لا يشعر براحة في مكان عمله مما يؤدي إلى ضغوطات كبيرة العمل داخل المنظمة. --------------------------------------------------------------------- RESUMEE L'étude vise à aborder la question de la gestion de l'image organisationnelle dans la société de transport ferroviaire (Souk Ahras) à travers une étude problématique très importante qui tourne autour de l'image organisationnelle, en identifiant la valeur effective qu'elle joue dans la formation des opinions et la création d'auto-impressions parmi les ses publics internes et externes, et montrant chaque composant (le composant cognitif, le composant comportemental et le composant émotionnel).Dans notre étude, nous nous sommes appuyés sur un cadre théorique qui examine la variable de gestion de l'image organisationnelle, en examinant les concepts, les dimensions et les Nous nous sommes appuyés sur l'approche systémique, et tant le cadre théorique que l'approche systémique ont contribué à déterminer les dimensions de l'image représentée en fournissant au public des connaissances sur l'organisation qui l'aident à se forger des impressions correctes à son sujet, prouver les déclarations de l'organisation à travers les relations avec les employés autour d'elle, et stimuler l'attachement émotionnel à l'organisation et la défendre. Pour atteindre les objectifs de l'étude, nous avons suivi l'approche descriptive analytique et adopté l'observation et la forme comme outil de collecte de données et l'avons appliqué à l'échantillon de poèmes, qui se composait de 38 dans l'échantillon d'étude. L'institution a réussi à gérer certains des aspects cognitifs de l'institution en termes de nom, d'activités, d'identité visuelle et de droit interne, mais il y a un manque de reconnaissance de la sémantique et des significations de l'identité visuelle, en raison de la faiblesse de l'information que l'institution fournit à ses employés, que ce soit par le biais de réunions organisées ou de son site Web officiel. Ces efforts sont à la hauteur des ressources personnelles de l'employé. L'institution se concentre uniquement sur la définition de ses objectifs et de ses activités, et le manque d'intérêt pour l'aspect culturel dans la gestion de la composante des connaissances, où la connaissance des répondants portait sur l'histoire de l'institution, ce qui affecte les impressions de les répondants sur leur institution car le manque de connaissances et d'informations correctes leur fait se forger des impressions fausses et erronées en s'appuyant sur des sources personnelles et non institutionnelles. L'institution a très bien réussi à gérer les savoirs émotionnels en termes d'attachement et d'attachement à celui-ci, et d'acceptation des salariés pour d'autres tâches que leurs fonctions. S’y ajoute peut-être la peur que la tâche ne leur soit pas confiée, et en cela, l'institution n'a peut-être pas réussi à construire son image sous cet aspect aux yeux de certains salariés, alors que la majorité d'entre eux s'est engagé pleinement et pleinement à la défendre et à prétendre en faire partie. L'institution a largement réussi à satisfaire les désirs du travailleur grâce à l'incitation qui attire tout travailleur dans n'importe quelle institution, à savoir le salaire. Alors que l'organisation a largement négligé la flexibilité des horaires de travail, la plupart des travailleurs de l'organisation ont cet obstacle, qui est l'incitation qui fait que le travailleur ne se sent pas à l'aise sur son lieu de travail, ce qui entraîne de grandes pressions de travail au sein de l'organisationItem استخدام التكنولوجيا الرقمية في مؤسسات التعليم العالي و دورها في غرسقيم المواطنة الرقمية -(2023) رواينية فاطمةAbstract The purpose of this study is to verify the current realities of the support role of the University of Souk Ahras By cultivating the values of digital citizenship among students through the digital technology they use As a training institution, the University is responsible for the graduation of educated and conscious generations, It seeks to contain all new concepts as an institution influenced by society. In today’s enormous revolution in technological development and digital information, technology has become an important and indispensable part of the fabric of our lives, but it carries with it a lot of for so optimized exploited and negative if its users rebel against the ethical rules . Through this study, the researcher tries to identify the role of the university in the development and rooting of digital citizenship concepts in the student community. To achieve these objectives, the study was based on the analytical descriptive program, and the data collection tools from the content analysis form were used through an analysis of the University’s official Facebook page for a sample of 45 publications and a field study for a sample of 66 students from Souq Ahras University selected by random sample, In addition to relying on the participation and observations of the interviews, the study produced many results, the most important of which are: - The University relies more on its Facebook page than on other means of communication to cultivate many values. - The digital technology used by the university aims to instill the values of digital citizenship in the student This is due to the nature of the knowledge provided to students and the adoption of traditional education which does not discuss the reality of problems, problems and information and digital wealth, This is due to the lack of the University’s technological means, and other organizational and human constraints resulting from the lack of training courses for teachers, students and supervisors of the University’s administration process. ------------------------------------------------------ ملخص إن الهدف من هذه الدراسة هو في السعي نحو الوقوف على الواقع الحالي لدور جامعة محمد الشريف مساعدية -سوق أهراس- في غرس قيم المواطنة الرقمية لدى الطلاب من خلال التكنولوجيا الرقمية التي تستخدمها، باعتبار أن الجامعة مؤسسة تعليمية تكوينية ولا نستطيع الاستغناء عنها فهي من تتولى تخريج الأجيال المثقفة والواعية، وهي التي تسعى لاحتواء كل المفاهيم الجديدة باعتبارها مؤسسة تتأثر وتؤثر في المجتمع،ففي ظل ما نشهده حاليا من ثورة هائلة في التطور التكنولوجي والمعلومات الرقمية، أصبحت التقنية جزءا هاما لا يستغنى عنها في نسيج حياتنا إلا أنها تحمل معها الكثير من الايجابيات إذا ما استغلت على الوجه الأمثل والسلبيات إذا تمرد مستخدموها على القواعد الأخلاقية̣ وتحاول الباحثة من خلال هذه الدراسة الوقوف عند دور الجامعة في تنمية وترسيخ مفاهيم المواطنة الرقمية في الأوساط الطلابية، ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وقد تم الاستعانة بأدوات جمع البيانات المتمثلة في استمارة تحليل المضمون من خلال تحليل مضامين صفحة الفايسبوك الرسمية للجامعة لعينة مكونة من 45 منشور، بالإضافة إلى القيام بدراسة ميدانية لعينة من طلبة جامعة سوق أهراسبلغت 66 طالب اختيرت بطريقة العينة العشوائية، بالإضافة إلى الاعتماد على كل من الملاحظة بالمشاركة والمقابلة، وقد أسفرت الدراسة على العديد من النتائج أهمها: -تعتمد الجامعة على صفحة الفايسبوك الخاصة بها أكثر من غيرها من الوسائل الاتصالية، وتسعى من خلالها إلى زرع العديد من القيم̣ -التكنولوجيا الرقمية التي تستخدمها الجامعة تسعى بنسبة قليلة إلى غرس قيم المواطنة الرقمية لدى الطالب، وذلك يعود إلى طبيعة المعرفة المقدمة للطلاب والى اعتماد التعليم التقليدي الذي لا يناقش الواقع من قضايا ومشكلات وثروة معلوماتية ورقمية، وذلك لافتقار الجامعة إلى الوسائل التكنولوجية في التعليم̣، ومعوقات أخرى تنظيمية وبشرية نتيجة غياب دورات تكوينية للأساتذة وللطلبة والمشرفين على العملية من إدارة الجامعة. ---------------------------------------------------------------------------- Résumé Le but de cette étude est de vérifier les réalités actuelles du rôle d’aide de l’Université de Souk Ahras En cultivant les valeurs de la citoyenneté numérique chez les étudiants à travers la technologie numérique qu’ils utilisent En tant qu’établissement d’enseignement formateur, l’Université est responsable de la graduation des générations instruites et conscientes, Il cherche à contenir tous les nouveaux concepts en tant qu’institution influencée par la société. Dans l’énorme révolution d’aujourd’hui dans le développement technologique et l’information numérique, la technologie est devenue une partie importante et indispensable du tissu de nos vies, mais elle porte avec elle beaucoup de pour si optimisé exploité et négatifs si ses utilisateurs se rebellent contre les règleséthiques . À travers cette étude, le chercheur tente d’identifier le rôle de l’université dans le développement et l’enracinement des concepts de citoyenneté numérique dans la communauté étudiante. Pour atteindre ces objectifs, l’étude s’est appuyée sur le programme descriptif analytique, et les outils de collecte de données du formulaire d’analyse du contenu ont été utilisés au moyen d’une analyse du contenu de la page Facebook officielle de l’Université pour un échantillon de 45 publications en plus de mener une étude sur le terrain pour un échantillon de 66 étudiants de l’Université de Souq Ahras sélectionnés par échantillon aléatoire, En plus de s’appuyer sur la participation et les observations des entrevues, l’étude a produit de nombreux résultats, dont les plus importants sont : - L’Université s’appuie davantage sur sa page Facebook que sur d’autres moyens de communication pour cultiver de nombreuses valeurs - La technologie numérique utilisée par l’université vise à inculquer les valeurs de la citoyenneté numérique à l’étudiant Ceci est dû à la nature des connaissances fournies aux étudiants et à l’adoption de l’éducation traditionnelle qui ne discute pas de la réalité des problèmes, problèmes et de l’information et de la richesse numérique, Cela est dû au manque de l’Université des moyens technologiques, et d’autres contraintes organisationnelles et humaines résultant de l’absence de cours de formation pour les professeurs, les étudiants et les superviseurs du processus de l’administration de l’Université.Item استخدام العلاقات العامة الرقمية في بناء الصورة المرأة للمؤسسة(2023) أمينة خلفاوي; دنيا حواسنيةStudy summary: This study dealt with the issue of using digital public relations in building the mirror image of the institution. The research problem centered around, how does Sonelgaz use digital public relations in building its mirror image? This question included sub-questions: - What are the activities of digital public relations at the Sonelgaz Foundation? - Does the Sonelgaz Foundation rely on digital public relations programs in order to build its mirror image? - What are the digital public relations tools that Sonelgaz relies on in building its mirror image? We have added in this study the descriptive analytical approach that allows the researcher to access the largest possible amount of information, describe it and analyze it, and we used several tools to collect data represented in observation, interview and questionnaire, and we relied on the intentional sample. Which numbered 450 items, where 50 questionnaires were distributed to 50 items and re-retrieved, where the intentional sample was relied upon, and it was reached and re-retrieved, and our study has reached the following results: By collecting and analyzing the data, we tried to answer the following question: How does the Sonelgaz Foundation use digital public relations in building its mirror image, and from it we will present the most important results obtained: - Digital public relations in the Sonelgaz Foundation is considered as an activity based on the communication power of the means of communication and information technology available to the Foundation. - Digital public relations in the communication organization of Sonelgaz is a link with the internal and external public. - Digital public relations seeks to improve the mirror image of the institution in order to gain the trust and support of its customers. Keeping up with the Public Relations Department of developments in the field of the virtual environment. Electronic means of communication are among the most important means that you use to communicate based on the Internet in order to create interaction with the public. - Digital Public Relations works to improve its services and improve management by applying digitization in all its work, especially with its fans, by providing its services to its customers through digital media and communication. - The Digital Public Relations Authority follows several methods, mechanisms and strategies to achieve consistency and harmony within the organization in easy, simple and fast ways due to the overlapping and intertwining of information and data in the organization. Opening the way for the external environment as an economic institution that is influenced and affected by the use of social media to achieve its sustainability and continuity. Sonelgaz's digital PR activities are research, organization, monitoring and communication. As for the programs adopted by the Sonelgaz Foundation in the Department of Digital Public Relations in building the image of the mirror, they are the offensive media programs and the defensive media programs in terms of objectives. - We find the digital public relations tools on which the institution builds its mirror image, which is relying on electronic correspondence and publishing on the institution's website using the Internet, intranets, extranets and social networks ------------------------------------------------ ملخص الدراسة: تناولت هذه الدراسة موضوع استخدام العلاقات العامة الرقمية في بناء الصورة المرآة للمؤسسة فقد تمحورت مشكلة البحث حول، كيف تستخدم مؤسسة سونلغاز العلاقات العامة الرقمية في بناء صورتها المرآة؟ وقد اندرج تحت هذا السؤال اسئلة فرعية : - ماهي انشطة العلاقات العامة الرقمية بمؤسسة سونلغاز؟ - هل تعتمد مؤسسة سونلغاز على برامج العلاقات العامة الرقمية من اجل بناء صورتها المرآة؟ - ماهي ادوات العلاقات العامة الرقمية التي تعتمد عليها مؤسسة سونلغاز في بناء صورتها المرآة ؟ وقد وضفنا في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي الذي يسمح للباحث الوصول الى اكبر قدر ممكن منالمعلومات و وصفها و تحليلها، و استخدمنا عدة ادوات لجمع البيانات تمثلت في الملاحظة و المقابلةوالاستمارة ، و قد اعتمدنا على العينة القصدية الغرضية ، اما مجتمع الدراسة تمثل في موظفي مؤسسة سونلغازو الذي بلغ عددها 450 مفردة ، حيث تم توزيع 50 استمارة على 50 مفردة وإعادة استرجاعها أين تم الإعتماد على العينة القصدية الغرضية وقد توصلت واعادة استرجاعها و قد توصلت دراستنا الى النتائج التالية: من خلال جمع المعطيات وتحليلها حاولنا الإجابة على التساؤل التالي كيف تستخدم مؤسسة سونلغاز العلاقات العامة الرقمية في بناء صورتها المرآة ومنه سنعرض أهم النتائج المتحصل عليها: -تعتبر العلاقات العامة الرقمية في مؤسسة سونلغاز كنشاط يرتكز على القوة الاتصالية للوسائل تكنولوجيا الإتصالية والمعلوماتية المتوفرة لدى المؤسسة. - تعد العلاقات العامة الرقمية في المؤسسة الاتصالية لسونلغاز همزة وصل مع الجمهور الداخلي والخارجي. - تسعى العلاقات العامة الرقمية لتحسين الصورة المرآة للمؤسسة بهدف كسب ثقة وتأييد زبائنها. - مواكبة قسم العلاقات العامة للتطورات الحاصلة في مجال البيئة الإفتراضية. - تعتبر وسائل الإتصال الالكترونية من بين أهم الوسائل التي تستخدها في التواصل بالاعتماد على شبكة الانترنيت بهدف خلق التفاعل مع الجمهور. - تعمل العلاقات العامة الرقمية لتحسين خدماتها والارتقاء بالإدارة بتطبيق الرقمنة في كل أعمالها وخاصة مع جماهيرها بتقديم خدماتها إلى زبائنها عبر وسائل الإعلام والإتصال الرقمية. - يتبع جهاز العلاقات العامة الرقمية عدة أساليب وآليات واستراتيجيات لتحقيق الاتساق والانسجام داخل التنظيم بطرق سهلة بسيطة وسريعة نظرا لتداخل وتشابك المعلومات والبيانات في المؤسسة. - فتح المجال أمام البيئة الخارجية كمؤسسة إقتصادية تأثر وتتأثر باستخدام وسائل التواصل الاجتماعي لتحقيق ديمومتها واستمراريتها. - تتمثل أنشطة العلاقات العامة الرقمية في مؤسسة سونلغاز في البحث والتنظيم والرصد والاتصال. - أما البرامج التي تعتمدها مؤسسة سونلغاز في قسم العلاقات العامة الرقمية في بناء صورة المرآة هي البرامج الإعلامية الهجومية والبرامج الاعلامية الدفاعية من حيث الأهداف. - ونجد أدوات العلاقات العامة الرقمية التي تعمد عليها المؤسسة في بناء صورتها المرآة وهي الاعتماد على المراسلات الالكترونية والنشر على موقع المؤسسة باستخدام الانترنيت والأنترانات و الاكسترانات وشبكات التواصل الاجتماعي ------------------------- Résumé de l'étude : Au terme de cette étude qui traitait de la question de l'utilisation des relations publiques numériques dans la construction de l'image miroir de l'institution, la problématique de recherche s'articulait autour de, comment Sonelgaz utilise les relations publiques numériques dans la construction de son image miroir ? Cette question comprenait des sous-questions : - Quelles sont les activités de relations publiques numériques à la Fondation Sonelgaz ? - La Fondation Sonelgaz s'appuie-t-elle sur des programmes numériques de relations publiques pour construire son image miroir ? - Quels sont les outils numériques de relations publiques sur lesquels Sonelgaz s'appuie pour construire son image miroir ? Dans cette étude, nous avons ajouté l'approche descriptive analytique qui permet au chercheur d'accéder au plus grand nombre d'informations possible, de les décrire et de les analyser, et nous avons utilisé plusieurs outils pour collecter les données représentées dans l'observation, l'entretien et le questionnaire, et nous nous sommes appuyés sur l'échantillon intentionnel Fondation Sonelgaz, qui comptait 450 éléments, où 50 questionnaires ont été distribués à 50 éléments et récupérés, où l'échantillon intentionnel a été invoqué, et il a été atteint et récupéré, et notre étude a abouti aux résultats suivants : En collectant et en analysant les données, nous avons essayé de répondre à la question suivante : Comment la Fondation Sonelgaz utilise les relations publiques numériques pour construire son image miroir, et à partir de là, nous présenterons les résultats les plus importants obtenus : - Les relations publiques numériques au sein de la Fondation Sonelgaz sont considérées comme une activité reposant sur la puissance communicative des moyens de communication et d'informatique dont dispose la Fondation. - Les relations publiques numériques dans l'organisation de la communication de Sonelgaz est un lien avec le public interne et externe. - Les relations publiques numériques cherchent à améliorer l'image miroir de l'institution afin de gagner la confiance et l'adhésion de ses clients. Suivre avec le service des relations publiques les développements dans le domaine de l'environnement virtuel. Les moyens de communication électroniques sont parmi les moyens les plus importants que vous utilisez pour communiquer sur Internet afin de créer une interaction avec le public. - Digital Public Relations travaille à améliorer ses services et à améliorer la gestion en appliquant la numérisation dans tous ses travaux, en particulier avec ses fans, en fournissant ses services à ses clients à travers les médias et la communication numériques. - L'Autorité des relations publiques numériques suit plusieurs méthodes, mécanismes et stratégies pour atteindre la cohérence et l'harmonie au sein de l'organisation de manière simple, simple et rapide en raison du chevauchement et de l'entrelacement des informations et des données dans l'organisation. Ouvrir la voie à l'environnement extérieur en tant qu'institution économique influencée et affectée par l'utilisation des médias sociaux pour assurer sa durabilité et sa continuité. Les activités de relations publiques numériques de Sonelgaz sont la recherche, l'organisation, la veille et la communication. Quant aux programmes adoptés par la Fondation Sonelgaz au sein de la Direction des Relations Publiques Numériques dans la construction de l'image du miroir, ce sont les programmes médias offensifs et les programmes médias défensifs en termes d'objectifs. - On retrouve les outils numériques de relations publiques sur lesquels l'institution construit son image miroir, qui s'appuie sur la correspondance électronique et la publication sur le site de l'institution en utilisant Internet, les intranets, les extranets et les réseaux sociauxItem إستخدام مهارات الإتصال التربوي في الكتاب المدرسي السنة الثالثة إبتدائي نمودجا -دراسة ميدانية مدرسة بلهوشات حسان "مداوروش"-(2023) خولة زعباط; شاهيناز بركاتSummary: The study entitled "The use of educational communication skills in the textbook" aimed to answer the main question: What are the educational communication skills in the textbook? To answer this question, we followed a number of procedures as follows: We relied on the functional constructivist approach and the behavioral theory approach in the subject of using educational communication skills in the textbook, as well as the descriptive approach as the closest and appropriate approach to data collection using the qualitative method,The tools used in this study on the observation network as a main tool in addition to the analysis of the content and interview and the form has been applied to a sample of teachers of the third year of primary education, which numbered 30 professors, to summarize the study to a number of results listed as follows: • Educational communication has an effective role in raising the academic achievement of students. • Teachers have qualities and skills that enable them to manage their class in a good way. • The textbook helps to highlight the student's skills. • The textbook has a major role in developing communication skills by meeting the needs of the learner and the ability to express through text and image. • There is a correlation between different skills. ----------------------------------------------------------------------------- ملخص : هدفت الدراسة المعنونة " استخدام مهارات الاتصال التربوي في الكتاب المدرسي " إلى الإجابة على التساؤل الرئيسي :فيما تتمثل مهارات الاتصال التربوي في الكتاب المدرسي ؟ و للإجابة على هذا التساؤل اتبعنا جملة من الإجراءات على النحو التالي : اعتمدنا على المقاربة البنائية الوظيفية و مقاربة النظرية السلوكية في موضوع استخدام مهارات الاتصال التربوي في الكتاب المدرسي و كذلك المنهج الوصفي باعتباره المنهج الأقرب و المناسب لجمع البيانات بالاستعانة على الأسلوب الكيفي , فتمثلت الأدوات المستخدمة في هذه الدراسة على شبكة الملاحظة كأداة رئيسية بالإضافة إلى تحليل محتوى و المقابلة و الاستمارة و قد طبقت الاستمارة على عينة من أساتذة السنة الثالثة من التعليم الابتدائي و التي بلغ عددهم 30 أستاذ , لتلخص الدراسة إلى جملة من النتائج نوردها كالتالي : • ان للاتصال التربوي دور فعال في رفع التحصيل الدراسي للتلاميذ . •ان للمعلمين صفات و مهارات تمكنهم من تسيير حصتهم بطريقة جيدة . •ان الكتاب المدرسي يساعد على ابراز مهارات التلميذ . •ان الكتاب المدرسي له دور كبير في تنمية المهارات الاتصالية و ذلك من خلال تلبية احتياجات المتعلم و القدرة على التعبير من خلال النص و الصورة . •ان هناك علاقة ارتباطية بين مختلف المهارات . ----------------------------------------------------------------------------- Résumé: L’étude intitulée « L’utilisation des compétences de communication éducative dans le manuel » visait à répondre à la question principale : Quelles sont les compétences en communication éducative dans le manuel ? Pour répondre à cette question, nous avons suivi un certain nombre de procédures comme suit : Nous nous sommes appuyés sur l’approche constructiviste fonctionnelle et l’approche de la théorie comportementale dans le sujet de l’utilisation des compétences de communication éducative dans le manuel, ainsi que sur l’approche descriptive comme approche la plus proche et la plus appropriée de la collecte de données à l’aide de la méthode qualitative,Les outils utilisés dans cette étude sur le réseau d’observation comme outil principal en plus de l’analyse du contenu et de l’entretien et de la forme ont été appliqués à un échantillon d’enseignants de troisième année de l’enseignement primaire, qui comptait 30 professeurs, pour résumer l’étude à un certain nombre de résultats énumérés comme suit: • La communication éducative joue un rôle efficace dans l’amélioration des résultats scolaires des élèves. • Les enseignants ont des qualités et des compétences qui leur permettent de bien gérer leur classe. • Le manuel aide à mettre en valeur les compétences de l’élève. • Le manuel a un rôle majeur dans le développement des compétences de communication en répondant aux besoins de l’apprenant et à la capacité d’exprimer par le texte et l’image. • Il existe une corrélation entre différentes compétences.Item استخدام مهارات الإتصال في عملية الترويج الإلكتروني في مؤسسة خدماتية. دراسة ميدانية تحليلية في مديرية الخدمات الجامعية لولاية سوق اهراس.(2023) عزاق نور الهدىStudy summary : This study aimed to know the design skills used in the electronic promotion process in the (public) service organisation ; as well as knowing the trends of the ueses of the official page of the derctorte of university services in the state of souk ahras towards employing verbal and persuasive communication skills in the process of electronic promotion in addition to getting acquainted with the from and content of promotional publications on the same page by answering the following pivotal question how to use communication skills in the electronic promotion process on the page of the directorate of university services which is centered within a set of sub_questions are how to employ desing skills in the directorte of university services in the state of souk ahras. -what are the attitudes of page users towards employing verbal and persuasive communicatin skills in the electronic promtion process ? - what are the attitudes of page users towards employing verbal and persuasive communicatin skills in the electronic promotion process ? - how do communication skills appear on the page in from and conent ? In this study the theory of symbolic interactionism and uses and gratifications was relied upon as it servers the subject of research in order to achieve of this study we used the descriptive approach to suit the problem of the study considering that it is the closest approach to collecting date .analyzing it quantitativerly and interpreting it in its specific context be employing a set of tools the interview was conducted with 3 page managers to learn design skills and a ternd measurment form with 30 page users thefind out their attitudes towards employing verbal and persuasive communicatin skills in the electrinic promotion process to confrim the trend a conent anzlysis tool was employed with 12 prosts from the page to know the fromand content of skills in the process. After statstical treatment and analysis many results were reached, which are the following : 1. the promoter has technical skills (management of finamcial computer and differents means), technology skills (using all internet technology media and communication major verbal and persuasive skills). 2. The most important conditions electronic promotion content are : mastery, downsizing, and cooperation between operation managers. 3. Contents of promotional publications should be accurate and clean, correct and proper and contains objective ideas and threaded. 4. Supporting the promotion of the page ’s activities with vedios and sound effects and choosing images are related to be topic subraitted. 5. The page must publish original contents by diversifying information sources to achieve more interaction. 6. The page depends on publiching its contents the language and foreign and colloquial, preserving pocial, religious and cultural values to achieve its objectives of informing, persauding, and entertaining. 7. Tere page enploys two elements of the electronic promotion : electronic advertising , both witten and cudiovisual, and electronic public relations by news seminars, publicity and reporting. Key words : communication skills, electronic promotion verbal skills, persuasive skills, publication digital contents electronic advertisement, design skills, electronic public relations.Item استخدامات الإدارة الإلكترونية في عملية الاتصال الإداري دراسة ميدانية بالمؤسسة الاستشفائية المجاهد المتوفى كعرار السبتي سوق أهراس(2023) شيماء بولبدة; كوثر بن زايدSummary This study discusses the use of electronic administration in administrative communication and identifying the reality of its use by the hospital institution and its relationship with administrative communication. This study aims at identifying the relationship between the needs of the electronic administration with administrative communication and recognizing the functions of electronic administration and the most important obstacles which hinder the application of electronic administration and its relationship with administrative communication in the Regional Hospital in the wilaya of Souk Ahras. The descriptive analytical methods has been used in this study. The sample of this study includes 23 individuals that answered a questionnaire composed of 25 questions. An interview and observation have been also conducted as a secondary research method. The most important results are: • In order to apply electronic administration into practical reality, we need technical requirements with a percentage of 75.65% . • Concerning the administrative functions which the electronic administration need in electronic planning with a percentage of 85.17%. • One of the most important obstacles which face the application of electronic administration and its relationship with administrative communication in the Regional Hospital in the wilaya of Souk Ahras are technical obstacles with a percentage of 83.47% . -------------------------------------------------------------------- ملخص الدراسة : تتناول هذه الدراسة موضوع استخدامات الإدارة الإلكترونية في عملية الاتصال الإداري و التعرف على واقع استخدام المؤسسة الاستشفائية للإدارة الإلكترونية و علاقتها مع الاتصال الإداري . حيث نهدف من خلال هذه الدراسة إلى معرفة علاقة متطلبات الإدارة الإلكترونية بالاتصال الإداري و التعرف على علاقة وظائف الإدارة الإلكترونية و معرفة أهم المعوقات التي تعيق تطبيق الإدارة الإلكترونية و علاقتها بالاتصال الإداري في المستشفى الجهوي لولاية سوق أهراس ، و لقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة ، و اعتمدنا في مجتمع البحث على " العينة العرضية " لأفراد عددهم 23 فرد ، و تم تصميم استبانة كأداة رئيسية مكونة من 25 سؤال و تصميم المقابلة و الملاحظة كأداة ثانوية . و من أهم النتائج نذكر : - لتطبيق الإدارة الإلكترونية إلى حيز الواقع العملي نحتاج إلى المتطلبات التقنية بنسبة 75.65 % . - الوظائف الإدارية التي تحتاجها الإدارة الإلكترونية هي التخطيط الإلكتروني بنسبة 85.17 % . - أهم المعوقات التي تواجه تطبيق الإدارة الإلكترونية و علاقتها بالاتصال الإداري بالمستشفى الجهوي لولاية سوق أهراس تتمثل في معوقات تقنية بنسبة 83.47 % . -------------------------------------------------------------------- Résumé de l'étude : Le sujet des usages de la gestion électronique dans le processus de communication managériale et d'identifier la réalité de l'usage de la gestion électronique par l'établissement hospitalier et son rapport avec la communication administrative. Où la gestion électronique fonctionne et est liée à la communication administrative dans l'hôpital régional de l'État du Wilaya de Souk Ahras, et la méthode a été utilisée. Dans cette étude, nous sommes appuyés dans la communauté de recherche sur des individus de nombre 23, et un groupe réalisable a été conçu comme un outil secondaire. Parmi les résultats les plus importants, nous mentionnons : - Pour appliquer la gestion électronique à la pratique, nous avons besoin des exigences techniques de 75,65 %. Les fonctions administratives nécessaires à l'administration électronique sont la planification électronique à 85,17%. - Les obstacles les plus importants auxquels se heurte l'application de la gestion électronique et son rapport avec la communication administrative à l'hôpital régional de l'Etat de Souk Ahras sont représentés par les obstacles techniques à hauteur de 83,47%.Item استخدامات تقنيات الاتصال في حملات التأمين عن الكوارث الطبيعية دراسة ميدانية بمؤسسة الصندوق الوطني للتعاون الفلاحيCERAMA(2023) وفاء رحامنية; مروى قواسميةSummary The study amis to know the uses of communication techniques in imsurance compaigns in case of natural disasters of the national fund for Agricultural I msurance in the state of souk ahras, and it is a descriptive analytical product is the appropriate for this study. The study was conducted on a research community consisting of 80 persons, and a single group of 30 of the notion management team the Agricultural Agricultural i Msurance Corporation outa of total of 150 and then 50 formers. The questionnaire, semiotic analysis and interview were relied upon as a tool for date collection, As for the sample, we used the intentional sample, we used the intentional sample consisting of 30 individuals in the national fund for Agricultural I Msurance, As well as the simple random sample consisting of 50 formers, the aim of the study is to know the uses of communication technologies in activaing insurance compaigns for natural disstes . Explanation of how to use the most widely used communication techhniques for the success of insurance compaigns . Identify the communication meams that contribute to employing techhniques for the succeess of insurance compaigns . Identify the communictation means that contribute to employing effective communication techhniques for disaster insurance . Finding obstacles techhniquesto the use of communication techhniques in the natural disaster insurance process . The study included an introduction, a conclusion, and two theoretical and practical from works . ----------------------------------------------------------- الملخص : تهدف الدراسة إلى معرفة إستخدامات تقينات الإتصال في التأمين عن الكوارث الطبيعية لمؤسسة الصندوق الوطني لتأمين الفلاحي لولاية سوق أهراس، وهي دراسة وصفية تحليلية بإعتبارها أ المنهج الوصف التحليلي هو المناسب لهذه الدراسة، حيث أجريت الدراسة على مجتمع بحث متكون من 80 مفردة والمتمثل في 30 من فريق إدارة الأزمة في مؤسسة التأمين الفلاحي من مجموع 150 ثم 50 فلاح . وتم الإعتماد على إستمارة الإستبيان والتحليل السينمائي والمقابلة بأداة لجمع البيانات أما في ما يخص العية فإستعنا بالعينة القصدية المتكونة من 30 مفردة في المؤسسة الصندوق الوطني لتأمين الفلاحي وكذلك العينة العشوائية البسيطة المكونة من 50 فلاح . والهدف من الدراسة هو معرفة إستخدامات تقنيات الإتصال في تفعيل حملات التأمين عن الكوارث الطبيعية . - بيان كيفية إستخدام تقنيات الإتصال الأكثر إستخداما لإنجاح حملات التأمين عن الكوارث والأزمات . - التعرف على الوسائل الإتصالية التي تساهم في توظيف تقنيات الإتصال الفعالة لتأمين عن الكوارث . -. التوصل إلى معيقات إستخدام تقنيات الإتصال في عنلية التأمين عن الكوارث الطبيعية . وإشتملت الدراسة على مقدمة وخاتمه وإطارين نظري وتطبيقي . ------------------------------------------------------------------------------- Résumé : L'étude vise à connaître les usages des technologies de la communication dans l'assurance des catastrophes naturelles de la Caisse Nationale d'Assurance Agricole de la wilaya de Souk Ahras, qui est une étude descriptive et analytique car la méthode de description analytique est appropriée pour cette étude, où l'étude a été menée sur une communauté de recherche composée de 80 individus représentés par 30 issus d'une équipe Gestion de crise à la Société d'Assurance Agricole sur un total de 150 puis 50 agriculteurs. Le questionnaire, l'analyse de films et l'entretien ont servi d'outil de collecte de données.Pour le ménage, nous avons utilisé l'échantillon intentionnel composé de 30 individus de la Caisse Nationale d'Assurance Agricole, ainsi que l'échantillon aléatoire simple composé de 50 agriculteurs. L'objectif de l'étude est de connaître les usages des technologies de la communication dans l'activation des campagnes d'assurance contre les catastrophes naturelles. Démontrer comment utiliser les techniques de communication les plus couramment utilisées pour le succès des campagnes d'assurance contre les catastrophes et les crises. - Identifier les moyens de communication qui contribuent à l'emploi de techniques de communication efficaces pour l'assurance contre les catastrophes. -. Trouver des obstacles à l'utilisation des technologies de communication dans le processus d'assurance contre les catastrophes naturelles. L'étude comprenait une introduction, une conclusion et deux cadres théoriques et pratiques.Item إسترتيجية العلاقات العامة في إدارة الأزمة في ظل جائحة كورونا(2023) إسلام درواز; علاء الدين خياريAbstract : Our study aims to investigate the role of public relations strategy in crisis management during the COVID-19 pandemic. We base our analysis on a range of dimensions and indicators outlined in our analytical framework. To address this topic, we started with the following question: What are the public relations strategies in crisis management at Al-Warq company during the COVID-19 pandemic? We adopted a systematic approach to interpret and analyze the phenomenon under study, following a set of methodological steps. For data collection, we utilized three tools, namely the questionnaire as the primary instrument, along with observation and interviews as supplementary methods. Considering the nature and scope of the study, we chose a comprehensive survey method and distributed the questionnaire to 37 participants. The findings of our study revealed the significant role of public relations in the organization, particularly in effectively managing the COVID-19 crisis. This is achieved through the implementation of transparent strategies, efficient communication with both internal and external stakeholders, and a focus on health and safety in response to the COVID-19 pandemic. Moreover, rapid responsiveness to emerging developments utilizing modern communication techniques, including various forms of social media, is emphasized --------------------------------------------------------------- ملخص الدراسة: تهدف د ارستنا الى التعرف على دور است ارتيجية العالقات العامة، في ادارة االزمة في ظل جائحة كورونا؛ وذلك اعتمادا على جملة من االبعاد والمؤش ارت الموضحة في نموذج التحليل، ولمعالجة هذا الموضوع االزمة في ظل جائحة كورونا ما هي است ارتيجيات العالقات العامة في ادارة انطلقنا من التساؤل التالي: بمؤسسة الورق؟ بنينا المقاربة النسقية، لتفسير وتحليل الظاهرة محل الد ارسة، واتبعنا مجموعة من الخطوات المنهجية، معتمدين في ذلك على منهج المسح االجتماعي، ولجمع البيانات الميدانية، تم استخدم ثالث ادوات متمثلة في االستمارة كأداة اساسية، اما المالحظة والمقابلة كأدوات تدعيمية ، وحسب ما فرضه موضوع وطبيعة الد ارسة فقد أخترنا اسلوب المسح الشامل، اذ تم توزيع االستمارة على 37 مبحوثا، وقد خلصت الد ارسة الى ان لمصلحة العالقات العامة دور هام في المؤسسة، خاصة في إدارة ازمة كورونا، من خالل اعتمادها على است ارتيجية شفافة، من خالل التواصل الفعال مع جمهورها الداخلي والخارجي، والتركيز على الصحة والسالمة من ج ارء تفشي جائحة كورونا، واالستجابة السريعة للمستجدات باستخدام تقنيات حديثة كوسائل التواصل االجتماعي ، بمختلف اشكاله. ----------------------------------------------------- Résumé : Notre étude vise à comprendre le rôle de la stratégie des relations publiques dans la gestion de crise pendant la pandémie de COVID-19. Nous nous appuyons sur plusieurs dimensions et indicateurs énoncés dans notre modèle d'analyse. Pour aborder ce sujet, nous partons de la question suivante : Quelles sont les stratégies des relations publiques dans la gestion de crise au sein de l'entreprise Al-Warq pendant la pandémie de COVID-19 ? Nous avons adopté une approche systématique pour interpréter et analyser le phénomène étudié, en suivant une série d'étapes méthodologiques. Pour la collecte des données sur le terrain, nous avons utilisé trois outils : le questionnaire en tant qu'outil principal, ainsi que l'observation et l'entretien comme outils complémentaires. En raison de la nature et du sujet de l'étude, nous avons choisi une méthode d'enquête exhaustive, en distribuant le questionnaire à 37 participants. Les résultats de l'étude ont montré que les relations publiques jouent un rôle important au sein de l'entreprise, notamment dans la gestion de la crise de COVID- 19. Cela se manifeste par l'adoption d'une stratégie transparente, la communication efficace avec le public interne et externe, ainsi que la focalisation sur la santé et la sécurité face à la pandémie de COVID-19. De plus, une réponse rapide aux développements en utilisant des techniques modernes telles que les médias sociaux sous différentes formes.Item إسهامات التخطيط للعلاقات العامة في تحسين الأداء التنظيمي للمؤسسة الصناعية . دراسة ميدانية بمؤسسة النسيج بولاية سوق أهراس(2023) سناء رحامنية; روميسة شرابشةsummary : The studyaims to know the contributions of public relations planning in improving the organizational performance of the industrial establishment - the state of Souk Ahras - whichis a descriptive and analyticalstudy, consideringthat the descriptive analyticalapproachisappropriate for thisstudy. (EATIT) out of a total of 160, and the questionnaire and interview formwerereliedupon as a tool for data collection. As for the sample, weused the intentionalsample, whichconsisted of 30 items in the textile institution. -The aim of the study is to know the uses of public relations in improving organizational performance. - Explain how public relations are used to improve organizational performance. - Identify the uses of public relations in measuring organizational performance. - Reaching the uses of public relations in pursuing the objectives of organizational performance. - The study included an introduction, a conclusion, and two theoretical and practical frameworks. ------------------------------------------------------------------------------- ملخص : تهدف الدراسة إلى معرفة إسهامات التخطيط للعلاقات العامة في تحسين الأداء التنظيمي للمؤسسة الصناعية - ولاية سوق أهراس – وهي دراسة وصفية تحليلية، بإعتبار أن المنهج الوصفي التحليلي هو المناسب لهذه الدراسة، حيث أجريت الدراسة على مجتمع بحث متكون من 30 مفردة والمتمثلة في الموظفين الإداريين لمؤسسة النسيج ( EATIT ) من مجموع 160، وتم الإعتماد على إستمارةالإستبيان والمقابلة كأداة لجمع البيانات أما فيما يخص العينة فإستعنا بالعينة القصدية والمتكونة من 30 مفردة في مؤسسة النسيج . - والهدف من الدراسة هو معرفة إستخدمات العلاقات العامة في تحسين الأداء التنظيمي . - بيان كيفية إستخدمات العلاقات العامة في تحسين الأداء التنظيمي . - التعرف على إستخدمات العلاقات العامة في قياس الأداء التنظيمي . - التوصل إلى إستخدمات العلاقات العامة في متابعة أهداف الأداء التنظيمي . - وإشتملت الدراسة على مقدمة وخاتمة وإطارين نظري وتطبيقي . ----------------------------------------------------------- résumé : L'étude vise à connaître les apports de la planification des relations publiques dans l'amélioration de la performance organisationnelle de l'établissement industriel - l'état de Souk Ahras - qui est une étude descriptive et analytique, considérant que l'approche analytique descriptive est appropriée pour cette étude.(EATIT) sur un total de 160, et le questionnaire et le formulaire d'entretien ont servi d'outil de collecte de données.En ce qui concerne l'échantillon, nous avons utilisé l'échantillon intentionnel, composé de 30 articles dans l'institution textile. - L'objectif de l'étude est de connaître les usages des relations publiques dans l'amélioration de la performance organisationnelle. - Expliquez comment les relations publiques sont utilisées pour améliorer la performance organisationnelle. - Identifier les usages des relations publiques dans la mesure de la performance organisationnelle. - Atteindre les usages des relations publiques dans la poursuite des objectifs de performance organisationnelle. - L'étude comprenait une introduction, une conclusion et deux cadres théoriques et pratiques.Item إعداد برنامج علاقات عامة رقمية - دراسة ميدانية بمحافظة الغابات لولاية سوق أهراس-(2023) عمارة بوحوية; طارق كانلAbstract: This study aims to know the status and reality of digital public relations in government institutions, the inevitability of digital orientation, and the preparation and proposal of an effective digital public relations program that helps in developing and improving the image of the institution among its audiences. In order to achieve this goal, we divided the study or research into a theoretical aspect and the other applied, where the research included in its theoretical aspect a presentation of intellectual and theoretical concepts related to public relations from appearance to digital practice, as well as an orientation towards preparing and developing public relations programs to digital. field in the forests governorate of the wilaya of Souk Ahras,Where did we rely on the observation and the standardized interview in order to identify the reality of public relations in this institution and the extent of their reliance in that on digitization, as the results of the study showed that there is no special department for public relations in the institution except for what they call the media and communication cell in which some public relations activities that lack Most of them are due to digitization, and based on these results, a digital relations program was formulated and prepared for the forest governorate, which ensures the provision of high-quality and advanced services, which open up vast spaces for the public to deal with the institution in easy and sophisticated communication methods without complications, and here lies the primary role of digital public relations in government institutions and its inevitability Intelligent digital orientation. ----------------------------------------------------------------------- ملخص الدراسة: تهدفهذهالدراسةإلىمعرفة مكانة وواقع العلاقات العامة الرقمية في المؤسسات الحكومية وحتمية التوجه الرقمي واعداد واقتراح برنامج علاقات عامة رقمي فعال يساعد في تطوير وتحسين صورة المؤسسة لدى جماهيرها. ولتحقيقهذاالهدفقمنابتقسيمالدراسةأوالبحثإلىجانبنظريوالآخرتطبيقي،حيثتضمنالبحثفيجانبهالنظريعرضللمفاهيمالفكريةوالنظريةالمتعلقةبالعلاقاتالعامةمن الظهور إلى الممارسة الرقمية،وأيضاالتوجه نحو إعداد وتطوير برامج العلاقات العامة إلى الرقمية،أماالجانبالتطبيقيفتمحورحولدراسةميدانيةبمحافظة الغابات لولاية سوق أهراس،أيناعتمدنا على الملاحظة والمقابلة المقننة من أجل التعرفعلىواقع العلاقات العامة في هذه المؤسسةومدى اعتمادهم في ذلك على الرقمنة،حيث أظهرتنتائجالدراسةأنه لا يوجد قسم خاص للعلاقاتالعامةبالمؤسسة إلا ما يسمونه خلية الإعلام والإتصال التي يُمَارس فيها بعض أنشطة العلاقات العامة التي تفتقر في معظمها للرقمنة، وانطلاقا من هذه النتائج تمت صياغة وإعداد برنامج علاقات رقمية لمحافظة الغابات الذييضمنتقديم خدمات ذاتجودةعاليةومتطورة،تفتحللجمهورمساحاتشاسعةللتعاملمعالمؤسسةبأساليبتواصليةسهلةومتطورةوبدونتعقيدات،وهنايكمنالدورالأساسيللعلاقاتالعامة الرقمية في المؤسسات الحكومية وحتمية التوجه الرقمي الذكي ---------------------------------------------------- Cette étude vise à connaître le statut et la réalité des relations publiques numériques dans les institutions gouvernementales, l'inévitabilité de l'orientation numérique, ainsi que la préparation et la proposition d'un programme efficace de relations publiques numériques qui aide à développer et à améliorer l'image de l'institution auprès de ses publics. Afin d'atteindre cet objectif, nous avons divisé l'étude ou la recherche en un aspect théorique et l'autre appliqué, où la recherche comprenait dans son aspect théorique une présentation des concepts intellectuels et théoriques liés aux relations publiques de l'apparence à la pratique numérique, ainsi que une orientation vers la préparation et le développement de programmes de relations publiques vers le numérique. terrain dans le gouvernorat des forêts de la wilaya de Souk Ahras, Où noItem الاتصال التنظيمي ودوره في التخفيف من ضغوط العمل لدى الأفراد دراسة ميدانية بثانوية الفارابي – سوق أهراس -(2023) إلهام بن عمارة; سارة غربيSummary: Organizational communication is one of the important foundations of coordination between the various sections of the organization and cohesion and interdependence between workers, because it contributes to the strengthening of humanity within the organization. This study aimed to identify the role that organizational communication plays in reducing labor pressure among individuals by knowing the extent of the contribution of organizational communication to the expression of problems related to the work environment as well as 'To its contribution to the resolution of employment conflicts between individuals in addition to knowing the extent of organizational communication has contributed to providing an appropriate relational climate which reduces work pressures, and we have chosen the AL AL Foundation -Farabi in order to carry out the study in the field, because the problem of the study was focused on the extent of organizational communication contributed to the laalsity of the pressure work, as the problem of the study was centered on The central question: How organizational communication helps to mitigate working pressure In this main question, the sub which was as follows: • How much organizational communication contributes to expressing problems related to the work environment in a way that reduces work pressure in individuals? • How much organizational communication contributes to resolving conflicts of employment between individuals to reduce work pressure? • How much organizational communication contributes to providing an appropriate disobedient climate that helps to mitigate working pressure? The descriptive approach has been adopted because it studies the phenomenon as it is in reality and makes a precise and quality description. Dependence on a search sample of 48 singles. The following results were achieved: - Organizational communication has an important and effective role in reducing labor pressure between individuals, and this has been demonstrated by its contribution to the expression of problems related to the work environment in a way that reduces the working pressure - Organizational communication has an important and effective role in reducing work on work, and this has been demonstrated by its contribution to the resolution of employment conflicts in a manner that reduces labor pressure in individuals. - Organizational communication has an important and effective role in reducing labor pressures for individuals, and this has been obvious by its contribution to the supply of a realistic climate which makes it possible to mitigate working pressure in individuals. --------------------------------------------------------------- الملخص: يعد الاتصال التنظيمي أحد الاسس الهامة في تحقيق التنسيق بين مختلف أقسام المنظمة، وتحقيق التماسك والترابط بين العاملين إذ يساهم في تقوية الانسانية داخل المنظمة. وقد هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي يلعبه الإتصال التنظيمي في تخفيف من ضغوط العمل لدى الأفراد من خلال معرفة مدى مساهمة الإتصال التنظيمي في التعبير عن المشكلات المتعلقة ببيئة العمل وكذلك مساهمته في حل النزاعات الوظيفية بين الأفراد بالإضافة إلى معرفة مدى مساهمة الاتصال التنظيمي في توفير مناخ علائقي ملائم من شأنه التخفيف من ضغوط العمل، وقد إخترنا مؤسسة ثانوية الفارابي من أجل القيام بالدراسة الميدانية، حيث تمحورت إشكالية الدراسة في مدى مساهمة الاتصال التنظيمي في التخفيف من ضغوط العمل، حيث تمحورت إشكالية الدراسة حول التساؤل المركزي : كيف يساهم الاتصال التنظيمي في التخفيف من ضغوط العمل ويندرج تحت هذا التساؤل الرئيسي أسئلة فرعية كانت كالآتي: •ما مدى مساهمة الاتصال التنظيمي في التعبير عن المشكلات المتعلقة بيبئة العمل بما يخفف من ضغوط العمل لدى الأفراد؟ •ما مدى مساهمة الاتصال التنظيمي في حل النزاعات الوظيفية بين الأفراد بما يخفف من ضغوط العمل؟ •ما مدى مساهمة الاتصال التنظيمي في توفير مناخ علائقي ملائم يسمح بالتخفيف من ضغوط العمل؟ ولقد تم إعتماد المنهج الوصفي لأنه يقوم بدراسة الظاهرة كما توجد في الواقع ويقوم بوصفها وصفا دقيقا كما ونوعا، كما تم الإعتماد على عينة بحث تضم 48مفردة، أما بالنسبة لأدوات جمع البيانات فقد تم الاعتماد على الإستمارة كأداة أساسية إلى جانب المقابلة كأداة مكملة لجمع البيانات. وقد تم التوصل إلى النتائج التالية: - إن للإتصال التنظيمي دور مهم وفعال في التخفيف من ضغوط العمل لدى الأفراد وقد تبين ذلك من خلال مساهمته في التعبير عن المشكلات المتعلقة ببيئة العمل بما يخفف من ضغوط العمل - إن للإتصال التنظيمي دور هام وفعال في التخفيف من ضغوط العمل وقد تبين ذلك من خلال مساهمته في حل النزاعات الوظيفية بما يخفف من ضغوط العمل لدى الأفراد. - إن للإتصال التنظيمي دور مهم وفعال في التخفيف من ضغوط العمل لدى الأفراد واتضح ذلك من خلال مساهمته في توفير مناخ علائقي يسمح بالتخفيف من ضغوط العمل لدى الأفراد. ---------------------------------------------------------------------------------- Résumé: La communication organisationnelle est l'une des fondements importants de la coordination entre les différentes sections de l'organisation et de la cohésion et de l'interdépendance entre les travailleurs, car elle contribue au renforcement de l'humanité au sein de l'organisation. Cette étude visait à identifier le rôle que joue la communication organisationnelle dans la réduction de la pression du travail parmi les individus en connaissant l'étendue de la contribution de la communication organisationnelle à l'expression de problèmes liés à l'environnement de travail ainsi qu'à sa contribution à la résolution des conflits d'emploi entre les individus en plus de connaître le L'étendue de la communication organisationnelle a contribué à fournir un climat relationnel approprié qui atténue les pressions de travail, et nous avons choisi la Fondation secondaire al -farabi afin de mener à bien l'étude sur le terrain, car le problème de l'étude a été centré sur l'étendue de la communication organisationnelle a contribué à laalsité du travail pression, comme le problème de l'étude était centré sur la question centrale: Comment la communication organisationnelle contribue à atténuer la pression de travail Dans cette question principale, les sous-questions étaient les suivantes: • Quelle quantité de communication organisationnelle contribue à exprimer des problèmes liés à l'environnement de travail d'une manière qui réduit la pression du travail chez les individus? • Combien de communication organisationnelle contribue à résoudre les conflits d'emploi entre les individus pour réduire la pression du travail? • Combien de communication organisationnelle contribue à fournir un climat désobéissant approprié qui permet d'atténuer la pression de travail? L'approche descriptive a été adoptée car elle étudie le phénomène comme elle est en réalité et fait une description précise et de qualité. Dépendance d'un échantillon de recherche de 48 célibataires. Les résultats suivants ont été atteints: - La communication organisationnelle a un rôle important et efficace dans la réduction de la pression du travail entre les individus, et cela a été démontré par sa contribution à l'expression de problèmes liés à l'environnement de travail d'une manière qui réduit la pression de travail - La communication organisationnelle a un rôle important et efficace dans la réduction des pressions sur le travail, et cela a été démontré par sa contribution à la résolution des conflits d'emploi d'une manière qui réduit la pression du travail chez les individus. - La communication organisationnelle a un rôle important et efficace dans la réduction des pressions du travail pour les individus, et cela a été évident par sa contribution à la fourniture d'un climat réaliste qui permet d'atténuer la pression de travail chez les individus.Item الاتصال التنظيمي ودوره في تحقيق الشفافية الإدارية دراسة ميدانية بمؤسسة اتصالات الجزائر "سوق أهراس"(2023) جفافلية حسنة -نموشي مروىsummary : This study dealt with "organizational communication and its role in achieving administrative transparency". the fact that the administration is transparent in its practices and decisions increases trust and respect between them and among its employees, and the approval of the latter is done only through organizational communication, which proves the close relationship between them. In order to be able to take our study out of its theoretical space to the practical side, we chose Etisalat Algeria Foundation "Ahras market" being based on communication and seeks to achieve efficiency, quality and quality . Our starting point in this presentation was from a problem centered around a central question that : What is the role of organizational communication in achieving administrative transparency To answer this problem, we have asked the following sub-questions: 1 - does the communication format ensure the provision of information to all employees to achieve administrative transparency 2-does the communication format ensure the possibility of achieving accountability resulting from the establishment of administrative transparency 3 - does the communication system allow for decision-making, which achieves administrative transparency As for the sample, the intentional sample from the research community was used based on the objectives of the study and its methodological procedures .in order to collect data, we relied on the following tools :observation, interview and form. The following results were obtained : * Ensure the communication process to provide the information with the required adequacy to achieve administrative transparency within the institution . * Communication provides the possibility of achieving accountability by giving employees the opportunity to request clarifications on the decisions challenged by the organization in order to achieve administrative transparency . * Transparency of information and communication within the organization is achieved at the required level , officials and employees have satisfaction with the channels of communication of management with them or the level of providing information and informing them about the latest work, and this has an impact on organizational communication within the organization . * There is a positive relationship between the dimensions of administrative transparency and the performance of employees . * The acceptance and demonstration by the management of the institution of its commitment to its responsibility related to the application of the principles of administrative transparency will enhance its capabilities in the fight against administrative corruption . * Freedom of access to information gives working individuals a real opportunity to discover their cognitive skills, their ability to face challenges and their intuitive speed in the decision-making process . * The communication system allows individuals to participate in decision-making by exchanging opinions and working as a team within the organization to achieve administrative transparency . * The contribution of the communication process to achieving participation in decision-making by giving them the opportunity to express their suggestions and listen to their complaints . ملخص الدراسة : تناولت هذه الدراسة " الاتصال التنظيمي و دوره في تحقيق الشفافية الإدارية " فتحلي الإدارة بالشفافية في ممارساتها و قراراتها يزيد الثقة و الاحترام بينها و بين موظفيها ، غير أن تحقيق هذه الغاية يتوقف على نسق الإتصال التنظيمي و هذا ما يثبت العلاقة الوثيقة بينهما . و لنتمكن من إخراج دراستنا من حيزها النظري إلى الجانب التطبيقي وقع اختيارنا على مديرية اتصالات الجزائر " سوق أهراس " كونها تعتمد الاتصال و تسعى لتحقيق الفعالية و الجودة و النوعية . و قد تمحورت إشكالية الدراسة حول التساؤل مركزي التالي: ما هو دور الإتصال التنظيمي في تحقيق الشفافية الإدارية ؟ وللاجابة عن هذه الاشكالية طرحنا هذه التساؤولات الفرعية التالية: 1-هل يضمن نسق الإتصال توفير المعلومات لجميع العاملين لتحقيق الشفافية الإدارية ؟ 2- هل يضمن نسق الإتصال إمكانية لتحقيق المساءلة المترتبة عن إقرار الشفافية الإدارية ؟ 3- هل يتيح نظام الإتصال في صنع القرار مما يحقق الشفافية الإدارية ؟ و قد تم الإعتماد في هذه الدراسة ، التي تندرج ضمن الدراسات الوصفية التحليلية على المنهج الوصفي التحليلي و على عينة تضم 44 مفردة كما تم الإعتماد على الإستمارة كأداة أساسية في البحث و على الملاحظة و المقابلة كأداتين مكملتين . وقد تم التوصل الى النتائج التالية : • ضمان العملية الإتصالية توفير المعلومات بالكفاية المطلوبة لما يحقق الشفافية الإدارية داخل المؤسسة . • يمنح الاتصال إمكانية تحقيق المساءلة من خلال منح الفرصة للعاملين لطلب توضيحات بشأن القرارات التي تتحدها المؤسسة و ذلك بغرض تحقيق الشفافية الإدارية . • شفافية المعلومات و الاتصال داخل المؤسسة محققة بالمستوى المطلوب ، فالمسؤولين و الموظفين لديهم رضا عن قنوات تواصل الإدارة معهم أو مستوى توفير المعلومات و إطلاعهم على مستجدات العمل ، و هذا له أثر على الاتصال التنظيمي داخل المؤسسة . • وجود علاقة إيجابية بين أبعاد الشفافية الإدارية و أداء الموظفين . • ان قبول و إظهار إدارة المؤسسة إلتزامها بمسؤوليتها المتعلقة بتطبيق أسس الشفافية الإدارية من شأنه أن يعزز قدراتها في مكافحة الفساد الإداري . • تمنح حرية الحصول على المعلومات الأفراد العاملين فرصة حقيقية لاكتشاف مهاراتهم المعرفية و قدرتهم على مواجهة التحديات و سرعة بديهيتهم في عملية إتخاذ القرارات . • يتيح نظام الاتصال إمكانية في مشاركة الأفراد في صنع القرار ، من خلال تبادل الآراء و العمل كفريق واحد داخل المؤسسة لما يحقق الشفافية الإدارية . • مساهمة العملية الإتصالية في تحقيق المشاركة في اتخاذ القرار من خلال إعطائهم فرصة التعبير عن اقتراحاتهم و الإستماع لشكاويهم .Item الإتصال الحدثي ودوره في الترويج إلى التراث الثقافي المحلي دراسة ميدانية بمؤسسة دار الشباب لعور العيد بسدراته(2023) لميس يسعد; كاهنة لبناقريةAbstract: In our study, we attempted to provide a descriptive approach to "Event Communication and its Role in Promoting Local Cultural Heritage." This approach achieved the integration of the cultural institution with its audience by utilizing events to promote its various cultural activities. The study highlights the strategies of event communication employed, the organization of heritage-related events and activities, the significant role of the cultural institution as a local cultural center, and how event communication is used to enhance its status and attract more audiences and participants. The study was guided by the following main question: How does event communication contribute to the promotion of local cultureheritage To address the topic, the study followed a methodological process, employing a social survey approach. A purposive sample representing the external audience of the cultural institution involved in its communication activities was used. The non-probability purposive sampling method was employed, and the sample size consisted of 90 individuals from the overall audience. The study utilized a questionnaire as the primary tool and interviews as a supplementary tool for data collection. The study concluded that event communication plays a significant role in promoting the local cultural heritage of the cultural institution to its external audience. The institution's events facilitated social interactions through clear and impactful activities and programs that allowed the audience to discover and explore local cultural elements in interactive and enjoyable ways. --------------------------------------------------------------------- الملخص: حاولتدراستنا؛ التطرق بصورة وصفية إلى "الاتصال الحدثي ودوره في الترويج للتراث الثقافي المحلي"مما حقق اندماج المؤسسة الثقافية مع جمهورها وذلك باستغلالها للحدث في الترويج لأنشطتها الثقافية المختلفة، والتي تُسلط الضوء على استراتيجيات الاتصال الحدثي المستخدمة، وتنظيم الفعاليات والأنشطة المتعلقة بالتراث الثقافي، والدور الهام الذي تلعبه المؤسسة الثقافية، كمركز ثقافي محلي وكيفية استخدام الاتصال الحدثي في تعزيز مكانتها، وجذب المزيد من الجمهور والمشاركين،حيث انطلقت من التساؤل الرئيسي التالي: كيف يساهم الاتصال الحدثي في الترويج للتراث الثقافي المحلي؟ ولمعالجة الموضوع؛ اتبعت الدراسة مجموعة من الخطوات المنهجية، معتمدة في ذلك على منهج المسح الاجتماعي، وفي إطاره استخدمت العينة القصدية، تمثلت في الجمهور الخارجي للمؤسسة الثقافية المعنيين بأنشطتها الاتصالية وقد تمت عملية السحب بأسلوب العينة الغير احتمالية القصدية، حيث بلغ عدد مفردات العينة 90 مفردة من مجمل الجمهور، كما استخدمت الطالبتان الاستمارة كأداة أساسية والمقابلة كأداة تدعيمية في جمع المعلومات لموضوع الدراسة، وقد خلصت الدراسة الى أن الاتصال الحدثي له دور كبير في الترويج للتراث الثقافي المحلي للمؤسسة الثقافية تجاه جمهورها الخارجي، حيث ساهمت مناسبات المؤسسة في تحقيق تفاعلات اجتماعية وذلك من خلال أنشطة وبرامج واضحةومؤثرة ، تتيح للجمهور فرصة لاكتشاف واستكشاف العناصر الثقافية المحلية بطرق تفاعلية وممتعة. ----------------------------------------------------------- Résumé: Notre étude a tenté d'aborder de manière descriptive "la communication événementielle et son rôle dans la promotion du patrimoine culturel local" permettant ainsi l'intégration de l'institution culturelle avec son public en exploitant l'événement pour promouvoir ses différentes activités culturelles. L'étude met en évidence les stratégies de communication événementielle utilisées, l'organisation d'événements et d'activités liés au patrimoine culturel, ainsi que le rôle important joué par l'institution culturelle en tant que centre culturel local et l'utilisation de la communication événementielle pour renforcer sa position et attirer davantage de public et de participants. L'étude est basée sur la question principale suivant Comment la communication événementielle contribue-t-elle à la promotion du patrimoine culturel local? Pour aborder ce sujet, l'étude a suivi une série d'étapes méthodologiques en utilisant une approche d'enquête sociale. Dans ce cadre, un échantillon intentionnel représentant le public externe de l'institution culturelle intéressé par ses activités de communication a été utilisé. L'échantillon a été sélectionné de manière non probabiliste intentionnelle et comprenait 90 individus de l'ensemble du public. Les chercheuses ont utilisé un questionnaire comme principal outil et une entrevue comme outil complémentaire pour collecter des informations sur le sujet de l'étude. L'étude a conclu que la communication événementielle joue un rôle important dans la promotion du patrimoine culturel local de l'institution culturelle envers son public externe. Les événements de l'institution ont contribué à créer des interactions sociales à travers des activités et des programmes clairs et impactants, offrant au public l'opportunité de découvrir et d'explorer les éléments culturels locaux de manière interactive et ludiqueItem البيوتات والأسر العلمية في الجزائر خلال العهد العثماني ودورها السياسي والثقافي )بايلك الشرق نموذجا((2023) سلمى سدراوي; خولة طالبيSummary Al_qut was under the scientific hearths with a prominent position in society which played several roles in society religiously culturally and politically and among the most important roles it assumed there was education and religion providing aid and dealing with the problems of society and that is what caused the ruling authority to draw closer to this group and win their favor in the purpose of binding the relationship of friendship to help them in the jihad which is who 2 united the hopes of scholars and marabouts around the ottoman authority bybassing all contradiction and recruiting around the danger ---------------------------------------------------------------------------- ملخص: لقد تمتعت البيوتات والأسر العلمية بمكانة مرموقة في المجتمع والتي قامت بعدة أدوار دينية وثقافية وسياسية، ومن أهم المناصب التي تقلدتها التعليم والدّين وتقديم العون والاهتمام بقضايا المجتمع وهذا ما دفع السلطة الحاكمة للتقرب من هذه الفئة وكسب ودها بهدف ربط علاقة الصداقة لمساعدتهم في الجهاد وهو الذي وحد الأهالي من علماء ومرابطين حول السلطة العثمانية متجاوزين كل التناقضات مجندين حول الخطر ---------------------------------------------------------------------------- Resumé Al-Qut était sous les foyers scientifiques avec une position de premier plan dans la société, qui jouait plusieurs rôles dans la société sur le plan religieux, culturel et politique, et parmi les rôles les plus importants qu'il assumait, il y avait l'éducation et la religion, fournissant de l'aide et s'occupant des problèmes de la société., et c'est ce qui a poussé l'autorité dirigeante à se rapprocher de ce groupe et à gagner ses faveurs dans le but de lier la relation d'amitié pour les aider dans le jihad, qui est Qui a uni les espoirs des savants et des marabouts autour de l'autorité ottomane, en contournant toutes les contradictions et recruter autour du dangerItem التأثيــر الثقـافي لبلاد المغرب على بلاد السودان الغربي بين القرنيـــن 14-16 م- العلـــــــم والعلمــــاء نمــوذجًاـ(2023) أحلام فرحي; منال سودانيAbstract : The cultural influence of the Maghreb on Western Sudan between the 14/16 centuries AD: Science and scientists as a model: Through our study of this topic, we noticed that the Maghreb countries have a great impact on the countries of Western Sudan, especially in the cultural aspect, these ties between the two countries have developed a mission from Morocco to Western Sudan and were able to influence scientific and cultural life as a result of their scientific activity significantly, and the main reason for this activity was the category of scientists and jurists who worked on developing science and authoring many books and establishing mosques and corners, and they were credited with spreading doctrines in the country ( Ibadi school, Maliki) These scholars had an active role in spreading Islam and the Arabic language. ------------------- الملخص: التأثير الثقافي لبلاد المغرب على السودان الغربي مابين القرنين 14/16 ميلادي : العلم والعلماء نموذجا : من خلال دراستنا لهذا الموضوع لاحظنا ان بلاد المغرب لها تأثير كبير على بلاد السودان الغربي، خاصة في الجانب الثقافي ، قد تطورت هذه الروابط بين البلدين بعثة من المغرب إلى السودان الغربي واستطاعت التأثير على الحياة العلمية والثقافية نتيجة لنشاطهم العلمي بشكل كبير ، وكان السبب الرئيسي لهذا النشاط هم فئة العلماء والفقهاء الذين عملوا على تطوير العلم وتأليف العديد من الكتب وإقامة المساجد والزوايا ، وكان لهم الفضل في نشر المذاهب في البلاد (المذهب الاباضي ، المالكي ،) وكان لهؤلاء العلماء الدور الفعال في نشر الإسلام واللغة العربية . --------------------- Résumé : L'impact culturel du Maghreb sur l'ouest du Soudan entre le 14/16 siècle après La science et les scientifiques comme modèle A travers notre étude de ce sujet, nous avons constaté que les pays du Maghreb ont une grande influence sur les pays de l'ouest du Soudan, notamment sur le plan culturel. Ces liens se sont développés entre les deux pays avec une délégation du Maroc au Soudan Occidental et ont pu influencer la vie scientifique et culturelle du fait de leur activité scientifique dans une large mesure.Il a diffusé les doctrines dans le pays (l'école Ibadhi, l'école Maliki école), et ces érudits ont joué un rôle efficace dans la diffusion de l'islam et de la langue arabe.Item التكنولوجيا الرقمية في المؤسسات الفندقية و دورها في تنشيط السياحة الداخلية(2023) سامية مطرف; فاطمة الزهرة نبيليAbstract : After the use of Digital Technology in the Field of Tourismis one of the main factors for developpingits Tourisme services provided and That increasingits revenues by reaching the largest possible number of customers .Tourismproduces a number of vital gains for the National Economy, as il contributes to absorbing part of uneployement, sincetourismactivity dépends to a large extent on Human Labor in financing the National Economy. This studydealtwith the issue of Digital Technology in the Hôtel establishment and its rôle in stimulatingdomestictourism. The main objectif is to show the importance of Digital Technology in hôtel establishments and the roleitplays in promotingdomestictourism , as well as identifying the most important technological techniques used. The appliedstudywasrepresented in a fieldstudy in the Sheraton Hotel and Club Des Pins , with the adoption of the questionnaire a a main tool for collecting data from the employees of the twohotels in the states (Algeria, Annaba), with the eyeincluded 50 individuals, in addition to using the interview with the assistant manager of the Sheraton Annaba Hôtel, and afteranalyzing the data using the program Porsline ,the resultsshowed the availability of Digital Technologies and elements of tourism in all its dimensions in both states. ----------------------------------------------------------------------------- الملخص: يعد استخدام تقنيات التكنولوجيا الرقمية في المجال السياحي احد العوامل الاساسية لتطوير خدماتها السياحية المقدمة وبالتالي زيادة مداخليها من خلال الوصول الى اكبر عدد ممكن من الزبائن , فالسياحة تنتج جملة من المكاسب الحيوية للاقتصاد الوطني فهي تساهم في امتصاص جزء من البطالة كون النشاط السياحي يعتمد بدرجة كبيرة على العمل البشري في تمويل الاقتصاد الوطني, فقد عالجت هذه الدراسة موضوع التكنولوجيا الرقمية في المؤسسة الفندقية ودورها في تنشيط السياحة الداخلية , فالهدف الرئيسي هو اظهار مدى اهمية التكنولوجيا الرقمية في المؤسسات الفندقية والدور الذي تلعبه في تعزيز السياحة الداخلية وكذا التعرف على اهم التقنيات التكنولوجية المستخدمة. تمثلت الدراسة التطبيقية في دراسة ميدانية في فندقي شيراتون و نادي الصنوبر, مع اعتماد الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات من موظفي الفندقين بولاياتي (الجزائر, عنابة), حيث اشتملت العين 50 فرد بالإضافة الى استخدام المقابلة مع مساعد المدير لفندق شيراتون عنابة , وبعد تحليل البيانات باستعمال برنامج برس لاين , اظهرت النتائج توافر تقنيات التكنولوجيا الرقمية وعناصر السياحة بأبعادها في كلا الولايتين. كما توصلت الدراسة الى ان التكنولوجيا الرقمية في المؤسسات الفندقية تساهم بتوليفات مختلفة من ابعادها في تعزيز السياحة بأبعادها السبعة (الخدمة السياحية,السعرالسياحي,التوزيع السياحي الترويج السياحي, الافراد,عمليات تقديم الخدمة السياحية,البيئة المادية السياحية), اذ اظهرت الدراسة ان التكنولوجيا الرقمية لها دور كبير في تنشيط الخدمة السياحية من خلال اهمية الاجهزة والبرمجيات في ذلك , كما وتساهم قواعد البيانات في السعر السياحي ,وللأجهزة والبرمجيات مساهمة في الافراد في تسويق المنتج السياحي . وقد قدمت هذه الدراسة مجموعة من النتائج المفصلة ذات الصلة بالموضوع , بالإضافة الى عدة اقتراحات موجهة الى الفندقين والى البحث العلمي في مجال السياحة. --------------------------------------------------------------------- Résumé : Après l’utilisation de la Technologie Numérique dans le domaine du Tourisme est des principaux facteurs pour développer ses services touristiques fournis et ainsi augmenter ses revenus en touchant le plus nombre possible de clients. Le tourisme produit un certain nombre de gains vitaux pour l’économie nationale, car il contribue à absorber une partie du chômage, l’activité touristique dépendant en grande partie tu travail humain pour le financement de l’économie nationale. Cette étude a abordé la question du Numérique dans les établissements Hôtelier et son rôle dans la dynamisation du tourisme interne. L’objectif principal est de montrer l’importance du numérique dans les établissements hôteliers et le rôle qu’il joue dans promouvoir le tourisme intérieur, ainsi qu’identifier les techniques technologiques les plus importantes utilisés. L’étude appliquée a été représenté dans une étude de terrain à l’hôtel Sheraton et auCub des Pins , avec l’adoption du questionnaire comme outil principal de collecte de données auprès des employés des deux hôtels aux états (Algérie,Annaba) , ou l’œil inclus 50personnes , en plus d’utiliser l’entretien avec le directeur Adjoint de l’hôtel Sheraton Annaba , et après avoir analysé les données à l’aide du programme Porsline : les résultats ont montré la disponibilité des technologie numériques et des éléments du tourisme dans toutes ses dimensions dans les deux wilayas. L’étude a également révélé que la technologie numérique dans les établissements Hôteliers contribue dans des différentes combinaisons de ses dimensions dans des établissements hôteliers .promouvoir le tourisme dans ses sept dimensions. L’étude a montré aussi que la technologie numérique joue un rôle majeur dans l’activation du service touristique grâce à l’importance du matériel et des logiciels dans celui-ci, et les bases de données, contribuent au prix touristique, et le matériel et les logiciels contribuent aux particuliers dans la commercialisation du produit touristique. Cette étude a présenté un ensemble de résultats détaillés liés au sujet, en plus de plusieurs suggestions adressé aux deux hôtels et à la recherche scientifique dans le domaine du tourisme.Item الثورات المحلية في الشرق الجزائري خلال العهد العثماني (ثورة ابن الصخري أنموذجا 1637-1642م)(2023) روايسية شيماء / صميدة كوثرAbsecrect : This Study aims to Shed light on of the major revalutions of the Seventeenth Century, exactly in 1637 AD, against the ottoman authority baylik al-Sharq, and to highlight its vssious espects, imcluding arumstances, Causes, events and results, by which we mean the revalt of itin al-Sakri or the revolt of al-Dhawouds . It is considered one of the Haeshest revolutions that shook the eastern region from the depths and almost overthrew the ottoman authority becouse it included the area between the zab and the borders of tumisia and to borders of Dae al-Sultan ( algeria and its anvirons ), and put the country into chsos that last for a long time, but the habitants and the tribes towards the anger and ingustice prevailing at the time, as revesled the fragility of the ottoman rule . الملخص : تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على إحدى ثورات القرن السابع عشر الكبرى وبالضبط سنة 1637م ضد السلطة العثمانية ببايلك الشرق وإبراز مختلف جوانبها من ظروف، أسباب، مجريات ونتائج، ونعني بها ثورة إبن الصخري أو ثورة الذواودة . إذ تعد هذة الثورة من أعنف الثورات التي هزت إقليم الشرق من الأعماق وكادت أن تطيح بالسلطة العثمانية لأنها شملت المنطقة الواقعة بين الزاب ( الجزائر وضواحيها )، وأدخلت البلاد في فوضى لم تبرأ منها طويلا، لكنها عبرت عن سخط السكان والقبائل تجاه التعسف والظلم السائد أنذاك، كما كشفت هشاشة الحكم العثماني . Absecrète : Cette étude vise à faire la lumière sur les principales réévaluations du dix-septième siècle, exactement en 1637 après JC, contre l'autorité ottomane baylik al-Sharq, et à mettre en évidence ses aspects importants, y compris les circonstances, les causes, les événements et les résultats, par lesquels nous entendons la révolte d'itin al-Sakri ou la révolte d'al-Dhawouds . Elle est considérée comme l'une des révolutions Haeshest qui a secoué la région orientale des profondeurs et a presque renversé l'autorité ottomane car elle comprenait la zone comprise entre le zab et les frontières de la tumisie et jusqu'aux frontières de Dae al-Sultan (l'algérie et ses anvirons), et mettent le pays dans des chsos qui durent longtemps, mais les habitants et les tribus vers la colère et l'ingoûte qui règnent à l'époque, comme revele la fragilité de la domination ottomane.Item الحرف و الحرفيون و دورهم الاقتصادي في ربط العلاقات التجارية مع تونس خلال العهد العثماني 1519-1830م في الجزائر(2023) مناصرية شيماء ، محمودي مروةAbstract The economic activity of the Eyalet of Algiers during the Ottoman era is considered one of the most important themes that must be studied and researched, since the reality of the craft activity has largely developed, in particular among the townspeople. At that time the craftsmen drew their main resources from agricultural products which flourished in many traditional professions characterized by their organizational character in its traditional nature. The crafts were divided into professional unions, thus reaching about 99 trades, all oriented towards local consumption. Industry was widespread, perhaps the most important of which was the manufacture of weapons and ships due to the needs of the populations in warfare, as well as the food industry. It is only natural for the Eyalet of Algeria to engage in trade with foreign nations, including Tunisia. Political factors shape the close relationship between the two countries, which is further enhanced by the presence of major roads connecting them. This mutually beneficial arrangement facilitated a steady flow of commerce. الملخص: يعتبر النشاط الاقتصادي لإيالة الجزائر خلال العهد العثماني إحدى أهم المواضيع التي يجب دراستها و البحث في طياتها ، إذ أن واقع النشاط الحرفي عرف ازدهارا واسعا خاصة لدى سكان المدن إذا كان والحرفيون يستمدون مواردها الأساسية من المنتوجات الزراعية ،ازدهرت العديد من المهن التقليدية التي اتصفت بالتنظيم في طابعها التقليدي، حيث كانت توزع المهن على نقابات مهنية فبلغت بذلك حوالي 99حرفة، كانت كلها موجهة للاستهلاك المحلي فالصناعة كانت منتشرة كثيرا لعل أبرزها صناعة الأسلحة والسفن و حاجة الأهالي إليها في أمور الحرب وكذلك الصناعات الغذائية فمن الطبيعي أن تكون لإيالة الجزائر علاقات تجارية مع الأقطار الخارجية وبالتحديد تونس ،هذه الأخيرة التي كانت تربطها بالجزائر علاقات وطيدة تتحكم فيها الظروف السياسية السائدة في كلا البلدين بالإضافة إلى وجود طرق رئيسية تربطهم فهذا ما عزز حركة المبادلات التجارية وجعلها تتم بصفة مستمرة. Résumé L'activité économique de l'Eyalet d'Alger à l'époque ottomane est considérée comme l'un des thèmes les plus importants qui doivent être étudiés et recherchés, car la réalité de l'activité artisanale s'est largement développée, en particulier parmi les citadins. A cette époque les artisans puisent leurs ressources principales des produits agricoles qui fleurissaient de nombreuses professions traditionnelles caractérisées par leur caractère organisationnel dans sa nature traditionnelle. Les artisanats se répartissaient en syndicats professionnels, atteignant ainsi environ 99 métiers, tous orientés vers la consommation locale. L'industrie était très répandue, dont la plus importante était peut-être la fabrication d'armes et de navires en raison des besoins des populations en matière de guerre, ainsi que l'industrie limentaire. Il est tout naturel pour l'Eyalet d'Algérie de s'engager dans le commerce avec des nations étrangères, dont la Tunisie. Les facteurs politiques façonnent les relations étroites entre les deux pays, qui sont encore renforcées par la présence de routes principales qui les relient. Cet arrangement mutuellement bénéfique a facilité un mouvement régulier de commerce .Item الحركةالعلمية في منطقةالجنوب ا لشرقي الجزائري خلال القرن 18م والنصف الاول من القرن 19م( بسكرة،ورقلة،وميزاب نموذجا)(2023) صفاء سيوان; بثينة مرابطيAbstract The region of Biskra, Ouargla, and Mewab is considered one of the southeastern region of Algeria. Despite its harsh natural environment, it was able to include a number of scholars and merchants, as it was considered a fertile soil for the growth of an active scientific movement during the modern era, specifically during the 18th 19th century AD. Firstly, we have focused on the geographical location of each area and we noticed that there are many names due to the multiplicity of dialects of the tribes that inhabited this region in addition to the travelers who flocked to it, then we referred to the prominent conditions in these regions political, economic, social and the extent of its impact on the scientific movement as well as the educations. The brilliance of this scientific movement in the southeastern region through the books produced by its scholars in various sciences, whether traditional or rational, and these scholars were not satisfied with the sciences and knowledge they received within the southeastern region or Algeria as a whole, but rather they migrated to different regions, especially Tunisia. Because of the proximity of the distance, in order to enhance their knowledge and spread their culture and science, and then return to their region to spread the new knowledge they have received. ----------------------------------------------------------------------------- الملخص تعتبر منطقة بسكرة وورقلة وميزاب من الفضاءات الواقعة في منطقة الجنوب الشرقي الجزائري، فعلى الرغم من بيئته الطبيعية القاسية إلا أنه إستطاع أن يضم جملة من العلماء والتجار، حيث أعتبرت تربة خصبة لنمو حركة علمية نشطة خلال العصر الحديث وبالتحديد خلال القرن 18م والنصف الأول من القرن 19م، تطرقنا في بداية الأمر الى الموقع الجغرافي لكل منطقة، ثم درسنا أصل التسمية لكل جهة ولاحظنا وجود العديد من التسميات ويرجع ذلك الى تعدد لهجات القبائل التي عمرت هذه المنطقة بالإضافة الى الرحالة الذين توفدوا عليها، ثم أشرنا الى الأوضاع الهامة في هذه المناطق (سياسية، إقتصادية، إجتماعية) ومدى تأثيراها على الحركة العلمية وكذا الواقع التعليمي من حيث مراحله وموارده ومؤسساته، وقد تجلى بريق هذه الحركة العلمية في منطقة الجنوب الشرقي من خلال ما أنتجه علمائها من مؤلفات في شتى العلوم سواء كانت نقلية أو عقلية، ولم يكتفي هؤلاء العلماء بما تلقوه من علوم ومعارف داخل منطقة الجنوب الشرقي أو الجزائر ككل، بل قاموا بالهجرة إلى مناطق مختلفة خاصة تونس نضرا لقرب المسافة وذلك من أجل تعزيز معارفهم ونشر ثقافتهم وعلومهم ومن ثم العودة لمنطقتهم لنشر ما تلقوه من معارف جديدة. --------------------------------------------------------------------------- Resume Les régions de Biskra, OuarglaetMzabsont des espacessitues dons la région du sud-est de l’Algérie. Malgré son environnement naturel difficile, la région aréussi a rassemblé des scientifiques et des commerçants, ce qu’en a fait un terrain fertile pour le développementd’un mouvement scientifique actif pendant l’époquemoderne, notamment au début du XIXesiècle. Nous avonsd’abordaborde la situation géographique de chaque endroit, remarquant la présence de plusieurs dénominations dues à la diversité des dialectes des tribus qui ont peuple cette région, ainsi qu’aux voyageurs qui s’y sont rendus. Ensuite, nous avons souligné les conditions importantes de ces régions(politiques, économiques, sociales) et leur impact sur le mouvement scientifique, ainsi que la réalitééducative en termes de niveaux, de ressources et d’institutions. L’éclat de ce mouvement scientifique s’est manifeste dons la région du sud-est a travers les œuvres produites par ses scientifiques dans divers domaines scientifiques, qu’ils soient théoriques appliques. Ces scientifiques n’ont pas été satisfaits des connaissances et des savoirs acquis a l’intérieur de la région du sud est ou de l’Algérie dans son ensemble, mais ils ont migre vers différentesrégionsen particulier la Tunisie en raison de sa proximité, dans le but de renforcer leurs connaissances, de diffuser leur culture et leurs sciences, puis de retourner dans leur région pour partager les nouvelles connaissances acquises.