Master theses
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/88
Browse
Item واقع التعليم الجامعي عن بعد في ضوء الوضع الصحي الراهن من وجهة نظر قسم اللغة والأدب العربي بجامعة سوق أهراس منصة MOODELE نموذجا(2023) إيمان خليفيAbstract: This study serves to discover the efficiency of electronic education during the spread of Corona virus on the perspective Arabic language students of Mouhamed Cherif Messaadia university Souk Ahras, the Moodle platform as a model. To achieve the aims of this study, we relied on the descriptive analytical method as a modal, the corpus is composed of 50 students who learn during the time of corona virus spread through an electronic teaching system. We collected the necessary information using a questionnaire that we applied on the study’s corpus, the results of the study show the evaluation average, they evaluate the continuation of electronic teaching and the obstacles domain of Moodle platform as a model. The students interacted with the teaching as average. We advise the need of pairing between direct and electronic teaching in the higher education institutions in the future. ---------- الملخص هدفت هذه الدّراسة إلى الكشف عن فاعليّة التعليم الإلكتروني في ظل انتشار كورونا من وجهة نظر طلاب قسم اللغة العربية وآدابها بجامعة محمّد الشريف مساعدية منصة مودل نموذجًا، ولتحقيق أهداف الدّراسة جرى الإعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدّراسة من (50) طالبًا من الذين درسوا خلال فترة انتشار فيروس كورونا من خلال نظام التعليم الإلكتروني، وجرى جمع البيانات اللازمة باستخدام استبيان وتمّ تطبيقه على عينة الدّراسة، وكشفت نتائج الداسة أنّ تقييم عينة الدراسة لفاعلية التعليم الإلكتروني وفي ظل انتشار جائحة كورونا من وجهة نظرهم كان متوسّطًا، وجاء تقييمهم لمجال استمراريّة التعليم الإلكتروني ومجال معيقات استخدام منصة مودل ومجال تفاعل الطلبة مع هيئة التدريس كان متوسّطًا، وجاءت التوصيات بضرورة المزاوجة بين التعليم الوجاهي والتعليم الإلكتروني في مؤسسات التعليم العالي مستقبلًا. ------------------ Conclusion : Cette étude sert à découvrir l’efficacité de l’enseignement électronique au cours de la propagtion du Crona-virus, au point de vue des étudiants du département de la langue arabe et ses littératures d’université de Mouhamed cherif Messaadia, souk Ahras, la plateforme de Moodle comme un modèle. Pour effectuer les finalités de cette étude, on a appuyé sur la méthode analytique descriptive, le corpus est composé de 50 etudiants qui ont apprend pendant la période de la propagation de ce virus à travers un système d’enseignement électronique. On a collecté les informations nécessaires en utilisant un questionnairs qu’on a appliqué sur le corpus d’étude. Montrent que l’évaluqtion était moyenne, ils ont évalué le domaine de la continuation d’enseignement électronique et les obstacles d’emploi du plateforme Moodle et l’attractivité des étudiants avec lui était moyen. L’t et enseignement électronique dans les établissements de l’enseignement supérieur au futur.