Department of English Language

Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/24

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 191
  • Thumbnail Image
    Item
    ESP course design for Entrepreneurship and Start-up Project Students The Case of Entrepreneurship students and Start-Up Project Holders at Souk-Ahras University
    (2024) GOUBAI Nouhed
    Abstract As the growing interest in English became prominent in the latest era, its importance rose high and it became a necessity to acquire the language properly. And with the surge of Entrepreneurial Projects supported by the state, it became evident that the success of young Entrepreneurs and Start-up owners within the global scene is dependent on their English proficiency. This dissertation aims to develop an English for Specific Purposes (ESP) course design tailored to the language needs of Entrepreneurship and Start-up project students through a mixed method, quantitative and qualitative. The study took place in the Entrepreneurship Centre of the University of Souk Ahras, where a questionnaire was distributed amongst the project holders and both the directors were interviewed. The findings highlighted the importance of English language proficiency in entrepreneurship education and practice, as well as the potential role of tailored ESP courses in addressing the specific language needs of students in this domain. The proposed course design incorporates language aspects, tasks, and materials aligned with the entrepreneurial context, equipping learners with the necessary communication skills for successful ventures. This study contributes to the field of ESP course design and provides a practical framework for enhancing language education in the entrepreneurship and start-up sectors. ---------------------- الملخص نظرًا للاهتمام المتزايد الذي أولته الجزائر للغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى بدلاً من اللغة الفرنسية، بالإضافة إلى زيادة المشاريع الريادية المدعومة من الدولة، أصبح من المهم جدًا تعلم اللغة بحيث يمكن للشباب الرياديين أن يكون لديهم فرصة للنجاح على الساحة الدولية. تهدف هذه الدراسة إلى تطوير دورة في اللغة الإنجليزية لأغراض محددة (ESP) تلبي الاحتياجات اللغوية لأصحاب المشاريع الريادية والشركات الناشئة في مركز ريادة الأعمال بجامعة سوق أهراس، باستخدام منهجية مختلطة، كمية ونوعية. تم توزيع استبيان على أصحاب المشاريع وتم إجراء مقابلة مع المديرين الاثنين للمراكز. أظهرت نتائج الدراسة أهمية تعلم اللغة الإنجليزية فيما يتعلق بمجال ريادة الأعمال. تتضمن الدورة المقترحة الجانب اللغوي، والتمارين، والمواد التي تتماشى مع السياق الريادي، مما يزود المتعلمين بمهارات التواصل اللازمة للشركات الناجحة. تساهم هذه الدراسة في مجال تصميم دورات اللغة الإنجليزية لأغراض محددة (ESP) وتقدم إطارًا عمليًا لتحسين تعليم اللغات المدمجة في قطاعات ريادة الأعمال -------------------- Résumé L’intérêt croissant qu’a donné l’Algérie a la langue Anglaise comme étant la première langue étrangère en remplacement de la langue Française, en plus de l’augmentation des projets entrepreneurials soutenus par l’état, il est devenu très important d’apprendre la langue afin que les jeunes promoteurs puissent avoir une chance de réussir sur la scène internationale. Cette recherche vise à développer un cours d'anglais pour objectifs spécifiques (ESP) adapté aux besoins linguistiques des propriétaires de projets entrepreneurials et de start-up au niveau du Centre d’Entrepreneuriat auprès de l’Université de Souk Ahras, en utilisant une méthode mixte, quantitative et qualitative. Un questionnaire a été distribué aux propriétaires des projets et une interview a été effectuée avec les deux directeurs des centres. Les résultats de la recherche ont mis en évidence l’importance d’apprendre la langue Anglaise en ce qui concerne le domaine de l’entreprenariat. Le cours proposé inclus l’aspect linguistique, les exercices, et les matériels correspondant au contexte entrepreneurial, en équipant les apprentis avec les compétences de communication nécessaires pour des entreprises réussies. Cette étude contribue au domaine de la conception des cours d’Anglais pour objectifs spécifiques (ESP) et fournit un cadre pratique pour améliorer l’enseignement des langues intégrées dans les secteurs d’entreprenariat
  • Thumbnail Image
    Item
    Examining Teachers Perspectives’on the Influence of Cultural Values in the Second Year Middle School English Textbooks On Learning Styles
    (2024) Khacha Ahcene
    Abstract This study investigates the impact of cultural values in the English language textbook for second-year intermediate students on their learning styles. It aims to explore the cultural values presented in the textbook and their influence on students' learning preferences, hypothesizing a significant relationship between learning styles and these cultural values. Using a practical study design in 14 middle schools in Guelma and involving 32 English teachers, the research gathered views on the textbook's cultural values and their effect on student learning styles. Results revealed that visual and kinesthetic learning styles are most prevalent among learners. Additionally, the textbook places almost equal emphasis on Algerian and international cultures. The study identified specific cultural values, such as prioritizing health care over prevention, individuality over collectivism, and physical appearance over morality. It also found that pleasure is valued more than wisdom and consumption over productivity. More than half of the participants believed that cultural values influence learning styles, with auditory learners particularly affected by the emphasis on individuality, leading to a failure to interact and short attention spans. This research provides insights into the influence of cultural values on learning styles and suggests further exploration in educational practice. ----------------- الملخص تعالج هذه الدراسة تأثير القيم الثقافية في الكتاب المدرسي للغة الإنجليزية لطلاب السنة الثانية متوسط على أساليب تعلمهم. ويهدف البحث إلى استكشاف القيم الثقافية الواردة في الكتاب المدرسي وتأثيرها على تفضيلات الطلاب في التعلّم، مع افتراض وجود علاقة مهمة بين أساليب التعلّم وهذه القيم الثقافية. وباستخدام تصميم دراسة عملية في 14 متوسطة في ولاية قالمة شملت 32 مدرسًا للغة الإنجليزية، جمع البحث وجهات النظر حول القيم الثقافية للكتاب المدرسي وتأثيرها على أساليب تعلم الطلاب. وكشفت النتائج أن أساليب التعلم البصرية والحركية هي الأكثر انتشارًا بين المتعلمين. بالإضافة إلى ذلك، يركز الكتاب المدرسي بشكل متساوٍ تقريباً على الثقافتين الجزائرية والعالمية. وتضمن الكتاب المدرسي وفقا لاجابات المبحوثين قيمًا ثقافية محددة، مثل إعطاء الأولوية للرعاية الصحية على الوقاية، والفردية على الجماعية، والمظهر الجسدي على الأخلاق. كما وجدت أن المتعة تحظى بتقدير أكبر من الحكمة والاستهلاك على الإنتاجية. ويعتقد أكثر من نصف المشاركين أن القيم الثقافية تؤثر على أساليب التعلم، حيث يتأثر المتعلمون السمعيون بشكل خاص من خلال التركيز على قيمة الفردية، الأمر الذي يؤدي إلى الفشل في التفاعل وقصر مدة الانتباه. يقدم هذا البحث رؤى حول تأثير القيم الثقافية على أساليب التعلم ويقترح المزيد من الاستكشاف في الممارسة التعليمية --------------------------- Résumé Cette étude examine l'impact des valeurs culturelles présentes dans le manuel d'anglais pour les élèves de deuxième année du cycle intermédiaire sur leurs styles d'apprentissage. Elle vise à explorer les valeurs culturelles présentées dans le manuel et leur influence sur les préférences d'apprentissage des élèves, en formulant l'hypothèse d'une relation significative entre les styles d'apprentissage et ces valeurs culturelles. Utilisant une conception d'étude pratique dans 14 collèges à Guelma et impliquant 32 enseignants d'anglais, la recherche a recueilli des avis sur les valeurs culturelles du manuel et leur effet sur les styles d'apprentissage des élèves. Les résultats ont révélé que les styles d'apprentissage visuel et kinesthésique sont les plus répandus parmi les élèves. De plus, le manuel accorde une importance presque égale aux cultures algérienne et internationale. L'étude a identifié des valeurs culturelles spécifiques, telles que la priorité donnée aux soins de santé plutôt qu'à la prévention, l'individualité plutôt que le collectivisme, et l'apparence physique plutôt que la moralité. Elle a également constaté que le plaisir est valorisé plus que la sagesse et la consommation plus que la productivité. Plus de la moitié des participants ont estimé que les valeurs culturelles influencent les styles d'apprentissage, les apprenants auditifs étant particulièrement affectés par l'accent mis sur l'individualité, ce qui conduit à une incapacité à interagir et à des temps d'attention réduits. Cette recherche fournit des informations sur l'influence des valeurs culturelles sur les styles d'apprentissage et suggère de nouvelles explorations dans la pratique éducative.
  • Thumbnail Image
    Item
    Investigating the Impact of Using Fiction Podcasts on Enhancing Students’ Listening Skill The Case of Second-Year LMD Students of English at the University of Souk-Ahras
    (2024) DJEMAI Roumaissa
    Abstract This research investigates the impact of incorporating fiction podcasts into an EFL education to improve second-year students’ listening skill at Mohammed Cherif Messaadia University in Souk Ahras. The data collection tools of this experimental research included a survey and a true experiment, with both qualitative and quantitative methods. The study involved sixty randomly selected students divided into control and experimental groups. The findings indicated that fiction podcasts significantly enhanced listening skill, particularly in auditory comprehension, and listening for gist, specific information and detail; hence, supporting the study’s hypotheses. This research contributes to advancing language education practices by exploring multimedia tools’ potential, such as podcasts in general and fictional ones in particular, to improve listening skill, language acquisition and guide curriculum development ---------------------- الملخص يهدف هذا البحث إلى دراسة تأثير إدماج البودكاستات الخيالية في تعليم اللغة اإلنجليزية كلغة أجنبية لتحسين مهارة االستماع لدى طالب السنة الثانية في جامعة محمد الشريف مساعدية في سوق أهراس. تشمل أدوات جمع البيانات لهذا البحث التجريبي استبيانًا وتجربة حقيقية، مع استخدام أساليب نوعية وكمية. شملت الدراسة ستين طالبًا تم اختيارهم عشوائيًا وتقسيمهم إلى مجموعة تجريبية ومجموعة مرجعية. أظهرت النتائج أن البودكاستات الخيالية ساهمت بشكل كبير في تحسين مهارة االستماع، خاصة في فهم المحتوى السمعي واالستماع للفكرة الرئيسية والمعلومات الدقيقة؛ مما يدعم فرضيات الدراسة. تسهم هذه الدراسة في تطوير ممارسات التعليم اللغوي من خالل استكشاف إمكانيات الوسائط المتعددة، مثل البودكاستات بشكل عام والخيالية منها بشكل خاص، في تحسين مهارة االستماع واكتساب اللغة وتوجيه تطور المناهج ---------------------- Résumé Cette recherche étudie l'impact de l'incorporation de podcasts de fiction dans l'enseignement de l'anglais langue étrangère (EFL) pour améliorer les compétences d'écoute des étudiants de deuxième année à l'Université Mohammed Cherif Messaadia de Souk Ahras. Les outils de collecte de données de cette recherche expérimentale comprenaient une enquête et une expérience réelle, utilisant à la fois des méthodes qualitatives et quantitatives. L'étude a impliqué soixante étudiants sélectionnés de manière aléatoire et répartis en groupes témoins et expérimentaux. Les résultats ont indiqué que les podcasts de fiction ont considérablement amélioré la compétence d'écoute, en particulier la compréhension auditive, l'écoute pour l'essentiel, les informations spécifiques et les détails ; soutenant ainsi les hypothèses de l'étude. Cette recherche contribue à faire progresser les pratiques en matière d'éducation linguistique en explorant le potentiel des outils multimédias, tels que les podcasts en général et les podcasts fictifs en particulier, pour améliorer les compétences d'écoute, l'acquisition linguistique et guider le développement des programmes.
  • Thumbnail Image
    Item
    The Impact of First Language Interference on the Use of Articles in Students’ Essay Writing The Case of Third Year Students of English at Souk-Ahras University
    (2024) BOUKHARI Malek
    Abstract Proficiency in article usage is paramount in achieving clarity and precision in written productions, particularly for English learners. However, mastering English articles presents a formidable challenge due to linguistic disparities between learners' first language and English, which significantly impacts students' ability to accurately use articles in their writing. To address this issue, a study was conducted to investigate the influence of Arabic on the accurate use of articles in essay writing among third-year English students at the University of Mohamed Cherif Messaadia, Souk-Ahras. The research uses a descriptive, analytical design and employed both quantitative and qualitative approaches for data analysis. The study involved 30 randomly selected students and 12 teachers, who provided insights through tests and a questionnaire, respectively. Results confirmed that first language interference has a significant influence on article usage errors. Therefore, some pedagogical strategies are proposed by teachers, including raising awareness, highlighting language differences, practicing article usage, seeking feedback, and promoting extensive reading to mitigate the impact of first language interference. This study contributes to understanding the challenges English students face in article usage and provides practical solutions for educators to enhance students' proficiency in this aspect of writing. -------------------- الملخص تعدّ إجادة استخدام ادوات التعريف أمرًا حاسمًا لتحقيق الوضوح والدقة في الإنتاجات الكتابية، وخاصّةً بالنسبة للمتعلمين الذين يتعلمون اللغة الإنجليزية. ومع ذلك، يشكل تحصيل ادوات التعريف التي تتضمّن العديد من التحديّات اللغوية بين لغة المتعلّم واللغة الإنجليزية، عاملًا في قدرة الطلاب على استخدام ادوات التعريف بدقّة في كتاباتهم. للتعامل مع هذه المشكلة، تمّ إجراء دراسة لتحديد تأثير اللغة العربيّة على استخدام ادوات التعريف بدقّة في كتابات الطلاب من السنة الثالثة في كلية اللغة الإنجليزية في جامعة محمد الشريف مساعديّة في سوق أهراس. استخدمت الدراسة تصميمًا وصفيًا تحليليًا واستخدمت نهجًا كمّيًا ونوعيًّا في تحليل البيانات. شملت الدراسة 30 طالبًا تمّ اختيارهم عشوائيًا و 12 مدرّسًا، الذين قدّموا نظرات وفحوصات واستبانات على التوالي. أكّدت النتائج أنّ التداخل بين اللغتين الأم هو عامل من عوامل الأخطاء في استخدام ادوات التعريف. وبالتالي، تم اقتراح بعض الاستراتيجيات التربوية من قبل المدرّسين، بما في ذلك زيادة الوعي وتسليط الضوء على الاختلافات اللغوية وممارسة استخدام ادوات التعريف والحصول على ردود فعل وتعزيز القراءة الواسعة لتخفيف تأثير التداخل بين اللغتين الأم. تساهم هذه الدراسة في فهم التحديات التي يواجهها طلاب اللغة الإنجليزية في استخدام ادوات التعريف وتقدم حلولًا عملية للمعلمين لتحسين مهارات الطلاب في هذا الجانب من الكتابة. -------------------- Résumé La maîtrise de l'utilisation des articles est primordiale pour atteindre la clarté et la précision dans les productions écrites, notamment pour les apprenants en anglais. Cependant, la maîtrise des articles anglais présente un défi de taille en raison des disparités linguistiques entre la langue maternelle des apprenants et l'anglais, ce qui impacte significativement leur capacité à utiliser correctement les articles dans leurs écrits. Pour résoudre cette problématique, une étude a été menée pour investiguer l'influence de l'arabe sur l'utilisation correcte des articles dans la rédaction d'essais chez les étudiants en troisième année d'anglais à l'Université Mohamed Cherif Messaadia, Souk-Ahras. La recherche utilise une conception descriptive et analytique, et a employé à la fois des approches quantitatives et qualitatives pour l'analyse des données. L'étude a impliqué 30 étudiants sélectionnés de manière aléatoire et 12 enseignants, qui ont fourni des insights à travers des tests et un questionnaire, respectivement. Les résultats ont confirmé que l'interférence de la langue maternelle a une influence significative sur les erreurs d'utilisation des articles. Par conséquent, certains stratégies pédagogiques sont proposées par les enseignants, notamment sensibiliser, mettre en évidence les différences linguistiques, pratiquer l'utilisation des articles, solliciter des retours, et promouvoir la lecture extensive pour atténuer l'impact de l'interférence de la langue maternelle. Cette étude contribue à comprendre les défis auxquels les étudiants en anglais sont confrontés dans l'utilisation des articles et fournit des solutions pratiques pour les éducateurs afin d'améliorer la maîtrise des étudiants dans cet aspect de l'écriture.
  • Thumbnail Image
    Item
    Investigating the Impact of Using Grammarly Application on Improving Students’ Tenses Mastery. The Case of Second Year Students of English at Mohammed Cherif Messaadia University, Souk Ahras
    (2024) REBADJ Chaima
    Abstract As writing is a crucial skill for academic and professional success, many students struggle with proper usage of verb tenses, which can impact the clarity and effectiveness of their written communication. The current study aims at investigating the effectiveness of using Grammarly application in enhancing grammar tenses proficiency and the ability of this educational technology tool to correct the related errors of second-year EFL students at Mohamed Cherif Messaadia University, in Souk-Ahras. Grammarly is a powerful application that has become a go-to tool for anyone looking to enhance their writing. With its intuitive interface and advanced algorithms, the current piece of research represents a hybrid, experimental research that used a mixed methods to collect both quantitative and qualitative data. Two research methods were used. First, a pre-experiment method was conducted, where one experimental group, consisting of 23 conveniently selected participants, experienced three separate stages: a pre-test, a treatment level, and a post-test at the conclusion of the study. Second, a questionnaire was administered to the same sample. The obtained findings unearthed that students actively using Grammarly application demonstrate a substantial improvement in applying correct grammar tenses and a reduction of tenses errors, and that they have positive attitudes towards the effectiveness of using this software in enhancing their grammar tenses learning and use. Based on these results, the hypotheses are confirmed. To this end, a number of recommendations and suggestions are proposed for further research. -------------------- ملخص تهدف الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية استخدام تطبيق غرامرلي في تحسين اتقان الأطر الزمنية النحوية للطلاب وقدرة التكنولوجيا التعليمية على تصحيح أخطاء طلاب السنة الثانية في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جامعة محمد شريف مساعدية في سوق أهراس. جرامرلي هو تطبيق قوي أصبح أداة أساسية لأي شخص يرغب في تحسين كتابته. بفضل واجهته البديهية وخوارزمياته المتقدمة، يساعد جرامرلي المستخدمين على تصحيح الأخطاء النحوية والترقيمية والإملائية والأسلوبية آنيا . يمثل البحث الحالي بحثاً هجيناً تجريبياً استخدمت فيه طريقة مزيجه لجمع البيانات الكمية والنوعية. تم استخدام طريقتين للبحث. أولاً، تم إجراء طريقة ما قبل التجربة، حيث خضعت مجموعة تجريبية واحدة، تتكون من 23 مشاركاً مختارين بشكل ملائم، لثلاث مراحل منفصلة: اختبار قبلي، التدخل، واختبار بعد الدراسة. تم عمل تجربة واستبيان لـ 23 طالبًا لنفس الطلبة. كشفت النتائج المتحصل عليها أن الطلاب الذين يستخدمون تطبيق غرامرلي بكثرة يظهرون تحسنًا كبيرًا في تطبيق الأزمنة النحوية الصحيحة وتقل أخطاء الأزمنة لديهم، وأن لديهم اتجاهات إيجابية تجاه فعالية استخدام هذا البرنامج في تعزيز تعلم واستخدام الأزمنة النحوية. وبناء على هذه النتائج تم تأكيد الفرضيات. وتحقيقا لهذه الغاية، تم اقتراح عدد من التوصيات والمقترحات المكثفة لإجراء بحوث مستقبلية ----------------------- Résumé L'étude actuelle vise à examiner l'efficacité de l'utilisation de l'application Grammarly dans l'amélioration de la maîtrise des temps grammaticaux et la capacité de cet outil technologique éducatif à corriger les erreurs connexes chez les étudiants de deuxième année en EFL (anglais langue étrangère) à l'Université Mohamed Cherif Messaadia, à Souk-Ahras. Grammarly est une application puissante qui est devenue un outil incontournable pour quiconque souhaite améliorer son écriture. Avec son interface intuitive et ses algorithmes avancés, Grammarly aide les utilisateurs à corriger les erreurs de grammaire, de ponctuation, d'orthographe et de style en temps réel. La présente recherche représente une étude hybride et expérimentale qui a utilisé une méthode mixte pour collecter à la fois des données quantitatives et qualitatives. Deux méthodes de recherche ont été utilisées. Premièrement, une méthode pré-expérimentale a été menée, où un groupe expérimental, composé de 23 participants sélectionnés de manière pratique, a traversé trois étapes distinctes : un pré-test, une phase de traitement, et un post-test à la fin de l'étude. Deuxièmement, un questionnaire a été administré au même échantillon. Les résultats obtenus ont révélé que les étudiants utilisant activement l'application Grammarly démontrent une amélioration substantielle dans l'application correcte des temps grammaticaux et une réduction des erreurs de temps, et qu'ils ont des attitudes positives quant à l'efficacité de l'utilisation de ce logiciel pour améliorer leur apprentissage et utilisation des temps grammaticaux. Sur la base de ces résultats, les hypothèses sont confirmées. À cette fin, un certain nombre de recommandations et de suggestions accentuées sont proposées pour des recherches futures
  • Thumbnail Image
    Item
    Investigating the Effect of Using Audiovisual Aids in Improving EFL Students' Vocabulary Retention A Case Study of First-Year EFL Students of English at Mohamed-Cherif Messaidia University, Souk Ahras
    (2024) GHRARA Nour El Houda
    Abstract The study investigates the impact of using audiovisual aids on improving vocabulary retention among first-year EFL students in the English Department at the University Mohammed Cherif Messaadia, Souk Ahras. the research aims to improve learners' vocabulary proficiency, engagement, and ability to effectively remember new words. The study hypothesizes that if audio-visual aids are effectively integrated into English vocabulary instruction, EFL students will demonstrate improved learning and retention of new words. The study was conducted through an exploratory descriptive research, utilizing a mixed method to collect both quantitative and qualitative data, by adapting a triangulation approach data. A quasi-experimental design is adopted with a non-randomized sample of thirty first year students divided into a control group and an experimental group. A questionnaire was administered to eighty students (n=80) to gather additional quantitative data, and qualitative data was obtained through interviews with four teachers of oral expression. The study findings indicated a positive response and significant interest from all participants. The results reveal learners' satisfaction with their experience of learning through audio-visual aids, as they demonstrated that such materials are an effective technique for enhancing vocabulary retention. The results from teachers' interviews indicate that audio-visual aids help learners to enhance and improve their vocabulary acquisition and boost learners' motivation and engagement. Finally, based on the findings, some recommendations and pedagogical implications are suggested to help teachers in integrating audio-visual aids as a part of their classroom instruction. ----------------------- الملخص  دراسة تحقق في تأثير استخدام المساعدات السمعية البصرية على تحسين احتفاظ الطلاب بالمفردات بين طلاب السنة الأولى في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة محمد الشريف مساعدية، سوق أهراس. تهدف الدراسة إلى تحسين كفاءة المتعلمين في المفردات والمشاركة والقدرة على تذكر الكلمات الجديدة بفعالية. تفترض الدراسة أنه إذا تم دمج المساعدات السمعية البصرية بفعالية في تعليم مفردات اللغة الإنجليزية، فسيظهر طلاب EFL تحسنًا في تعلم الكلمات الجديدة والاحتفاظ بها. أجريت الدراسة من خلال بحث وصفي استكشافي، باستخدام طريقة مختلطة لجمع البيانات الكمية والنوعية، من خلال تكييف نهج البيانات المثلثة. تم اعتماد تصميم شبه تجريبي مع عينة غير عشوائية من ثلاثين طالبًا من السنة الأولى مقسمة إلى مجموعة ضابطة ومجموعة تجريبية. تم توزيع استبيان على ثمانين طالبًا (ن = 80) لجمع بيانات كمية إضافية، وتم الحصول على بيانات نوعية من خلال مقابلات مع أربعة معلمين للتعبير الشفوي. أشارت نتائج الدراسة إلى استجابة إيجابية واهتمام كبير من جميع المشاركين. تكشف النتائج عن رضا المتعلمين عن تجربتهم في التعلم من خلال المساعدات السمعية البصرية، حيث أظهروا أن هذه المواد هي تقنية فعالة لتعزيز الاحتفاظ بالمفردات. تشير نتائج مقابلات المعلمين إلى أن المساعدات السمعية البصرية تساعد المتعلمين على تعزيز وتحسين اكتساب المفردات وزيادة دافعية المتعلمين ومشاركتهم. أخيرًا، بناءً على النتائج، يتم اقتراح بعض التوصيات والآثار التربوية لمساعدة المعلمين في دمج المساعدات السمعية .البصرية كجزء من تعليمهم في الفصل الدراسي ---------------------- Résumé: L'étude examine l'impact de l'utilisation d'aides audiovisuelles sur l'amélioration de la rétention du vocabulaire chez les étudiants de première année en anglais langue étrangère (EFL) du département d'anglais de l'Université Mohammed Cherif Messaadia, à Souk Ahras. Les chercheurs se concentrent sur l'amélioration de la maîtrise du vocabulaire, de l'engagement et de la capacité des apprenants à se souvenir efficacement de nouveaux mots. L'étude émet l'hypothèse que si les aides audiovisuelles sont intégrées de manière efficace dans l'enseignement du vocabulaire anglais, les étudiants EFL démontreront une amélioration de l'apprentissage et de la rétention des nouveaux mots. L'étude a été menée à travers une recherche descriptive exploratoire, utilisant une méthode mixte pour collecter des données quantitatives et qualitatives, en adaptant une approche de triangulation des données. Un plan quasi expérimental est adopté avec un échantillon non randomisé de trente étudiants de première année répartis en un groupe témoin et un groupe expérimental. Un questionnaire distinct est administré à quatre-vingts étudiants (n=80) pour recueillir des données quantitatives supplémentaires, et des données qualitatives sont obtenues à travers des entretiens avec quatre professeurs d'expression orale. Les résultats de l'étude ont indiqué une réponse positive et un intérêt significatif de tous les participants. Les résultats ont révélé la satisfaction des apprenants avec leur expérience d'apprentissage à travers les aides audiovisuelles, car ils ont démontré que de tels supports sont une technique efficace pour améliorer la rétention du vocabulaire. Les résultats des entretiens avec les enseignants ont indiqué que les aides audiovisuelles aident les apprenants à améliorer et à perfectionner leur acquisition du vocabulaire et à stimuler leur motivation et leur engagement. Enfin, sur la base des résultats, des recommandations et des implications pédagogiques sont suggérées pour aider les enseignants à intégrer les aides audiovisuelles dans leur enseignement en classe.
  • Thumbnail Image
    Item
    The Effectiveness of Role-play Technique in Teaching and Learning Reported Speech and Conditional Types Two and Three The Case of Second-Year Foreign Languages Pupils, at El Arbi Djemil Secondary School, Sedrata, Souk-Ahras
    (2024) BENNACER Amani
    Abstract The current study investigates the efficacy of employing the role-play technique in learning and teaching grammar rules to second-year foreign languages secondary school students at El Arbi Djemil High School in Sedrata, Souk-Ahras. The study utilizes teacher and student questionnaires alongside an experiment as research tools to comprehensively evaluate the impact of role-play technique on language learning outcomes. The experiment was conducted with a group of 26 second-year secondary school learners as an experimental group. The teachers questionnaire was answered by 10 teachers via Google Forms, and the students questionnaire was answered by the participants of the experimental group. The findings show that role-playing has a positive effect on grammar comprehension. Based on the obtained results, our hypotheses are affirmed. Finally, some recommendations and suggestions are offered for further research. -------------------- ملخص تبحث الدراسة الحالية في مدى فاعلية توظيف أسلوب لعب الأدوار في تعلم وتعليم القواعد النحوية لتلاميذ السنة الثانية ثانوي لغات أجنبية بثانوية العربي جميل بسدراتة "ولاية سوق أهراس". تستخدم الدراسة استبيانًا للمعلم والطالب جنبًا إلى جنب مع التجربة كأدوات بحث لإجراء تقييم شامل لتأثير تقنية لعب الأدوار على نتائج تعلم اللغة. أجريت التجربة على مجموعة مكونة من 26 تلميذاً من تلاميذ السنة الثانية ثانوي كمجموعة تجريبية. تمت الإجابة على استبيان المعلمين من قبل 10 معلمين عبر نماذج جوجل، كما تمت الإجابة على استبيان الطلاب من قبل أفراد المجموعة التجريبية. أظهرت النتائج أن لعب الأدوار له تأثير إيجابي على فهم القواعد. وبناء على النتائج المتحصل عليها فقد تم تأكيد فرضياتنا. وأخيرا، يتم تقديم بعض التوصيات والمقترحات لمزيد من البحث ------------------------- Résumé La présente étude examine l'efficacité de l'emploi de la technique du jeu de rôle dans l'apprentissage et l'enseignement des règles de grammaire aux élèves de 2 ème année secondaire en langues étrangères du lycée El Arbi Djemil de Sedrata « Souk-Ahras ». L'étude utilise un questionnaire pour les enseignants et les étudiants ainsi qu'une expérience comme outils de recherche pour évaluer de manière exhaustive l'impact de la technique du jeu de rôle sur les résultats de l'apprentissage des langues. L’expérience a été menée auprès d’un groupe expérimental de 26 élèves de deuxième année du secondaire. Le questionnaire des enseignants a été répondu par 10 enseignants via Google Forms, et le questionnaire des étudiants a été répondu par les participants du groupe expérimental. Les résultats montrent que le jeu de rôle a un effet positif sur la compréhension grammaticale. Sur la base des résultats obtenus, nos hypothèses sont confirmées. Enfin, quelques recommandations et suggestions sont proposées pour des recherches ultérieures.
  • Thumbnail Image
    Item
    English Textbooks in Algerian Primary Schools : A Content Analysis The case of Third and Fourth-Grade Algerian Primary Schools, Souk-Ahras
    (2024) ABDI LOUBNA
    Abstract This research is about the content analysis of the English textbooks for third and fourth grades level of the Algerian primary schools,which aimed at investigating the content analysis of the English textbooks prescribed for grades 3 and 4 in Algerian primary schools. The primary objective is to evaluate whether the content of these textbooks is appropriate and suitable for meeting the needs and learning objectives of the students. The research employed mixed methods Quantitave and qualitative methods utilizing three data collection techniques: content analysis, a questionnaire, and an interview . The content analysis technique is employed to analyze the content presented in the English textbooks for third and fourth year Algerian primary schools by using the criteria of both external and internal evaluation to evaluate textbooks , external evaluation providing a concise review of the materials from an external perspective, focusing on aspects like the cover, introduction, and table of contents etc... , and the internal evaluation focusing on the language and the skills used etc…This qualitative approach facilitates an extensive examination and interpretation of the textbook contents. In addition to the second technique a questionnaire is distributed to 30 English teachers from various primary schools in Souk Ahras to obtain their perspectives on the textbooks. Furthermore, the last technique an interview is conducted with the inspector of primary schools in Souk Ahras to gain additional insights regarding the Algerian EFL textbooks. Finally , By triangulating data from these three sources, the research study aims to provide a comprehensive evaluation of the suitability and efficacy of the current English textbook content for primary students in Algeria. The findings will inform potential enhancements required to better align the textbooks with student needs and learning objectives. --------------------- ملخص يدور هذا البحث حول تحليل محتوى كتب اللغة الإنجليزية للصفين الثالث والرابع بالمدارس الابتدائية الجزائرية، والذي يهدف إلى دراسة تحليل محتوى كتب اللغة الإنجليزية المقررة للصفين الثالث والرابع بالمدارس الابتدائية الجزائرية. الهدف الأساسي هو تقييم ما إذا كان محتوى هذه الكتب المدرسية مناسبًا لتلبية الاحتياجات والتعلم للطلاب. استخدم البحث أساليب مختلطة الكمية والأساليب النوعية باستخدام ثلاث تقنيات لجمع البيانات: تحليل المحتوى ، واستبيان ، ومقابلة. يتم استخدام تقنية تحليل المحتوى لتحليل المحتوى المقدم في الكتب المدرسية باللغة الإنجليزية للمدارس الابتدائية الجزائرية الثالثة والرابعة باستخدام معايير التقييم الخارجي والداخلي لتقييم الكتب المدرسية ، والتقييم الخارجي الذي يوفر مراجعة موجزة للمواد من منظور خارجي ، مع التركيز على جوانب مثل الغلاف ، والمقدمة ، وجدول المحتويات وما إلى ذلك ، والتقييم الداخلي مع التركيز على اللغة والمهارات المستخدمة وما إلى ذلك ... يسهل هذا النهج النوعي فحصًا مكثفًا وتفسيرًا لمحتويات الكتب المدرسية. بالإضافة إلى التقنية الثانية ، يتم توزيع الاستبيان على 30 مدرسًا للغة الإنجليزية من مختلف المدارس الابتدائية في سوق اهراس للحصول على وجهات نظرهم حول الكتب المدرسية. علاوة على ذلك ، فإن التقنية الأخيرة التي تجري مقابلة مع مفتش المدارس الابتدائية الخاصة بسوق اهراس لاكتساب رؤى إضافية بشأن الكتب المدرسية الجزائرية. أخيرًا ، من خلال ثلاثية البيانات من هذه المصادر الثلاثة ، تهدف الدراسة البحثية إلى توفير تقييم شامل لمدى ملاءمة وفعالية محتوى الكتب الإنجليزية الحالية للطلاب الأساسيين في الجزائر. ستبلغ النتائج التحسينات المحتملة المطلوبة لمحاذاة الكتب المدرسية مع احتياجات الطلاب وأهداف التعلم. ---------------------- Résumé Cette recherche porte sur l'analyse du contenu des manuels d'anglais pour les niveaux de troisième et quatrième années des écoles primaires algériennes, qui visait à enquêter sur l'analyse du contenu des manuels d'anglais prescrits pour les années de 3e et 4e année dans les écoles primaires algériennes. L'objectif principal est d'évaluer si le contenu de ces manuels est approprié et adapté pour répondre aux besoins et aux objectifs d'apprentissage des étudiants. La recherche a utilisé des méthodes mixtes de méthodes quantitaves et qualitatives en utilisant trois techniques de collecte de données: analyse du contenu, questionnaire et entretien. La technique d'analyse du contenu est utilisée pour analyser le contenu présenté dans les manuels en anglais pour les écoles primaires algériennes de troisième et quatrième année en utilisant les critères d'une évaluation externe et interne pour évaluer les manuels, une évaluation externe offrant une revue concise du matériel d'une perspective externe , en se concentrant sur des aspects tels que la couverture, l'introduction et la table des matières, etc., et l'évaluation interne axée sur la langue et les compétences utilisées, etc… Cette approche qualitative facilite un examen et une interprétation approfondis du contenu du manuel. En plus de la deuxième technique, un questionnaire est distribué à 30 professeurs d'anglais de diverses écoles primaires de Souk Ahras pour obtenir leur point de vue sur les manuels. En outre, la dernière technique qu'une interview est menée avec l'inspecteur des écoles primaires de Souk Ahras pour obtenir des informations supplémentaires concernant les manuels algériens. Enfin, en triangulant les données de ces trois sources, l'étude de recherche vise à fournir une évaluation complète de l'adéquation et de l'efficacité du contenu actuel des manuels en anglais pour les étudiants primaires en Algérie. Les résultats éclaireront les améliorations potentielles nécessaires pour mieux aligner les manuels avec les besoins des élèves et les objectifs d'apprentissage.
  • Thumbnail Image
    Item
    Exploring the Impact of a Voice-Based AI Chatbot (Pi) on Algerian Tertiary EFL Students’ Speaking Fluency and Self-efficacy The Case of Master One and Third Year Undergraduate EFL Students at Mohamed-Cherif Messadia University, Souk Ahras
    (2024) BOUKEHILI Fatma Zohra
    Abstract This study explored the impact of a voice-based AI chatbot (Pi) on the speaking fluency and self-efficacy of Algerian tertiary EFL students. It aimed to create an environment that encouraged EFL learners to comfortably engage with the voice bot Pi for speaking practice. The study utilized an exploratory correlational mixed-methods approach, combining qualitative and quantitative data collection and analysis to address the research questions, achieve the research goals, and evaluate the hypotheses. Teacher interviews were conducted with four EFL teachers from Mohamed-Cherif Messaadia University to understand their perspectives on integrating AI tools as innovative ELT/L resources. A one-group pre-test-post-test quasi-experimental design was employed to assess the effect of Pi on students’ fluency and self-efficacy. The experiment consisted of 9 sessions with 13 students enrolled in the Department of English. The process began with a pre-test and pre-intervention self-efficacy questionnaire, followed by seven intervention sessions involving interaction with Pi, during which students’ behaviors were monitored through semi-structured observation. The experiment concluded with a post-test and post-intervention self-efficacy questionnaire, along with participant reflective commentaries. Findings from EFL teachers' interviews showed a positive attitude towards AI integration in the classroom, with most teachers acknowledging potential advantages and expressing enthusiasm for incorporating such tools into their teaching methods. Moreover, results revealed that the voice-based AI chatbot Pi positively influenced EFL students’ speaking fluency and self-efficacy. Post-test scores and self-efficacy questionnaire responses significantly increased after using Pi, indicating a profound effect on speaking skills. ------------------------- ملخص تستكشف هذه الدراسة تأثير روبوت الدردشة الصوتي القائم على الذكاء الاصطناعي المسمى “Pi” على طلاقة الكلام والكفاءة الذاتية لطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجزائر على المستوى الجامعي. تهدف إلى خلق بيئة تشجع متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية على التفاعل بشكل مريح مع الروبوت الصوتي Pi لممارسة التحدث. لمعالجة أسئلة البحث، وتحقيق أهداف البحث، وتقييم الفرضيات، استخدمت هذه الدراسة منهجية مختلطة استكشافية ترابطية، تجمع بين جمع البيانات النوعية والكمية وتحليلها. تم إجراء مقابلات مع أربعة مدرسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية من جامعة محمد الشريف مساعدية، لفهم وجهات نظرهم حول دمج أدوات الذكاء الاصطناعي كمصادر مبتكرة لتعليم وتعلم اللغة الإنجليزية. تم استخدام تصميم شبه تجريبي ذو مجموعة واحدة مع اختبار قبلي وبعدي لتقييم تأثير Pi على طلاقة الطلاب والكفاءة الذاتية. تألفت التجربة من 9 جلسات مع 13 طالبًا مسجلين في قسم اللغة الإنجليزية. بدأ العملية باختبار قبلي واستبيان كفاءة ذاتية قبل التدخل، تلاه سبع جلسات تدخل تضمنت تفاعلًا مع Pi، حيث تم مراقبة سلوكيات الطلاب من خلال ملاحظة شبه منظمة. اختتمت التجربة باختبار بعدي واستبيان كفاءة ذاتية بعد التدخل، إلى جانب تعليقات انعكاسية من المشاركين .أظهرت نتائج مقابلات المعلمين موقفًا إيجابيًا تجاه دمج الذكاء الاصطناعي في الفصول الدراسية، مع اعتراف معظم المعلمين بالمزايا المحتملة والتعبير عن حماسهم لإدراج مثل هذه الأدوات في طرق التدريس الخاصة بهم. علاوة على ذلك، كشفت النتائج أن روبوت الدردشة الصوتي القائم على الذكاء الاصطناعي Pi أثر بشكل إيجابي على طلاقة الكلام والكفاءة الذاتية للطلاب. زادت درجات الاختبارات البعدية واستجابات استبيان الكفاءة الذاتية بشكل كبير بعد استخدام Pi، مما يشير إلى تأثير عميق على مهارات التحدث. ----------------------- Résumé Cette étude explore l'impact d'un chatbot vocal basé sur l'IA "Pi" sur la fluidité de la parole et l'auto-efficacité des étudiants algériens en anglais langue étrangère au niveau tertiaire. Elle vise à créer un environnement qui encourage les apprenants d'anglais à s'engager confortablement avec le chatbot vocal Pi pour la pratique orale. Pour aborder les questions de recherche, atteindre les objectifs de recherche et évaluer les hypothèses, cette étude a utilisé une approche mixte exploratoire corrélationnelle, combinant la collecte et l'analyse de données qualitatives et quantitatives.Des entretiens avec des enseignants ont été menés avec quatre enseignants d'anglais l'Université Mohamed-Cherif Messaadia, pour comprendre leurs perspectives sur l'intégration des outils d'IA comme ressources innovantes dans l’enseignement / apprentissage du langue anglais. Un plan quasi-expérimental à groupe unique avec pré-test et post-test a été utilisé pour évaluer l'effet de Pi sur la fluidité et l'auto-efficacité des étudiants. L'expérience consistait en 9 sessions avec 13 étudiants inscrits au Département d'anglais. Le processus a commencé par un pré-test et un questionnaire de pré-intervention sur l'auto-efficacité, suivis de sept sessions d'intervention impliquant une interaction avec Pi, durant lesquelles les comportements des étudiants ont été observés à travers une observation semi-structurée. L'expérience s'est terminée par un post-test et un questionnaire de post-intervention, ainsi que par des commentaires réflexifs des participants. Les résultats des entretiens avec les enseignants ont montré une attitude positive envers l'intégration de l'IA en classe. De plus, les résultats ont révélé que Pi avait une influence positive sur la fluidité de la parole et l'auto-efficacité des étudiants. Les scores des post-tests et les réponses aux questionnaires d'auto-efficacité ont significativement augmenté après l'utilisation de Pi, indiquant un effet profond sur les compétences orales.
  • Thumbnail Image
    Item
    Exploring The Impact of Gamification on The Development of The Listening Skill in Algerian Primary Schools The Case of Mouad Ibn Djabel Primary School, Souk- Ahras
    (2024) Kaouther KRIMOU
    The present study aimed to explore the importance of implementing Gamification in Algerian primary schools as well as its contribution to enhancing the pupils’ listening skill. Moreover, this research attempted to examine the teachers’ perceptions towards using gamification as a tool for listening skill development. A mixed-method was employed in this exploratory, descriptive research, which included both qualitative data and quantitative data collection methods. A triangulation approach was used as a method for collecting data, utilizing two main instruments; Initially, a questionnaire that involved 12 questions, was designed to address n30 teachers out of N128 EFL primary school teachers in Souk-Ahras. Secondly, a non-participant classroom observation was conducted between the second and the third school term (school year 2022-2023) with fourth-year primary school pupils in Mouad Ben Djabel Primary School, Souk Ahras. The findings of this study indicated that the implementation of Gamification positively impacted the improvement of the listening skill among primary school pupils in Algeria. The findings also showed Teachers perceiving gamification as an effective tool for listening skill development. Having arrived at these results, the research hypotheses were confirmed. The study enriched and added to the existing literature that concerned the ways English teaching can be improved in Algeria. ------------------------ Resumé: La présente étude vise à explorer l'importance de la mise en œuvre de la gamification dans les écoles primaires algériennes ainsi que sa contribution à l'amélioration des compétences d'écoute des élèves. De plus, cette recherche a tenté d'examiner les perceptions des enseignants envers l'utilisation de la gamification comme outil de développement des compétences d'écoute. Une méthode mixte a été employée dans cette recherche exploratoire et descriptive, qui comprenait à la fois des méthodes de collecte de données qualitatives et quantitatives. Une approche de triangulation a été utilisée comme méthode de collecte de données, en utilisant deux instruments principaux ; initialement, un questionnaire comportant 12 questions a été conçu pour s'adresser à 30 enseignants sur un total de 128 enseignants d'EFL (anglais comme langue étrangère) dans les écoles primaires de Souk-Ahras. Deuxièmement, une observation en classe non participante a été menée entre le deuxième et le troisième trimestre de l'année scolaire 2022-2023 avec des élèves de quatrième année à l'école primaire Mouad Ben Djabel, à Souk Ahras. Les résultats de cette étude ont indiqué que la mise en œuvre de la gamification a un impact positif sur l'amélioration des compétences d'écoute chez les élèves des écoles primaires en Algérie. Les résultats ont également montré que les enseignants perçoivent la gamification comme un outil efficace pour le développement des compétences d'écoute. Ayant obtenu ces résultats, les hypothèses de recherche ont été confirmées. L'étude enrichit et contribue à la littérature existante concernant les moyens d'améliorer l'enseignement de l'anglais en Algérie. ----------------------- الملخص تهدف الدراسة الحالية إلى استكشاف أهمية تطبيق الالعاب في المدارس الابتدائية الجزائرية وكذلك مساهمتها في تعزيز مهارة الاستماع لدى التلاميذ. علاوة على ذلك، حاول هذا البحث فحص تصورات المعلمين تجاه استخدام الالعاب كأداة لتطوير مهارة الاستماع. تم استخدام منهج مختلط في هذا البحث الاستكشافي الوصفي، والذي تضمن كلا من طرق جمع البيانات النوعية والكمية. تم استخدام نهج المثلثية كطريقة لجمع البيانات، باستخدام أداتين رئيسيتين؛ في البداية، تم تصميم استبيان يتضمن 12 سؤالًا ليوجه إلى 30 معلمًا من أصل 128 معلمًا للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المدارس الابتدائية في سوق أهراس. ثانياً، تم إجراء ملاحظة غير مشاركة في الفصول الدراسية بين الفصلين الدراسيين الثاني والثالث (السنة الدراسية 2022-2023) مع تلاميذ السنة الرابعة في مدرسة معاذ بن جبل الابتدائية في سوق أهراس. أظهرت نتائج هذه الدراسة أن تطبيق الألعاب يؤثر إيجابيًا على تحسين مهارة الاستماع بين تلاميذ المدارس الابتدائية في الجزائر. كما أظهرت النتائج أن المعلمين يرون أن الالعاب أداة فعالة لتطوير مهارة الاستماع. وبعد الوصول إلى هذه النتائج، تم تأكيد فرضيات البحث. تُغني الدراسة وتضيف إلى الأدبيات الحالية التي تتعلق بطرق تحسين تعليم اللغة الإنجليزية في الجزائر.