Master theses
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/101
Browse
Search Results
Item علاقة التغيير التنظيمي بالرضا الوظيفي لدى العاملين بمديرية الشباب والرياضة لولاية سوق أهراس(2023) عرقوب طارق...................................................ABSTRACT..................................................... We dealt with the subject of our research, which falls under the title of the relationship of organizational change with job satisfaction among workers in the Directorate of Youth and Sports in the state of Souk Ahras. With the questionnaire used as a study tool. The most important findings: There are no statistically significant differences at the level of significance ≥ 0.05 α between the averages of the responses of the study sample about organizational change due to the gender variable. There is a statistically significant relationship at the level of significance 0.05 ≥ α between the axis of change in the organizational structure and job satisfaction among workers in the Directorate of Youth and Sports. - There is a statistically significant relationship at the level of significance 0.05 ≥ α between the axis of change in Technology and job satisfaction among workers in the Directorate of Youth and Sports.- There is a statistically significant relationship at the level of significance ≥ 0.05 between the axis of change in human resources and job satisfaction among workers in the Directorate of Youth and Sports. - There is a statistically significant relationship at the level of significance 0.05 ≥ α between organizational change and job satisfaction among workers in the Directorate of Youth and Sports.The most important suggestions: - Paying attention to the issue of organizational change because of the great and effective role it plays within organizations, through conducting more studies and in-depth research. By activating administrative governance based on disclosure, transparency and accountability. .......................................................ملخص الدراسة............................................................. تناولنا في موضوع بحثنا الذي يندرج تحت عنوان علاقة التغيير التنظيمي بالرضا الوظيفي لدى العاملين بمديرية الشباب والرياضة لولاية سوق اهراس،وقد تكون مجتمع الدراسة من العاملين بمديرية الشباب والرياضة لولاية سوق اهراس،والبالغ عددهم30 عاملا فيما تم اختيار العينة بطريقة الحصر الشامل.واستخدمنا المنهج الوصفي التحليلي مع استخدام الاستبيان كأداة للدراسة. أهم النتائج المتوصل إليها : لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05≥ α بين متوسطات إجابات أفراد عينة الدراسة حول التغيير التنظيمي تعزى لمتغير الجنس.- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05≥ α بين متوسطات إجابات أفراد عينة الدراسة حول التغيير التنظيمي تعزى لمتغير المستوى التعليمي وسنوات العمل.- توجد علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05≥ α بين محور التغيير في الهيكل التنظيمي والرضا الوظيفي لدى العاملين بمديرية الشباب والرياضة.- توجد علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05≥ α بين محور التغيير في التكنولوجيا والرضا الوظيفي لدى العاملين بمديرية الشباب والرياضة.- توجد علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05≥ α بين محور التغيير في الموارد البشرية والرضا الوظيفي لدى العاملين بمديرية الشباب والرياضة. -توجد علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05≥ α بين التغيير التنظيمي والرضا الوظيفي لدى العاملين بمديرية الشباب والرياضة أهم الاقتراحات:- الاهتمام بموضوع التغيير التنظيمي لما يلعبه من دور كبير وفعال داخل المنظمات وذلك من خلال إجراء المزيد من الدراسات والأبحاث المعمقة.-ضرورة القيام بعملية التغيير التنظيمي للوصول الى تحقيق الأهداف المسطرة من طرف صناع القرار في المنظمة- العمل على تحقيق الرضا الوظيفي للعاملين من خلال تفعيل الحوكمة الإدارية القائمة على الإفصاح والشفافية والمسائلة . ............................................................RéSUMé............................................................ Nous avons traité le sujet de notre recherche, qui s'inscrit sous le titre de la relation du changement organisationnel avec la satisfaction au travail chez les travailleurs de la Direction de la Jeunesse et des Sports de l'Etat de Souk Ahras, avec le questionnaire utilisé comme outil d'étude. Les résultats les plus importants : Il n'y a pas de différences statistiquement significatives au niveau de signification ≥ 0,05 α entre les moyennes des réponses de l'échantillon de l'étude concernant le changement organisationnel dû à la variable de genre Il existe une relation statistiquement significative au niveau de signification 0,05 ≥ α entre l'axe de changement dans la structure organisationnelle et la satisfaction au travail chez les travailleurs de la Direction de la jeunesse et des sports - Il existe une relation statistiquement significative au niveau de signification 0,05 ≥ α entre l'axe de changement dans la technologie et la satisfaction au travail chez travailleurs de la Direction de la Jeunesse et des Sports.- Il existe une relation statistiquement significative au niveau de signification 0,05 ≥ α entre l'axe de changement des ressources humaines et la satisfaction au travail parmi les travailleurs de la Direction de la Jeunesse et des Sports. - Il existe une relation statistiquement significative au niveau de signification 0,05 ≥ α entre le changement organisationnel et la satisfaction au travail parmi les travailleurs de la Direction de la Jeunesse et des Sports Les suggestions les plus importantes : - Porter attention à la question du changement organisationnel en raison du rôle important et efficace qu'il joue au sein des organisations, en menant davantage d'études et de recherches approfondies En activant une gouvernance administrative basée sur la divulgation, la transparence et la responsabilisation.Item دراسة تحليلية للأنماط الجسمية لدى طلبة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية بجامعة سوق اهراس(2023) حساينية هيثم..................................................Abstract................................................... Title of the study: An analytical study of the physical patterns on the students of the institute of science and technology of physical activities . The Study objectives: Recognizing body patterns of student of scienve and technology of physical activities institute. The Study problem: What’s the most common pattern-fat-muscular-thin-within the student of the institute. Recognize the prevailling style of the institute’s students. Extract the appropriate type of pattern andfind out if the students are athletes or not. The study hypotheses : There is a discrepancy in the physical patterns of the students. There are statistically significant differences in the physical style at the expense of the variable of the academic level of the students. There are statistically significant differences in the autosmal pattern at the expense of the gender variable. The study sample : 30 students was selected randomly. Research method: the Descriptive method . Study tools : Anthropometric measurements Body Mass Index The results of the study: There is a discrepancy in the physical patterns of the students of the Institute of Science and Technology of Physical Activities. There are no statistically significant differences in the autosomal pattern due to the age variable. There are no statistically significant differences in the autosomal pattern due to the gender variable. The dominant style is the moderate weight style. More than the average student athlete. The study’s most important conclusions : The average body type for students of the Institute of Physical Activity Sciences and Technologies is moderate weight. The results of the table also indicated that there was a difference in the physical patterns, which were determined by the average weight-overweight and obesity. Students are involved in sports clubs Percentage distribution of body patterns of students of the Institute of Science and Technology of Physical Activities, most of which tend towards the average pattern (moderate weight), with a slight tendency towards weight gain at normal rates, and obesity is almost non-existent. And weight and obesity. From the foregoing, we can say that the pattern that distinguishes the students of the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities at the University of Muhammad al-Sharif, the assistant state of Souk Ahras, is the pattern of moderate weight, and this confirms the validity of the hypothesis that the students of the institute are athletes The study's most important recommendations: The necessity of adopting the physical type as an indicator for the process of seleceting the best elements and the most suitable students for the Institute. The insistence on paying more attention to the applied side . Carrying out physical tests to find out the athletic level of the institute’s students at each level. Relying on a physical test to select new students for the institute. ....................................ملخص الدراسة........................................... عنوان الدراسة: دراسة تحليلة للأنماط الجسمية لطلبة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية. هدف الدراسة: -التعرف على الأنماط الجسمية السمين – العضلي – النحيف ( لدى طلبة المعهد علوم و التقنيات النشاطات البدنية). -التعرف على النمط السائد لدى طلاب معهد . -إستخلاص نوع النمط الجسمي المناسب و معرفة ما إذا كان طلبة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية رياضيين أو الا. مشكلة الدراسة: ما النمط السائد بين طلبة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية ؟ فرضيات الدراسة: يوجد تباين في الأنماط الجسمية لدى طلبة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية. توجد فروق ذات دالة احصائية في النمط الجسمي على حساب متغير الجنس. توجد فروق ذات دالة احصائية في النمط الجسمي على حساب متغير المستوى الدراسي لدى طلبة المعهد. عينة الدراسة:تمثل 45 طالب طالب اختيارهم عشوائيا المنهج: تم استخدام المنهج الوصفي المقارن أدوات الدراسة: القياسات الأنثروبومترية. مؤشر الكتلة الجسمية. النتائج المتوصل اليها: - يوجد تباين في الأنماط الجسمية لدى طلبة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية. -لايوجد هناك فروق ذات دلالة احصائية في النمط الجسمي على حاب متغير السن. -لا يوجد فروق ذات دلالة احصائية في النمط الجسمي على حساب متغير الجنس. -النمط السائد هو النمط ذو الوزن المعتدل. -أكثر من متوسط الطلبة رياضيين. أهم الاستنتاجات: -متوسط النمط للجسمي لطلبة معهد علوم و تقنيات التشطات البدني هو نمط الوزن المعتدل. -كما دلت نتائج الجدول على وجود اختلاف في الانماط الجسمية و التي حددت بالوزن المعندل-زيادو الوزن و البدانة حيث دلت النتائج بأن هناك تباين في النمط الجسمي,و التي تميزت بارتفاع اعتدال الوزن و متوسط زيادة الوزن و انخفاض كبير في البدانة و يرجع ذلك الى ان الطلبة منخرطين في نواد رياضية. - نسبة توزيع أنماط أجسام طلبة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و التي يتجه معظمها نحو النمط المعتد (الوزن المعتدل) ,مع جنوح بسيط نحو زيادة الوزن بمعدلات طبيعية و تكاد البدانة تنعدم و ذلك يدل أن غالبية العينة تتميز بارتفاع في مكون الضلية مقارنة بالنحافة و زيادة و الوزن و السمنة. مما سبق يمكن أن نقول أن النمط الذي يميز طلبة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية بجامعة محمد الشريف مساعدية ولاية سوق اهراس هو نمط الوزن المعتدل و هذا ما يؤكد صحة الفرضية التي مفادها أن طلبة المعهد رياضيين. أهم الاقتراحات: ضرورة اعتماد النمط الجسمي كمؤشر لعملية انتقاء أفضل العناصر و أنسب الطلبة المعهد. الألحاح على الاهتمام بالجانب التطبيقي أكثر. القيام باختبارات بدنية لمعرفة المستوى الرياضي لطلبة المعهد في كل مستوى. الاعتماد على اختبار بدني لانتقاء الطلبة الجدد للمعهد. ..................................................Résumé.............................................. Titre de l'étude: Une étude analytique des schémas physiques des étudiants de l'Institut des sciences et technologies des activités physiques. But de l'étude: - Identifier les schémas corporels gras, musculaires et maigres (les étudiants de l'Institut des sciences et technologies ont des activités physiques). - Identifier le style dominant parmi les étudiants de l'institut. - Extraire le type physique approprié et savoir si les étudiants de l'Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives sont sportifs ou non. le problème de l'étude : Quelle est la tendance dominante parmi les étudiants de l'Institut des sciences et technologies des activités physiques ? Hypothèses d'étude : Il y a une divergence dans les schémas physiques des étudiants de l'Institut des sciences et de la technologie des activités physiques. Il existe des différences statistiquement significatives dans le schéma autosomique aux dépens de la variable de sexe. Il existe des différences statistiquement significatives dans le schéma physique au détriment de la variable du niveau académique des étudiants de l'institut. Échantillon de l'étude : 45 étudiants ont été sélectionnés au hasard Méthode : La méthode descriptive comparative a été utilisée Outils d'étude : Mesures anthropométriques. IMC. Résultats: - Il y a une divergence dans les schémas physiques des étudiants de l'Institut des sciences et technologies des activités physiques. - Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans le schéma physique selon la variable d'âge. - Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans le modèle physique au détriment de la variable de sexe. -Le style dominant est le style de poids modéré. -Plus que l'athlète étudiant moyen. -Les conclusions les plus importantes : -Le type de corps moyen pour les étudiants de l'Institut des sciences et techniques de l'activité physique est le modèle de poids modéré. - Les résultats du tableau ont également indiqué qu'il existe une différence dans les schémas physiques, qui ont été déterminés par le poids moyen - être en surpoids et obèses.Les étudiants sont impliqués dans des clubs sportifs. - Répartition en pourcentage des schémas corporels des étudiants de l'Institut des sciences et technologies des activités physiques, dont la plupart tendent vers le schéma modéré (poids modéré), avec une légère tendance à la prise de poids à des taux normaux, et l'obésité est presque inexistante Surpoids et obésité. -De ce qui précède, on peut dire que le schéma qui distingue les étudiants de l'Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives de l'Université de Muhammad al-Sharif, l'aide de l'état de Souk Ahras, est le schéma de poids modéré , et cela confirme la validité de l'hypothèse selon laquelle les étudiants de l'institut sont des athlètes. Les conclusions les plus importantes : -Le type de corps moyen pour les étudiants de l'Institut des sciences et techniques de l'activité physique est le modèle de poids modéré. - Les résultats du tableau ont également indiqué qu'il existe une différence dans les schémas physiques, qui ont été déterminés par le poids moyen - être en surpoids et obèses.Les étudiants sont impliqués dans des clubs sportifs. - Répartition en pourcentage des schémas corporels des étudiants de l'Institut des sciences et technologies des activités physiques, dont la plupart tendent vers le schéma modéré (poids modéré), avec une légère tendance à la prise de poids à des taux normaux, et l'obésité est presque inexistante Surpoids et obésité. -De ce qui précède, on peut dire que le schéma qui distingue les étudiants de l'Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives de l'Université de Muhammad al-Sharif, l'aide de l'état de Souk Ahras, est le schéma de poids modéré , et cela confirme la validité de l'hypothèse selon laquelle les étudiants de l'institut sont des athlètes. Meilleures suggestions : -La nécessité d'adopter le modèle physique comme indicateur pour le processus de sélection des meilleurs éléments et des étudiants les plus appropriés pour l'institut. -Incite à accorder plus d'attention au côté appliqué. -Réalisation de tests physiques pour connaître le niveau athlétique des élèves de l'Institut à chaque niveau. -S'appuyer sur un test physique pour sélectionner de nouveaux étudiants pour l'institutItem المعيقات التي تواجه اساتذة التربية البدنية و الرياضية في عملية الانتقاء للرياضة اللاصفية طور المتوسط(2023) طايع فاروق..................................................Abstract................................... The study aimed to identify the obstacles faced by physical education professors in the selection process for extracurricular sports in the intermediate phase, and for this purpose a questionnaire was designed consisting of 25 phrases, divided into three main dimensions that measure administrative obstacles, social and family obstacles, obstacles in the formative side of professors, and has been confirmed its sincerity and stability through the Greatest Lower Bound laboratories, and was distributed to a sample estimated at 50 professors They were randomly selected from the teachers of the first province of the state of Souk Ahras , and the study found that the most important administrative obstacles were the lack of playgrounds and means affecting the process of selecting students for extracurricular sports and The management did not harness the supervisors of administrative teachers and workers in the service of extracurricular sports activities, especially in the selection process, as for the social and family obstacles, they were represented in the family's interest in private lessons at the expense of extracurricular sports and the objection of some parents to the movement of students to sports competitions, as for the obstacles in the formative aspect, they were represented in the lack of academic training specialized in extracurricular sports activities, and the teachers' preference for some sports (handball, basket, foot, run) on the process of effective selection of students and the researcher has recommended the need to support school sports by increasing sources of support and funding and raise their percentages and the need to embody all human and material potential of the advancement of school sports and also take into account sports facilities when building new educational institutions and according to sports standards and the creation of positions to frame school sports ..................................................ملخص الدراسة............................................. هدفت الدراسة الى التعرف على المعيقات التي تولجه اساتذة التربية البدنية في عملية الانتقاء للرياضة اللاصفية في الطور المتوسط ، و لهذا الغرض تم تصميم استبيان يتكون من 25 عبارة ، مقسمة على ثلاث ابعاد رئيسية تقيس المعيقات الادارية ،المعيقات الاجتماعية و الاسرية ، المعيقات في الجانب التكويني الخاص بالأساتذة ، و قد تم التأكد من صدقه و ثباته من خلال معامل Greatest Lower Bound ، و تم توزيعه على عينة قدرت بـ 50 أستاذ تم اختيارهم بطريقة عشوائية من أساتذة المقاطعة الأولى لولاية سوق اهراس، و قد توصلت الدراسة الى ان اهم المعيقات الإدارية تمثلت في نقص الملاعب والوسائل تؤثر في عمليه انتقاء التلاميذ للرياضة اللاصفية و عدم تسخير الإدارة المؤطرين من مدرسين اداريين وعمال في خدمة الأنشطة الریاضیة اللاصفية و خاصة في عملية الانتقاء ، اما المعيقات الاجتماعية و الاسرية فقد تمثلت في اهتمام الاسرة بالدروس الخصوصية على حساب الرياضة اللاصفية و اعتراض بعض الاولياء على تنقل التلاميذ الي المنافسات الرياضية ، ،اما المعيقات في الجانب التكويني فقد تمثلت في انعدام التكوین الأكاديمي المتخصص بالأنشطة الریاضیة اللاصفیة ، و تفضيل الاساتذة لبعض الرياضات ( كرة اليد, السلة, القدم ,العدو) على عملية الانتقاء الفعال للتلاميذ و قد أوصى الباحث بضرورة تدعم الرياضة المدرسية من خلال زيادة مصادر الدعم والتمويل ورفع نسبها و ضرورة تجسيد جميع الإمكانيات البشرية والمادية من النهوض برياضة المدرسية و كذا مراعاة المرافق الریاضیة عند بناء المؤسسات التربوية الجديدة و فق معايير رياضية و إحداث مناصب لتأطير الرياضة المدرسية ، برمجة ملتقيات وندوات علمية تخص كل ما يتعلق بالرياضة المدرسية. .....................................................Résumé..................................................... L'étude visait à identifier les obstacles rencontrés par les professeurs d'éducation physique dans le processus de sélection des sports parascolaires en phase intermédiaire, et à cet effet un questionnaire a été conçu composé de 25 phrases, divisées en trois dimensions principales qui mesurent les obstacles administratifs, sociaux et familiaux obstacles, obstacles dans le côté formatif des professeurs, et a été confirmé sa sincérité et sa stabilité par les laboratoires Greatest Lower Bound, et a été distribué à un échantillon estimé à 50 professeurs Ils ont été choisis au hasard parmi les enseignants de la première province de l'état de Souk Ahras , et l'étude a révélé que les obstacles administratifs les plus importants étaient le manque de terrains de jeux et de moyens affectant le processus de sélection des élèves pour les sports parascolaires etLa direction n'a pas mobilisé les encadrants des enseignants administratifs et les ouvriers au service des activités sportives parascolaires, notamment dans le processus de sélection, quant aux obstacles sociaux et familiaux, ils ont été représentés dans l'intérêt de la famille aux cours particuliers au détriment des sports parascolaires et l'objection de certains parents au mouvement des élèves vers les compétitions sportives, quant aux obstacles dans l'aspect formatif, ils étaient représentés par le manque de formation académique spécialisée dans les activités sportives parascolaires, et la préférence des enseignants pour certains sports (handball, basket, foot, course) sur le processus de sélection efficace des élèves et le chercheur a recommandé la nécessité de soutenir le sport scolaire en multipliant les sources de soutien et de financement et d'augmenter leurs pourcentages et la nécessité d'incarner tout le potentiel humain et matériel de l'avancement de sports scolaires et aussi prendre en compte les équipements sportifs lors de la construction de nouveaux établissements scolaires et selon les normes sportives et la création de postes d'encadrement du sport scolaire, la programmation de forums scientifiques et de séminaires liés à tout ce qui touche au sport scolaire.Item دراسة تحليلية لأهمية اللعب الهجومي و الدفاعي للمنتخب الجزائري في كأس العرب قطر 2021(2023) عبد الواحد صلاح الدين.................................................................Abstract.............................................................. We presented a study entitled Analysis of the importance of offensive and defensive play for the Algerian team in the 2021 Arab Cup Qatar. The study aimed to work on the analysis of defensive play (defensive shifts) and offensive play (positional play) for the Algerian football team during the 2021 Arab Cup Qatar, under the question of what is the reality of offensive play techniques (Positional play) and defensive play (defensive transformations) for the Algerian team in the 2021 Arab Cup Qatar? We tried to highlight that offensive play techniques (positional play) are successful in creating scoring opportunities, scoring goals and defensive play strategies (defensive turnovers) are efficient in building low block to keep nets clean and not concede goals, and our study sample included the Algerian national team. The researcher used the descriptive approach to the analytical method of this study and used the InstatScout platform to collect data and tools of the study. The percentage and enough is squared. One of the most important findings is that there are no statistically significant differences in the substantive play and defensive transformations of the national team. ....................................................ملخص الدراسة....................................................... قدمنا دراسة بعنوان دراسة تحليلية لأهمية اللعب الهجومي و الدفاعي للمنتخب الجزائري في كأس العرب قطر 2021 حيث هدفت الدراسة الى العمل على تحليل اللعب الدفاعي (التحولات الدفاعية) واللعب الهجومي (اللعب التموضعي) للمنتخب الجزائري لكرة القدم خلال مباريات كأس العرب قطر 2021 ، تحت تساؤل ما هو واقع تقنيات اللعب الهجومي (اللعب التموضعي) و اللعب الدفاعي (التحولات الدفاعية) للمنتخب الجزائري في بطولة كأس العرب قطر 2021? حيث حاولنا إبراز أن لتقنيات اللعب الهجومي (اللعب التموضعي) نجاحة في خلق فرص التسجيل وإحراز الأهداف ولاستراتيجيات اللعب الدفاعي (التحولات الدفاعية) نجاعة في بناء الكتلة المنخفضة للحفاظ على نظافة الشباك وعدم تلقي الأهداف، وقد شملت عينة دراستنا المنتخب الوطني الجزائري. استخدم الباحث المنهج الوصفي بالأسلوب التحليلي لهذه الدراسة واستخدم منصة InstatScout لجمع البيانات و وأدوات الدراسة كانت النسبة المئوية والكاف تربيع ومن أهم النتائج المتوصل إليها أنه لا توجد اختلافات دالة إحصائيا في اللعب موضوعي والتحولات الدفاعية للمنتخب الوطني. ......................................................Résumé................................................... Nous avons présenté une étude intitulée Analysis of the importance of offensive and defensive play for the Algerian team in the 2021 Arab Cup Qatar. L’étude visait à travailler sur l’analyse du jeu défensif (coups défensifs) et du jeu offensif (jeu positionnel) pour l’équipe de football algérienne lors de la Coupe arabe 2021 Qatar, sous la question de la réalité des techniques de jeu offensives (jeu positionnel) et du jeu défensif (transformations défensives) pour l’équipe algérienne à la Coupe arabe 2021 Qatar ? Nous avons essayé de souligner que les techniques de jeu offensives (jeu positionnel) réussissent à créer des occasions de marquer, à marquer des buts et des stratégies de jeu défensives (rotations défensives) sont efficaces pour construire un petit bloc pour garder les filets propres et ne pas concéder de buts. et notre échantillon d’étude comprenait l’équipe nationale algérienne. Le chercheur a utilisé l’approche descriptive de la méthode analytique de cette étude et a utilisé la plateforme InstatScout pour recueillir les données et les outils de l’étude. Le pourcentage et assez est au carré. L’une des constatations les plus importantes est qu’il n’y a pas de différences statistiquement significatives dans le jeu de fond et les transformations défensives de l’équipe nationale.Item مخرجات برنامج تدريبي مقترح باستخدام الألعاب شبه الرياضية في تحسين صفتي الرشاقة والمرونة لدى لاعبي كرة القدم فئةأقل من11 سنة(2023) رقايعية محمد................................................Abstract................................................. Title of the survey: the findings of training program implementation with the use of semi-sport games for the purpose of improving both agility and flexibility characters to soccer players under 11 years old. The objective of the study: to acquaint the effects of semi-sport games in refining both agility and flexibility characters for football players under 11 years old. Problem of the survey: the indicated training program with the application of semi-sport games will enhance the pair agility as well as flexibility characters considering soccer players under 11 years old. Hypothesis of the survey: 1- General hypothesis: The indicated training program with the use of semi-sport games will impress positively both agility and flexibility characters for soccer players under 11 years old. 2- Partial hypothesis: - Semi-sport games within the suggested training program will affect positively in improving agility character within soccer players under 11 years old - Semi-sport games within the suggested training program will affect positively in progressing flexibility character under 11 years old. Sample of informants: The researcher selected one team affiliated to El-wifak Sport Club Sedrata purposed, including 20 football players under 11 years old. The strategy used: The student has followed the experimental method, through designing each group and choosing a sample of one group. Materials used: - Arabic and foreigner resources. - Meetings. - Survey. - Physical test. Results: The suggested training program with the use of semi-sport games has positively improved both agility and flexibility characters within football players under 11 years old. Suggestions: - Put more emphasis on fundamental formation with providing all the financial equipments. - Diversification of similar studies through studies on various sports activities particularly individual activities. - The use of semi-sport games widely in football especially in basal training. - Trainer ought to use technology and modern equipments. - Organizing training cycle to rich their background concerning training and providing them with new strategies. ................................................ملخص الدراسة........................................... عنوان الدراسة: مخرجات تطبيق برنامج تدريبي باستخدام الألعاب شبه الرياضية في تحسين صفتي المرونة والرشاقة لدى لاعبي كرة القدم فئة أقل من 11 سنة. هدف الدراسة: معرفة أثر الألعاب شبه الرياضية ضمن البرنامج التدريبي المقترح في تطوير صفتي المرونة والرشاقة لدى لاعبي كرة القدم فئة أقل من 11 سنة. مشكلة الدراسة: البرنامج التدريبي المقترح باستخدام الألعاب شبه الرياضية يساهم في تحسين صفتي المرونة والرشاقة لدى لاعبي كرة القدم فئة أقل من 11 سنة. فرضيات الدراسة: 1- الفرضية العامة: يؤثر البرنامج التدريبي المقترح باستخدام الألعاب شبه الرياضية إيجابا في تحسين صفتي المرونة والرشاقة لدى لاعبي كرة القدم فئة أقل من 11 سنة. 2- الفرضيات الجزئية: تؤثر الألعاب شبه الرياضية ضمن البرنامج التدريبي المقترح إيجابا في تحسين صفة المرونة لدى لاعبي كرة القدم فئة أقل من 11 سنة. تؤثر الألعاب شبه الرياضية ضمن البرنامج التدريبي المقترح إيجابا في تحسين صفة الرشاقة لدى لاعبي كرة القدم فئة أقل من 11 سنة. - عينة الدراسة: قام الباحث باختيار فريق واحد من مجموعة الفرق الذين ينتمون إلى النادي الرياضي الهاوي الوفاق الرياضي سدراتة بالطريقة القصدية، والمتمثل في فريق النادي الرياضي الهاوي الوفاق الرياضي سدراتة فئة أقل من 11 سنة ب 20 لاعبا. - المنهج المتبع في الدراسة: اتبع الطالب المنهج التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة وذلك باختيار عينة تتكون من مجموعة واحدة. أدوات الدراسة: المصادر والمراجع العربية والأجنبية. المقابلات الشخصية. الاستبيان. الاختبارات البدنية. النتائج المتوصل إليها: البرنامج التدريبي المقترح باستخدام الألعاب شبه الرياضية ساهم وبشكل ايجابي في تحسين صفتي المرونة والرشاقة لدى لاعبي كرة القدم فئة أقل من 11 سنة. أهم المقترحات والأفاق المستقبلية: الاهتمام بالتكوين القاعدي مع توفير جميع الإمكانيات المادية له. تنويع الدراسات المشابهة من خلال دراسات على مختلف الأنشطة الرياضية وخاصة الفردية. استخدام الألعاب شبه الرياضية بشكل أوسع في كرة القدم وخاصة في التدريب القاعدي. يجب على المدرب السعي لاستخدام التكنولوجيا والأجهزة الحديثة في العملية التدريبية. تنظيم دورات تدريبية وملتقيات علمية للمدربين لرفع قدراتهم المعرفية وتزويدهم بكل ما هو جديد ..........................................résumé.............................................. Titre de l'enquête : résultats de la mise en œuvre d'un programme d'entraînement avec l'utilisation de jeux semi-sportifs dans le but d'améliorer à la fois l'agilité et la flexibilité des caractères des joueurs de football de moins de 11 ans. L'objectif de l'étude : connaître les effets des jeux semi-sportifs sur le raffinement des caractères d'agilité et de souplesse des footballeurs de moins de 11 ans. Problème de l'enquête : le programme d'entraînement indiqué avec l'application de jeux semi-sportifs améliorera l'agilité du couple ainsi que la flexibilité des personnages en considérant les joueurs de football de moins de 11 ans. Hypothèse de l'enquête : 1- Hypothèse générale : Le programme d'entraînement indiqué avec l'utilisation de jeux semi-sportifs impressionnera positivement les caractères d'agilité et de flexibilité pour les joueurs de football de moins de 11 ans. 2- Hypothèse partielle : - Les jeux semi-sportifs dans le cadre du programme d'entraînement suggéré auront un effet positif sur l'amélioration du caractère d'agilité chez les joueurs de football de moins de 11 ans - Les jeux semi-sportifs dans le cadre du programme d'entraînement suggéré auront un effet positif sur la progression de la flexibilité du personnage de moins de 11 ans. Échantillon d'informateurs : Le chercheur a sélectionné une équipe affiliée à El-wifak Sport Club Sedrata à des fins, comprenant 20 joueurs de football de moins de 11 ans. La stratégie utilisée : L'étudiant a suivi la méthode expérimentale, en concevant chaque groupe et en choisissant un échantillon d'un groupe. Matériaux utilisés : - Ressources arabes et étrangères. - Réunions. - Enquête. - Test physique. Résultats : Le programme d'entraînement suggéré avec l'utilisation de jeux semi-sportifs a positivement amélioré les caractères d'agilité et de flexibilité chez les joueurs de football de moins de 11 ans. Suggestions : - Mettre davantage l'accent sur la formation fondamentale en fournissant tous les équipements financiers. - Diversification des études similaires par des études sur diverses activités sportives notamment les activités individuelles. - L'utilisation des jeux semi-sportifs largement dans le football en particulier dans l'entraînement de base. - Le formateur doit utiliser la technologie et les équipements modernes. - Organiser des cycles de formation pour enrichir leur bagage en matière de formation et leur apporter de nouvelles stratégies.Item واقع التعليم الالكتروني علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية معهد سوق اهراس نموذجا.(2023) بن دولة بغدادي.............................................................Abstract :................................................................ The reality of e-learning at the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities. This study aimed to know the reality of e-learning at the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities (a field study).At the level of Souk Ahras University), and the researcher relied on the descriptive survey method. As for the study sample, it consisted of 31 professors from the institute. We also relied on a questionnaire as a research tool, and for analyzing the results; the spss program was used to calculate the sufficient squared coefficient for good Matching and the following results were reached: E-learning faces several difficulties in the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities in terms of capabilities The physical application of e-learning, as well as the training of students and teachers, which is not allowed to be used to the fullest and different Strategies used by teachers The researcher recommended a combination of solutions to overcome these difficulties. ....................................................-ملخص الدراسة....................................................... واقع التعليم الالكتروني في معهد علوم وتقنيات النشطات البدنية والرياضية، حيث هدفت هذه الدراسة الى معرفة واقع التعليم الالكتروني في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية (دراسة ميدانية على مستوى جامعة سوق أهراس) واعتمد الباحث على المنهج الوصفي المسحي اما عينة الدراسة تمثلت في 31 أستاذ من المعهد كما اعتمدنا على استمارة استبيان كأداة بحث ولغرض تحليل النتائج تم استخدام برنامج spss لحساب معامل كاف تربيع لحسن المطابقة وتم التوصل الى النتائج التالية: أن التعليم الالكتروني يواجه عدة صعوبات في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية من حيث الإمكانيات المادية التطبيق التعليم الالكتروني وكذلك تكوين الطلبة والاستاذة الذي لا يسمح باستخدامه على أكمل وجه ومختلف الاستراتيجيات المتبعة من طرف الأساتذة وقد أوصى الباحث بإيجاد مجموعة من الحلول لتخطي هذه الصعوبات ...............................................Résumé :............................................................... La réalité du e-learning à l'Institut des Sciences et Technologies des Activités Physiques et Sportives, où cette étude visait à connaître la réalité du e-learning à l'Institut des Sciences et Technologies des Activités Physiques et Sportives (une étude de terrain au niveau de l'Université Souk Ahras) et le chercheur s'est appuyé sur la méthode d'enquête descriptive. L'institut s'est également appuyé sur un questionnaire comme outil de recherche, et dans le but d'analyser les résultats, le programme spss a été utilisé pour calculer le coefficient au carré suffisant pour une bonne conformité. , et les résultats suivants ont été atteints : Que l'e-learning rencontre plusieurs difficultés à l'Institut des Sciences et Technologies des Activités Physiques et Sportives tant au niveau des capacités matérielles de l'application de l'e-learning que de la formation des élèves et de l'enseignant dont l'utilisation n'est pas autorisée dans toute la mesure du possible et les diverses stratégies utilisées par les enseignants Le chercheur a recommandé de trouver un ensemble de solutions pour surmonter ces difficultés .Item مخرجات تطبيق مشروع بيداغوجي وفق آليات التقويم التربوي لتحسين نتيجة أداء التلميذات في الميدان البدني والجماعي (وثب طويل- كرة اليد)(2023) بليامنة علاء الدين...............................................................................................abstract............................................................ • The objectives of the study: - Knowing the extent of the achievements of the pedagogical project by providing the students with final competency. - Knowing the extent of the achievements of the pedagogical project in improving the performance of the fourth year students: Physical sphere (long jump). Collective sphere (handball). - Finding out the extent of the pedagogical project's contribution to enhance the result of the students' performance through the nature of the achievements fulfilled by the educational evaluation mechanisms. • Problematic: - Does the applied pedagogical project enhance the result of the students' performance in the physical and group fields, in light of the educational evaluation mechanisms? • General hypothesis: The applied pedagogical project relatively improves the result of the students' performance in the physical and collective field in light of the educational evaluation mechanisms. • Partial Hypotheses: 1. The pedagogical project achieves final competency in the physical and collective fields. 2. The applied pedagogical project contributes to improving the performance of female students in the physical field. 3. The applied educational project contributes to improving the students' performance in the collective field. 4. The activities evaluation network contributes to improving the result of the students’ performance relatively for the following considerations: The result of the students' performance in the achieved results is low through the activities evaluation network. The result of the students' performance in the achieved development is relatively improved through the activities evaluation network. The result of the students' performance in the behavioral aspect is relatively improved through the activities evaluation network. The result of the students' performance in the collective field is relatively improved through the activities evaluation network. • The study sample: It consisted of all fourth-year middle school-girls, whose number is estimated by 72, from the middle school of Mechentel Mohamed Tahar – Tiffeche- and they were selected using a comprehensive inventory method. • Methodology: The researcher followed the experimental method in his study with one group design (semi-experimental). • Data collection tools: Resources and references. The questionnaire. The test. • Findings: - The applied pedagogical project contributes to achieving the final competency in the physical and collective fields. - The pedagogical project contributes to improving the performance of the students in the physical and group fields. - The evaluation network contributes to improving the result of performance in the behavioral aspect, and in the developmental aspect. The activities evaluation network for the achieved results is not objective and does not achieve an improvement in the result of the physical field performance. - The activity calendar network contributes to improving the result of physical and group performance. • Most important suggestions and future prospects: We hope that the Ministry of Education will adopt a national study that will be done by collecting data for all students through a digital platform, with the exception of students who are involved in sports clubs, and on the basis of this, setting standard levels, with the participation of specialists in the field of mathematical statistics, and coming up with a comprehensive activities calendar network. A national study at the level of the central inspectorate of the Ministry of National Education to come up with a modern assessment network that is suitable for all levels. Conducting similar studies on samples from several other states and provinces, to prove or deny the results obtained in this study. A similar study on samples of females, at different levels, such as secondary education. ................................................................................................الملخص......................................................... • هدف الدراسة: - معرفة مدى نجاح المشروع البيداغوجي في إكساب التلميذات للكفاءة الختامية. - معرفة مدى نجاح المشروع البيداغوجي في تحسين أداء تلميذات السنة الرابعة متوسط: الميدان البدني (الوثب الطويل). الميدان الجماعي (كرة اليد). - معرفة مدى مساهمة المشروع البيداغوجي في تحسين نتيجة أداء التلميذات من خلال طبيعة النتائج المحققة في ظل آليات التقويم التربوي. • مشكلة الدراسة: - هل المشروع البيداغوجي المطبق يحسن نتيجة أداء التلميذات في الميدان البدني والجماعي، في ظل آليات التقويم التربوي؟ • الفرضية العامة: المشروع البيداغوجي المطبق يحسن نسبيا نتيجة أداء التلميذات في الميدان البدني والجماعي في ظل آليات التقويم التربوي. • الفرضيات الجزئية: 1. يحقق المشروع البيداغوجي الكفاءة الختامية في الميدان البدني والجماعي. 2. المشروع البيداغوجي المطبق يساهم في تحسين أداء التلميذات في الميدان البدني. 3. المشروع البيداغوجي المطبق يساهم في تحسين أداء التلميذات في الميدان الجماعي. 4. شبكة تقويم الأنشطة تساهم في تحسين نتيجة أداء التلميذات نسبيا للاعتبارات التالية: نتيجة أداء التلميذات في النتائج المحققة منخفضة من خلال شبكة تقويم الأنشطة. نتيجة أداء التلميذات في التطور الحاصل تتحسن نسبيا من خلال شبكة تقويم الأنشطة. نتيجة أداء التلميذات في الجانب التصرفي تتحسن نسبيا من خلال شبكة تقويم الأنشطة. نتيجة أداء التلميذات في الميدان الجماعي تتحسن نسبيا من خلال شبكة تقويم الانشطة. • مجتمع وعينة الدراسة: تمثل مجتمع الدراسة في جميع تلاميذ وتلميذات السنة الرابعة متوسط، وتمثلت العينة في جميع تلميذات السنة الرابعة متوسط والمقدر عددهن 72تلميذة من متوسطة مشنتل محمد الطاهر ببلدية تيفاش، ولاية سوق أهراس، وتم اختيارهن بأسلوب الحصر الشامل. • المنهج: اتبع الباحث في دراسته المنهج التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة (شبه تجريبي) • أدوات جمع البيانات: - المراجع والمصادر. - الاستبيان. - الاختبار. • النتائج المتوصل إليها: - المشروع البيداغوجي المطبق يساهم في تحقيق الكفاءة الختامية للميدان البدني والجماعي. - المشروع البيداغوجي يساهم في تحسين أداء التلميذات في الميدان البدني والميدان الجماعي. - شبكة التقويم تساهم في تحسين نتيجة الأداء في الجانب التصرفي، وجانب التطور الحاصل. - شبكة تقويم الأنشطة الخاصة بالنتائج المحققة غير موضوعية ولا تحقق تحسنا في نتيجة أداء الميدان البدني. - شبكة تقويم الأنشطة تساهم في تحسين نتيجة أداء الميدان البدني والجماعي. • أهم الاقتراحات والآفاق المستقبلية: - نأمل من وزارة التربية تبني دراسة وطنية يتم من خلال جمع بيانات جميع التلاميذ من خلال أرضية رقمية، باستثناء التلاميذ المنخرطين في النوادي الرياضية، وعلى أساسه وضع مستويات معيارية، بمشاركة اخصائيين في مجال الإحصاء الرياضي، والخروج بشبكة تقويم للأنشطة تكون شاملة. - دراسة وطنية على مستوى المفتشية المركزية لوزارة التربية الوطنية للخروج بشبكة تقويم حديثة وتناسب جميع المستويات. - إجراء دراسات مشابهة على عينات من عدة ولايات ومقاطعات أخرى، لإثبات أو نفي النتائج المتحصل عليها في دراستنا هذه . - دراسة مشابهة على عينات من الإناث، في مستويات أخرى مختلفة كالتعليم الثانوي مثلا. ..............................................................................................résumé.................................................. • Les objectifs de l'étude : - Connaître l'étendue des acquis du projet pédagogique en dotant les étudiants d'une compétence finale. - Connaître l'étendue des acquis du projet pédagogique dans l'amélioration des performances des élèves de quatrième année : Sphère physique (saut en longueur). Sphère collective (handball). - Connaître l'étendue de la contribution du projet pédagogique à valoriser le résultat de la performance des élèves à travers la nature des acquis réalisés par les dispositifs d'évaluation pédagogique. • Problématique: - Le projet pédagogique appliqué valorise-t-il le résultat de la performance des élèves dans les domaines physique et collectif, à la lumière des mécanismes d'évaluation pédagogique ? • Hypothèse générale : Le projet pédagogique appliqué améliore relativement le résultat de la performance des élèves dans le domaine physique et collectif à la lumière des mécanismes d'évaluation pédagogique. • Hypothèses partielles : 1. Le projet pédagogique aboutit à une compétence finale dans les domaines physiques et collectifs. 2. Le projet pédagogique appliqué contribue à améliorer les performances des étudiantes dans le domaine physique. 3. Le projet pédagogique appliqué contribue à améliorer les performances des élèves dans le champ collectif. 4. Le réseau d'évaluation des activités contribue à améliorer le résultat de la performance des élèves relativement aux considérations suivantes : Le résultat de la performance des étudiants dans les résultats obtenus est faible à travers le réseau d'évaluation des activités. Le résultat de la performance des étudiants dans le développement réalisé est relativement amélioré grâce au réseau d'évaluation des activités. Le résultat de la performance des élèves dans l'aspect comportemental est relativement amélioré grâce au réseau d'évaluation des activités. Le résultat de la performance des étudiants dans le champ collectif est relativement amélioré grâce au réseau d'évaluation des activités. • L'échantillon d'étude : Il était composé de toutes les collégiennes, dont le nombre est estimé à 72, du collège Mechentel Mohamed Tahar – Tiffeche- et elles ont été sélectionnées selon une méthode d'inventaire exhaustif. • Méthodologie : Le chercheur a suivi la méthode expérimentale dans son étude avec un plan de groupe (semi-expérimental). • Outils de collecte de données : Ressources et références. Le questionnaire. L'épreuve. • Résultats: - Le projet pédagogique appliqué contribue à l'atteinte de la compétence finale dans les domaines physiques et collectifs. - Le projet pédagogique contribue à améliorer les performances des élèves dans les domaines physiques et collectifs. - Le réseau d'évaluation contribue à améliorer le résultat de la performance dans l'aspect comportemental, et dans l'aspect développemental. Le réseau d'évaluation des activités pour les résultats obtenus n'est pas objectif et ne permet pas d'améliorer le résultat de la performance physique sur le terrain. - Le réseau de calendrier d'activités contribue à améliorer le résultat des performances physiques et collectives. • Suggestions les plus importantes et perspectives d'avenir : Nous espérons que le ministère de l'Éducation adoptera une étude nationale qui se fera en collectant des données pour tous les élèves via une plateforme numérique, à l'exception des élèves qui sont impliqués dans des clubs sportifs, et sur cette base, en fixant des niveaux standards , avec la participation de spécialistes dans le domaine des statistiques mathématiques, et proposant un réseau complet de calendriers d'activités. Une étude nationale au niveau de l'inspection centrale du Ministère de l'Education Nationale pour aboutir à un réseau d'évaluation moderne et adapté à tous les niveaux. Mener des études similaires sur des échantillons de plusieurs autres états et provinces, pour prouver ou infirmer les résultats obtenus dans cette étude. Une étude similaire sur des échantillons de femmes, à différents niveaux, comme l'enseignement secondaire.Item تحديد المستويات المعيارية الخاصة بانتقاء الفرق المدرسية لكرة السلة ضمن مرحلة التعليم المتوسط(2023) طبيب عبد الحفيظ.......................................................................................absract................................................................. Study Title: Determining the standard levels for the selection of school basketball teams in the middle education stage. "A field study on a sample of middle school students (13-14) years old males of the state of Souk Ahras Objective of the study: - Setting standard levels in a controlled and scientific way to test students in the basic skills of basketball with the development of a scoring scale and its adoption in the calendar as a level statement to guide the intermediate stage. - Identify the effect of height and weight on the standard levels of selection of basic skills in basketball through the technical path. - Drawing the attention of educators, teachers and specialists to find the correct and codified scientific selection and the high levels it can achieve in the future through standard levels, which can be proposed to professors and researchers as a guide to help them in the field and future studies and similar team sports (handball, volleyball). . . . Study Tools: "Technical Path of Basketball Basic Skills in the Mediterranean". The main results of the study reached: - Standard levels of skill abilities have been determined for the smallest basketball in the phase of the wilaya of Souk Ahras have been determined. - It was found that weight has a weak negative impact on the results of students in the technical course of selection within the sport of basketball for school sports. - It was found that height has a very low positive effect on the results of students in the technical course of selection within the sport of basketball for school sports. Suggestions and recommendations: - Adopting the results of the standard levels presented and applying them in the selection of school basketball teams in scientific and more effective ways. - Apply these studies to the largest sample in the state and generalize the selection method to primary and secondary schools. - Coordination between inspectors of physical education and sports and university doctors in sports specialization to erase the gap and exploit academic studies and their real application in the field through the participation of professors of the subject. - Create field visits between schools and sports clubs to motivate, influence and spread the sports culture of basketball in the state. -Create units for evaluating and monitoring school sports activities and activate the activities of school sports associations. - Achieve new standard levels with different indicators and disciplines (handball and volleyball) for other age groups on which school sports depend in the state. -To propose the distribution of unified standard levels for all group and individual games across the state so that teachers can follow the selection in a scientific way and know the abilities of the students to lead them in the disciplines in which the teacher sees the possibility of achieving results in them. ......................................................................................الملخص........................................................ عنوان الدراسة: تحديد المستويات المعيارية الخاصة بانتقاء الفرق المدرسية لكرة السلة في مرحلة التعليم المتوسط "دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ المرحلة المتوسطة (13-14) سنة ذكور لولاية سوق أهراس" هدف الدراسة: - وضع مستويات معيارية بطريقة مضبوطة وعلمية لاختبار للتلاميذ في المهارات الأساسية لكرة السلة مع وضع سلم تنقيط واعتماده في التقويم ككشف مستوى يهتدى به الطور المتوسط. - التعرف على تأثير الطول والوزن على المستويات المعيارية الخاصة بالانتقاء المهارات الأساسية في كرة السلة من خلال المسلك الفني. - لفت انتباه المربين والمدرسين وأهل الاختصاص بإيجاد الانتقاء العلمي السليم والمقنن وما يمكن أن يحققه من مستويات عالية في المستقبل من خلال المستويات المعيارية ما يمكن تقديم اقتراح للأساتذة والباحثين كدليل يعينهم في الميدان والدراسات المستقبلية والرياضات الجماعية المشابهة (كرة اليد، كرة الطائرة). ... أدوات الدراسة: "المسلك الفني الخاص بمهارات الأساسية لكرة السلة في المتوسط". أهم نتائج الدراسة المتوصل اليها: - تم تحديد المستويات المعيارية للقدرات المهارية لأصاغر كرة السلة في الطور المتوسط لولاية سوق اهراس. - تبين ان الوزن يؤثر تأثير سلبي ضعيف على نتائج التلاميذ في المسلك الفني الخاص بالانتقاء ضمن رياضة كرة السلة للرياضة المدرسية. - تبين أن الطول يؤثر تأثير إيجابي ضعيف جدا على نتائج التلاميذ في المسلك الفني الخاص بالانتقاء ضمن رياضة كرة السلة للرياضة المدرسية. الاقتراحات والتوصيات: - اعتماد نتائج المستويات المعيارية المقدمة وتطبيقها في انتقاء الفرق المدرسية لكرة السلة بطرق علمية وأكثر فاعلية. - تطبيق هذه الدراسات على أكبر عينة في الولاية وتعميم كيفية الانتقاء على المدارس الابتدائية والثانوية. - التنسيق بين السادة المفتشين لمادة التربية البدنية والرياضية ودكاترة الجامعات في الاختصاص الرياضي لمحو الفجوة واستغلال الدراسات الاكاديمية والتطبيق الحقيقي لها في الميدان عن طريق مشاركة أساتذة المادة. - خلق زيارات ميدانية بين المدارس والنوادي الرياضية للتحفيز والتأثير ونشر الثقافة الرياضية لكرة السلة في الولاية. - خلق خلايا للتقييم والمتابعة للنشاطات الرياضة المدرسية وتفعيل نشاط الجمعيات الرياضية المدرسية. - اجراء مستويات معيارية جديدة بمؤشرات واختصاصات مختلفة (كرة اليد وكرة الطائرة) لمراحل عمرية أخرى تعتمد عليها الرياضة المدرسية في الولاية. - اقتراح توزيع مستويات معيارية موحدة لكل الألعاب الجماعية والفردية عبر الولاية حتى يتمكن الأساتذة من متابعة الانتقاء بشكل علمي ومعرفة قدرات التلاميذ لتوجيههم في الاختصاصات التي يرى الأستاذ إمكانية تحقيق نتائج فيها. .................................................................................résumé................................................................. - Détermination des niveaux standards pour la sélection des équipes scolaires de basket-ball au niveau de l'enseignement moyen. (Une étude de terrain sur un échantillon de collégiens (13-14) ans, garçons, dans l'état de Souk Ahras). But de l'étude: - Fixer des niveaux standard de manière contrôlée et scientifique pour tester les compétences de base du basket-ball, en fixant une échelle de notation et en l'adoptant dans l'évaluation comme un contrôle de niveau qui guide l'étape moyenne. - Identifier l'effet de la taille et du poids sur les niveaux standards de sélection des habiletés de base en basketball à travers le cours technique. - Attirer l'attention des éducateurs, des enseignants et des spécialistes sur la recherche d'une sélection scientifique solide et légalisée et sur ce qui peut être atteint en termes de niveaux élevés à l'avenir grâce aux niveaux normatifs. Que peut-on suggérer aux professeurs et chercheurs comme guide pour les aider dans le domaine, les études futures, et les sports collectifs similaires (handball, volleyball). … Outils d'étude: "Le cours technique des compétences de base du basket-ball en moyenne." Les conclusions les plus importantes de l'étude : - Les niveaux standard des capacités techniques des plus jeunes basketteurs du stade intermédiaire ont été déterminés dans l'État de Souk Ahras. - Il a été constaté que le poids a un faible effet négatif sur les résultats des élèves dans le parcours technique de sélection au sein du sport du basket-ball pour le sport scolaire. - Il a été constaté que la taille a un effet positif très faible sur les résultats des élèves au cours technique de sélection au sein du sport du basket-ball pour les sports scolaires. Suggestions et recommandations : -Adopter les résultats des niveaux standard présentés et les appliquer dans la sélection des équipes de basket-ball scolaires de manière scientifique et plus efficace. -Appliquer ces études au plus grand échantillon de l'État et généraliser la méthode de sélection aux écoles primaires et secondaires. - Coordination entre les inspecteurs de la matière d'éducation physique et sportive et les docteurs universitaires de la spécialité mathématique pour combler le vide et valoriser les études académiques et l'application réelle de celles-ci sur le terrain à travers la participation des enseignants de la matière. -Créer des visites sur le terrain entre les écoles et les clubs sportifs pour motiver, influencer et diffuser la culture sportive du basket-ball dans l'État. - Créer des cellules d'évaluation et de suivi des activités sportives scolaires et activer les activités des associations sportives scolaires. - Réaliser de nouveaux niveaux standard avec différents indicateurs et disciplines (handball et volley-ball) pour d'autres tranches d'âge dont dépendent les sports scolaires dans l'État. -Proposer la distribution de niveaux standard unifiés pour tous les jeux de groupe et individuels à travers l'État afin que les enseignants puissent suivre la sélection de manière scientifique et connaître les capacités des étudiants à les diriger dans les disciplines dans lesquelles le professeur voit la possibilité d'atteindre résultats en eux.Item الابداع الحركي وعلاقته بالتوافق الحركي لدى تلاميذ الطور المتوسط 11-12 سنة.(2023) لعايب عمار...........................................................................................abstract............................................................................. Motor creativity and its relationship to motor coordination among middle school students aged 11-12 years. A field study at the middle level of the Darwaz Brothers, Mdaourouche district. Objectives of the study: Knowing the relationship between motor creativity and motor coordination among 11-12 class students General Hypothesis: There is a correlation between motor creativity and motor compatibility. Partial Hypotheses: 1. There is a correlation between motor fluency and motor compatibility. 2. There is a correlation between motor flexibility and motor compatibility. 3. There is a correlation between motor originality and motor compatibility Study sample: The sample of the study consisted of a group of middle school students in the Darwaz Madouroush middle school, estimated at 30 students. Approach: Since the research problem imposes the approach that can be used, we used the descriptive, relational approach. Study tools: References and sources included motor creativity tests, Werk test, in addition to motor compatibility tests Study problem: Is there a correlation between motor creativity and motor compatibility? Results of the study: There are statistically significant differences between fluency and motor coordination of the eyes and legs There are statistically significant differences between fluency and motor compatibility of th e hand and eyes There are statistically significant differences between fluency and motor compatibility of hands and feet There are statistically significant differences between the flexibility and motor coordination of the eyes and legs There are statistically significant differences between flexibility and motor coordination of the hand and eyes The most important suggestions and future prospects: ................................................................................ملخص الدراسة ....................................................................... أهداف الدراسة : معرفة العلاقة بين الابداع الحركي و التوافق الحركي لدى التلاميذ فئة 11-12 معرفة العلاقة بين الأصالة الحركية و التوافق الحركي لدى الناشئين11-12. معرفة طبيعة العلاقة بين الطلاقة الحركية و التوافق الحركي لدى الناشئين11-12 معرفة العلاقة بين المرونة و التوافق الحركى لدى الناشئين لدى لدى الناشئين11-12 الفرضية العامة: توجد علاقة ارتباطية بين الابداع الحركي و التوافق الحركي. الفرضيات الجزئية : 1. توجد علاقة ارتباطية بين الطلاقة الحركية و التوافق الحركي . 2. توجد علاقة ارتباطية بين المرونة الحركية و التوافق الحركي. 3. توجد علاقة ارتباطية بين الاصالة الحركية و التوافق الحركي عينة الدراسة : تمثلت عينة الدراسة في مجموعة تلاميذ الطور المتوسط بمتوسطة الاخوة درواز مداوروش قدرت ب 30 تلميذ . المنهج : بما أن مشكلة البحث هي التي تفرض المنهج الذي يمكن استخدامه استخدمنا المنهج الوصفي الارتباطي العلائقي . أدوات الدراسة : تمثلت في المراجع والمصادر الاختبارات الابداع الحركي اختبار ويرك بالإضافة الى اختبارات التوافق الحركي . مشكلة الدراسة : هل توجد علاقة ارتباطية بين الابداع الحركي و التوافق الحركي؟ نتائج الدراسة : توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الطلاقة و التوفق الحركي العين و الرجلين توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الطلاقة و التوافق الحركي اليد و العينيين توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الطلاقة و التوافق الحركي اليدين و الرجلين توجد فروق ذات دلالة احصائية بين المرونة و التوافق الحركي العينين و الرجليين توجد فروق ذات دلالة احصائية بين المرونة و التوافق الحركي اليد و العينيين توجد فروق ذات دلالة احصائية بين المرونة و التوافق الحركي اليدين و الرجلين لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الاصالة و التوفق الحركي العين و الرجلين لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الاصالة و التوافق الحركي اليد و العينيين لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الاصالة و التوافق الحركي اليدين و الرجلين .....................................................................................résumé................................................... La créativité motrice et sa relation avec la coordination motrice chez les collégiens âgés de 11 à 12 ans. Une étude de terrain au niveau intermédiaire des Frères Darwaz, district de Mdaourouche. Objectifs de l'étude : Connaître la relation entre la créativité motrice et la coordination motrice chez les élèves de la classe 11-12 Connaître la relation entre l'originalité motrice et la coordination motrice chez les jeunes de 11-12 ans. Connaître la nature de la relation entre fluence motrice et coordination motrice chez les jeunes de 11-12 ans Connaître la relation entre flexibilité et coordination motrice chez les jeunes de 11-12 ans Hypothèse générale : Il existe une corrélation entre la créativité motrice et la compatibilité motrice. Hypothèses partielles : . Il existe une corrélation entre la fluidité motrice et la compatibilité motrice. 2. Il existe une corrélation entre la flexibilité motrice et la compatibilité motrice. 3. Il existe une corrélation entre l'originalité motrice et la compatibilité motrice Echantillon de l'étude : L'échantillon de l'étude était constitué d'un groupe de collégiens du collège Darwaz Madouroush estimé à 30 élèves. Approche : Puisque le problème de recherche impose l'approche qui peut être utilisée, nous avons utilisé l'approche descriptive et relationnelle. Outils d'étude : les références et les sources comprenaient des tests de créativité motrice, le test de Werk, en plus des tests de compatibilité motrice. Problème d'étude : Existe-t-il une corrélation entre la créativité motrice et la compatibilité motrice ? Résultats de l'étude Il existe des différences statistiquement significatives entre la fluidité et la coordination motrice des yeux et des jambes Il existe des différences statistiquement significatives entre la fluidité et la compatibilité motrice de la main et des yeux Il existe des différences statistiquement significatives entre la fluidité et la compatibilité motrice des mains et des pieds Il existe des différences statistiquement significatives entre la flexibilité et la coordination motrice des yeux et des jambes Il existe des différences statistiquement significatives entre la flexibilité et la coordination motrice de la main et des yeux Il existe des différences statistiquement significatives entre la flexibilité et la compatibilité motrice des mains et des pieds existe des différences statistiquement significatives entre la flexibilité et la coordination motrice des yeux et des jambes existe des différences statistiquement significatives entre la flexibilité et la coordination motrice de la main et des yeux existe des différences statistiquement significatives entre la flexibilité et la compatibilité motrice des mains et des pieds n'y a pas de différences statistiquement significatives entre l'originalité et le succès cinétique de l'œil et des deux jambes. n'y a pas de différences statistiquement significatives entre l'originalité et la compatibilité motrice de la main et des yeux n'y a pas de différences statistiquement significatives entre l'originalité et la compatibilité motrice des mains et des pieds Les suggestions les plus importantes et les perspectives d'avenirItem علاقــة تناول مــادة الكيرياتيـن بالتضخـــم العضلــي والقــوى القصوى لـدى عينة من رياضيي كمـــال الأجســــام.(2023) سميدة علاء الدين.......................................................................................abstract....................................................................... The title of the study is the relationship between creatine intake and muscle amplification and maximal strength. The sport aimed to measure the relationship of creatine intake to muscle amplification and maximum strength. The problem of the study is whether creatine has a correlation between creatine intake and muscle hypertrophy and maximal strength in a sample of bodybuilders. The hypotheses of the study are there a correlation between creatine intake and muscle hypertrophy. Gym tape measure and balance in boudy The results reached There are statistically significant differences between the athletes who consume creatine and those who do not consume creatine in the maximum strength, and there are no statistically significant differences between the athletes who consume creatine and those who do not consume creatine in muscle hypertrophy Numerous studies have been conducted to determine the relationship of creatine intake to muscle amplification and maximum strength among bodybuilders. Creatine, a naturally occurring compound found in muscles, is a popular nutritional supplement among bodybuilders and fitness exercisers. Scientific studies indicate that creatine intake can contribute to increased muscle mass and enhanced ultimate strength for athletes. When creatine is ingested, it is effectively stored in the muscles as a backup source of energy during intense exercise. This enhances the ability to perform intense exercises that require rapid energy transfer, ultimately leading to increased strength and physical performance. Some studies have also indicated that taking creatine can significantly increase muscle size. This can occur due to increased water content in the muscles or increased protein synthesis in the muscles, or possibly due to other related effects. However, it should be noted that the response of individuals to creatine intake may vary. Some people may achieve a significant increase in muscle mass and maximum strength after taking creatine, while the response may not be the same for others. You should not rely solely on taking creatine to achieve muscle amplification and increase maximum strength. Appropriate bodybuilding exercises and proper nutrition in general should be done. Taking creatine is an auxiliary addition that may enhance the desired results, but it is not the only influencing factor. Before taking creatine or any other supplement, you should consult a doctor or a specialized nutritionist to assess your general health status and individual needs. The correct creatine dosage instructions and recommended method of use should also be followed. Overall, it can be said that taking creatine may help increase muscular hypertrophy and maximal strength in bodybuilders. However, there is no specific response for everyone, and results may vary from person to person. It is also important to maintain a balance in nutrition and general physical activity to achieve the best results in bulking muscles and increasing strength. .......................................................................................ملخص الدراسة.............................................................. عنوان الدراسة علاقة تناول الكرياتين بالتضخيم العضلي والقوى القصوى. هدفت الرياضة الى قياس علاقة تناول الكرياتين بالتضخيم العضلي والقوى القصوى. ومشكلة الدراسة هل الكرياتين له علاقة ارتباطية بين تناول مادة الكرياتين والتضخم العضلي والقوى القصوى لدى عينة من لاعبي كمال الاجسام فرضيات الدراسة توجد علاقة ارتباطية بين تناول مادة الكرياتين والتضخم العضلي عينة الدراسة 14 عينة 7 يتناولون الكرياتين و7 لا يستهلكون مادة الكرياتين المنهج المتبع وصفي ارتباطي ادوات الدراسة صالة رياضة شريط القياس وميزان In Body النتائج المتوصل اليها هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الرياضيين الذين يستهلكون مادة الكرياتين والذين لا يستهلكون مادة الكرياتين في القوة القصوى ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الرياضيين الذين يستهلكون مادة الكرياتين والذين لا يستهلكون مادة الكرياتين في التضخم العضلي. دراسات عديدة أجريت لتحديد علاقة تناول الكرياتين بالتضخيم العضلي والقوى القصوى لدى لاعبي كمال الأجسام. وتعتبر الكرياتين، وهو مركب طبيعي موجود في العضلات، من المكملات الغذائية الشائعة بين رياضيي كمال الأجسام والمتمرنين في اللياقة البدنية. تشير الدراسات العلمية إلى أن تناول الكرياتين يمكن أن يسهم في زيادة كتلة العضلات وتعزيز القوة القصوى للرياضيين. عندما يتم تناول الكرياتين، يتم تخزينه في العضلات بشكل فعال كمصدر احتياطي للطاقة أثناء التمرين الشديد. وهذا يعزز القدرة على أداء التمارين المكثفة والتي تتطلب نقل سريع للطاقة، مما يؤدي في نهاية المطاف إلى زيادة القوة والأداء البدني. بعض الدراسات أيضًا أشارت إلى أن تناول الكرياتين يمكن أن يزيد من حجم العضلات بشكل واضح. هذا يمكن أن يحدث بسبب زيادة محتوى الماء في العضلات أو زيادة توليد البروتين في العضلات، أو ربما بسبب تأثيرات أخرى ذات صلة. مع ذلك، يجب ملاحظة أن استجابة الأفراد لتناول الكرياتين قد تختلف. فبعض الأشخاص قد يحققون زيادة كبيرة في كتلة العضلات والقوة القصوى بعد تناول الكرياتين، بينما قد لا تكون الاستجابة نفسها لدى الآخرين. لا ينبغي الاعتماد فقط على تناول الكرياتين لتحقيق التضخيم العضلي وزيادة القوة القصوى. يجب أن يتم ممارسة تمارين كمال الأجسام الملائمة والتغذية السليمة بشكل عام. تناول الكرياتين يعتبر إضافة مساعدة قد تعزز النتائج المرجوة، ولكنه ليس العامل الوحيد المؤثر. قبل تناول الكرياتين أو أي مكمل آخر، يجب استشارة الطبيب أو أخصائي التغذية المتخصص لتقييم الحالة الصحية العامة والاحتياجات الفردية. يجب أيضًا اتباع التعليمات الصحيحة لجرعة الكرياتين وطريقة الاستخدام الموصى بها. بشكل عام، يمكن القول إن تناول الكرياتين قد يساعد في زيادة التضخيم العضلي والقوة القصوى لدى لاعبي كمال الأجسام. ومع ذلك، لا يوجد استجابة محددة للجميع، والنتائج قد تختلف من شخص لآخر. من المهم أيضًا الحفاظ على التوازن في التغذية والنشاط البدني العام لتحقيق أفضل النتائج في تضخيم العضلات وزيادة القوة. ....................................................................................................résumé.......................................................................... Le titre de l'étude est la relation entre l'apport en créatine et l'amplification musculaire et la force maximale. Le sport visait à mesurer la relation entre l'apport en créatine, l'amplification musculaire et la force maximale. Le problème de l'étude est de savoir si la créatine a une corrélation entre l'apport en créatine et l'hypertrophie musculaire et la force maximale dans un échantillon de culturistes. Les hypothèses de l'étude sont qu'il existe une corrélation entre l'apport en créatine et l'hypertrophie musculaire. Résultats atteints Il existe des différences statistiquement significatives entre les athlètes qui consomment de la créatine et ceux qui ne consomment pas de créatine à la force maximale, et il n'y a pas de différences statistiquement significatives entre les athlètes qui consomment de la créatine et ceux qui ne consomment pas de créatine dans l'hypertrophie musculaire. De nombreuses études ont été menées pour déterminer la relation entre l'apport en créatine et l'amplification musculaire et la force maximale chez les bodybuilders. La créatine, un composé naturel présent dans les muscles, est un complément alimentaire populaire parmi les culturistes et les sportifs. Des études scientifiques indiquent que la prise de créatine peut contribuer à augmenter la masse musculaire et à améliorer la force ultime des athlètes. Lorsque la créatine est ingérée, elle est efficacement stockée dans les muscles comme source d'énergie de secours pendant un exercice intense. Cela améliore la capacité à effectuer des exercices intenses qui nécessitent un transfert d'énergie rapide, ce qui conduit finalement à une augmentation de la force et des performances physiques. Certaines études indiquent également que la prise de créatine peut augmenter considérablement la taille des muscles. Cela peut se produire en raison d'une augmentation de la teneur en eau dans les muscles ou d'une augmentation de la synthèse des protéines dans les muscles, ou peut-être en raison d'autres effets connexes. Cependant, il convient de noter que la réponse des individus à l'apport de créatine peut varier. Certaines personnes peuvent obtenir une augmentation significative de la masse musculaire et de la force maximale après avoir pris de la créatine, tandis que d'autres peuvent ne pas avoir la même réponse. La créatine ne doit pas être uniquement utilisée pour atteindre une hypertrophie musculaire et augmenter la force maximale. Des exercices de musculation appropriés et une bonne nutrition en général doivent être effectués. La prise de créatine est un complément complémentaire qui peut améliorer les résultats souhaités, mais ce n'est pas le seul facteur d'influence. Avant de prendre de la créatine ou tout autre supplément, vous devriez consulter un médecin ou un diététicien agréé pour évaluer votre état de santé général et vos besoins individuels. Les instructions de dosage correctes de la créatine et la méthode d'utilisation recommandée doivent également être suivies. En général, on peut dire que la prise de créatine peut aider à augmenter l'hypertrophie musculaire et la force maximale chez les bodybuilders. Cependant, il n'y a pas de réponse spécifique pour tout le monde et les résultats peuvent varier d'une personne à l'autre. Il est également important de maintenir un équilibre entre la nutrition et l'activité physique générale pour obtenir les meilleurs résultats en matière de gonflement des muscles et d'augmentation de la force.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »