Department of Commerce Science
Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/43
Browse
Item أثر أدوات التسويق الرقمي على صنع القرار الشرائي للمستهلك دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر فرع سوق اهراس(2023) إيمان حمزاويAbstract The study aimed to measure the impact of the use of digital marketing means of Algeria Telecom Corporation on the purchasing behavior of its customers, given that it is one of the most important institutions that use digital marketing and one of the most important and largest public service economic institutions in Algeria, through the field study (Algeria Telecom Corporation Souk Ahras branch) and to achieve this Objectives: The study relied on the analytical descriptive approach using a questionnaire to collect data distributed to customers of Algeria Telecom, the researcher also used different statistical methods and tools in addition to the Spss program as a tool for analysis, and 86 questionnaires. AndThe study concluded that there is a statistically significant effect between the digital marketing elements (e-mail, mobile phone, search engines, social networking sites) and the purchasing decision of the consumer. In addition, search engines are the most influential dimensions of digital marketing in the consumer's purchasing decision ...................................... الملخص: هدفت الدراسة إلى قياس أثر استخدام وسائل التسويق الرقمي لمؤسسة اتصالات الجزائر على القرار الشرائي لزبائنها بحكم أنها من أهم المؤسسات التي تستعمل التسويق الرقمي ومن أهم وأكبر المؤسسات الاقتصادية الخدمية العمومية في الجزائر، وذلك من خلال الدراسة الميدانية ( مؤسسة اتصالات الجزائر فرع سوق أهراس) ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي بالاستعانة باستبيان لجمع البيانات وزعت على زبائن مؤسسة اتصالات الجزائر، كما استخدم الباحث أساليب وأدوات إحصائية مختلفة بالإضافة إلى برنامج spss كأداة للتحليل، وتم توزيع 86 استبيان. كما توصلت الدراسة إلى أن هناك أثر ذو دلالة إحصائية بين أبعاد التسويق الرقمي( البريد الإلكتروني، الهاتف النقال، محركات البحث، مواقع التواصل الاجتماعي) والقرار الشرائي للمستهلك. بالإضافة إلى أن محركات البحث هي أكثر أبعاد التسويق الرقمي تأثيرا في القرار الشرائي للمستهلك. ............................... Résumé: L'étude visait à mesurer l'impact de l'utilisation des méthodes de marketing numérique d'Algérie Télécom sur la décision d'achat de ses clients, étant donné qu'il s'agit de l'une des plus importantes institutions qui utilisent le marketing numérique et l'un des plus importants et des plus grands services économiques de service public. institutions en Algérie, à travers l'étude de terrain (Algeria Telecom Corporation, branche Souk Ahras) et pour y parvenir. méthodes et outils complémentaires au programme spss comme outil d'analyse, et 86 questionnaires ont été distribués. L'étude a également révélé qu'il existe un effet statistiquement significatif entre les dimensions du marketing numérique (e-mail, téléphone mobile, moteurs de recherche, sites de réseaux sociaux) et la décision d'achat du consommateur. De plus, les moteurs de recherche sont les dimensions les plus influentes du marketing numérique dans la décision d'achat du consommateur.