Faculty of Letters and Languages
Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/4
Browse
Item English Textbooks in Algerian Primary Schools : A Content Analysis The case of Third and Fourth-Grade Algerian Primary Schools, Souk-Ahras(2024) ABDI LOUBNAAbstract This research is about the content analysis of the English textbooks for third and fourth grades level of the Algerian primary schools,which aimed at investigating the content analysis of the English textbooks prescribed for grades 3 and 4 in Algerian primary schools. The primary objective is to evaluate whether the content of these textbooks is appropriate and suitable for meeting the needs and learning objectives of the students. The research employed mixed methods Quantitave and qualitative methods utilizing three data collection techniques: content analysis, a questionnaire, and an interview . The content analysis technique is employed to analyze the content presented in the English textbooks for third and fourth year Algerian primary schools by using the criteria of both external and internal evaluation to evaluate textbooks , external evaluation providing a concise review of the materials from an external perspective, focusing on aspects like the cover, introduction, and table of contents etc... , and the internal evaluation focusing on the language and the skills used etc…This qualitative approach facilitates an extensive examination and interpretation of the textbook contents. In addition to the second technique a questionnaire is distributed to 30 English teachers from various primary schools in Souk Ahras to obtain their perspectives on the textbooks. Furthermore, the last technique an interview is conducted with the inspector of primary schools in Souk Ahras to gain additional insights regarding the Algerian EFL textbooks. Finally , By triangulating data from these three sources, the research study aims to provide a comprehensive evaluation of the suitability and efficacy of the current English textbook content for primary students in Algeria. The findings will inform potential enhancements required to better align the textbooks with student needs and learning objectives. --------------------- ملخص يدور هذا البحث حول تحليل محتوى كتب اللغة الإنجليزية للصفين الثالث والرابع بالمدارس الابتدائية الجزائرية، والذي يهدف إلى دراسة تحليل محتوى كتب اللغة الإنجليزية المقررة للصفين الثالث والرابع بالمدارس الابتدائية الجزائرية. الهدف الأساسي هو تقييم ما إذا كان محتوى هذه الكتب المدرسية مناسبًا لتلبية الاحتياجات والتعلم للطلاب. استخدم البحث أساليب مختلطة الكمية والأساليب النوعية باستخدام ثلاث تقنيات لجمع البيانات: تحليل المحتوى ، واستبيان ، ومقابلة. يتم استخدام تقنية تحليل المحتوى لتحليل المحتوى المقدم في الكتب المدرسية باللغة الإنجليزية للمدارس الابتدائية الجزائرية الثالثة والرابعة باستخدام معايير التقييم الخارجي والداخلي لتقييم الكتب المدرسية ، والتقييم الخارجي الذي يوفر مراجعة موجزة للمواد من منظور خارجي ، مع التركيز على جوانب مثل الغلاف ، والمقدمة ، وجدول المحتويات وما إلى ذلك ، والتقييم الداخلي مع التركيز على اللغة والمهارات المستخدمة وما إلى ذلك ... يسهل هذا النهج النوعي فحصًا مكثفًا وتفسيرًا لمحتويات الكتب المدرسية. بالإضافة إلى التقنية الثانية ، يتم توزيع الاستبيان على 30 مدرسًا للغة الإنجليزية من مختلف المدارس الابتدائية في سوق اهراس للحصول على وجهات نظرهم حول الكتب المدرسية. علاوة على ذلك ، فإن التقنية الأخيرة التي تجري مقابلة مع مفتش المدارس الابتدائية الخاصة بسوق اهراس لاكتساب رؤى إضافية بشأن الكتب المدرسية الجزائرية. أخيرًا ، من خلال ثلاثية البيانات من هذه المصادر الثلاثة ، تهدف الدراسة البحثية إلى توفير تقييم شامل لمدى ملاءمة وفعالية محتوى الكتب الإنجليزية الحالية للطلاب الأساسيين في الجزائر. ستبلغ النتائج التحسينات المحتملة المطلوبة لمحاذاة الكتب المدرسية مع احتياجات الطلاب وأهداف التعلم. ---------------------- Résumé Cette recherche porte sur l'analyse du contenu des manuels d'anglais pour les niveaux de troisième et quatrième années des écoles primaires algériennes, qui visait à enquêter sur l'analyse du contenu des manuels d'anglais prescrits pour les années de 3e et 4e année dans les écoles primaires algériennes. L'objectif principal est d'évaluer si le contenu de ces manuels est approprié et adapté pour répondre aux besoins et aux objectifs d'apprentissage des étudiants. La recherche a utilisé des méthodes mixtes de méthodes quantitaves et qualitatives en utilisant trois techniques de collecte de données: analyse du contenu, questionnaire et entretien. La technique d'analyse du contenu est utilisée pour analyser le contenu présenté dans les manuels en anglais pour les écoles primaires algériennes de troisième et quatrième année en utilisant les critères d'une évaluation externe et interne pour évaluer les manuels, une évaluation externe offrant une revue concise du matériel d'une perspective externe , en se concentrant sur des aspects tels que la couverture, l'introduction et la table des matières, etc., et l'évaluation interne axée sur la langue et les compétences utilisées, etc… Cette approche qualitative facilite un examen et une interprétation approfondis du contenu du manuel. En plus de la deuxième technique, un questionnaire est distribué à 30 professeurs d'anglais de diverses écoles primaires de Souk Ahras pour obtenir leur point de vue sur les manuels. En outre, la dernière technique qu'une interview est menée avec l'inspecteur des écoles primaires de Souk Ahras pour obtenir des informations supplémentaires concernant les manuels algériens. Enfin, en triangulant les données de ces trois sources, l'étude de recherche vise à fournir une évaluation complète de l'adéquation et de l'efficacité du contenu actuel des manuels en anglais pour les étudiants primaires en Algérie. Les résultats éclaireront les améliorations potentielles nécessaires pour mieux aligner les manuels avec les besoins des élèves et les objectifs d'apprentissage.