Master theses
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/54
Browse
Item A Comparative Study between “The Algerian My Book of English and The British Junior Textbook for Grade 1”(2023) Meriem BENOUARETHABSTRACT Textbooks play a vital role in education, serving as structured resources that guide teaching and learning processes. This study undertakes a comparative examination of the Algerian “My Book of English” textbook and “the UK English Junior textbook for grade 1”, aiming to shed light on their shared attributes and distinctive features. Employing a mixed-method design, the study collected qualitative and quantitative data through an eclectic checklist for textbook analysis and a questionnaire targeting third-year primary school EFL teachers. The research sample consists of 25 third-year primary school EFL teachers from various schools in Souk Ahras during the academic year 2022-2023. The participants were selected randomly from sixty-nine primary schools. In addition to the questionnaire, a checklist was employed to analyze both textbooks comprehensively. The findings unveiled that both textbooks prioritize the development of the four language skills, comprehensive grammar coverage, and shared instructional approaches that underscore interaction and learner-centeredness. These textbooks also meet young learners' needs by providing age-appropriate content. Contrasts emerged between the two textbooks, particularly in terms of visual appeal, where the UK English textbook showcased high-quality images compared to the Algerian textbook. Furthermore, disparities encompassed structural elements, length, unit organization, and activity types. The Algerian textbook distinguished itself by offering a range of activities compared to the UK English textbook's approach. In summary, this comparative study contributes to understanding the role of textbooks in EFL instruction, highlighting their strengths and differences. The insights gained from this research can be of a great help for textbook designer as well as primary school EFL teacher. Therefore, it can inform curriculum design and teaching strategies, for the ultimate aim of enriching language education in primary schools. ------------------------------------------- الملخص تلعب الكتب المدرسية دورًا حيويًا في التعليم، حيث تعتبر مصادر منظمة توجه عملية التدريس والتعلم. تقوم هذه الدراسة بفحص مقارن لكتاب "كتابي في اللغة الإنجليزية" الجزائري وكتاب اللغة الإنجليزية البريطاني للصف الأول، بهدف تسليط الضوء على السمات المشتركة والمميزة فيهما. تتألف عينة البحث من 25 معلمًا لمادة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في السنة الثالثة من المدرسة الابتدائية من مدارس مختلفة في سوق أهراس خلال العام الدراسي 2022-2023. تم اختيار المشاركين بشكل عشوائي من بين تسعة وستين مدرسة ابتدائية. باستخدام تصميم طريقة مختلطة، جمعت الدراسة بيانات نوعية وكمية من خلال استبيان يستهدف معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في السنة الثالثة من المدرسة الابتدائية. بالإضافة إلى ذلك، تم استخدام قائمة تدقيق لتقييم الكتب المدرسية بشمولية. كشفت النتائج أن الكتابين يعطيان الأولوية لتنمية مهارات اللغة الأربع، وتغطية شاملة للقواعد، وأساليب تدريس مشتركة تؤكد على التفاعل وتحويل المتعلم إلى محور العملية التعليمية. تقدم هذه الكتب أيضًا لاحتياجات الصغار بمحتوى مناسب للعمر. ظهرت تباينات بين الكتابين، خاصة فيما يتعلق بالجاذبية البصرية، حيث عرض كتاب اللغة الإنجليزية البريطاني صورًا عالية الجودة بالمقارنة مع الكتاب الجزائري. وعلاوة على ذلك، اشتملت الاختلافات على العناصر البنيوية، والطول، وتنظيم الوحدات، وأنواع الأنشطة. تميز الكتاب الجزائري نفسه من خلال تقديم مجموعة من الأنشطة مقارنة بالنهج الذي اتبعه كتاب اللغة الإنجليزية البريطاني. في ملخص، تساهم هذه الدراسة المقارنة في فهم دور الكتب المدرسية في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، مسلطة الضوء على نقاط القوة والاختلافات فيها. يمكن أن تؤثر النظرات التي تم الحصول عليها من هذا البحث على تصميم المناهج واستراتيجيات التدريس، مثرية التعليم اللغوي في المدارس الابتدائية ----------------------------Item A Comparative Study between “The Algerian My Book of English and The British Junior Textbook for Grade 1”(2023) Meriem BENOUARETHABSTRACT Textbooks play a vital role in education, serving as structured resources that guide teaching and learning processes. This study undertakes a comparative examination of the Algerian “My Book of English” textbook and “the UK English Junior textbook for grade 1”, aiming to shed light on their shared attributes and distinctive features. Employing a mixed-method design, the study collected qualitative and quantitative data through an eclectic checklist for textbook analysis and a questionnaire targeting third-year primary school EFL teachers. The research sample consists of 25 third-year primary school EFL teachers from various schools in Souk Ahras during the academic year 2022-2023. The participants were selected randomly from sixty-nine primary schools. In addition to the questionnaire, a checklist was employed to analyze both textbooks comprehensively. The findings unveiled that both textbooks prioritize the development of the four language skills, comprehensive grammar coverage, and shared instructional approaches that underscore interaction and learner-centeredness. These textbooks also meet young learners' needs by providing age-appropriate content. Contrasts emerged between the two textbooks, particularly in terms of visual appeal, where the UK English textbook showcased high-quality images compared to the Algerian textbook. Furthermore, disparities encompassed structural elements, length, unit organization, and activity types. The Algerian textbook distinguished itself by offering a range of activities compared to the UK English textbook's approach. In summary, this comparative study contributes to understanding the role of textbooks in EFL instruction, highlighting their strengths and differences. The insights gained from this research can be of a great help for textbook designer as well as primary school EFL teacher. Therefore, it can inform curriculum design and teaching strategies, for the ultimate aim of enriching language education in primary schools. ------------------------- الملخص تلعب الكتب المدرسية دورًا حيويًا في التعليم، حيث تعتبر مصادر منظمة توجه عملية التدريس والتعلم. تقوم هذه الدراسة بفحص مقارن لكتاب "كتابي في اللغة الإنجليزية" الجزائري وكتاب اللغة الإنجليزية البريطاني للصف الأول، بهدف تسليط الضوء على السمات المشتركة والمميزة فيهما. تتألف عينة البحث من 25 معلمًا لمادة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في السنة الثالثة من المدرسة الابتدائية من مدارس مختلفة في سوق أهراس خلال العام الدراسي 2022-2023. تم اختيار المشاركين بشكل عشوائي من بين تسعة وستين مدرسة ابتدائية. باستخدام تصميم طريقة مختلطة، جمعت الدراسة بيانات نوعية وكمية من خلال استبيان يستهدف معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في السنة الثالثة من المدرسة الابتدائية. بالإضافة إلى ذلك، تم استخدام قائمة تدقيق لتقييم الكتب المدرسية بشمولية. كشفت النتائج أن الكتابين يعطيان الأولوية لتنمية مهارات اللغة الأربع، وتغطية شاملة للقواعد، وأساليب تدريس مشتركة تؤكد على التفاعل وتحويل المتعلم إلى محور العملية التعليمية. تقدم هذه الكتب أيضًا لاحتياجات الصغار بمحتوى مناسب للعمر. ظهرت تباينات بين الكتابين، خاصة فيما يتعلق بالجاذبية البصرية، حيث عرض كتاب اللغة الإنجليزية البريطاني صورًا عالية الجودة بالمقارنة مع الكتاب الجزائري. وعلاوة على ذلك، اشتملت الاختلافات على العناصر البنيوية، والطول، وتنظيم الوحدات، وأنواع الأنشطة. تميز الكتاب الجزائري نفسه من خلال تقديم مجموعة من الأنشطة مقارنة بالنهج الذي اتبعه كتاب اللغة الإنجليزية البريطاني. في ملخص، تساهم هذه الدراسة المقارنة في فهم دور الكتب المدرسية في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، مسلطة الضوء على نقاط القوة والاختلافات فيها. يمكن أن تؤثر النظرات التي تم الحصول عليها من هذا البحث على تصميم المناهج واستراتيجيات التدريس، مثرية التعليم اللغوي في المدارس الابتدائية -------------------- Le Résumé Les manuels scolaires jouent un rôle vital dans l'éducation, en tant que ressources structurées qui guident les processus d'enseignement et d'apprentissage. Cette étude entreprend un examen comparatif du manuel "Mon Livre d'Anglais" algérien et du manuel anglais junior du Royaume-Uni pour la première année, dans le but de mettre en lumière leurs attributs communs et leurs caractéristiques distinctives. L'échantillon de recherche se compose de 25 enseignants de FLE de troisième année de l'école primaire, issus de diverses écoles à Souk Ahras au cours de l'année scolaire 2022-2023. Les participants ont été sélectionnés au hasard parmi soixante-neuf écoles primaires. En utilisant une conception mixte, l'étude a recueilli des données qualitatives et quantitatives grâce à un questionnaire ciblant les enseignants de FLE de troisième année de l'école primaire. De plus, une liste de contrôle a été utilisée pour évaluer de manière exhaustive les deux manuels. Les résultats ont révélé que les deux manuels accordent la priorité au développement des quatre compétences linguistiques, à une couverture grammaticale complète et à des approches pédagogiques communes mettant l'accent sur l'interaction et la centricité de l'apprenant. Ces manuels répondent également aux besoins des jeunes apprenants avec un contenu adapté à leur âge. Des contrastes sont apparus entre les deux manuels, en particulier en termes d'attrait visuel, où le manuel anglais du Royaume-Uni présentait des images de haute qualité par rapport au manuel algérien. De plus, des disparités concernaient les éléments structurels, la longueur, l'organisation des unités et les types d'activités. Le manuel algérien s'est distingué en offrant une gamme d'activités par rapport à l'approche du manuel anglais du Royaume-Uni. En résumé, cette étude comparative contribue à la compréhension du rôle des manuels scolaires dans l'enseignement de l'anglais comme langue étrangère, mettant en évidence leurs forces et leurs différences. Les informations tirées de cette recherche peuvent orienter la conception des programmes et les stratégies pédagogiques, enrichissant l'éducation linguistique dans les écoles primaires.Item A dissertation Submitted to the Department of English Language in Partial Fulfilment of the Requirements of Master’s Degree in Didactics of EFL(2023) Somia REMADNIAAbstract The aim of this study is to investigate the impact of using the British Council Platform on enhancing the listening skills of first year Bachelor English Language students at Mohamed Cherif Messaadia University, in Souk-Ahras. To test the main hypothesis that suggests the possibility of improving the listening skills through the use of the British Council Platform a pre-test and post-test intruments were conducted during their oral course, and to confirm the findings of the experiment an interview was held to Oral comprehension teachers, to know their perceptions on the use of the British Council Platform in enhancing listening skills. The data gathered proves that the British Council Platform is truly effective in enhancing the listening skills. Thus, the researcher’s main hypothesis is truly confirmed. Moreover, it recommended the British Council Platform as a material through which teachers can decrease the listening difficulties that students may encounter. Finally, convince teachers to adapt and make use of the British Council Platform during their oral classes --------------------------- الملخص الهدف من هذه الدراسة هو التحقيق في تأثير استخدام منصة المجلس الثقافي البريطاني في تعزيز مهارة الاستماع لطلاب السنة الأولى بكالوريوس اللغة الإنجليزية في جامعة محمد شريف مساعدية، في سوق أهراس. لاختبار الفرضية الرئيسية التي تشير إلى إمكانية تحسين مهارة الاستماع من خلال استخدام منصة المجلس الثقافي البريطاني، تم إجراء اختبار ما قبل وبعد التجربة خلال الفصول الشفوية، ولتأكيد نتائجها، تم إجراء مقابلة لمعلمي الفهم الشفهي، لمعرفة تصوراتهم حول استخدام منصة المجلس الثقافي البريطاني في تعزيز مهارات الاستماع. تثبت البيانات التي تم جمعها أن منصة المجلس الثقافي البريطاني فعالة حقًا في تعزيز مهارة الاستماع. وبالتالي، تم تأكيد الفرضية الرئيسية للباحث حقًا. علاوة على ذلك، أوصت الدراسة بمنصة المجلس الثقافي البريطاني كأداة يمكن للمدرسين من خلالها تقليل صعوبات الاستماع التي قد يواجهها الطلاب. أخيرًا، اقنعت المعلمين بالتكيف والاستفادة من منصة المجلس الثقافي البريطاني خلال الفصول الشفوية ------------------------- Résumé Le but de cette recherche est d'étudier l'impact de l'utilisation de la plateforme du British Council pour améliorer les compétences d'écoute des étudiants de première année de licence en langue anglaise à l'Université Mohamed Cherif Messaadia, à Souk-Ahras. Pour tester l'hypothèse principale qui suggère la possibilité d'améliorer les compétences d'écoute grâce à l'utilisation de la plate-forme du British Council, des instruments de pré-test et de post-test ont été menés pendant leur cours oral, et pour confirmer les résultats de l'expérience, un entretien a été organisé. Aux enseignants de compréhension orale, pour connaître leurs perceptions sur l'utilisation de la plate-forme du British Council dans l'amélioration des compétences d'écoute. Les données recueillies prouvent que la plateforme du British Council est vraiment efficace pour améliorer l'écoute. Ainsi, l'hypothèse principale du chercheur est véritablement confirmée. De plus, il a recommandé la plate-forme du British Council comme matériel grâce auquel les enseignants peuvent réduire les difficultés d'écoute que les élèves peuvent rencontrer. Enfin, convaincre les enseignants d'adapter et d'utiliser la plateforme du British Council lors de leurs cours orauxItem An ESP Course Design The Case of Master one Students of Finance at University of Souk-Ahras(2022) Noura GOUASMIAAbstract From the beginning of the sixties of the last century, the English for specific purposes (ESP) has developed rapidly in Algeria, especially in the recent few years, to constitute one of the most important areas of teaching English as a foreign language (EFL) today. ESP aims mainly at designing a course which is noticed to be seriously needed at of department of Management, (Master one Students of Finance) at Mohamed Cherif Messaadia University (Souk-Ahras). Therefore this research aims at suggesting a course design directed to students of Management at the University of Souk-Ahras. This research analyzes the needs of the target group (Master one students of Finance in the Department of Management). A sample of course on Finance and evaluation of that course will be provided. Two instruments that are used in this investigation to collect data: a questionnaire for students and classroom observation. The potential significance of this study is to confirm the basic needs and preferences of most students of an ESP course that focuses on the speaking and the writing skills (productive skills) as priorities especially the speaking skill, and then reading and listening (receptive skills), in addition to their every day needs regarding terminologies for specific use when reading their scientific articles and texts to be needed for their future careers ------------------ الملخص منذ بداية الستينيات من القرن الماضي، تطورت اللغة الإنجليزية لأغراض محددة بشكل سريع في الجزائر ، خاصة في السنوات القليلة الماضية، لتشكل أحد أهم مجالات تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية . يهدف تدريس اللغة الانجليزية لأغراض محددة بشكل أساسي إلى تصميم مقرر يراعى من خلاله احتياجات الطلبة في قسم التسيير شعبة المالية ، في جامعة محمد شریف مساعدية سوق أهراس) . لذلك يهدف هذا البحث إلى اقتراح تصميم مقرر موجه لطلبة شعبة المالية في جامعة سوق أهراس سيتم إجراء البحث على تحديد تحليل احتياجات المجموعة المستهدفة ماستر 1 طلبة المالية في قسم التسيير والمالية) .وقد تم استخدام اداتين لجمع البيانات بما في ذلك الاستبيان الموجه للطلبة ، والملاحظة تتمثل الأهمية المحتملة لهذه الدراسة في تأكيد الاحتياجات الأساسية ورغبات معظم الطلبة التي ترتكز على مهارات التحدث والكتابة المهارات الإنتاجية كأولويات خاصة مهارة التحدث ، ثم القراءة والاستماع (مهارات الاستيعاب ، بالإضافة إلى احتياجاتهم اليومية فيما يتعلق بالمصطلحات للاستخدام المحدد عند قراءة مقالاتهم ونصوصهم العلمية ليكونوا مؤهلين لمهنهم المستقبلية ------------------- Résume Depuis le début des années soixante du siècle dernier, l'anglais à usage spécifique (ESP) s'est développé rapidement en Algérie, en particulier au cours des dernières années, pour constituer l'un des domaines les plus importants de l'enseignement de l'anglais comme langue étrangère (EFL) aujourd'hui. ESP vise principalement à concevoir un cours qui est remarqué comme étant sérieusement nécessaire au département de gestion, (Master un étudiants de finance) à l'Université Mohamed Cherif Messaadia (Souk-Ahras). Par conséquent, cette recherche vise à suggérer une conception de cours destinée aux étudiants en gestion de l'Université de Souk- Ahras. Cette recherche analyse les besoins du groupe cible (Master un étudiant en finance au Département de gestion). Cette recherche analyse les besoins du groupe cible (Master un étudiant en finance au Département de gestion). Un échantillon de cours sur les finances et l'évaluation de ce cours sera fourni. Deux instruments utilisés dans cette enquête pour recueillir des données : un questionnaire pour les élèves et l'observation en classe. L'importance potentielle de cette étude est de confirmer les besoins et les préférences de base de la plupart des étudiants d'un cours ESP qui met l'accent sur les compétences orales et écrites (compétences productives) en tant que priorités, en particulier la compétence orale, puis la lecture et l'écoute (compétences réceptives), en plus de leurs besoins quotidiens concernant les terminologies à utiliser spécifiquement lors de la lecture de leurs articles et textes scientifiques à nécessaires pour leur future carrièreItem An Evaluation of Middle School EFL textbook My book of English Year Four(2024) BOUACHA AliaAbstract Teaching materials play a crucial role in education, with textbooks remaining central despite technological advancements. In Algeria, English Language Textbooks for middle school have evolved significantly, culminating in the "My Book of English Year 4" under the Second-Generation Program (SGP) in 2019. This study aims to assess the textbook's effectiveness and suitability for middle school students. Hypotheses suggest that alignment with checklist criteria and positive perceptions from educators indicate effectiveness. The research adopts a mixed-method approach, utilizing both qualitative and quantitative methods. Data collection involves a questionnaire administered to thirty-two teachers and content analysis using an adapted checklist. Results suggest the textbook aligns well with criteria and receives positive feedback from educators, indicating its effectiveness in facilitating English language learning. Recommendations for optimizing textbook use are provided to enhance teaching and learning outcomes in Algerian middle schools. ---------------------- ملخص تلعب المواد التعليمية دورًا حيويًا في التعليم، حيث تظل الكتب المدرسية محورية على الرغم من التقدم التكنولوجي. في الجزائر، تطورت كتب اللغة الإنجليزية للمدارس المتوسطة بشكل كبير، مما أدى إلى إنتاج كتاب "كتابي في اللغة الإنجليزية للسنة الرابعة" ضمن برنامج الجيل الثاني في عام 2019. تهدف هذه الدراسة إلى تقييم فعالية وملاءمة الكتاب المدرسي للطلاب في المرحلة المتوسطة. تفترض الفرضيات أن التوافق مع معايير القائمة والتصورات الإيجابية من المعلمين تشير إلى الفعالية. تتبنى الدراسة منهجًا مختلطًا، باستخدام كل من الطرق النوعية والكمية. يتضمن جمع البيانات استبيانًا يُوزع على اثنين وثلاثين معلمًا وتحليل محتوى باستخدام قائمة مرجعية معدلة. تشير النتائج إلى أن الكتاب المدرسي يتماشى بشكل جيد مع المعايير ويتلقى ردود فعل إيجابية من المعلمين، مما يدل على فعاليته في تسهيل تعلم اللغة الإنجليزية. تُقدم توصيات لتحسين استخدام الكتاب المدرسي لتعزيز نتائج التدريس والتعلم في المدارس المتوسطة الجزائرية. ------------------------- Resumé Les manuels pédagogiques jouent un rôle crucial dans l'éducation, les manuels scolaires restant centraux malgré les progrès technologiques. En Algérie, les manuels d'anglais pour le collège ont considérablement évolué, aboutissant au "My Book of English Year 4" dans le cadre du Programme de Deuxième Génération (PDG) en 2019. Cette étude vise à évaluer l'efficacité et l'adéquation de ce manuel pour les élèves de collège. Les hypothèses suggèrent que l'alignement sur les critères d'une liste de contrôle et les perceptions positives des enseignants indiquent son efficacité. La recherche adopte une approche mixte, utilisant des méthodes qualitatives et quantitatives. La collecte de données implique un questionnaire administré à trente-deux enseignants et une analyse de contenu à l'aide d'une liste de contrôle adaptée. Les résultats suggèrent que le manuel est bien aligné avec les critères et reçoit un retour positif des enseignants, indiquant son efficacité pour faciliter l'apprentissage de l'anglais. Des recommandations pour optimiser l'utilisation du manuel sont fournies afin d'améliorer les résultats d'enseignement et d'apprentissage dans les collèges algériens.Item An Evaluation of the Third Year Primary School Text-Book “My Book of English(2024) ANTRI ChaimaAbstract The study aims at investigating the effectiveness, authenticity and suitability of the text-book of third year primary school “My Book of English”. For testing the hypotheses which suggest that the text-book is suitable and effective for the learners and that the attitude of English as Foreign Language (EFL) teachers toward it is positive, the researcher used and depended on a checklist as the main tool to evaluate the text-book; and a questionnaire designed to teachers. The participants have been chosen randomly to review the attitude of each one. The probable significance of this study is to present a valuable result for syllabus designers, textbooks writers and teachers for better notions in the future. ------------------- الملخص تهدف الدراسة إلى التعرف على مدى فاعلية وأصالة وملاءمة الكتاب المدرسي للصف الثالث الابتدائي "كتابي في اللغة الإنجليزية". ولاختبار الفرضيات التي تشير إلى أن الكتاب المدرسي مناسب وفعال للمتعلمين وأن اتجاهاتهم نحوه إيجابية، استخدم الباحث واعتمد على قائمة المراجعة كأداة رئيسية لتقييم الكتاب المدرسي؛ واستبيان للمعلمين. تم اختيار المشاركين بشكل عشوائي لمراجعة موقف كل منهم. تكمن الأهمية المحتملة لهذه الدراسة في تقديم نتائج قيمة لمصممي المناهج ومؤلفي الكتب المدرسية والمعلمين من أجل مفاهيم أفضل في المستقبل -------------------- Résume L'étude vise à étudier l'efficacité, l'authenticité et l'adéquation du manuel de troisième année de l'école primaire « My Book of English ». Pour tester les hypothèses suggérant que le manuel est adapté et efficace pour les apprenants et que leur attitude à son égard est positive, le chercheur a utilisé et s'est appuyé sur une liste de contrôle comme principal outil d'évaluation du manuel ; et un questionnaire pour les enseignants. Les participants ont été choisis au hasard pour revoir l'attitude de chacun. L'importance probable de cette étude est de présenter des résultats précieux pour les concepteurs de programmes, les rédacteurs de manuels scolaires et les enseignants pour de meilleures notions à l'avenirItem An Evaluation of the Third Year Secondary School English Text-book “New Prospects”(2023) BEN HACHICHE, RimaAbstract This study aims to evaluate the appropriateness of the English textbook "New Prospects" for third-year students in all streams, focusing on teachers and learners. The central hypothesis being tested is that while the textbook has certain advantages, it also exhibits significant drawbacks that warrant attention, investigation, and improvement. Two research instruments are employed: a textbook content analysis using a checklist and a questionnaire distributed to third-year secondary school teachers. The participants for the questionnaire are randomly selected to gather their perspectives on the textbook. The teachers are surveyed to ascertain their opinions and attitudes regarding using the textbook. This study holds potential significance in providing valuable feedback to syllabus designers and textbook authors, aiding them in developing improved materials in the future. By highlighting the advantages and drawbacks of the "New Prospects" textbook, this evaluation aims to address pedagogical inquiries concerning its suitability as an English language teaching (ELT) resource. ------------ الملخص تهدف هذه الدراسة إلى تقييم ملاءمة كتاب اللغة الإنجليزية "آفاق جديدة" لتلاميذ الصف الثالث ثانوي في جميع التخصصات، مع التركيز على المعلمين والمتعلمين. الفرضية المركزية التي يتم اختبارها هي أن الكتاب المدرسي، على الرغم من أنه يحتوي على بعض المزايا، إلا أنه يعاني أيضًا من عيوب كبيرة تستدعي الاهتمام والتحقيق والتحسين. يتم استخدام أداتين بحثيتين: تحليل محتوى الكتاب المدرسي باستخدام قائمة التحقق، واستبانة تُوزع على معلمي المدارس الثانوية في الصف الثالث. يتم اختيار المشاركين في الاستبانة بشكل عشوائي لجمع آرائهم ووجهات نظرهم حول الكتاب المدرسي. يتم استطلاع آراء المعلمين لتحديد آرائهم ومواقفهم بشأن استخدام الكتاب المدرسي. تحمل هذه الدراسة أهمية كبيرة في تقديم ملاحظات قيمة لمصممي المناهج وكتاب النصوص، مما يساعدهم على تطوير مواد محسنة في المستقبل. من خلال إبراز مزايا وعيوب كتاب "آفاق جديدة"، تهدف هذه التقييمات إلى التعامل مع استفسارات تربوية تتعلق بملاءمته كمورد لتعليم اللغة الإنجليزية. ---------------- Résume Cette étude vise à évaluer la pertinence du manuel d'anglais "New Prospects" pour les élèves de troisième année dans toutes les filières, en mettant l'accent sur les enseignants et les apprenants. L'hypothèse centrale qui est testée est que, bien que le manuel présente certains avantages, il présente également des inconvénients significatifs qui nécessitent une attention, une investigation et une amélioration. Deux instruments de recherche sont utilisés : une analyse du contenu du manuel à l'aide d'une liste de contrôle et un questionnaire distribué aux enseignants de lycée de troisième année. Les participants au questionnaire sont sélectionnés de manière aléatoire pour recueillir leurs perspectives sur le manuel. Les enseignants sont interrogés afin de déterminer leurs opinions et attitudes concernant l'utilisation du manuel. Cette étude revêt une importance potentielle en fournissant des retours précieux aux concepteurs de programmes d'études et aux auteurs de manuels, en les aidants à développer des matériaux améliorés à l'avenir. En mettant en évidence les avantages et les inconvénients du manuel "New Prospects", cette évaluation vise à répondre aux questions pédagogiques concernant sa pertinence en tant que ressource pour l'enseignement de l'anglais.Item An Exploration into EFL Learners’ Pronunciation Difficulties The Case of Second Year LMD English Students at the University of Souk-Ahras(2024) REGAIGUIA AminaAbstract The objective of this study is to investigate the challenges encountered by English as a Foreign Language (EFL) learners in the realm of pronunciation, with a specific focus on second-year EFL students at Mohammad Cherif Messadia University in Souk Ahras. The primary aims are to identify the factors that influence pronunciation acquisition and to propose effective strategies for enhancement. To achieve these objectives, two research methods were employed. Firstly, a questionnaire comprising 13 items was administered to the learners, while the teachers received a questionnaire consisting of nine items. Secondly, classroom observations were conducted. Both methods were implemented with two groups of second-year EFL students, resulting in a sample size of 30 participants. The findings of this study substantiate our hypotheses, revealing that learners indeed encounter pronunciation difficulties influenced by a multitude of factors. Based on these results, several practical recommendations are posited for further exploration n in this domain. ------------------- ملخـــــــــص هدف هذه الدراسة هو فحص التحديات التي يواجهها المتعلمون في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في مجال النطق، مع التركيز على طلاب السنة الثانية في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جامعة محمد الشريف مساعدية في سوق أهراس. الأهداف الرئيسية هي تحديد العوامل التي تؤثر في اكتساب النطق واقتراح استراتيجيات فعالة للتحسين. لتحقيق هذه الأهداف، تم استخدام طريقتين بحثيتين. أولاً، تم توزيع استبيان يحتوي على 13 سؤالًا على المتعلمين، في حين تلقى المعلمون استبيانًا يحتوي على تسعة أسئلة. ثم تم إجراء ملاحظات في الصف. تم تنفيذ الطريقتين مع مجموعتين من طلاب السنة الثانية في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، مما أدى إلى عينة تضم 30 مشاركًا. تؤكد نتائج هذه الدراسة فرضية وجود تحديات عديدة في اكتساب النطق لدى متعلمي اللغة من التحديات الرئيسية هي النطق الصحيح للأصوات الغير موجودة في اللغة الأم للمتعلمين. كما يتأثر النطق بعوامل أخرى مثل التوتر والتحفظ والتعرض المحدود للغة الهدف. بناءً على النتائج، يوصى بتطوير استراتيجيات تعليمية تركز على تحسين النطق وتعزيز الثقة لدى المتعلمين. يمكن أن تشمل هذه الاستراتيجيات تدريبات النطق الموجهة والتعرض المستمر للغة الهدف من خلال المحادثات والممارسة العملية. ------------------------ Résumé L'objectif de cette étude est d'examiner les défis rencontrés par les apprenants en anglais langue étrangère dans le domaine de la prononciation, en mettant l'accent sur les étudiants de deuxième année en anglais langue étrangère a l'université Mohammad Cherif Messadia a Souk Ahras. Les principaux objectifs sont d'identifier les facteurs qui influencent l'acquisition de la prononciation et de proposer des stratégies efficaces pour l'amélioration. Pour atteindre ces objectifs, deux méthodes de recherche ont été utilisées. Tout d'abord, un questionnaire comprenant 13 questions a été administré aux apprenants, tandis que les enseignants ont reçu un questionnaire comportant neuf questions. Ensuite, des observations en classe ont été réalisées. Les deux méthodes ont été mises en œuvre auprès de deux groupes d'étudiants de deuxième année en anglais langue étrangère, ce qui a donné un échantillon de 30 participants. les résultats de cette étude confirment nos hypothèses, révélant que les apprenants rencontrent effectivement des difficultés de prononciation influencées par plusieurs facteurs. Sur la base de ces résultats, plusieurs recommandations pratiques sont proposées pour approfondir ce domaine.Item An Exploratory Study to Identify Barriers to the Implementation of Critical Thinking in Learning English as a Foreign language. Case of Master One LMD Students of English at the University of Souk-Ahras.(2023) Regainia, MeriemAbstract This work attempts to investigate the barriers to implementing critical thinking in English foreign language classes. The purpose of this research is to explore and identify the barriers that hinder the implementation of critical thinking during the learning process. Moreover, this study seeks to raise awareness about the importance of critical thinking in Foreign Language learning. We hypothesize that teachers and students face problems and challenges with the implementation of critical thinking. Another hypothesis is that if the barriers to critical thinking were identified, critical thinking would be more widely implemented by foreign language learners. To prove this hypothesis, a questionnaire has been designed and administered to 55 students chosen randomly from 96 first-year master's students, in addition to a semi-structured interview conducted with teachers to gain more information about their opinions concerning critical thinking and identify the barriers to implementing it in the Foreign Language classroom. Results have shown that students face obstacles and challenges while trying to implement critical thinking during their learning process ---------------- ملخص يحاول هذا العمل استكشاف العوائق التي تحول دون تنفيذ التفكير النقدي في اللغة الإنجليزية فصول لغة أجنبية. الغرض من هذا البحث هو استكشاف وتحديد العوائق التي تعيق تنفيذ التفكير النقدي أثناء عملية التعلم. علاوة على ذلك ، هذه الدراسة يسعى إلى زيادة الوعي بأهمية التفكير النقدي في تعلم اللغات الأجنبية. نفترض أن المعلمين والطلاب يواجهون مشاكل وتحديات في التنفيذ من التفكير النقدي. فرضية أخرى هي أنه إذا تم تحديد العوائق التي تحول دون التفكير النقدي ،سيتم تنفيذ التفكير النقدي على نطاق واسع من قبل متعلمي اللغة الأجنبية. لإثبات ذلك فرضية ، تم تصميم استبيان وإدارته على 55 طالبًا تم اختيارهم عشوائيًا من 96 طالب ماجستير في السنة الأولى ، بالإضافة إلى مقابلة شبه منظمة أجريت معهم أربعة معلمين للحصول على مزيد من المعلومات حول آرائهم فيما يتعلق بالتفكير النقدي و تحديد العوائق التي تحول دون تنفيذها في فصول اللغة الأجنبية. أظهرت النتائج أن الطلاب يواجهون أظهرت النتائج أن الطلاب يواجهون عقبات و تحديات أثناء محاولتهم تنفيذ التفكير النقدي أثناء ذلك ------------------ Résume Ce projet a pour but d’étudier les obstacles de l’utilisation de la pensée critique dans les cours d’anglais comme langues étrangères. Le but de cette étude est de rechercher et d’identifier les obstacles qui nuisent à la mise en pratique de la pensée critique au cours du cycle d’apprentissage. En outre, cette étude vise à mettre en évidence l’importance de la pensée critique dans L’apprentissage de langues étrangères. Nous faisons l’hypothèse que les enseignants et les étudiants sont confrontés à des problèmes et à des difficultés dans l’utilisation de la pensée critique. Une autre hypothèse est que si les obstacles à la pensée critique étaient identifiés, la pensée critique serait plus facilement utilisée par les étudiants de langues étrangères. Pour vérifier cela, un questionnaire a été élaboré et soumis à 55 étudiants choisis au hasard parmi 96 étudiants en première année de master, ainsi que un entretien semi-structuré avec quatre enseignants afin de obtenir plus de informations sur leurs opinions concernant la pensée critique et d’identifier les obstacles à sa pratique dans une classe de langue étrangère. Les résultats ont montré que les étudiants sont confrontés à des obstacles et à des difficultés lorsqu’ils tentent de faire preuve d’esprit critique au cours de leur processus d’apprentissageItem An Investingation of english Language Splling Error(2024) chebli houriaAbstract This research paper seeks to investigate the extent to which second year EFL students at Mohamed-Cherif Messaadia university commit spelling errors.٧To answer the suggested research questions on whether or not these students still encounter this problem in their writing and what is the best way to tackle it, we selected three main research tools: students’ questionnaire, teachers’ interview, and the analysis of students’ test papers. The results of this study showed that most second year EFL students commit a lot of spelling errors, and the most common types of errors were both substitution and omission errors, in addition to transposition and insertion errors. The causes of these problems were found to be the lack of lexical knowledge due to the lack not reading and practice Also, the interference of the French language created a difficulty in spelling some English words. The last part of this research provides some important suggestions and recommendations for both teachers and learners. Teachers need to be aware of the reasons of their students’ spelling errors, and also choose the right teaching methods in order to treat the spelling problem and achieve better results. Besides, students need to rely more on themselves through practicing spelling, self-evaluation, and more importantly following teachers’ instructions. -------------------- الملخص يسعى هذا البحث للتحقيق في مدى عمق ظاهرة ارتكاب الأخطاء الإملائية بين طلاب اللغة الإنجليزية سنة تانية كلغة أجنبية في جامعة محمد شريف مساعدية . للإجابة على أسنلة البحث والتأكد من تفشي هده المشكله بين الطلاب ولأجل اكتشاف و تحديد أغلب أنواع الأخطاء الاملائية المرتكبة من طرف هؤلاء الطلاب مع الأسباب الناتجة عنها قمنا باستعمال ثلاث أنواع مختلفة من أدوات البحث و الغاية من ذلك الاجابة على بعض التساؤات مع اثبات صحة الفرضيات المقترحة مسبقا.الأداة الأولى تتمثل في أسألة استبيان الطلاب. أما الأداة الثانية فهي عبارة عن مقابلة مع أساتذة السنة التانية للغة الانجليزية تتضمن طرح مجموعة من الأسنلة لمعرفة مدى شيوع هذه الظاهرة . في الاخير اعتمدنا على تحليل مجموعة من أوراق الامتحان الخاصة بهؤلاء الطلاب من أجل الحصول على بعض الأدلة. تم اثبات أن طلاب السنة التانية انجليزية كلغة اجنبية يرتكبون العديد من الأخطاء الاملائية. معظم هذه الأخطاء عبارة عن أخطاء استبدال. بمعنى استبدال حرف بحرف أخر أو مجموعة من الحروف بحروف أخرى. و أخطاء حذف الى جانب اخطاء التغيير و الاضافة . أما أسباب هذه الأخطاء الاملائية فتعود لنقص معتبر في المعرفة المجمعية كنتيجة لعدم المطالعة و الممارسة للغة الانجليزية. أيضا تدخل اللغة الفرنسية كلغة ثانية لهؤلاء الطلاب مما خلقت صعوبة في هجاء بعض الكلامات الانجليزية. الجزء الأخير من هذا البحث يشمل بعض الاقتراحات والتوصيات الهامة لكلا المعلمين والمتعلمين. فيجب على الأساتذة أن يكونوا على دراية تامة بأسباب الأخطاء الاملائية المرتكبة من طرف طلابهم. وأيضا اختيار طرق التدريس المناسبة لعلاج مشكلة الإملاء وتحقيق نتائج أفضل. الى جانب ذلك، يحتاج الطلاب إلى الاعتماد على أنفسهم من خلال ممارسة الهجاء والتقييم الذاتي، والأهم من ذلك متابعة تعليمات المدرس. ------------------- Résumé Ce mémoire de recherche vise à étudier dans quelle mesure les étudiants de deuxième année en anglais langue étrangère (EFL) à l'université Mohamed-Cherif Messaadia commettent des erreurs d'orthographe. Pour répondre aux questions de recherche suggérées concernant la persistance de ce problème dans leurs écrits et la meilleure façon de le résoudre, nous avons sélectionné trois principaux outils de recherche : un questionnaire pour les étudiants, une interview des enseignants, et l'analyse des copies d'examen des étudiants. Les résultats de cette étude ont montré que la plupart des étudiants de deuxième année en EFL commettent de nombreuses erreurs d'orthographe, et que les types d'erreurs les plus courants étaient les erreurs de substitution et d'omission, en plus des erreurs de transposition et d'insertion. Les causes de ces problèmes ont été identifiées comme étant le manque de connaissances lexicales en raison d'un manque de lecture et de pratique. De plus, l'interférence de la langue française a créé une difficulté à épeler certains mots anglais. La dernière partie de cette recherche fournit des suggestions et recommandations importantes pour les enseignants et les apprenants. Les enseignants doivent être conscients des raisons des erreurs d'orthographe de leurs étudiants, et également choisir les bonnes méthodes d'enseignement afin de traiter le problème d'orthographe et d'obtenir de meilleurs résultats. En outre, les étudiants doivent s'appuyer davantage sur eux-mêmes en pratiquant l'orthographe, en s'auto-évaluant, et plus important encore en suivant les instructions des enseignants.Item Applying Gamification in Teaching English as a Foreign Language in Algerian Primary School The Case Study of Teachers of English in Primary Schools, Souk-Ahras(2024) Dounia TORCHEAbstract This study aims at highlighting the importance of applying gamification to teach English in Algerian primary school as well as exploring how gamification can develop primary school students’ English language. Gamification, or the use of game design features to engage learners or improve academic achievement, has emerged as a potential method for foreign language learning. This descriptive and exploratory research employed a quantitative data collection method. To achieve the goals of our research, this study relied on one instrument for data collection: an online questionnaire administered to 21n English language teachers in primary schools in Souk-Ahras, Algeria who were selected conveniently. The data collected was analyzed quantitatively employing both descriptive statistics to summarize the data's main features and inferential statistics to draw conclusions and make predictions. The results revealed that teachers face many obstacles while teaching English such as lack of teaching materials, poor classroom management, and overcrowded classes. The findings of this study indicated that applying gamification could be efficient in learning English as a foreign language in Algerian primary schools as it boosts students’ motivation to learn English ---------------------- ملخص تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أهمية تطبيق الألعاب لتدريس اللغة الإنجليزية في المدرسة الابتدائية الجزائرية بالإضافة إلى استكشاف كيفية تطوير اللغة الإنجليزية لطلاب المدارس الابتدائية. ظهرت الألعاب، أو استخدام ميزات تصميم الألعاب لإشراك المتعلمين أو تحسين التحصيل الأكاديمي، كطريقة محتملة لتعلم اللغة الأجنبية. استخدم هذا البحث الوصفي والاستكشافي طريقة جمع البيانات الكمية. لتحقيق أهداف بحثنا، اعتمدت هذه الدراسة على أداة واحدة لجمع البيانات: استبيان عبر الإنترنت يتم إدارته لمعلمي اللغة الإنجليزية في المدارس الابتدائية في سوق أهراس، الجزائر. تم تحليل البيانات التي تم جمعها كميًا. كشفت النتائج أن المعلمين يواجهون العديد من العقبات أثناء تدريس اللغة الإنجليزية مثل نقص الأدوات التعليمية وسوء إدارة الفصول الدراسية واكتظاظ الفصول الدراسية. أشارت نتائج هذه الدراسة إلى أن تطبيق الألعاب يمكن أن يكون فعالاً في تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المدارس الابتدائية الجزائرية لأنه يعزز دافع الطلاب لتعلم اللغة الإنجليزية ------------------- Résumé Cette étude vise à souligner l’importance de l’application de la gamification pour enseigner l’anglais à l’école primaire algérienne ainsi qu’à explorer comment la gamification peut développer la langue anglaise des élèves du primaire. La ludification, ou l’utilisation de fonctionnalités de conception de jeux pour engager les apprenants ou améliorer les résultats scolaires, est devenue une méthode potentielle pour l’apprentissage des langues étrangères. Cette recherche descriptive et exploratoire a utilisé une méthode de collecte de données quantitatives. Pour atteindre les objectifs de notre recherche, cette étude s’est appuyée sur un instrument de collecte de données : un questionnaire en ligne administré aux enseignants de langue anglaise dans les écoles primaires de Souk-Ahras, en Algérie. Les données recueillies ont été analysées quantitativement. Les résultats ont révélé que les enseignants font face à de nombreux obstacles lors de l’enseignement de l’anglais, tels que le manque de matériel pédagogique, une mauvaise gestion de la salle de classe et des classes surpeuplées. Les résultats de cette étude ont indiqué que l’application de la ludification pourrait être efficace dans l’apprentissage de l’anglais comme langue étrangère dans les écoles primaires algériennes, car elle stimule la motivation des élèves à apprendre l’anglais.Item Applying Multiple Intelligence Theory in Teaching EFL for Improving Students' Writing Skills The Case of: Second Year LMD Students at University of Souk Ahras(2022) KHALFALLAH ChadhaAbstract This study investigates the notion of MI and its impact on learners' writing; it looks into the improvements in teaching English as foreign language (E.F.L) in general and the development of learners' writing in particular, the purpose of this research is to provide an overview of MI; to increase learners' awareness about the concept of the theory, and to break the wall of obstacles in teaching or learning writing. We postulate that if linguistic and interpersonal strategies are integrated into teaching EFL, learners are more likely to increase their writing abilities. A descriptive method was used in this study by creating a questionnaire for fifty students and interviewing three teachers at Mouhamed Chrif Mssaidia. After analyzing the findings from both data collection techniques, our prediction about the effectiveness of MI in EFL and teaching writing skills was confirmed. Both teachers and learners agreed on the positive impact of using strategies from MI that cover the individual differences. As a result, teachers should recognize the learners' types of intelligence in order to select the most suitable strategy for teaching them writing skills. Furthermore, integrating a wide selection of MI tasks not only helps learners strengthen their English but also helps teachers cover the majority of educators' mental abilities. Most of the efforts being made to involve MI in Teaching English as Foreign Language (T.E.F.L) open up numerous opportunities for success in many educational fields. --------------------Item Assessing Creative Writing: A Comparative Study Artificial Intelligence VS Human Mind. The Case of Master One EFL Students of English at the University of Souk-Ahras.(2024) GUEDAIBIA WissalAbstract This study assesses writing creativity of Artificial Intelligence (AI) programs in comparison with the human mind in the context of writing short stories and essays. As the world witnesses a rapid advancement of AI technologies, particularly in natural language processing, there is a growing interest in understanding the extent to which these systems can replicate or even surpass human creativity in producing writing assignments such as short stories and essays. This study employs a mixed method, qualitative and quantitative; data are collected through a survey and a controlled experiment. The case of this study is Master One English as a Foreign Language (EFL) students at Mohamed Cherif Messaadia University. The participants are evenly divided into 10 experimental and 10 controlled groups. The findings reveal that ChatGPT demonstrates superior creativity in essay writing, while the human mind shines in crafting short stories. Additionally, the study provides a set of recommendations and suggestions for future investigations to advance our understanding of the relationship between AI and human creativity in writing -------------------- ملخص تهدف هذه الدراسة الى تقييم مدى ابداع برامج الذكاء االصطناعي بالمقارنة مع العقل البشري في سياق كتابة القصص القصيرة والمقاالت. مع التقدم السريع لتقنيات الذكاء االصطناعي الذي يشهده العالم، خاصة في اكتساب وتعلم اللغة بطريقة طبيعية، مما زاد في االهتمام لمحاولة فهم مدى قدرة هذه األنظمة على استنساخ او حتى تجاوز االبداع البشري في الكتابة اإلبداعية. لمقارنة ابداع العقل البشري مع الذكاء االصطناعي، تم استخدام طرق مختلفة، منها طريقة نوعية وأخرى كمية؛ حيث تم جمع البيانات من خالل استطالع وتجربة لطلبة اللغة اإلنجليزية كلغة أجنبية من السنة األولى ماستر بجامعة محمد الشريف مساعدية بسوق أهراس. تم تقسيم المشاركين بشكل متساو حيث ان 10 طالب استخدموا برنامج الشات جي بي تي و10 قاموا بالكتابة اعتمادا على مكتسباتهم المعرفية الشخصية. كشفت النتائج ان الشات جي بي تي كان أكثر ابداعا في كتابة المقاالت، بينما تألق العقل البشري في صياغة القصص القصيرة. اعتمادا على نتائج تقدم هذه الدراسة مجموعة من االقتراحات التي قد يتم العمل عليها كبحوث مستقبلية من اجل تعزيز فهمنا لعالقة الذكاء االصطناعي واالبداع البشري في الكتابة --------------------- Résumé Cette étude se penche sur l'évaluation de la créativité des programmes d'intelligence artificielle (IA) et de l'esprit humain dans le contexte de la rédaction de nouvelles et d'essais. Avec l'avancement rapide des technologies de l'IA, notamment dans le traitement du langage naturel, il y a un intérêt croissant à comprendre dans quelle mesure ces systèmes peuvent reproduire ou même surpasser la créativité humaine dans les tâches d'écriture créative. Cette étude utilise une méthode mixte, qualitative et quantitative ; les données sont collectées à travers une enquête et une expérience contrôlée. Le cas de cette étude concerne les étudiants de Master 1 en anglais langue étrangère (EFL) à l'Université Mohamed Cherif Messaadia. Les participants sont répartis de manière équitable en 10 groupes expérimentaux et 10 groupes témoins. Les résultats révèlent que ChatGPT démontre une créativité supérieure dans la rédaction d'essais, tandis que l'esprit humain brille dans la création de nouvelles. De plus, l'étude propose une série de recommandations et de suggestions accentuées pour de futures investigations afin de faire avancer notre compréhension de la relation entre l'IA et la créativité humaine dans l'écritureItem Assessing the Impact of Multimedia-Based Tools on Early Language Acquisition Case of Third Year Pupils at the Primary School of Djoudi Youcef Benammar Souk Ahras(2024) Riah RoumaissaAbstract The purpose of the current experimental study is to demonstrate the impact of using multimedia tools on the early language acquisition process of third year pupils at the primary school of Djoudi Youcef Bennamar ,in Souk Ahras , to test the main hypotheses suggesting that multimedia tools usage improves and affects positively the early acquisition of the English language among pupils, two instruments were used : an experiment and an observation is conducted , the experiment is done to compare between two groups of 58 pupils of 3rd year to assess the efficacy of the usage and non-usage of multimedia tools and how it impacts their early acquisition of English language process, and the observation to investigate and analyze pupil’s interaction with the implication of these tools and how it impacts the process of learning, the obtained results confirmed the hypotheses established at the beginning of the study which proved that multimedia tools reflect positively on pupil’s early acquisition of English --------------------- الملخص الغرض من الدراسة التجريبية الحالية هو إظهار تأثير استخدام الأدوات المتعددة الوسائط على عملية اكتساب اللغة المبكر لدى تلاميذ السنة الثالثة في المدرسة الابتدائية جودي يوسف بن عمار في سوق أهراس، لاختبار الفرضيات الرئيسية التي تقترح أن استخدام الأدوات المتعددة الوسائط يحسن ويؤثر إيجابياً على اكتساب اللغة الإنجليزية المبكر بين التلاميذ. تم استخدام أداتين: تجربة وملاحظة. أُجريت التجربة لمقارنة مجموعتين من 58 تلميذاً في السنة الثالثة لتقييم فعالية استخدام وعدم استخدام الأدوات المتعددة الوسائط وكيف يؤثر ذلك على عملية اكتساب اللغة الإنجليزية المبكر، والملاحظة للتحقيق وتحليل تفاعل التلاميذ مع تطبيق هذه الأدوات وكيف يؤثر ذلك على عملية التعلم. أكدت النتائج التي تم الحصول عليها الفرضيات التي وُضعت في بداية الدراسة والتي أثبتت أن الأدوات المتعددة الوسائط تنعكس إيجابياً على اكتساب التلاميذ المبكر للغة الإنجليزية. ------------------------ Résumé L'objectif de la présente étude experimentale est de démontrer l'impact de l'utilisation d'outils multimédias sur le processus d'acquisition précoce du langage des élèves de troisième année de l'école primaire Djoudi Youcef Bennamar, à Souk Ahras. Pour tester les principales hypothèses suggérant que l'utilisation d'outils multimédias améliore et affecte positivement l'acquisition précoce de la langue anglaise chez les élèves, deux instruments ont été utilisés : une expérience et une observation ont été menées. L'expérience est réalisée pour comparer deux groupes de 58 élèves de troisième année afin d'évaluer l'efficacité de l'utilisation et de la non-utilisation d'outils multimédias et leur impact sur leur processus d'acquisition précoce de la langue anglaise. L'observation vise à étudier et à analyser l'interaction des élèves avec l'implication de ces outils et leur impact sur le processus d'apprentissage. Les résultats obtenus confirment les hypothèses établies au début de l'étude et prouvent que les outils multimédias ont un effet positif sur l'acquisition précoce de l'anglais par les élèves.Item Content Analysis and Teachers’ Attitudes towards the Ministerial English Diagnostic Tests Case of the Newly Recruited Teachers at Souk Ahras University(2024) BENMAKHLOUF Ranim Zaher El YoumAbstract This dissertation investigates the attitudes of newly recruited teachers at Souk Ahras University towards the ministerial diagnostic tests in English. The study aims to evaluate the effectiveness of these tests in measuring the English language proficiency required for academic instruction. Employing a mixed-methods approach, this research combines quantitative surveys and qualitative content analysis to provide a comprehensive understanding of teachers' perceptions and the adequacy of the diagnostic tests. The findings reveal a mixed level of satisfaction among teachers, highlighting significant concerns regarding the absence of speaking assessments, technical issues, and the relevance and clarity of test content. Based on these insights, several recommendations are proposed to enhance the design and implementation of the diagnostic tests. This study contributes to improving the assessment procedures, ensuring they effectively evaluate the specific competencies required for effective teaching and scholarly communication in a multilingual and multicultural academic context. --------------- الملخص تستقصي هذه الأطروحة مواقف الاساتذة الجدد في جامعة سوق أهراس تجاه الاختبارات التشخيصية الوزارية في اللغة الإنجليزية. تهدف الدراسة إلى تقييم فعالية هذه الاختبارات في قياس الكفاءة اللغوية المطلوبة للتدريس الأكاديمي. باستخدام نهج متعدد الأساليب، تجمع هذه الدراسة بين الاستبيانات الكمية وتحليل المحتوى النوعي لتقديم فهم شامل لتصورات الاساتذة ومدى كفاية الاختبارات التشخيصية. تكشف النتائج عن مستوى مختلط من الرضا بين الاساتذة، مما يبرز القلق الكبير بشأن غياب تقييمات مهارات التحدث، والمشكلات التقنية، وأهمية ووضوح محتوى الاختبار. بناءً على هذه الرؤى، تم اقتراح عدة توصيات لتعزيز تصميم وتنفيذ الاختبارات التشخيصية. تساهم هذه الدراسة في تحسين إجراءات التقييم، وضمان تقييمها الفعّال للمهارات المحددة المطلوبة للتدريس الفعّال والتواصل العلمي في سياق أكاديمي متعدد اللغات والثقافات. ------------------ Résumé Cette dissertation examine les attitudes des enseignants nouvellement recrutés à l'Université de Souk Ahras à l'égard des tests de diagnostic ministériels en anglais. L'étude vise à évaluer l'efficacité de ces tests dans la mesure de la maîtrise de l'anglais requise pour l'enseignement académique. En utilisant une approche méthodologique mixte, cette recherche combine des enquêtes quantitatives et une analyse de contenu qualitative pour fournir une compréhension complète des perceptions des enseignants et de l'adéquation des tests de diagnostic. Les résultats révèlent un niveau de satisfaction mitigé parmi les enseignants, soulignant des préoccupations importantes concernant l'absence d'évaluations orales, les problèmes techniques, et la pertinence et la clarté du contenu des tests. Sur la base de ces insights, plusieurs recommandations sont proposées pour améliorer la conception et la mise en œuvre des tests de diagnostic. Cette étude contribue à l'amélioration des procédures d'évaluation, garantissant qu'elles évaluent efficacement les compétences spécifiques requises pour un enseignement et une communication académique efficaces dans un contexte académique multilingue et multiculturel.Item Conversation-Based Learning in Algerian EFL Classroom The Case of Third Year Undergraduate EFL Students at Mohamed-Cherif Messaadia University, Souk Ahras(2023) GHELIS, KaoutherAbstract The present study aims at exploring the importance of implementing conversation-based approach in EFL classroom as well as its contribution to enhance English learners’ speaking skills. Moreover, this research attempted to probe the effectiveness of using Discord application as a tool to foster learners’ conversation competence. Discord is a voice and text chat application that was used first among gamers and business groups but lately it is used as an alternative media in virtual learning. A mixed-method was employed in this exploratory, descriptive research, which included both qualitative data and quantitative data collection methods. A triangulation approach had been used as a method for collecting data, utilizing three main instruments; a questionnaire for EFL teachers, a participant observation was conducted during the six sessions of the project with Third year students who were selected conveniently to be part of the Discord Project. Finally a group meeting was held post the project with the participants to elicit their perception on this latter. The findings of this study indicated that the implementation of conversation based learning influences learners’ speaking skill using an innovative tool which is in this case Discord application. ------------------------- ملخص تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف أهمية تنفيذ نهج قائم على المحادثة في الفصل الدراسي لمتعلمين اللغة الإنجليزية بالإضافة إلى مساهمتها في تعزيز مهارات التحدث في اللغة الإنجليزية. علاوة على ذلك، حاول هذا البحث التحقيق في فعالية استخدام تطبيق ديسكورد Discord كأداة لتعزيز كفاءة محادثة المتعلمين. ديسكورد هو تطبيق دردشة صوتية ونصية تم استخدامه أولاً بين اللاعبين المحترفين في الألعاب الالكترونية والمجموعات الرائدة في الأعمال كما تم استخدامه مؤخرًا كوسيلة بديلة في التعلم الافتراضي. من أجل تحقيق الأهداف المذكرة أعلاه، بدأ الباحث بجمع البيانات المرادة و تحليلها .و أشارت نتائج هذه الدراسة إلى أن تنفيذ التعلم القائم على المحادثة يؤثر على مهارة المتعلمين في التحدث باستخدام أداة مبتكرة وهي في هذه الحالة تطبيق Discord. ------------------------- Résumé Cette étude vise à explorer l’importance de mettre en œuvre une approche axée sur la conversation en classe pour les apprenants en anglais ainsi que sa contribution à l’amélioration des compétences de langue anglaise. De plus, cette recherche a tenté d’étudier l’efficacité de l’utilisation de l’application Discord comme outil pour améliorer l’efficacité de la conversation des apprenants. Discord est une application de clavardage vocal et texte qui a d’abord été utilisée entre les joueurs de jeux vidéo et les groupes d’affaires, mais qui a récemment été utilisée comme un autre moyen d’apprentissage virtuel. Afin d’atteindre les objectifs susmentionnés, le chercheur a commencé à recueillir et à analyser les données reçues. Les résultats de cette étude indiquent que la mise en œuvre de l’apprentissage par la conversation influe sur la capacité des apprenants à parler à l’aide d’un outil novateur, dans ce cas l’application Discord.Item ddressing Students Needs in Classroom and its Contribution to their Academic Writing and Language Performativity. Case of Second Year English Students.(2022) KHOULOUD SebbitAbstract Academic writing and language performativity in classroom serves as a tool of communication that conveys a particular knowledge in the teaching and learning process. Writing academically and performing language helps students analyse, convey understanding, think critically, and helps in expressing feeling and thoughts; however students in classroom have certain needs that sometimes can enable them to produce. This study aims to facilitate the students' academic writing and language performativity by putting the emphasis on their needs; specifically it investigates whether addressing the needs of the learners has an impact on their academic writing and language performativity. To test the hypothesis that addressing students' needs has a pivotal role to their academic writing and language performativity, two main instruments used an interview with English teachers and a questionnaire for second year English students. the present research consists of three chapters, the first chapter is going to be about students' needs that explains how can teachers understand and meet their students' needs, the second chapter about academic writing and language performativity that explains reasons for teaching writing and the didactics of writing and the development of written language production, the last chapter is dedicated for the field of investigation and the analysis. ------------------ الملخص تعمل الكتابة الاكاديمية والاداء اللغوي في الفصل الدراسي كأداة اتصال تنقل معرفة معينة في عملية التدريس و التعلم. تساعد الكتابة الاكاديمية واللغة الأدائية الطلاب على التحليل، نقل الفهم التفكير النقدي والمساعدة في التعبير عن المشاعر والأفكار. تهدف هذه الدراسة الى تسهيل الكتابة الاكاديمية للطلاب والاداء اللغوي من خلال التركيز على احتياجاتهم، تحقق هذه الدراسة على وجه التحديد، فيما اذا كانت تلبية احتياجات الطلاب لها تأثير على كتاباتهم الاكاديمية وأدائهم اللغوي لاختبار الفرضية القائلة بأن تلبية احتياجات الطلاب لها دور محوري في الكتابة الاكاديمية وادائهم اللغوي، استخدمت اداتان رئيسيتان ؛ مقابلة مع اساتذة الانجليزية واستبيانا لطلبة السنة الثانية في اللغة الانجليزية، يتكون البحث الحالي من ثلاث فصول ؛ الفصل الاول سيكون حول احتياجات الطلاب الذي يتناول كيف يمكن للأساتذة فهم وتلبية احتياجات طلابهم، والفصل الثاني حول الكتابة الاكاديمية وأداء اللغة الذي يتناول أسباب تدريس الكتابة وطرق التدريس للكتابة وتطوير الانتاج اللغوي المكتوب ، أما الفصل الاخير مخصص لدراسة النتائج و تحليلها.Item Effects of Online Cooperative Learning through Group Messenger on Students’ Classroom Engagement The Case of Third Year EFL Students at Mohamed CherifMessaidia University, Souk Ahras(2023) MEHRI, MeriemAbstract The aim of the current study is to determine the effect of Online Cooperative Learning (OCL) through group messenger on students’ classroom engagement at the English Department, Mohamed CherifMessaadiaUniversity, SoukAhras. To test the research hypotheses that suggest the possibility of enhancing classroom engagement through the use of OCL through group messenger, three data collection tools were used in triangulation. A non-participant classroom observation was conducted during the second semester of the academic year 2022-2023 with third year EFL students. Besides, a pre-test/post-test quasi-experimental design was conducted with both control and experimental groups but only the latter received the treatment. Finally, an in depth semi-structured interview was conducted with four third year EFL teachers. The results of the classroom observation and the interview revealed that the problem of students’ disengagement really exists among third year EFL classes. The classroom observation also helped us to see the enhancement of the experimental group engagement levels. This was validated by the quasi-experiment results. Namely, the Mann Whitney Test and the Wilcoxon Test were used in the analysis of the quantitative data. The research findings revealed that, unlike the control group which showed no significant enhancement, there is a significant positive difference between the pre-test and post-test scores of the experimental group. Besides, the interviewed teachers have a positive attitude towards using OCL through group messenger to enhance students’ classroom engagement. Therefore, we confirmed the research hypotheses. Hence, the findings of this study have important implications for practice which may pave the way for future studies ---------------- ملخص الهدف من هذه الدراسة هو تحديد تأثير التعلم التعاوني عبر الإنترنت من خلال وسائل التواصل الاجتماعي على اندماج الطلاب ومشاركتهم في الفصل في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة محمد شريفمساعدية ، سوق اهراس. لاختبار الفرضيات التي تشير إلى إمكانية تحسين مشاركة الفصول الدراسية من خلال استخدام التعلم التعاوني عبر الإنترنت من خلال وسائل التواصل الاجتماعي ، تم استخدام ثلاث أدوات لجمع البيانات.تم إجراء ملاحظة في الأقسام الدراسية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2022-2023 معطلابالسنة الثالثة لغة إنجليزية. بالإضافة إلى ذلك ، تم إجراء تصميم شبه تجريبي مع المجموعة الشاهدة والمجموعات التجريبية ، لكن الأخيرة فقط هي التي تلقت التدريب. أخيرًا ، تم إجراء مقابلة متعمقة شبه منظمة مع أربعة من أساتذة اللغة الإنجليزية في الصف الثالث. أظهرت نتائج الملاحظة الصفيةوالمقابلة أن مشكلة اندماج الطلاب موجودة في فصول اللغة الإنجليزية للصف الثالث. ساعدتنا المراقبة الصفية أيضًا على رؤية التحسن في مستويات اندماج ومشاركة طلبةالمجموعة التجريبية. تم التحقق من صحة هذه النتائج من خلال نتائج التصميمشبه التجريبي. تم استخدام اختبار Mann-Whitney واختبارWilcoxonفي تحليل البيانات الكمية. أظهرت نتائج البحث وجود فرق معتبر بين درجات الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية. بالإضافة إلى ذلك ،يتحلىالأساتذة الذين شملهم الاستطلاع بموقف إيجابي تجاه استخدام التعلم التعاوني عبر الإنترنت من خلال وسائل التواصل الاجتماعي لتحسين مشاركة الطلاب في الفصل الدراسي. وبالتالي،أكدنا فرضيات البحث. أخيرًا ، نتائج هذه الدراسة لها آثار مهمة على الممارسة وهي تمهد الطريق للدراسات المستقبلية. --------- Résumé L'objectif de la présente étude est de déterminer l'effet de l'apprentissage coopératif en ligne par le biais des médias sociaux sur l'engagement des étudiants en classe dans le département d'Anglais de l'Université Mohamed CherifMessaadia, à SoukAhras. Pour tester les hypothèses qui suggèrent la possibilité d'améliorer l'engagement en classe grâce à l'utilisation de l'apprentissage coopératif en ligne via les médias sociaux, trois outils de collecte de données ont été utilisés. Une observation en classe a été menée au cours du deuxième semestre de l'année académique 2022-2023 auprès d'étudiants d’Anglais de troisième année. Par ailleurs, un plan quasi-expérimental pré-test/post-test a été mené avec les groupes témoin et expérimental, mais seuls ce dernier a reçu le traitement. Enfin, un entretien approfondi semi-structuré a été mené auprès de quatre enseignants d’Anglais de troisième année. Les résultats de l'observation en classe et de l'entretien ont révélé que le problème du désengagement des étudiants existe réellement au sein des classes d’Anglais de troisième année. L'observation en classe a également nous aidé à voir l'amélioration des niveaux d'engagement du groupe expérimental. Il a été validé par les résultats de la quasi-expérience. Le test de Mann-Whitney et le test de Wilcoxon ont été utilisés dans l'analyse des données quantitatives. Les résultats de la recherche ont révélé qu'il existe une différence significative entre les scores pré-test et post-test du groupe expérimental alors qu'il n'y a pas de différence significative entre les scores pré-test et post-test du groupe témoin. En outre, les enseignants interrogés ont une attitude positive à l'égard de l'utilisation de l'apprentissage coopératif en lignevia les médias sociaux pour améliorer l'engagement des étudiants en classe. Nous confirmons donc les hypothèses de recherche. Les résultats de cette étude ont des implications importantes pour la pratique et ouvrent la voie à de futures études.Item EFL Learners' Perceptions of Feedback Types on Oral Tasks: Corrective Feedback vs. Praise. The Case of First-Year Bachelor Students of English at the University of Souk-Ahras.(2024) Rayane TERRABAbstract The present study investigates EFL students' perceptions of corrective feedback versus praise feedback on oral tasks and their relative effectiveness in enhancing speaking proficiency. It aims to explore how first-year EFL learners at Mohamed-Cherif Messaadia University perceive each feedback type and identify which approach they believe benefits their speaking development more. To achieve these objectives, an exploratory mixed-methods research design involving classroom observation and a students' questionnaire is employed. The study incorporates two research instruments: classroom observation to examine the implementation of corrective and praise feedback during oral activities and a questionnaire to gather students' perceptions and beliefs about the two feedback approaches. The target population consists of 60 first-year EFL learners randomly selected from the entire population. The obtained findings revealed that while both corrective feedback and praise feedback play essential roles in enhancing EFL learners' speaking proficiency, students overwhelmingly perceived praise feedback more positively for its ability to boost confidence, motivation, and active participation in oral tasks. Corrective feedback was acknowledged for its practicality in addressing linguistic inaccuracies. However, praise feedback was viewed as a powerful motivational tool fostering a supportive learning environment conducive to risk-taking and skill development. Based on these results, our hypotheses are confirmed. To this end, several accentuated recommendations are provided for a balanced approach integrating corrective and praise feedback strategies. -------------------- ملخص تبحث هذه الدراسة في تصورات متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حول الملاحظات التصحيحية مقابل الملاحظات التشجيعية على المهام الشفوية وفعاليتهما النسبية في تعزيز المهارات الشفوية.كما تهدف إلى استكشاف كيفية إدراك متعلمي السنة الأولى في جامعة محمد الشريف مساعدية لكل نوع من أنواع الملاحظات وتحديد الأسلوب الذي يعتقدون أنه يفيد أكثر في تطوير مهاراتهم الشفوية. لتحقيق هذه الأهداف، تم استخدام تصميم بحث استكشافي متعدد الطرق، يتضمن ملاحظات الفصول الدراسية واستبيانًا للطلبة. تتضمن الدراسة أداتي بحث: ملاحظة الفصل الدراسي لفحص تنفيذ الملاحظات التصحيحية والتشجيعية أثناء الأنشطة الشفوية، واستبيان لجمع تصورات واعتقادات الطلبة حول الأسلوبين. تتكون العينة المستهدفة من 60 متعلمًا للغة الإنجليزية كلغة أجنبية من السنة الأولى، تم اختيارهم بشكل عشوائي. كشفت النتائج المتحصل عليها أن كلا من الملاحظات التصحيحية والتشجيعية تلعبان دورًا أساسيًا في تعزيز المهارات الشفوية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، إلا أن الطلبة أبدوا تفضيلًا واضحًا للملاحظات التشجيعية لقدرتها على تعزيز الثقة والتحفيز والمشاركة النشطة في المهام الشفوية. استنادًا إلى هذه النتائج، تم تأكيد فرضياتنا وعلى هذا الأساس،تم تقديم عدد من -------------------- Résumé La présente étude examine les perceptions des apprenants en anglais langue étrangère (EFL) concernant les rétroactions correctives et les encouragements par rapport à leur efficacité relative dans l'amélioration de la compétence en expression orale. Elle vise à explorer comment les étudiants de première année en anglais à l'Université Mohamed-Cherif Messaadia perçoivent chaque type de rétroaction et à identifier quelle approche ils estiment bénéfique pour leur développement oral. Un dispositif de recherche mixte exploratoire est utilisé, impliquant l'observation en classe et un questionnaire. Deux instruments de recherche sont incorporés : l'observation des rétroactions correctives et encouragements lors d'activités orales, et un questionnaire recueillant les perceptions des étudiants sur ces deux approches. La population cible comprend 60 étudiants de première année, sélectionnés aléatoirement. Les résultats ont révélé que bien que les rétroactions correctives et encouragements jouent un rôle essentiel, les étudiants perçoivent de manière écrasante les encouragements comme plus positifs pour renforcer la confiance, la motivation et la participation active. Les rétroactions correctives ont été reconnues pour corriger les inexactitudes linguistiques, mais les encouragements ont été considérés comme un outil motivationnel puissant favorisant un environnement d'apprentissage propice à la prise de risques et au développement des compétences. Sur la base de ces résultats, nos hypothèses sont confirmées. Plusieurs recommandations sont fournies pour une approche équilibrée intégrant les rétroactions correctives et encouragements.Item EFL Students’ Perceptions of Teachers’ Feedback in Lowering their Speaking Anxiety The Case of Second Year LMD Students of English at Souk-Ahras University(2024) Zaki NEBILI MohamedAbstract The current study focuses on EFL students’ perceptions of teachers’ feedback in relation to their speaking anxiety in an English language learning environment at Souk-Ahras University. It aims to uncover the extent to which teachers’ feedback contributes to lowering speaking anxiety and examine students’ attitudes towards feedback in relation to their speaking anxiety. To achieve the aforementioned objectives, a mixed-methods approach is employed, combining quantitative data gathered through a questionnaire administered to 63 second-year English students and qualitative data collected from interviews with teachers. The research seeks to test the hypotheses which suggest that teachers’ feedback significantly contributes to lowering students’ speaking anxiety. In addition, students who perceive feedback as clear and helpful find it contributes to lowering their speaking anxiety. The findings present a mixed picture regarding the effectiveness of teacher feedback in reducing speaking anxiety. Additionally, while some students found feedback helpful, suggesting it can be a positive tool, limited exposure weakens its overall effect, which partially confirms our hypothesis. The study then concludes with recommendations and suggestions for both teachers and students in relation to effective feedback that can reduce speaking anxiety and promote language acquisition. ------------------- الملخص تركز الدراسة الحالية على تصورات طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لملاحظات المعلمين فيما يتعلق بقلقهم من التحدث في بيئة تعلم اللغة الإنجليزية في جامعة سوق أهراس. تهدف الدراسة إلى الكشف عن مدى مساهمة ملاحظات المعلمين في تقليل قلق التحدث وفحص مواقف الطلاب تجاه التعليقات فيما يتعلق بقلق التحدث لديهم. لتحقيق الأهداف المذكورة أعلاه، يتم استخدام نهج مختلط الأساليب، يجمع بين البيانات الكمية التي تم جمعها من خلال استبيان يدار على 63 طالب من طلاب السنة الثانية في اللغة الإنجليزية، والبيانات النوعية التي تم جمعها من المقابلات مع المعلمين. يسعى البحث إلى اختبار الفرضيات التي تشير إلى أن ملاحظات المعلمين تساهم بشكل كبير في تقليل قلق الطلاب من التحدث. بالإضافة إلى ذلك، يجد الطلاب الذين يرون أن التعليقات واضحة ومفيدة أنها تساهم في تقليل قلقهم من التحدث. تقدم النتائج صورة مختلطة فيما يتعلق بفعالية ملاحظات المعلم في الحد من قلق التحدث. بالإضافة إلى ذلك، بينما وجد بعض الطلاب أن التعليقات مفيدة، مما يشير إلى أنها يمكن أن تكون أداة إيجابية، فإن التعرض المحدود يضعف تأثيرها الكلي، مما يؤكد جزئيا فرضيتنا. ثم تختتم الدراسة بتوصيات واقتراحات لكل من المعلمين والطلاب فيما يتعلق بالتقييم الفعال الذي يمكن أن يقلل من قلق التحدث وتعزز اكتساب اللغة. ------------------ Résumé L'étude actuelle se concentre sur la perception des étudiants en anglais langue étrangère (ELE) du feedback des enseignants par rapport à leur anxiété à l'oral dans un environnement d'apprentissage de l'anglais à l'Université de Souk-Ahras. Elle vise à déterminer dans quelle mesure le feedback des enseignants contribue à réduire l'anxiété à l'oral et à examiner les attitudes des étudiants vis-à-vis du feedback par rapport à leur anxiété à l'oral. Pour atteindre les objectifs susmentionnés, une approche mixte est utilisée, combinant des données quantitatives recueillies par le biais d'un questionnaire administré à 63 étudiants de deuxième année d'anglais et des données qualitatives recueillies par le biais d'entretiens avec des enseignants. La recherche vise à tester les hypothèses qui suggèrent que le feedback des enseignants contribue de manière significative à la réduction de l'anxiété à l'oral des étudiants. De plus, les étudiants qui perçoivent le feedback comme clair, utile, contribuent à la réduction de leur anxiété à l'oral. Les résultats présentent un tableau mitigé quant à l'efficacité du feedback des enseignants dans la réduction de l'anxiété à l'oral. De plus, alors que certains étudiants ont trouvé le feedback utile, suggérant qu'il peut être un outil positif, une exposition limitée affaiblit son effet global, ce qui confirme partiellement notre hypothèse. L'étude se termine ensuite par des recommandations et des suggestions pour les enseignants et les étudiants en relation à un feedback efficace qui peut réduire l'anxiété à l'oral et favoriser l'acquisition d'une langue.