Book chapters

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-soukahras.dz/handle/123456789/58

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 47
  • Thumbnail Image
    Item
    ‫أﺛﺮ‬‫اﻟﺘﻮزﻳﻊ‬ ‫ﻋﻠﻰ‬ ‫اﻷداء‬ ‫ا‬ ‫ﻟﺘﺴﻮﻳﻘﻲ‬‫ﻓﻲ‬ ‫اﻟﻤﺆﺳﺴﺔ‬ ‫دراﺳﺔ‬‫ﺣﺎﻟﺔ‬ ‫ﻣﻠﺒﻨﺔ‬ ‫ﺑﻬﻴﺠﻲ‬ ‫ﺑﻌﻴﻦ‬ ‫ﺳﻨﻮر‬ ‫‪‬‬‫ﺳﻮق‬ ‫أﻫﺮاس‬ ‬‬
    (2017) ‫أﻣﺒﺎرك ‫ﺟ‬‫ﻤﺎل‬‫ اﻟﺼﻐﻴﺮ‬ ‬; ‫إﺑﺮاﻫﻴﻢ ‫ﻣﺼﻄﻔﻰ‬‫ﻣﺤﻤﺪ‬ ‬
    Summary: The study aims at identifying the effect of the distribution on the marketing performance in the organization which is represented by a set of indicators (market share, profitability, customer satisfaction). The sample was represented by workers of Bahiji Hassan al-Din in Ain Senour market, Using the questionnaire as a data collection tool, we distributed 20 questionnaires on the sample of the study. We used the descriptive analytical method to test hypotheses using the statistical program (SPSS 22) and also Excel program due to the nature of Some questions. This study found the importance of the elements of the marketing mix, especially the distribution component, and the importance of the marketing performance measured by the set of special indicators. We also found that the distribution does not have a strong impact on the marketing performance in the organization (dairy) We have reached some suggestions, the most important of which is to benefit from the experience of the institutions that preceded it in this field of service, and try to compare its performance with the performance of this institution to discover the strengths and weaknesses, and the reasons for their success or failure to achieve the desired goals.
  • Thumbnail Image
    Item
    ا‫ثر ‬‫الجماعات‬ ‫المرجعية‬ ‫على‬ ‫القرارات‬ ‫الشرائية‬ ‫للسلع‬ ‫المعمرة‬ ‫دراسة‬‫ميدانية‬ ‫بوكالة‬ ‫رونو‬ ‫للسيارات‬ ‫بولاية‬ ‫سوق‬ ‫أهراس‬
    (2017) نواري ‫ ‬‫آمال‬; ‫قنادزية ‬‫دليلة
    The current research examined concepts related to the nature of purchasing decisions, its mechanisms of selection, and evaluation methods. The study depicted the types of reference groups that affect the consumer's purchasing decision of goods at Renault Motor Agency in the State of Souk Ahras, indicating the different factors that influence the consumer's behavior and decision making. The following investigation was based on a randomly selected sample of 40 individuals. The results demonstrated that reference groups affect the consumer's decision when purchasing a car, however, there arestatistical differences related to the degrees of impact of reference groups on the consumer's purchasing decision. .
  • Thumbnail Image
    Item
    التسويق الالكتروني للمنتجات شبه الطبية من وجهة نظر الزبون
    (2022) آدم ڤواسمية; مولود مطرف
    The aim of this study is to find out the opinion of the Algerian consumer regarding the online marketing of semi-medical products including supplements and natural oils through using a form and distributingit to the study community and taking the citizens of the wilaya of Souk Ahras as a sample. The results of the study summarized that there is interest in the subject of these products, but their online marketing did not rise to the required levelbecause the study sample is from the youth group, especially for students with low incomes. .......................................................... الهدف من الدراسة هو معرفة رأي المستهلك الجزائري فيما يخص التسويق الإلكتروني للمنتجات شبه الطبية ومن بينها المكملات الغذائية والزيوت الطبيعية، وهذا من خلال الإستعانة بإستمارة وتوزيعها على مجتمع الدراسة وأخذ عينة من مواطني ولاية سوق أهراس. وخلصت نتائج الدراسة إلى أنه هنالك إهتمام بموضوع هذه المنتجات إلا أن تسويقها إلكترونيا لم يرتقي إلى المستوى المطلوب الوصول إليه ويرجع ذلك لكون عينة الدراسة هم من فئة الشباب خاصة الطلبة، ذوي الدخل الضعيف.
  • Thumbnail Image
    Item
    دور وأهمية التخطيط الاستراتيجي للنهوض بالقطاع السياحي من أجل تحقيق تنمية سياحية مستدامة
    (2016-09-01) راشي طارق; صالح محرز
    يشكل قطاع السياحة أحد قطاعات الإنتاج الخدمي، الذي يهدف لرفع الكفاءة الاقتصادية وتحقيق تنمية بشرية عبر الاستثمار المكثف للإمكانيات الاقتصادية والحضارية والتوظيف الأمثل لليد العاملة. وقد بدأت السياحة تحتل مكانا بارزا في العديد من استراتيجيات التنمية لمستدامة وتندرج صمن بنود جدول اعمال الكثير من المؤتمرات الدولية، اذ اصبحت هناك ضرورة حتمية لاعطاء اهمية بالغة للتخطيط الاستراتيجي للنهوص بالقطاع السياحي. تهدف هذه الدراسة الى تسليط الضوء على الدور البارز والاهمية الكبيرة للتخطيط للعملية السياحية كاداة لتحقيق تنمية سياحية مستدامة للاجيال القادمة.
  • Thumbnail Image
    Item
    أثر تبني الإدارة البيئية وفقا لموصفات الإيزو 14000 على تفعيل وتطوير ممارسة الوظائف الخضراء في المؤسسة الاقتصادية. دراسة حالة الشركة الجزائرية لمناجم الفوسفات Somiphos .
    (2016-12-01) راشي طارق; بروش زين الدين
    يهدف هذا البحث إلى دراسة أثر تبني الإدارة البيئية وفقاً لمواصفات الإيزو14000على تفعيل وتطوير ممارسة سلسلة الوظائف الخضراء في المؤسسة الاقتصادية وتحديداً بالشركة الجزائرية لمناجم الفوسفاط. ولتحقيق ذلك تطرق هذا البحث إلى جزء نظري تم فيه تشريح مفهوم الادارة البيئية وفقا للايزو14000 ومتطلبات توطين نظامها في المؤسسة، مروراً بتسليط الضوء على مفهوم وأهمية سلسلة الوظائف الخضراء ومتطلبات ممارستها وصولا إلى الربط بين المفهومين من خلال إبراز كيفية تفعيل إدماج الاعتبارات البيئية في وظائف المؤسسة وتطوير ممارساتها عن طريق تبني الادارة البيئية وفق المواصفة ISO14000 . وإسقاط ذلك تطبيقياً في الشركة الجزائرية لمناجم الفوسفاط، بتوضيح أثر تبنيها للإيزو 14000 على تفعيل وتطوير ممارسة الوظائف الخضراء فيها، من خلال مقارنة وتحليل وضعية هذه الوظائف قبل وبعد الحصول على شهادة المطابقة. وقد توصل هذا البحث إلى أنه تم تطوير مواصفات الادارة البيئية الايزو14000 إلى درجة أنها تساهم في تفعيل وتطوير ممارسة الوظائف الخضراء في المؤسسة عن طريق آلية التحسين المستمر للجوانب البيئية في الوظائف، ومن خلال تتبع وتعقب وتصنيف المؤثرات المحتملة على البيئة لنظام المنتوج خلال تقييم مراحل دورة حياته. وهذا ما خلصت إليه الدراسة التطبيقية من خلال تثبيتها للتأثير الإيجابي الذي ظهر مع تطور أهم المؤشرات المعبرة عن مستوى الاداء بمنظور ممارسة سلسلة الوظائف الخضراء والمتأتي من تبني شركة مناجم الفوسفات لمواصفات الايزو14000.
  • Thumbnail Image
    Item
    الإدارة البيئية وفقا للإيزو 14000 كألية لتفعيل ممارسة البعد البيئي الأخضر في وظائف المؤسسة (دراسة حالة شركة Somiphos)
    (2017-06-01) راشي طارق; بروش زين الدين
    يهدف هذا البحث إلى معرفة مدى مساهمة الإدارة البيئية وفقاً لمواصفات الإيزو14000 في تفعيل ممارسة الوظائف الخضراء في المؤسسة الاقتصادية. وقد توصلنا إلى أنه تم تطوير مقاييس ISO14000 إلى درجة أنها تساعد في إدماج البعد الاخضر في المؤسسة ومن ثم تفعيل ممارسة الوظائف الخضراء فيها. وذلك وفق آليتان الأولى هي التحسين المستمر للجوانب البيئية في الوظائف، أما الثانية فهي آلية تقييم دورة حياة المنتوج من خلال تتبع وتعقب وتصنيف المؤثرات المحتملة على البيئة لنظام المنتوج خلال مراحل دورة حياته إبتدأً من الحصول على المواد الأولية، وصولاً إلى المنتوج النهائي.
  • Thumbnail Image
    Item
    التنويع الاقتصادي كبديل تنموي استراتيجي ضمن اطار التنمية المستدامة
    (2019-12-15) راشي طارق; صالح محرز
    تهدف هذه الورقة البحثية إلى تشريح استراتيجية التنويع الاقتصادي كبديل تنموي مستدام في الدول العربية النفطية وتبيان الفوائد التي يفرزها التنويع الاقتصادي عند التطبيق، لتحقيق تقدم معتبر في بناء اقتصاد متنوع في مختلف القطاعات ومنها السياحة والعقارات والمصارف والطيران والطاقة النظيفة والاتصالات والاستثمارات الاجنبية...الخ لتصبح في الوقت الحالي هذه القطاعات مدرة لنسب معتبرة في الناتج الوطني.
  • Thumbnail Image
    Item
    قراءة في مؤشرات تقرير التنافسية العالمي للجزائر خلال الفترة 2010-2018.
    (2020-05-29) راشي طارق
    يهدف هذا البحث إلى متابعة وتحليل مؤشرات التنافسية للجزائر ضمن تقرير التنافسية العالمي خلال الفترة 2010-2018، وذلك بدراسة تطور أهم المؤشرات المعبرة والتي يحددها التقرير في ثلاثة محاور أساسية هي المتطلبات الأساسية، ومحفزات الكفاءة، وتطور الاعمال والإبتكار من خلال الإعتماد على 12 معيار ينضوي تحت كل معيار مجموعة مؤشرات فرعية. وبالتالي، فإن هذه الدراسة تسعى إلى كشف أهم التطورات على المؤشرات التي حققت فيها الجزائر تقدما مع تبيان أهم الإخفاقات التي مست بعض المؤشرات ضمن تقرير التنافسية العالمي للفترة 2010-2018 في محاولة من أجل مساعدة متخذي القرار على تقييم السياسات والبرامج والإجراءات التي أنتهجتها الجزائر من أجل الوقوف على نقاط القوة وكيف يمكن العمل على إستدامتها و كشف نقاط الضعف من أجل معالجتها. ولمعالجعة هذا البحث أملت طبيعة الموضوع إعتماد المنهج الوصفي والتحليلي من خلال متابعة وتحليل أهم المؤشرات المعبرة عن الأداء التنافسي للجزائر وفق ما تحددها مؤشرات تقرير التنافسية العالمي خلال الفترة 2010-2018. وتوصل هذا البحث إلى نتائج أهمها تسجيل تدهور لأهم المؤشرات بداية من 2011 إلى غاية 2013 ليليها تحسن وتعافي بطيئ للمؤشرات خلال الفترة 2014-2017 بإستثاء مؤشر بيئة الاقتصاد الكلي الذي سجل تطور مهم إلى غاية 2014 وبعدها بدأ في التدهور ليسجل أسوء مرتبة له سنة 2018. كما أن سنة 2018 سجلت الجزائر تراجع في الترتيب على مؤشر التنافسية بـ 6 مراتب. This paper aims to follow up and analyze competitiveness of the Algeria during the period 2010-2018 within the Global Competitiveness Reports, by examining the development of the most important indicators expressed in the report in three main axes: basic requirements, efficiency incentives, business development and innovation through the adoption of 12 criteria that fit under each criterion sub-indices. Therefore, this study seeks to uncover the most important developments on the indicators in which the Algeria has made progress with the most important failures. Some indicators were included in the Global Competitiveness Report 2010-2018 in an attempt to help decision makers evaluate the policies, programs and procedures adopted by the Algeria in order to identify strengths and how to sustain them and to identify weaknesses in order to address them. In order to deal with this research, the nature of the subject and the method of its presentation dictated the adoption of the descriptive and analytical approach through follow-up and analysis of the most important indicators reflecting the competitive performance of the Algeria as determined by the indicators of the Global Competitiveness Report 2010-2018. This research found the most important indicators from 2011 to 2013, followed by improvement and slow recovery during the period 2014-2017, except for the macroeconomic environment index, which recorded a significant development until 2014 and then began to deteriorate to register its worst in 2018. Algeria also recorded decline in the ranking on the index of competitiveness year by 6 ranks.
  • Thumbnail Image
    Item
    الفساد الاقتصادي: أسبابه وآثاره وميكانزمات مكافحته في الجزائر
    (2020-06-30) راشي طارق; صالح محرز
    تعتبر ظاهرة الفساد الاداري والاقتصادي من الظواهر الخطيرة التي تواجه البلدان وما لها من تأثير كبير على عملية البناء والتنمية الاقتصادية والتي تنطوي على تدمير الاقتصاد والقدرة المالية والإدارية وبالتالي عجز الدولة على مواجهة تحديات أعمار أو إعادة أعمار وبناء البنى التحتية اللازمة لنموها. وعليه، تهدف هذه الورقة البحثية إلى التعرف على مفهوم الفساد وتحديد مظاهره المختلفة والتركيز على مختلف الميكانزمات والاستراتيجيات لمكافحة الفساد الاقتصادي والتعرف غلى مختلف المؤسسات الدولية الفاعلة في محاربة ظاهرة الفساد.
  • Thumbnail Image
    Item
    قراءة في مسيرة منظمة الأمم المتحدة في التصدي لمشكلة التغير المناخي خلال الفترة 1972-2018
    (2020-11-11) راشي طارق
    يهدف هذا البحث إلى محاولة حوصلة مسيرة جهود منظمة الأمم المتحدة في التصدي لمشكلة التغير المناخي عبر جملة المؤتمرات الدولية خلال الفترة 1972-2018. وقد توصل هذا البحث إلى أنه على الرغم من المسيرة الحافلة لجهود منظمة الأمم المتحدة عبر العديد من المحطات التاريخية خلال الفترة 1972-2018 بشأن التغير المناخي، تبقى محصلة النتائج دون المستوى المطلوب، الذي يحقق الأهداف المرجوة في ما يخص تخفيض الإنبعاثات الغازية المسببة للإحتباس الحراري، للحد من إرتفاع درجة الحرارة من درجة ونصف إلى درجتين مئويتين. ومن الواضح أنه دون اتفاق أوروبي أميركي وصيني على الأهداف الرقمية والجدول الزمني، فإن المفاوضات سوف تسير إلى ما لا نهاية، ويستمر مناخ الكوكب بالتغير حتى يصل إلى مرحلة لا يمكن التراجع عنها. The aim of this research is to try to get you the path of the United Nations Organization’s efforts in addressing the problem of climate change through all the international conferences during the period 1972-2018. The research found that, despite the United Nations Organization’s efforts through many historical stations during the period 1972-2018 on climate change, the results of the results remain below the required level, which achieves the desired goals in reducing greenhouse gas emissions to reduce the increase in temperature from a degree and a half to two degrees Celsius. It is clear that without a European and US agreement on the digital targets and timetable, the negotiations will go on indefinitely, and the planet's climate continues to change until it reaches an irreversible stage. The aim of this research is to try to chart the path that global attention has taken to the problem of climate change in recent decades by drawing up the overall picture of the major stations that have been successively integrated into the historical process of the international community's conferences through the United Nations Gateway to Climate Change during the period 1972-2018. The research found that, despite the international community's long journey through many historical stations during the period 1972-2018 on climate change, the results of the results remain below the required level, which achieves the desired goals in reducing greenhouse gas emissions to reduce the increase in temperature from a degree and a half to two degrees Celsius. It is clear that without a European and US agreement on the digital targets and timetable, the negotiations will go on indefinitely, and the planet's climate continues to change until it reaches an irreversible stage.